Ihanaa! Olen softatalossa töissä ja tänään kävi varsin selväksi että täällä käytetään minun Githubissa julkaisemaa koodia
Ongelma on vain että minun softassa on GPL-lisenssi ja työnantajani käyttää sitä muutamassa omassa tuotteessa, välittämättä lisensissä.
Kommentit (26)
Meidän talossa käytetään vain BSD ja MIT -lisenssien alaista matskua. Säästyy monelta harmilta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa käytetään vain BSD ja MIT -lisenssien alaista matskua. Säästyy monelta harmilta.
Huijui! En tiennytkään että samalla softalla voi olla kaksi lisenssiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä aiot tehdä? Usein viisainta on olla tekemättä mitään, jos siinä työpaikassa haluaa jatkaa.
Mulle kävi myös noin... Olin joskus tehnyt ns. huvikseni ja yleiseksi hyödyksi angular frameworkiin erään komponentin joka siitä kipeästi puuttui. Julkaissut myös GPL-lisenssillä. Kun menin töihin isoon softataloon niin huomasin että jes siellähän se on monella käyttöliittymällä käytössä meikäläisen komponentti. Ihan kaupallisissa softissa. En ole ikinä urputtanut asiasta, koska tykkään työpaikastani ja sitä paitsi, tuota tehdään lähes joka paikassa koko ajan.
Ainakin kaikissa paikoissa missä olen itse ollut töissä, kehittäjät käyttää myös GPL kamaa vapaasti, suljetun koodin kaupallisissa tuotteissa, ja pomot sulkee silmänsä, koska se tulee halvaksi ja saadaan projektit maaliin nopeammin. Jos joku huomaisi ja valittaisi, niin todettaisiin että joku kehittäjä näköjään mokannut, ja luultavasti se kehittäjäraukka saisi kaiken syyn, vaikka firman politiikka oikeasti olisi sellainen että käyttäkää mitä käytätte kunhan ette jää kiinni ja saadaaan äkkiä projektit valmiiksi.
Aion puuttua tilanteeseen. En anna kenenkään käyttää minun tekemää koodia ilmaiseksi ja kaikki GPL-projektini ovat jokatapauksessa tehty ideaalisista syistä joten voi olla ettei työnantajani voi edes maksaa itsensä irti.
Näin minäkin tekisin. Miksi työskennellä yhtiölle joka varastaa sinulta?
Haluankohan sittenkään It-alalle, kuulostaa hirveältä tuo meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huijui! En tiennytkään että samalla softalla voi olla kaksi lisenssiä.
On niitä aika paljon. Etenkin näiden "tee tällä softalla ihan mitä tykkään" lisenssien kanssa olevissa. Ohjelman tekijä tarjoaa sen käyttöön saatteena "Tätä saa käyttää BSD, MIT tai GPL lisenssin ehtojen mukaisesti. Valitse niistä mikä sinulle sopii."
Sitten aika moni GPL lisenssillä olevan ohjelma on saatavilla yksityiseen ei-GPL käyttöön rahaa vastaan. Jos joku on valmis maksamaan siitä, ettei tarvitse omaa koodiaan julkaista GPL ehtojen mukaisesti kaikkien käyttöön.
IT-ala kuulostaa raskaalta.