”Suomessa on hyvä terveydenhuolto” ei todellakaan...
Minulla on diagnosoitu eräs sairaus yli kaksi vuotta sitten. Meni 1,5 vuotta että tutkimukset saatiin vitkuteltua, leikkausjonossa olen ollut yli puoli vuotta, valituksen voi kirjoitella hoitotakuun toteutumattomuudesta, mutta eipä se mitään auta ellei halua ulkomaille hakeutua kustantaen itse matkat, käännöstyön jne.
Hoito vois olla hyvää, mutta ei sinne pääse.
Kommentit (47)
Mutta missään tapauksessa EI EI EI EI EI saa tehdä sellaista soteratkaisua, että jonottaja saa valinnanvapauden mennä julkisen sijasta yksityiselle palveluntarjoajalle ja valtio maksaa viulut. Ei riistosikaporvaria saa päästää rahastamaan hänen kärsimyksillään!
EI! Ja vielä kerran EI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vakavan sairauden sairastaneet ja siitä tervehtyneet voivat taatusti todeta, että Suomessa on hyvä ja toimiva terveydenhuolto. Äitillä oli syöpä ja heti kun se selvisi, niin homma lähti toimimaan todella tehokkaasti. Todella hyviä lääkäreitä, hyviä hoitajia ja nopeaa toimintaa. Äiti toipui täysin terveeksi ja on taas elämän iloinen ihminen. Kyllä saa olla kiitollinen. Ja äiti nimenomaan itse on kertonut, että hoito oli todella hyvää ja on erittäin tyytyväinen kaikkeen saamaansa apuun ja kiitollinen terveydenhuollosta. Empatiaa oli myös todella paljon lääkäreillä ja hoitajilla molemmilla. Olivat halanneetkin äitiä jos hän oli herkistynyt. Todella ihanaa hoitoa, olen itse erittäin tyytyväinen kaikkeen kuulemaani myöskin.
Juu....kolmikymppinen ystäväni, kahden alle kouluikäisen äiti, kuoli syöpään jokin aika sitten. Julkinen puoli kyseessä, ensin viivyteltiin yli puoli vuotta eikä mitään hoitoja annettu. Oikeasti odoteltiin, että paranee itsestään - siis syöpä! Kun vihdoin pääsi leikkauksiin, niistä ei ollut enää paljoa apua ja hän menehtyi.
Siinä teille julkisen puolen laadukkuutta.
"eikä mitään hoitoja annettu". Tämä on silkkaa palturia. Suomessa varsinkin työikäiset pääsevät todella nopeasti hoitoon, eläkeläisetkin henkeä uhkaavissa sairauksissa.
Sinun tarina on pahasti värittynyt. Taustalla jotain muuta kuin mitä kerrot.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on puppua!
Jos oikeasti on tarve kiireelliseen hoitoon niin pääsee mihin tahansa leikkaukseen samana päivänä.
Itse päästelet varsinaista puluntuubaa.
Päivystyksessä todettiin, että silmän verkkokalvo vaurioitunut. Terveyskeskuslääkäri ei kutsunut päivystäväå oftalmologia, vaan lupasi kirjoittaa lähetteen silmäpolille.
Lähetteessä hoidon kiireellisyys määritelty "max 7 pv". Lähetettä ei myös kuulunut, liekö lähtenyt ollenkaan tai kakkospostissa.
Maallikkokin tietää, että verkkokalvo on korjattava nopeasti, vuorokauden sisällä.
Silmäpoli onneksi otti vastaan ilman lähetettä ja hoiti homman. Kiitos siitä.
Mutta perusterveydenhuollon varaan en laske enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Käykää tutustumassa muiden maiden terveydenhuoltoon ja tulkaa sitten takaisin. Loppuu varmaan toi itkeminen :'D
Meillä täällä ulkomaalla on semmoinen meininki että hoidon saa heti. Usein sitten saa maksaa siitä hoidosta vuosikausia. Itselläni on tällä hetkellä vakuutus jonka omavstuu on 6000. Siis en saa yhtään mitään ennen kuin tuo on maksettu, paitsi lääkkeet. Lääkärintarkastus on kerran vuodessa ja sillä saa noi reseptit. Jos tahdon lääkärille toisen kerran, joka käynti on 200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vakavan sairauden sairastaneet ja siitä tervehtyneet voivat taatusti todeta, että Suomessa on hyvä ja toimiva terveydenhuolto. Äitillä oli syöpä ja heti kun se selvisi, niin homma lähti toimimaan todella tehokkaasti. Todella hyviä lääkäreitä, hyviä hoitajia ja nopeaa toimintaa. Äiti toipui täysin terveeksi ja on taas elämän iloinen ihminen. Kyllä saa olla kiitollinen. Ja äiti nimenomaan itse on kertonut, että hoito oli todella hyvää ja on erittäin tyytyväinen kaikkeen saamaansa apuun ja kiitollinen terveydenhuollosta. Empatiaa oli myös todella paljon lääkäreillä ja hoitajilla molemmilla. Olivat halanneetkin äitiä jos hän oli herkistynyt. Todella ihanaa hoitoa, olen itse erittäin tyytyväinen kaikkeen kuulemaani myöskin.
