Nuorta työntekijää ei kiinnostanut tulla lomiltaan töihin
Meillä on juuri nyt sellainen tilanne töissä, että henkilöstölle tuli yllättäviä poissaoloja. Päätin sitten soittaa yhdelle meillä töissä olevalle nuorelle, joka on tällä hetkellä lomallaan. Hän aloitti meillä viime vuoden lopulla, joten hänen lomansa on n. 2 viikon pituinen. Hän on nyt ehtinyt olla viikon verran lomillaan.
No, eipä kiinnostanut tätä nuorta tulla töihin. On kuulemma "muita suunnitelmia". Sanoin, että maksettaisiin hyvin, selvästi jopa ekstraa ja hän voisi sitten pitää nuo lomat joskus myöhemmin, esim. syksyllä tai talvella. Mutta nyrpisteli silti vain nokkaansa.
Tämäkö on v**tu kiitos siitä, että ojensin tälle nuorelle auttavan käden, kun otin hänet töihin? Tyyppi oli nuori ja kokematon, joten saisi olla erittäin kiitollinen siitä, että on päässyt meillä hankkimaan työkokemusta, kehittämään osaamistaan ja saa palkkaakin. Ja onko se niin hemmetin kamalaa, jos ei pysty kesällä pitämään kaikkia lomiansa? Vuodessa on niin paljon muutakin aikaa ja sitäpaitsi kesiä tulee uusia!
Mutta tämä kyllä muistetaan. Tyyppi saa sitten syksyn tullen kyllä niitä vähemmän kivoja työtehtäviä itselleen. Lisäksi varmisti sen, ettei varmasti lomaile ensi vuonna heinäkuussa, vaan hänen kesälomansa on silloin kaikkein keljuimpaan mahdolliseen aikaan.
Kommentit (41)
Voi hyvänen aika! Olisit tosiaan palkannut jonkun toisen nuoren hankkimaan työkokemusta. Ihmisillä on muutakin elämää kuin työ. Olen esimiehenä yrityksessä, enkä koskaan kutsu ketään lomalta töihin. Jokainen on lomansa ansainnut, myös nuori työntekijä. Kyse on kuitenkin jaksamisesta ja sitä kautta työhyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosiloma pitää pystyä pitämään 2vk yhtämittaisena lomana, jos lomaa on niin paljon kertynyt. Taitaa olla ihan työsuojelullinen kysymys ja laissa määrätty.
Itseasiassa vuosiloma voidaan antaa työntekijälle yhdessä tai useammassa jaksossa, mutta jo sovittua ja annettua lomaa ei voi työantaja keskeyttää ja velvoittaa töihin. Silloinkin, jos työntekijä suostuisi työnantajan ehdotukseen loman keskeyttämisestä, olisi työnantaja velvollinen korvaamaan keskeytyksestä mahdollisesti jo aiheutuneet kulut, esim. lentoliput tai vastaavaa. Ap:n pitää löytää sijainen muualta. Terv. työnantaja
Loman jakamiseen useampaan kuin yhteen jaksoon pitää myös olla hyvä syy.
On kivaa että joku tehtailee tämäntyyppisiä aloituksia. Tiedämme että se on trolli mutta siihen on ihanaa purkaa pyhä paheksuntansa 🙂
Vierailija kirjoitti:
Siis palkkaatko sinä ihmisiä palveluksena heille? Luulin että yrityksiin palkataan työntekijöitä ihan tarpeeseen. Josta maksetaan palkkaa ja lomat kertyvät, kuten kuuluu.
En ole ap, mutta minä olen palkannut työntekijän osittain ihan palveluksena sille. Työntekijä ei ollut kiitollinen siitä palveluksesta vaan lähti ilman varoitusta kesken kiireisimmän sesongin muualle töihin. Ja uskomatonta kyllä, oli ihan ihmeissään, kun ei palkattu häntä takaisin hiljaisempana aikana.
Mitäs yllättäviä poissaoloja niille muille tuli? Jos väkeä puuttuu niin sitten esimies hoitaa ja tekee vaikka pidempää päivää mutta lomia ei ole kenenkään pakko keskeyttää. Työn iloa ap ja lippu korkealle!
Toivon sydämestäni, että aloitus on provo, mutta kokemuksesta tiedän tällaisiakin työnantajia olevan. Jotka luulevat tehneensä oikeinkin suuren palveluksen, kun maksavat työntekijöilleen palkkaa. Vau. Minä luulin, että ihmiset menevät töihin muun tekemisen puutteessa, eiku...
