Mikä ala ammattikoulussa työllistää nopeiten? Pakko päästä kotoa pois.
Haluan äkkiä pois hullusta lapsuudenkodista. Jaksan vielä ehkä ammattitutkinnon hankkia, mutta sitä pidemmältä ajalta asua täällä lähtisi jo järki. Muutamassa vuodessa on pakko lähteä pois.
Mitään ns. pahoja ongelmia perheessä ei ole, mutta epäyhteensopivuus on vaan nyt niin suurta. Iloja ei tällä hetkellä elämässä juuri ole. Olen melko varma, että yksin asuessani pärjäisin paljon paremmin.
Eli mikä nyt olisi tähän tarkoitukseen paras ammattitutkinto? Tiedän, että tämä ei ehkä ole paras tapa valita ammatti, mutta nyt on pakko.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolapuolella on huutava pula
Kokeista varmaan onkin, tarjoilijoille ei ole vuosiin tainnut olla muuta kuin keikkatöitä tarjolla.
Riippuu ravintola-alan tasosta.
Hae Ivalon Saamelaisalueen koulutuskeskukseen. Siellä oli ainakin joskus ilmainen asuntola, oliko ruokakin ilmainen.
Sinne pääsee ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vaan muuta, jos olet täysi-ikäinen? Opintotuki, asumistuki ja joku osa-aikatyö, niin hyvin pärjää.
Juuri näin
Kipsut ja kampsut kasaan ja lähden menemään. Itse samassa tilanteessa odotin liian kauan ja se oli virhe.
Vierailija kirjoitti:
Kipsut ja kampsut kasaan ja lähden menemään. Itse samassa tilanteessa odotin liian kauan ja se oli virhe.
Minne minä nyt sitten menen?
No siis ihan käytännön tasolla, miten muutto, opintotuki ja asumistuki hoituvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne minä nyt sitten menen?
No siis ihan käytännön tasolla, miten muutto, opintotuki ja asumistuki hoituvat?
Sossusta saa tukea muuttoon ja jopa ensiasunnon kalusteisiin. Sieltä hoituu myös vuokravakuus, tosin kaikki yksityiset vuokranantajat eivät sitä huoli. Sinun pitää todennäköisesti etsiä kämppä itse, mutta voi olla että saat jotain apua siihenkin. Minä tosin olin mielenterveyspalvelujen piirissä kun hoidin oman muuttoni, mutta nuorille löytyy kyllä sosiaalipuolelta oma työntekijä auttamaan käytännön jutuissa. Sieltä voi kysyä näistäkin asioista.
Hanki hygieniapassi niin pääset tiskaamaan keittiöihin.
deefifkekeklfelef kirjoitti:
Lähihoitaja. Kesätöihin ja keikoille kiskottiin alle puolen vuoden opiskelujen jälkeen. Toki olin aikuisopiskelija, mutta silti, ei muuta kokemusta alalta.
Mitä olit suorittanut että sua alettiin kiskoa töihin?
KaTun teoriat ja päiväkotiharjoittelun, eli kasvun tukeminen - osion näyttöineen. Muuta en ollut ehtinyt, sen jälkeen oli terveyskeskuksen vuodeosastolla töitä enemmän kun ehti tehdä, koko loppuopintojen ajan ja sen jälkeenkin.
Opintotuen ja asumistuen saat Kelasta ihan vaikka netissä hakemalla. Yleistä asumistukea saat jos olet esim. työtön, opintotuen asumislisää jos olet opiskelija.
Jos haluat heti vähän paremmin rahaa ja samalla ammattitutkinnon, niin mene oppisopimuskoulutuksella töihin/kouluun. Saat 85% palkan siitä mitä tavallinen työntekijä ja ammatti on taskussa parin kolmen vuoden päästä. Oppisopimuskoulutuksessa sinua auttaa oman kuntasi oppisopimustoimisto, Googlella löytyy.
Maanrakennus. Raksapuolella suurin osa valitsee talon rakennuksen ja maanrakentajia ei ole.
Töitä löytyy.
Myös veljeni poika sai heti sähkärin töitä tutkinnon jälkeen.
Vartijan tutkinnon suorittaa muutamassa kuukaudessa aikuispuolella mutta ei se ole kyllä herkkua hommaa. Ja pitää olla ajokortti.
Taxikuskixi. Lyhyt tutkinto, varma työllistyminen.
lähihoitaja ja siitä myöhemmin vaikkapa sosionomiksi, työllistyy
Minkä ikäinen olet? Jos täysi ikäinen, 120h tjsp suorittamalla vartijakurssit saat työskennellä vartijana Illman muuta koulutusta.
Jos alaikäinen, hae kouluun jossa on asuntola. Maatalouskouluja on ainaki paljon missä on asuntola. Niissä voi usein opiskella myös metsätaloutta ja jotain pieneläinjuttuja.
Logistiikka (kuljetus), saat ajortit (B, C , D) käytänössä ilmaiseksi ja töitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäyntiavustaja.
Koulunkäynnin ohjaajille on vain määräaikaisia ja lyhyitä työsuhteita, tai noh vähän asuinpaikasta riippuen. Pääkaupunkiseudulla varmaan töitä heille on, mutta palkka on onneton asumisen hintojen kannalta. Oon siis itse kka ja myöhemmin oon myös joutunut lähihoitajaksi lukemaan nimenomaan työllistymisen kannalta. Meille lähihoitajille on paljon töitä, on päiväkodeissa, kouluissa, vanhainkodeissa ja vammaispaikoissa, hammashoidossa, jalkojen hoidossa, asiakaspalvelussa yms. Tosin tämä työ on aikas raskasta kyllä.. Kannattaa miettiä, että mistä alasta ylipäänsään pidät.. Tai helposti ajaudut väärälle alalle.
Lähihoitaja. Kesätöihin ja keikoille kiskottiin alle puolen vuoden opiskelujen jälkeen. Toki olin aikuisopiskelija, mutta silti, ei muuta kokemusta alalta.
Mitä olit suorittanut että sua alettiin kiskoa töihin?