Juu....kolmikymppinen ystäväni, kahden alle kouluikäisen äiti, kuoli syöpään jokin aika sitten. Julkinen puoli kyseessä, ensin viivyteltiin yli puoli vuotta eikä mitään hoitoja annettu. Oikeasti odoteltiin, että paranee itsestään - siis syöpä! Kun vihdoin pääsi leikkauksiin, niistä ei ollut enää paljoa apua ja hän menehtyi.
Siinä teille julkisen puolen laadukkuutta."eikä mitään hoitoja annettu". Tämä on silkkaa palturia. Suomessa varsinkin työikäiset pääsevät todella nopeasti hoitoon, eläkeläisetkin henkeä uhkaavissa sairauksissa.
Minä kyllä uskon häntä. Parikymppinen sukulaispoika sairastaa syöpää ja hoito on mitä on. Kuukausia vetkutellaan ja ihmetellään eikä mitään tapahdu (siis muulloinkin kun nyt kesäaikaan). Tutkimuksia tehdään välillä mutta niiden tuloksia saa odottaa vaikka kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on keskimäärin hyvä terveydenhuolto. Vai väitätkö tutkimukisa valheeksi? Ja hyvää hoitoa saaneet valehtelijoiksi?
Mulla ei ole ikinä ollut mitään vaikeutta saada hoitoa. Kaikki on hoitunut nopeasti ja vaivattomasti. Kotiinkin soitellaan ja kysytään vointia. Ja pyydetään käymään vastaanotolla kertomassa kuulumiset.
Ainakin minä väitän, koska näen toisessa eu-maassa miten hyvä terveydenhuolto voi olla. Se on Suomessa rankattu hyväksi siksi, että kustannukset ovat pidetty niin hyvin kurissa ja kuitenkin kattaa tärkeimmän. Potilaat nyt vain joutuvat aina enemmän tai vähemmän jonottamaan. Yleensä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä teille julkisen puolen laadukkuutta."eikä mitään hoitoja annettu". Tämä on silkkaa palturia. Suomessa varsinkin työikäiset pääsevät todella nopeasti hoitoon, eläkeläisetkin henkeä uhkaavissa sairauksissa.
Minä kyllä uskon häntä. Parikymppinen sukulaispoika sairastaa syöpää ja hoito on mitä on. Kuukausia vetkutellaan ja ihmetellään eikä mitään tapahdu (siis muulloinkin kun nyt kesäaikaan). Tutkimuksia tehdään välillä mutta niiden tuloksia saa odottaa vaikka kuinka kauan.
Juuri samanlainen kokemus lähipiirissä. Järkyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Käykää tutustumassa muiden maiden terveydenhuoltoon ja tulkaa sitten takaisin. Loppuu varmaan toi itkeminen :'D
Joo ei lopu. Tutustu itse vaikka Saksan terveydenhuollon järjestämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetään vetkutella niin kauan, että ehtii levitä ja sitten voidaan nostaa kädet pystyyn. Nämä on niin nähty :/
eri
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti on tosi paha hätä niin kyllä hoidetaan ihan saman tien. Esim. juuri ammuttu tai puukotettu, ollut pahassa kolarissa, todettu syöpä jne..... Kyllä sillon lähtee homma toimimaan ja lujaa.
:D "Njoo katsotaas tuossa puolen vuoden kuluttua, jos lääkäri vetäisi tuon puukon pois mahastanne".
Sain hammaslääkärille kerran ajan 5kkpäähän sit 5kk päästä soitettiin et pitää siirtää. Arvatkaa keiden hampaita silloin paikkailtiin kun oikein lehdetkin kirjoitti.. Menin yksityiselle ja menny aina siitä lähtien yksityiselle.