Nuori olisi varmasti voinut esittää asiansa toisin sinulle ja osoittaa vähän kunnioitusta työpaikkaansa ja sinua kohtaan. Mielestäni on kuitenkin aika törkeää odottaa että jos lomat on pilkottu muutenkin kahden viikon pätkiin niin että tosta noin vaan sormia napsauttamalla ekan lomaviikon jälkeen hän palaa töihin kun pyydetään - ihmisillä kun tuppaa olemaan oma elämä ja omat suunnitelmat. Minua lisäksi närästää se että tuot hänen ikänsä tässä esiin. Oikeuttaako se että hän on nuori työntekijä sinut kohtelemaan häntä eritavalla ja odottamaan häneltä erilaista käytöstä kuin vanhemmilta työntekijöiltä? Menepä nyt vähän itseesi! Teillä on varmasti siellä paha tilanne mutta mielestäni sinun työnantajana tulee myös muistaa että työntekijällä on oikeus lomaansa oli hän sitten 15 tai 60-vuotias. Sen sijaan että ryhdyt naurettaviin kostotoimenpiteisiin voisitte keskustella asian kun hän palaa lomiltaan ja puhdistaa ilmaa tai ehkäpä saat jonkun vanhemman työntekijän lomiltaan sinne ja voit antaa koko asian olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosiloma pitää pystyä pitämään 2vk yhtämittaisena lomana, jos lomaa on niin paljon kertynyt. Taitaa olla ihan työsuojelullinen kysymys ja laissa määrätty.
Itseasiassa vuosiloma voidaan antaa työntekijälle yhdessä tai useammassa jaksossa, mutta jo sovittua ja annettua lomaa ei voi työantaja keskeyttää ja velvoittaa töihin. Silloinkin, jos työntekijä suostuisi työnantajan ehdotukseen loman keskeyttämisestä, olisi työnantaja velvollinen korvaamaan keskeytyksestä mahdollisesti jo aiheutuneet kulut, esim. lentoliput tai vastaavaa. Ap:n pitää löytää sijainen muualta. Terv. työnantaja
Toki ja työntekijää kuulla ja toiveet pyrkiä toteuttamaan. Mikäli toiveita ei pystytä toteuttamaan, tähän on jokin perusteltu syy. Jotkut jopa toivovat lomansa useammassa jaksossa. Tilanteet ovat kaikilla erilaisia. Terv. Työnantaja.
21 § Sopimus loman siirrosta tai jakamisesta
Työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.
Työnantaja ja työntekijä saavat sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Lisäksi saadaan sopia 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.
Jos työntekijän työsuhde päättyy ennen kuin työntekijällä on 20 §:n mukaan oikeus pitää vuosilomaa, työnantaja ja työntekijä saavat sopia työsuhteen päättymiseen mennessä ansaittavan vuosiloman pitämisestä työsuhteen kestäessä.
Työnantaja ja työntekijä saavat työntekijän aloitteesta sopia 24 arkipäivää ylittävän vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana. Sopimus on tehtävä kirjallisesti.
Vuosiloman on yleensä oltava yhdenjaksoinen ja se on annettava lomakautena.
Jotkut eivät vaan osaa kirjoittaa provoja, alleviivataan moneen kertaan, että tämä on se pointti, ärsyyntykää nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ja työntekijää kuulla ja toiveet pyrkiä toteuttamaan. Mikäli toiveita ei pystytä toteuttamaan, tähän on jokin perusteltu syy. Jotkut jopa toivovat lomansa useammassa jaksossa. Tilanteet ovat kaikilla erilaisia. Terv. Työnantaja.
Juuri näin. Mutta loman jakaminen useaan jaksoon työnantajan taholta edellyttää, että se on työn jatkumisen kannalta välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä typerä trollialoitus. Mutta kuten usein trollialoituksissa niin kyllä tämäkin osittain tosielämään liittyy. Mullakin kerran kävi vähän vastaavalla tavalla...
Olin pitkään suostunut tekemään vapaaehtoisia ylitöitä. Aina vain lisää ja lisää ylitöitä koska ansaitsin aina vain lisää ja lisää palkkaa. Oikein kiva kun töitä sai tehdä niin paljon kuin halusi. Eräänä päivänä sitten olin lopulta aivan puhki ja kun esimieheni kysyi "jäätkö ylitöihin" niin vastasin (ensimmäistä kertaa elämässäni): "ei, en mä tänään, en mä jaksa, pakko levätä tämä ilta". Voi että mun esimies sai raivarin! Se ajatteli että koska mä oon aina ennenkin suostunut ylitöihin niin kyllä mun nyt myös jatkossa tulee niihin aina suostua. Aivan superskitso esimies ja superp*ska firma!
Mulla oli vähän vastaava kokemus vuokratyössä. Työtä riitti aovan liikaakin ja yhden kerran oli pakko kieltäytyä. Yllättäen ei kuukauteen kysytty töihin, vaikka tarvetta olisi ollut ja paljon.
Typerää työnantajaa ei kiinnosta noudattaa lakia. Onneksi nuori tiesi oikeutensa ja velvollisuutensa pitää 2 viikkoa kestävä loma yhdenjaksoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisiä nuo nuoret työntekijät. Kyllä työnantaja pitää olla nro 1. ja sen jälkeen perhe ja terveys.
Juu kaverikin oli 20 vuotta töissä samassa firmassa, ei vaatinut mitään naurettavia ilmanvaihtosysteemejä muovinvalukoneelle eikä sorville.
Teki hirveästi ylitöitä ilman ylimääräisiä prosentteja.
Mutta sitten siihen meni joku kommariloishapatus.
Väitti, että henkeä ahdistaa, ei nyt muka yhtäkkiä kestä muovinkäryä ja leikkuunestehöyryä.
Energiaa tuhlaavat ja kalliit ilmanvaihdot vaati, kiittämätön.
Kun moiseen naurettavuuteen työnantaja ei suostunut, vaihtoi työpaikkaa ja jätti pomonsa pulaan.
Kysyitkö kaikilta muiltakin lomailijoilta, ja kostatko myös heille, kun eivät sinun vuoksesi jätä lomaa kesken?
Vierailija kirjoitti:
Siis palkkaatko sinä ihmisiä palveluksena heille? Luulin että yrityksiin palkataan työntekijöitä ihan tarpeeseen. Josta maksetaan palkkaa ja lomat kertyvät, kuten kuuluu.
Kyllä tuollaisia yrittäjiä on olemassa, isäni oli tuollainen. ”Ihme” kyllä yritys ei sitten menestynytkään, kun hän suhtautui asiakkaisiin välttämättömänä pahana ja yritti kaikesta kiskoa maksimaalisen hyödyn mahdollisimman pienellä panostuksella. Palkkasi työntekijöitä juuri tuolla asenteella, että tekee palveluksen ihmisille. Ei maksanut lainmukaisia lisiä ja lomarahoja kaikille, oli vähällä joutua oikeuteen kerran yhden työntekijän kusettamisesta. Minä jouduin äijälle maksamaan 10% veroa omasta riistopalkastani sillä perusteella, että minun tulee olla kiitollinen kun hän antaa minulle työkokemusta ja SAAN työskennellä hänen firmassaan. Ja maksoi ihan kehitysmaa-palkkaa, josta nyhti vielä sen 10% omaan taskuunsa. Valitti aina miten työntekijät tulee firmalle kalliiksi.
Minusta tuli sitten oikea vasemmistolainen vihervassarihippi. Oli niin hyvä oppi katsoa läheltä, miten rahanhimo ajaa jopa oman perheen edelle ja kaikki on myytävänä. Eikä se onnea tuollekaan tuonut, rapajuoppo on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri nyt sellainen tilanne töissä, että henkilöstölle tuli yllättäviä poissaoloja. Päätin sitten soittaa yhdelle meillä töissä olevalle nuorelle, joka on tällä hetkellä lomallaan. Hän aloitti meillä viime vuoden lopulla, joten hänen lomansa on n. 2 viikon pituinen. Hän on nyt ehtinyt olla viikon verran lomillaan.
No, eipä kiinnostanut tätä nuorta tulla töihin. On kuulemma "muita suunnitelmia". Sanoin, että maksettaisiin hyvin, selvästi jopa ekstraa ja hän voisi sitten pitää nuo lomat joskus myöhemmin, esim. syksyllä tai talvella. Mutta nyrpisteli silti vain nokkaansa.
Tämäkö on v**tu kiitos siitä, että ojensin tälle nuorelle auttavan käden, kun otin hänet töihin? Tyyppi oli nuori ja kokematon, joten saisi olla erittäin kiitollinen siitä, että on päässyt meillä hankkimaan työkokemusta, kehittämään osaamistaan ja saa palkkaakin. Ja onko se niin hemmetin kamalaa, jos ei pysty kesällä pitämään kaikkia lomiansa? Vuodessa on niin paljon muutakin aikaa ja sitäpaitsi kesiä tulee uusia!
Mutta tämä kyllä muistetaan. Tyyppi saa sitten syksyn tullen kyllä niitä vähemmän kivoja työtehtäviä itselleen. Lisäksi varmisti sen, ettei varmasti lomaile ensi vuonna heinäkuussa, vaan hänen kesälomansa on silloin kaikkein keljuimpaan mahdolliseen aikaan.
Olipa fiksu nuori kun ei lähtenyt laittomuuden mukaan.
2/5 Aihevalinta onnistunut, mutta kirjoitettu aivan liian tarinamaisesti, liian selvästi keksitty ja tarkoituksenhakuinen sekä provosoiva, aitous uupuu. Ensi kerralla sitten paremmin.
Ilmojen puolesta paras kesä miesmuistiin, työntekijällä lyhyt kesäloma, jonka ajankohta yhdessä ennalta sovittu (näin oletan) ja sinä ihmettelet, miksei halua keskeyttää sitä? Hmm.
En tiedä millainen työtilanne teillä on keväällä ollut, mutta itse tein koko viime talven pitkää ja raskasta päivää - jos nyt työnantaja soittaisi ja pyytäisi minua keskeyttämään lomani, kieltäytyisin ehdottomasti. Tarvitsen palautumista, vaikka nuori olenkin.
En haluaisi sinua pomokseni. Totta kai työnantaja voi aina pyytää työntekijää joustamaan, mutta tuollainen pikkumaisuus (Tyyppi saa sitten syksyn tullen kyllä niitä vähemmän kivoja työtehtäviä itselleen) kertoo vain empatiakyvyttömyydestä. Hyvä pomo ajattelee alaistensa jaksamista.