Tärkein ihosi kuntoon vaikuttanut tekijä?
Kertokaahan parhaat ihonhoitovinkkinne. Mikä on tärkein ihonne kuntoon vaikuttanut tekijä? Itse kamppailen jatkuvasti iho-ongelmien kanssa vaikka olen jo lähes 30v ja välillä tulee ihan surkea olo siitä.
Kommentit (46)
Kasvojen koskettelu, oikeasti mitä enemmän hiplailen, räpellän ja puunaan kasvojani, sitä huonompaan kuntoon se menee. Ja silti mun on pakko mennä tökkimään olemattomia finninalkuja neulalla... Mutta eron huomaa oikeasti jos menee sellaiseen paikkaan missä ei kerkeä kiinnitää ihoonsa huomiota, esimerkiksi parin viikon lomareissun jälkeen iho on poikkeuksetta paremmassa kunnossa. Kotona en vain osaa jättää sitä rauhaan, tuntuu että kaikki ihovirheet vain korostuvat kirkkaassa kylppärissä ja niitä on aivan pakko päästä sörkkimään
Ne terveelliset elämäntavat tietysti ekaksi, mutta jos nyt ei mennä niihin. Mulla on rasvoittuva iho, joka tukkeutuu, herkistyy ja tulee pintakuivaksi, jos en hoida sitä oikein. Suosin kasvojen ihonhoidossa hajusteettomia, herkän ihon tuotteita, jos mahdollista. BHA:n eli salisyylihapon olen havainnut loistavaksi aineeksi iholleni, samoin puhdistetun hamppuöljyn kosteutukseen.
Aamuisin kasvoille käyttämäni tuotteet:
-puhdistusgeeli
-kasvovesi
-Apobasen kosteuttava geeli + pari tippaa hamppuöljyä
Illalla:
-meikinpoistoon Aqualan L-perusvoide (puhdistusemulsion tapaan vanulapuilla)
-puhdistusgeeli
-BHA-kuorintaneste (COSRX Bha Blackhead Power Liquid), itse voin käyttää tätä päivittäin, hellävarainen, mutta tehokas
-n. 30 min. odotuksen jälkeen (happojen sanotaan vaativan tämän vaikuttaakseen) Apobase-geeli+muutama tippa hamppuöljyä
Pari kertaa vkossa kuorin ihon myös mekaanisesti kahvinporoilla puhdistusgeeliin sekoitettuna (pitää olla hienojakoiseksi jauhettua, esim Löfsberg on passelia). Pari kertaa vkossa myös puhdistava savinaamio, esim. Freemanilta tai Iherbiltä tilattu Queen Helene Mint Julep Mask.
Tämmöinen rutiini pitää oman nassuni siedettävässä kunnossa☺️
En ota aurinkoa. Se on se a ja o.
Lisäksi nukun yleensä riittävästi, ihan jo siksikin, etten meinaa millään selvitä päivästä, jos minulla on univelkaa.
Pakko kertoa, että olen ollut kesän ajan meikkaamatta ja ihoni on ihan karseassa kunnossa! Näppyjä yms. Voi johtua siitäkin, että puhdistaminen on jäänyt meikkaamattomuuden takia vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kertoa, että olen ollut kesän ajan meikkaamatta ja ihoni on ihan karseassa kunnossa! Näppyjä yms. Voi johtua siitäkin, että puhdistaminen on jäänyt meikkaamattomuuden takia vähemmälle.
Meikki myös jonkun verran suojaa ihoa ilmansaasteilta.
Ennen oli paska iho johon ei tepsiny lääkkeet eikä tökötit.
Lopetin sokerin ja vehnän syönnin. Aloin myös vegaaniksi aloin syömään paljon marjoja ja terveellisesti muutenkin. Juon ainoastasn vettä ja vihreää teetä.
Iho on nykyään täydellinen.
Apteekkituotteiden vaihtaminen luonnonkosmetiikkaan poisti jatkuvan punoituksen/ärtyneisyyden. Kasvoöljyn käytön myötä rasvoittuvuus väheni, nykyään iho on mattapintainen ja silkkinen myös loppupäivästä. Aikamoinen oivallus. Iän myötä iho on myös parantunut ja atooppisuus helpottanut.
Vierailija kirjoitti:
Korealainen ihonhoitometodi ja korealainen kosmetiikka.
Sama täällä. Kaikki edeltävät iho-oireet ovat poissa.
ärsytys kirjoitti:
Kyllä on vaikea kysymys kun iän myötä ennen niin hyvä vaikka hyvin vaalea ja lähes finnitön iho on muuttunut ohueksi, hauraaksi, finniseksi, helposti ärtyväksi, punakaksi ja kirjavaksi. Minulla on couperosaa ja ostin siihen esim. sopivan puhdistusgeelin apteekista. Siitäkös iho 'riemastui' ja punoitti ärtyneenä eikä finnejäkään estänyt tulemasta. Kyllä harmittaa että ihosta tulee 'kaikki läpi'. Aloin myös puhdistaa ihoa iltaisin ylipäätään niin ei se ole vaikuttanut kuin huonontavasti. Hormonit taitaa tätä tehdä eli lähestyvät vaihdevuodet, tosin ihmetyttää että miten ne hormonit pistää jonkun finnin kasvamaan että mikä syy-yhteys-seuraussuhde niillä oikein on??!
Minulla on myös couperosa. Ostin yhdessä vaiheessa la roche posayn misellipuhdistusveden, kun sitä suositeltiin. Iho oikein helotti punaisena sen käytön jälkeen. Nyt käytän Herbinan moisture balance puhdistusmaitoa ja se sopii iholle hyvin. Vielä pitäisi löytää joku hyvä kosteusvoide. Käytän parhaillaan Erisanin kosteuttavaa kasvovoidetta, se menettelee mutta tiedän että parempiakin on kunhan vain löydän.
Käytin herbamedicus terveysvoidetta. Ihmettelin, kun alkoi luufinnejä tulla ympäri naamaa. Siis ne oikeasti tuli päivä kerrallaan ja niitä oli 24kpl. Hirveä paniikki ja mietin että mistä se johtuu. No se voide sitten loppui ja lähettiin mökille miehen kanssa. Olimme 2 viikkoa mökillä ja en käyttänyt mitään voiteita koko aikana. Pesin naaman pelkällä vedellä. Mies sanoi minulle toisella viikolla, että sulla on hävinny ne syylät naamasta. Niin olikin hävinny. Sitten päätin, että en käytä enää mitään voiteita.
Vierailija kirjoitti:
ärsytys kirjoitti:
Kyllä on vaikea kysymys kun iän myötä ennen niin hyvä vaikka hyvin vaalea ja lähes finnitön iho on muuttunut ohueksi, hauraaksi, finniseksi, helposti ärtyväksi, punakaksi ja kirjavaksi. Minulla on couperosaa ja ostin siihen esim. sopivan puhdistusgeelin apteekista. Siitäkös iho 'riemastui' ja punoitti ärtyneenä eikä finnejäkään estänyt tulemasta. Kyllä harmittaa että ihosta tulee 'kaikki läpi'. Aloin myös puhdistaa ihoa iltaisin ylipäätään niin ei se ole vaikuttanut kuin huonontavasti. Hormonit taitaa tätä tehdä eli lähestyvät vaihdevuodet, tosin ihmetyttää että miten ne hormonit pistää jonkun finnin kasvamaan että mikä syy-yhteys-seuraussuhde niillä oikein on??!
Minulla on myös couperosa. Ostin yhdessä vaiheessa la roche posayn misellipuhdistusveden, kun sitä suositeltiin. Iho oikein helotti punaisena sen käytön jälkeen. Nyt käytän Herbinan moisture balance puhdistusmaitoa ja se sopii iholle hyvin. Vielä pitäisi löytää joku hyvä kosteusvoide. Käytän parhaillaan Erisanin kosteuttavaa kasvovoidetta, se menettelee mutta tiedän että parempiakin on kunhan vain löydän.
Minulla myös favora antiredness lisäsi punoitusta. Atopik kokeilussa ja vaikuttaa hyvältä, tosin vähän liian rasvainen mutta talvella varmasti sopivampi.
Minulla on atooppinen couperosaan taipuva sekaiho, ja välillä pukkaa sellaista ärsyttävää kystistä aknea, eli syvemmälle kehittyy sellaisia kovempia tukkeumia joita on todella vaikea saada pois. Jo tässä ketjussa mainituilla ruokavalioasioilla on merkitystä (itselleni sopii parhaiten ns. välimerellinen), mutta parhaimmassa kunnossa naamani on ollut molemmissa loppuajan raskauksissani. Iho on ollut väriltään tasainen ja sileä, eikä epäpuhtauksiakaan ole ollut. ”Kiva” näin nyt 4kk vauvan kanssa todeta peilistä, että laikukkuus, laajentuneet ihohuokoset ja mustat silmänaluset ovat tehneet paluun ;D Mutta vastaan siis, että hormonit.
Aikuisiän akne hävisi kun lopetin kahvin juonnin. Muutamassa kuukaudessa hävisi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvojen koskettelu, oikeasti mitä enemmän hiplailen, räpellän ja puunaan kasvojani, sitä huonompaan kuntoon se menee. Ja silti mun on pakko mennä tökkimään olemattomia finninalkuja neulalla... Mutta eron huomaa oikeasti jos menee sellaiseen paikkaan missä ei kerkeä kiinnitää ihoonsa huomiota, esimerkiksi parin viikon lomareissun jälkeen iho on poikkeuksetta paremmassa kunnossa. Kotona en vain osaa jättää sitä rauhaan, tuntuu että kaikki ihovirheet vain korostuvat kirkkaassa kylppärissä ja niitä on aivan pakko päästä sörkkimään
Loisteputkia on eri sävyisiä valkoisia. Laitosmaisen kylmän valkoisen sijaan voi kotivessaan valita lämpimän valkoisen sävyn. Yksikkö on lumen, lukemia en muista.
Voit myös miettiä valmiiksi jotain, sörkkimisen tilalle.
Luonnonkosmetiikka ja auringon välttely
Yllättävää kyllä, hormonikierukka. Se määrättiin vaihdevuosioireisiin, ja olin ihan varma, että ihoni reagoi siihen aknella. Pyysin jopa antibioottikuurin valmiiksi, jotta voisin heti aloittaa sen kun ensimmäiset oireet tulevat.
Nyt näyttääkin siltä, että ihoni tykkää tilanteesta kovasti! En ole käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä 15 vuoteen, ja iho on kukkinut leuassa ja otsassa. Kierukan myötä iho on rauhoittunut, ja vain otsassa on pientä näppyä siellä täällä. Toki tämä voi vielä muuttua, kierukka on ollut paikoillaan vasta pari kuukautta.
Varmaaan sitten se perimä tai hormonitoiminta. Iho ollut aina huono, akneen taipuvainen. Liikun paljon, juon vettä, en käytä juurikaan maitotuotteita. Ei vaikutusta ihoon.
Eiköhän tärkein ole geenit. Itse olen perinyt suht samanlaisen ihon kuin äidilläni. Nukkuminen ja ruokavalio vaikuttaa mulla kyllä muuten paljon siihen ihon kuntoon.
En ole ollut koskaan mikään naaman pakkeloija, vaikka meikkiä ja puuteria olenkin nuoruudessani käyttänyt suht paljon. En käytä mitään voiteita, juon paljon vettä, en erityisesti ota aurinkoa (aina aurinkolasit ja usein aurinkoauoja), nykyään todella kevyt meikki. Talvella kosteutan kookosöljyllä, jos on todella kuivaa. Ainoa mitä olen ihoni hyväksi aina tehnyt on se, että olen pessyt meikit aina pois illalla. Iho on todella hyvä, kuulas ja toistaiseksi rypytön, ikää 40v.
Niitä on useita: tupakoimattomuus ja alkoholittomuus, runsas vedenjuonti, kalaöljykapselit, meikkaamattomuus (käytän vain silmämeikkiä ja huulipunaa), ihon huolellinen puhdistus päivittäin (varsinkin iltaisin)....
Minua luullaan usein 10 vuotta nuoremmaksi, koska ihoni on niin hyvä eikä ole pienintäkään ryppyä edes silmäkulmissa.