Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pysty keskittymään kirjan lukemiseen! Miten opin?

Vierailija
23.07.2018 |

Mun pitäisi lukea pitkästä aikaa ammattikirjallisuutta, enkä ole pitkään aikaan lukenut mitään. Tämä on ihan kamalaa! Alussa pystyn keskittymään, mutta sitten huomaankin meneväni monta sivua vain liidellen silmillä tekstin yllä, lukematta sitä yhtään syvemmin. Miten luen tämän koko teoksen niin, että se menee tajuntaan asti?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et ole psykiatri.

Vierailija
2/6 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan oppii lukemalla.

Se on kuin polkupyörällä ajo. Ei sitäkään voi kirjasta teoriaa lukemalla oppia. Pitää vain nousta satulaan ja alkaa harjoittelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuttele lukamaan pitkiä tekstejä, itse sain lukutaidon sairauden jälkeen takaisin lukemalla aiemman lempparini romaanin, aluksi pätkissä, ja sitten kun imaisi mukaansa, kokonaan.

Siis lue ensin vain sellaista mistä saat iloa ja kiinnostaa sinua aidosti.

Vierailija
4/6 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene metsään lukemaan, vihreä auttaa keksittymään. Oikeastaan, voittaja taisi olla metsikkö josta näkyy järvi.

Vierailija
5/6 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, aina ei kaikkea ole järkeväkään lukea syventyen, yksi asia minkä yleensä oppii ainakin yliopistoissa on lukea ns. löpinä kursiivisesti ja löytää ne olennaiset vain luettavaksi kunnolla. Näin aikaa ja energiaa ei kulu turhan opetteluun.

Mutta onhan tuohon yleisesti keinoja:

- Voi kirjoittaa luettaessa muistiinpanoja tai piirtää mindmappeja. Kun joutuu itse myös kirjoittamaan ne asiat tai piirtämään, ne on pakko jollain tasolla prosessoida.

- Meditaatio voi auttaa oppimaan keskittymistä. Siihen on nykyään kännykkä-appsejakin, jotka voivat auttaa alkuun (esim. Calm on hyvä aloittelijoille, eikä sisällä mitään uskontoperäistä huuhaata chakroista, energioista tms)

- voi lukea pätkissä ja sen jälkeen pyrkiä mielessään tekemään ikään kuin esseen luetusta. Jos ei vielä pysty siihen, uudestaan lukemaan paremmalla ajatuksella.

Vierailija
6/6 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota taukoa luurista. Somen selaaminen on sellaista edestakaisin hyppimistä että kirjan lukeminen tuntuu sen jälkeen haastavalta. En siis tiedä päteekö tämä sinuun mutta ainakin mun keskittymiskyky on huonontunut todella paljon älyluurin myötä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme