Miksi vegaanit on niin usein laihoja?
Olen tosiaan kiinnittänyt huomiota siihen, että laihuus ja vegaanius kulkee usein käsi kädessä. Enkä nyt todellakaan puhu normaalipainoisuudesta vaan ihan oikeasta laihuudesta, sellaisesta joka menee monella liiallisuuksiin asti. Mistähän se johtuu? Onko vegaanit helposti sellaisia äärimmäisyyksiin menijöitä, jotka vaatii itseltään tiukkaa kurinalaisuutta myös ruuan määrän ja heekkujen suhteen? Onko vegaanista ruokaa vaikea syödä tarpeeksi? Vai missä syy?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä vegejäätelöissäkin on sokeria. Mutta maitosuklaa on kyllä yksi sokeripommi ja kaikki karkit vielä isompia sokerin lähteitä (pl. ksylitoli ja stevia). Todella tummassa suklaassa on vain vähän sokeria, mutta paljon rasvaa. Hyvänä puolena se, että montaa palasta ei tarvi kerralla syödä.
Kyse on myös vaihtoehtojen määrästä, mausta ja hinnasta.
Luulin, että nyt oli terveysnäkökulma esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninaisilla on yleensä pienet tissit.
Eli en todellakaan kelpuuttaisi mitään itujenpurijapiipertäjää joka olisi kaiken lisäksi vielä pienitissinenkin. T. Oikea mies.
Eli kookas käy?
Niiden ruoka on niin pahaa, ettei viitti syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitojalosteista ym. tulee yllättävän paljon energiaa pienestä määrästä. Olen huomannut maidottomalla dieetillä ollessa, että paino laskee. Ennen käytin kermaa kahvissa, juustoa ja kermakastikkeita.
Jep, maitotuotteet on ihan myrkkyä elimistön toiminnalle, kun aloin vegeytymään niin -4 kiloo lähti samointein tekemättä mitään muuta kun jättämällä maitotuoteet pois :)
Eli lihoit 4 kg.
Tunnen kyllä muutaman erittäin pyöreänkin vegaanin.
Hmm, mun tuttu on ollut vegaani muutamia vuosia ja oli siihen touhuun ryhtyessä ylipainoinen. Nyt tosiaan ollut oikein tosivegaani ja mättää kasviksia yms, eikä ole grammaakaan laihtunut. Päinvastoin. Joskus näin netissä jenkkinaisen kuvan, oli ryhtynyt vegaaniksi ja laihtui vuoden aikana 22kg! Siksi ihmettelen tuota tuttuani, että miksi hän ei ole laihtunut, mutta olisiko kookosöljyllä (täyttä rasvaa) osuutta asiaan? Sitä lotraa joka paikkaan ruoanlaitossaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä vegejäätelöissäkin on sokeria. Mutta maitosuklaa on kyllä yksi sokeripommi ja kaikki karkit vielä isompia sokerin lähteitä (pl. ksylitoli ja stevia). Todella tummassa suklaassa on vain vähän sokeria, mutta paljon rasvaa. Hyvänä puolena se, että montaa palasta ei tarvi kerralla syödä.
Niin olikin. Kuka jaksaa syödä aina sitä yhtä ja samaa vegaanijätskiä, joka ei maistu hyvälle ja maksaakin paljon? Sekaanien on paljon helpompi syödä jätskiä vaikka joka päivä, kun valinnanvaraa on vaikka kuinka eikä hinnatkaan niin hirvitä.
Mun hyvin tuntema kasvissyöjä (anteeksi, että kommentoin vaikkei ole vegaani) on reilu nelikymppinen, pyöräilee kesät talvet päivässä 50km (työmatka n. 25km suuntaansa, työ on fyysistä). Lisäksi iltajuoksut ja aamu-uinnit, talvella hiihdot ja retkiluistelut sun muut kävelyt. Todella laiha tyyppi., vaikka onkin perso makealle ja syö päivittäin jotain keksiä, namia yms. Reilusti 180cm paremmalla puolella pituus ja paino päälle 60kg. Ei oikein vastaa siis ruokavaliosta saatava energiamäärä sitä, miten paljon päivän aikana menettää, joten en ihmettele hänen laihuuttaan. Välillä mietin, miten hitossa hän jaksaa, mutta ei tuo ikinä ole valittanut, että väsyttää tai kylläpäs nyt turvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olikin. Kuka jaksaa syödä aina sitä yhtä ja samaa vegaanijätskiä, joka ei maistu hyvälle ja maksaakin paljon? Sekaanien on paljon helpompi syödä jätskiä vaikka joka päivä, kun valinnanvaraa on vaikka kuinka eikä hinnatkaan niin hirvitä.
Okei, ymmärrän. Onko vegejäätelöä helppo/vaikea tehdä itse?
