Keskiajalla on saattanut kesät olla vielä nykyistäkin helteisempiä. Mitenköhän ritarit ovat pärjänneet haarniskoissaan?
Keskiajalla oli ns. keskiajan lämmin kausi, jolloin saattoi olla nykyistäkin lämpimämpää. Jokainen osaa myös arvata, että rautaisen haarniskan sisällä mahtaa tulla helposti kuuma varsinkin helteillä. Mitenköhän ritarit ovat silloin pärjänneet?
Kommentit (25)
En tiedä. Itse ihmettelin viime kesänä Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoilla, miten ne tyypit kestävät niiden pukujen sisällä siinä helteessä.
Millä tavalla keskiajalla kesät olisivat olleet yleisesti nykyistä helteisempiä?
Ehkä ovat sotineet aamun sarastaessa tai illalla kesäaikaan
Vierailija kirjoitti:
Keskiajalla oli ns. keskiajan lämmin kausi, jolloin saattoi olla nykyistäkin lämpimämpää. Jokainen osaa myös arvata, että rautaisen haarniskan sisällä mahtaa tulla helposti kuuma varsinkin helteillä. Mitenköhän ritarit ovat silloin pärjänneet?
No silloin taistelujen ajankohdat käytännössä sovittiin etukäteen, jolloin kyettiin hieman ottamaan kelitkin huomioon. Toisekseen karikatyyrinen umpihaarniska tai ainakin sen yleisyys on pitkälti myöhempien polvien romantisoitua keksintöä.
Eihän ne siihen aikaan juuri peseytyneetkään, niin haisivat kaikki tasapuolisesti.
Pitäisi joskus googlata keksittiinkö pilli keskiajalla, sillä on vaikea juoda kasvoristikon läpi.
Itse tulin juuri Hollolan keskiaikamarkkinoilta, eilen turnajaisissa ritareilla haarniska yllä ja kun ottivat kypärät pois niin hiukset likomärät hiestä ja ihonväri punertava.
Vierailija kirjoitti:
Ja itse rautapaitojen alla oli myös aika paksusti vaatetta, mm. jotta haarniska ei repisi ihoa rikki...
Hikisesti silloin, kun haarniskaa on käytetty helteellä. Ritarit ja muut soturit eivät suinkaan käyttäneet haarniskoja koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla keskiajalla kesät olisivat olleet yleisesti nykyistä helteisempiä?
Keskiajalla ilmasto oli hieman lämpimämpi Suomessa. Sen jälkeen tulikin viileämpi, ns. pikkujääkausi, jolloin oli kautta linjan viileämpää.
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin juuri Hollolan keskiaikamarkkinoilta, eilen turnajaisissa ritareilla haarniska yllä ja kun ottivat kypärät pois niin hiukset likomärät hiestä ja ihonväri punertava.
Turnajaishaarniskat olivat erilaisia kuin taisteluhaarniskat.
Helteestä selviää juomalla, mutta koitapa käydä haarniska päällä paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne siihen aikaan juuri peseytyneetkään, niin haisivat kaikki tasapuolisesti.
Pitäisi joskus googlata keksittiinkö pilli keskiajalla, sillä on vaikea juoda kasvoristikon läpi.
Itse asiassa keskiajalla peseydyttiin ihan sopivasti, se peseytymättömyysmuoti alkoi vasta 1500- tai 1600-luvulla. Katolinen kirkko alkoi saarnata kylpemistä vastaan koska kylpylöissä sai sukupuolitauteja - ei siihenkään kyllä se peseytyminen ollut syynä vaan oheispalvelut... 🙄
Haarniskaa tosiaan käytettiin vain juuri ennen taistelua. Ei koko aikaa niinkuin fantsuleffoissa ja peleissä asia näytetään.
Meinaatko tulla parin viikon päästä Kouvolaan keskiaikamarkkinoille. Täällä on luvattu lähes 30 asteen hellettä ainakin viikoksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumissa maissa sotiminen olikin usein seuraus kun joku puro kuivui jne. Sitä odotellessa..
Vierailija kirjoitti:
Helteestä selviää juomalla, mutta koitapa käydä haarniska päällä paskalla.
Osassa puvuista oli ns. "huoltoluukku" muun muassa sitä varten.
onks kukaan nähny sitä lancelot leffaa. 70-80 luvun. siinä ritari bylsii haarniska päällä niin joku kysyy miks et ota haarniskaa veke. EI OLE AIKAA, KUN PITÄÄ SOTIA.
Kesällä pidettiin kesäloma, sodittiin vasta syksymmällä.