Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko oppinut jonkun kielen lähinnä yksin kotona opiskelemalla ja ilmaiseksi?

Vierailija
22.07.2018 |

Onko joku onnistunut tällaisessa?

Haluaisin oppia erään kielen, mutta mulla ei ole juuri varoja lähteä kielikursseille tai hommata kymmeniä oppikirjoja. Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat tuota kieltä äidinkielenään ja varmasti löytäisin jonkun, jonka kanssa harjoitella, kunhan opin ainakin perusteet ja tarpeeksi sanastoa. En ihan alussa kehtaa ruveta vaatimaan mitään erityistä opetusta keneltäkään.

Netistä tuntuu löytyvän reilusti videoita ja sanastoa. Ainoa huoli on kielioppi.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku täsmentää mikä on kielen oppimista? Mikä on kielen osaamista? Minun on vaikea käsittää miten joku voi oppia kielen vain kuuntelemalla sitä. Miten kielioppi ja lauserakenteet sitten? Olen itse kiinnostunut kielistä, mutta ilmeisesti minulla on huono kielipää, koska en opi vuodessa tai kahdessa uutta kieltä.

Mulle kielen osaaminen tarkoittaa sen kielen ymmärtämistä ja ymmärretyksi tulemista. Mielestäni ihminen osaa esim. suomea, jos ymmärrän häntä ja hän ymmärtää mua, ja me pystytään keskustelemaan normaalisti. Ihan sama, meneekö sillä joskus sanojen taivutukset tai sanajärjestys päin mäntyä, jos ymmärrän, mitä se puhuu.

Musta on aikaa turhaa keskittyä hiomaan kielioppia täydelliseksi ainakaan ihan alkuvaiheessa. Mä en koskaan oppinut esim. englannin kielioppia koulussa. Se hioutui sitten käytännössä. Eniten opin kai lukemalla kirjoja englanniksi.

Ehkä sä olet perfektionisti ja takerrut yksityiskohtiin liikaa.

ap

Vierailija
22/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin oppia erään kielen, mutta mulla ei ole juuri varoja lähteä kielikursseille tai hommata kymmeniä oppikirjoja. Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat tuota kieltä äidinkielenään ja varmasti löytäisin jonkun, jonka kanssa harjoitella, kunhan opin ainakin perusteet ja tarpeeksi sanastoa. En ihan alussa kehtaa ruveta vaatimaan mitään erityistä opetusta keneltäkään.

Netistä tuntuu löytyvän reilusti videoita ja sanastoa. Ainoa huoli on kielioppi.

Oppikirjoja saa kirjastosta äänitteineen.

Mietin myös tässä, että kaipa noita voisi saada käytettynäkin suht halvalla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiosta se on kiinni. Kyllä oppii, jos vain jaksaa säännöllisesti opiskella.

Vierailija
24/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, italian. Ranskaakin voi  opiskella verkossa ilmaiseksi, yhden jenkkiyliopiston sivuilla on ihan hyviä verkkokursseja.

Vinkkaatko / linkkaatko noi ranskankielen kurssit? Kiinnostaa.

Vierailija
25/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku täsmentää mikä on kielen oppimista? Mikä on kielen osaamista? Minun on vaikea käsittää miten joku voi oppia kielen vain kuuntelemalla sitä. Miten kielioppi ja lauserakenteet sitten? Olen itse kiinnostunut kielistä, mutta ilmeisesti minulla on huono kielipää, koska en opi vuodessa tai kahdessa uutta kieltä.

Ääntäminen on todella iso kompastuskivi monissa kielissä, esimerkiksi kiinassa ja ranskassa. Käytännössä mahdoton oppia pelkästään kuuntelemalla kun suomalaisen kieli ei yksinkertaisesti noihin taivu ilman treeniä. (Toki Aasian kielessä on se merkkijärjestelmä joka on taas aivan oma haasteensa.)

Sitten on kielet kuten japani ja espanja jotka pääsääntöisesti äännetään samoin kuin kirjoitetaan, kunhan muistaa ne muutamat ääntämissäännöt. Nämä istuu hyvin suomalaisen suuhun ja tulee helposti ymmärretyksi pienelläkin harjoittelulla.

Harvassa on ne ihmisyksilöt jotka pystyy parissa vuodessa oppimaan kielen niin että voisivat vaivattomasti keskustella kyseistä kieltä puhuvien ihmisten kanssa, mutta yksinkertaista ajatustenvaihtoa voi käydä jo puolen vuoden opiskelun jälkeen ja siitä se sitten kehittyy.

Vierailija
26/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on kielet kuten japani ja espanja jotka pääsääntöisesti äännetään samoin kuin kirjoitetaan

Mitään kieltä ei koskaan äännetä kuten kirjoitetaan. Kirjoitus ei myöskään ole kieltä.