Pikemminkin ihmettelen sitä, että miten jotkut vegaanit voivat olla lihavia. Siis tunnen muutaman lihavan vegaanin.
Vegaaniuden myotä mun herkuista on tullut terveellisempiä. Esim raakakakuissa makeuttajana on usein taatelit ym kuivahedelmät. Enää ei tule vedettyä kermaisia jälkkäreitä, sokerisia munkkipossuja ym :D
Vaikka kyllä niitä lihaviakin vegaaneja on, yksi tunnetuimmista on somessa Fat Gay Vegan
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin ihmettelen sitä, että miten jotkut vegaanit voivat olla lihavia. Siis tunnen muutaman lihavan vegaanin.
No jos poimii ruokavaliostaan vain ne kaikista lihottavimmat elementit käyttöönsä niin onnistuuhan se lihominen vaikka millä valiolla :D olin minäki kasvissyöjänä välillä pulleron puolella kun en jaksanut panostaa syömisiin niin äkkiäkös sitä pelkällä vaalealla leivällä, makaronilla ja limppareilla paisuu kun ei liikuntakaan silloin jaksanut kiinnostaa :D nyt paremmalla motivaatiolla tehnyt monipuolisempia ruokia ja parempia valintoja muutenkin niin paino pysyy kurissa taas ihan itsestään, että ei se vegeys ole automaattinen oikotie laihuuteen sekään :)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä voi ja siitä tullutkn nimitys "sipsikaljavegaani". Kyllä ylipainoa kertyy jos vegaanin ruokavalio koostuu sipseistä, ranskalaisista, vegaanihampurilaisista ym friteeratuista ruoista.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniuden myotä mun herkuista on tullut terveellisempiä. Esim raakakakuissa makeuttajana on usein taatelit ym kuivahedelmät.
Pakko tähän kommentoida, että kuivatut hedelmät ovat kyllä melko (hedelmä)sokerisia. Kohtuudella ilmeisesti käytät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä voi ja siitä tullutkn nimitys "sipsikaljavegaani". Kyllä ylipainoa kertyy jos vegaanin ruokavalio koostuu sipseistä, ranskalaisista, vegaanihampurilaisista ym friteeratuista ruoista.
No ei se käsite sipsikaljavegaanit ole kyllä tullut lihavista vegaaneista :D vaan sillä tarkoitetaan vegaaneja jotka myös herkuttelevat ja syövät grillimättöä ym. Mitä nyt muutkin tekevät. Tarkoituksena rikkoa juurikin tätä tässäkin ketjussa mainittua stereotypiaa että veget on jotain hyvin kurinalaisia himoliikkujia jotka syövät vain ituja :D pullukaksi voi tulla vegenäkin, mutta överi lihavaksi tuleminen alkaa olla jo aika työlästä :D
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka ei ole kovin hyvän makuista, siksi sitä ei tee mieli syödä kovin paljoa.
Sehän se suurin syy taitaa olla, jos siis pyrkii edes suht järkevästi koostettuun ruokavalioon eikä tyydy mättämään pelkkiä epäterveellisiä herkkuja. Vegaaninen perusruoka on ankeaa.
Vegaaneja löytyy kaikenlaisia terveysintoilijoista ja kehonrakentajista normaalipainoisiin ja jopa lihaviin. Tutkimusten mukaan suurinosa edustaa juuri normaalipainoisia, ei siis alipainoisia, eikä ylipainokaan ole samanlainen ”epidemia” kuin sekasyöjien keskuudessa. Syy on elintavoissa.
Itse olen hoikahko ja normaalipainoinen. En harrasta juurikaan liikuntaa ja herkuttelen muutaman kerran viikossa. Syön melko tavallista vegaaniruokaa, mutta painotan kasviksia ja ”whole foodia”, eli en osta hirveästi mitään valmisteita vaan teen itse, koska tykkään kokata. Pystyn samalla säätelemään mm. suolan, sokerin ja rasvan määrää, jota makuaistinikaan ei kaipaa niin paljoa. Ilmeisesti ruokavalioni on kunnossa, sillä lääkärintarkastuksien mukaan olen terve, ei mitään puutostiloja, ja koen voivani hyvin ja olen energinen. Elämä on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kyllä muutaman erittäin pyöreänkin vegaanin.
Syövät hieman muutakin kuin vihanneksia :)
Vierailija kirjoitti:
Norsut on kaikki vegaaneja.
Sinivalaat on kaikki brutaaleja lihansyöjiä. Krilliherkkuja ahmivat kaiket päivät.
Eli lihansyöjät voittaa tämän pelin! Kaikista isoin ei ole vegaani.
Vegaaninaisilla on yleensä pienet tissit.
Eli en todellakaan kelpuuttaisi mitään itujenpurijapiipertäjää joka olisi kaiken lisäksi vielä pienitissinenkin. T. Oikea mies.