Ongelma on lähinnä siinä, että ihmiset tarkistuttavat täysin turhia asioita.
Resursseja on aivan tarpeeksi, jos niitä ei käytettäisi turhaan.
Naapurista lähti päivystykseen pari päivää sitten tuoreet vauvan vanhemmat. Oli kuulemma oksentanut. Yritin sanoa, että pulauttelu on normaalia.
Näin sitten sanottiin päivystyksessäkin. Mutta toki kauhea valitus, kun olivat joutuneet odottamaan puoli tuntia.
Suomen julkinen terveydenhuolto on kansainvälisten tutkimusten mukaan maailman parasta:
Tulos käy ilmi Global Burden of Disease -ryhmän laajoissa tutkimuksissa, joissa on tarkasteltu muun muassa sairauksien esiintyvyyttä, riskitekijöitä ja tappavuutta 200 maassa. Lisäksi tutkimuksessa on vertailtu terveydenhuollon rahoitusta, laatua ja saatavuutta.
Mutta jos haluaa vielä parempaa, niin toki voi itse maksaa vakuutukset yksityiselle puolelle.
Julkiseen hammashoitoon ei todellakaan pääse, mikä on täällä jo mainittu: hampaiden pitää olla jo täysin mädäntyneet suuhun tai veren kirjaimellisesti suihkuta suusta metrien säteelle, niin saatetaan ehkä harkita asiaa. Ei edes ole liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Julkiseen hammashoitoon ei todellakaan pääse, mikä on täällä jo mainittu: hampaiden pitää olla jo täysin mädäntyneet suuhun tai veren kirjaimellisesti suihkuta suusta metrien säteelle, niin saatetaan ehkä harkita asiaa. Ei edes ole liioittelua.
Ai?
Käyn kerran parissa vuodessa tarkistuttamassa hampaani julkisella puolella ja joskus on tehty sitten tarvittavia toimenpiteitä.
Et varmaan ole hoitanut itse normaalia tarkistusväliä, jos hampaat ovat mädäntyneet suuhun?
Minäkin olen nähnyt ulkomailla julkaisua Suomen terveydenhuollon huonosta tilasta mutta ei niitä kai sitten Suomessa julkaista. Pelkästään ne missä se on "maailman paras".
Vierailija kirjoitti:
Suomen julkinen terveydenhuolto on kansainvälisten tutkimusten mukaan maailman parasta:
Tulos käy ilmi Global Burden of Disease -ryhmän laajoissa tutkimuksissa, joissa on tarkasteltu muun muassa sairauksien esiintyvyyttä, riskitekijöitä ja tappavuutta 200 maassa. Lisäksi tutkimuksessa on vertailtu terveydenhuollon rahoitusta, laatua ja saatavuutta.
Mutta jos haluaa vielä parempaa, niin toki voi itse maksaa vakuutukset yksityiselle puolelle.
Olkoon "tulokset" mitä tahansa, jokainen, joka on asunut paremman terveydenhuollon piirissä on huomannut huiman eron. Kuten aiemmin sanottu, rahoitus on Suomessa hoidettu mallikkaasti eli se on halpa versio. Suomalainen yhteiskunta perustuu myös holhoukseen ja siksi terveydenhuollon ulkopuolelle ei ole edes helppo jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa sarjaa kuin se onnellisuustutkimus :D
Alueellisia eroja on huomattavasti. Ehkä se muuttuu soten myötä.
Nämä on niin huvittavia kirjoituksia. Varsin, kun oma läheinen kuoli siksi, että yksityinen läkäriasema ei tehnyt lähetettä eteenpäin (sinne julkiseen erikoissairaanhoitoon), vaan vain rahasti potilasta useilla turhilla käynneillä. Potilas kääntyi sitten terveyskeskuksen puoleen, josta tuli saman tien lähete kiireellisenä erikoissairaanhoitoon. Oli vain jo liiaan myöhäistä.
Kyllä, julkinen perusterveydenhuoltomme ontuu monissa paikoissa juuri hoitoonpääsyn osalta, eli varausajat menevät pitkälle ei-kiireellisissä tapauksissa. Jokainen akuutisti pelkkää perusterveydenhuoltoa tarvitsevakin kyllä pääsee lääkärille samana päivänä. Aluelliset erot perusterveydenhuollon toimivuuden suhteen ovat suuret.
Erikoissairaanhoitomme on erittäin korkeatasoista ihan maailmankin mittaluokassa.