Vierailija
27/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikirjoja saa kirjastosta äänitteineen.

Mietin myös tässä, että kaipa noita voisi saada käytettynäkin suht halvalla.

ap

Kyllä niitä käytettynäkin saa ihan kirppareilta tvs. Kirjastollakin on joskus poistomyyntejä, mistä voi hyvällä tuurilla löytää jotain.

Vierailija
28/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamera myy käytettynä noin 16€/kpl monia.

Vierailija
29/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin saksaa opiskelemalla ensin kotona alkeet kirjoista ja netistä. Sitten hankin saksalaisen kielikaverin. Vaatii suurta itsekuria, hyvää opiskelumetodia ja epämukavuudensietokykyä varsinkin tuossa kielikaverivaiheessa

Vierailija
30/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole täysin mahdoton ajatus, etteikö kieltä voisi oppia täysin itsenäisesti opiskellen. Pitkällä kokemuksella sanoisin kuitenkin, että sellainen vaatii todella kovaa motivaatiota ja päättäväisyyttä sekä poikkeuksellisen hyviä valmiuksia oppimiseen. Monet ihmiset tykkäävät käydä kurssilla, sillä silloin opetuksessa on tietty säännöllisyys ja tulee tehtyä esim. läksyjä.

T: Kieltenopettaja

Vierailija
31/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kannattaisi aloittaa englannin opiskelu, kun lähtötaso on 4-5 - luokkalaisen tasolla? Haluaisin oppia nimenomaan puhumaan ja ymmärtämään ihan arkipäivän tilanteissa ja ymmärtää edes sinnepäin uutisartikkelin sisällön. Jos katson vaikka englanninkielistä elokuvaa, ymmärrän sanoja sieltä täältä, mutta lauseet ja niiden merkitys jää täysin pimentoon. Millä esim youtubesta kannattaa etsiä?

Vierailija
32/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kokeilisi? Kirjastossakin on oppikirjoja äänitteineen aivan alkeista. Ja varmaan Ylen sivuilta löytyy myös venäjän alkeiskurssi. Varmaan koskaan ennen ei ole kieltenopiskelu ollut näin helppoa kuin nykyään. Itse tykkään katsella youtubea opiskeltavalla kielellä ja lukea keskustelufoorumeita, tosin niiden kieli ei aina ole virheetöntä (vrt. esim.tämä palsta...)

On myös paljon enkunkielisiä sivuja (mm. unilang ja wordreference), joissa voi kysyä neuvoa kieliopin tai sanaston kanssa.

Vierailija
33/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kannattaisi aloittaa englannin opiskelu, kun lähtötaso on 4-5 - luokkalaisen tasolla? Haluaisin oppia nimenomaan puhumaan ja ymmärtämään ihan arkipäivän tilanteissa ja ymmärtää edes sinnepäin uutisartikkelin sisällön. Jos katson vaikka englanninkielistä elokuvaa, ymmärrän sanoja sieltä täältä, mutta lauseet ja niiden merkitys jää täysin pimentoon. Millä esim youtubesta kannattaa etsiä?

Tee opiskelusta hauskaa. Minä katson videoita, joiden aihepiiri kiinnostaa muutenkin (no daa :D). Onko sinulla esim. joku harrastus? Viime aikoina olen katsonut kirja-arvosteluja espanjaksi. Katso video vaikka läpi useampaan kertaan.

Puhumisen treenausta varten voi etsiä kieltä äidinkielenään puhuvan, joka haluaisi oppia sinulta vaikka suomea.

Vierailija
34/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä enkunkielisiin videoihin saa youtubessa tekstityksen päälle. Välillä kyllä automaattisesti luoduissa teksteissä on kummallisuuksia, mutta helpottavat silti. Sitten laitat ylös sanoja, joita et ymmärrä ja tarkistat katselun jälkeen merkityksen. Sitten katso video vielä uudelleen.

Vierailija
35/37 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Z80 sekä 68K konekielet, joskus 80-luvulla.

Vierailija
36/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan. Youtubessa on muuten mielenkiintoisia polyglottien videoita, eli ihmisten, jotka puhuvat sujuvasti useita kieliä. Eräs eteläafrikkalainen nainen puhuu englannin lisäksi mm. koreaa, kiinaa, japania, ranskaa, unkaria... ja hän oli sitä mieltä, että oppii tehokkaammin itse opiskelemalla. Tosi inspiroivia videoita.

Vierailija
37/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italian olen oppinut pääosin itsenäisesti opiskellen. Helppo kieli opiskella jos on yhtään kielipäätä. En toki puhu sitä täydellisesti ja virheettömästi mutta pystyn vaivattomasti keskustelemaan arkisista aiheista. Kielitaitoa joutuu kyllä jatkuvasti ylläpitämään tietoisesti ettei se unohdu, Italiaa kun ei kuule päivittäin kuten englantia.