Etu- ja sivuhiukseni ovat jotenkin ohuempaa/huonokuntoisempaa kuin takahiukseni. Onko jotain mitä voin tehdä?
Hiukseni muuten ovat ihan ok-kuntoiset ja suht paksutkin, ei siis mikään "hiirenhäntä". Mutta jotenkin nuo etummaiset hiukset (esim. jos keskijakaus; otsatukkaa mulla ei ole) ovat sellaista haperompaa ja ohuemman oloista ja "latvaa kohti hupenevaa" kuin hiukseni muutoin. Se harmittaa, koska mallina mulla on tällä hetkellä sellainen ihan suoraan ja terävästi leikattu, vähän yli olkapäiden oleva suora malli. Ois kiva, kun tukka näyttäis paksulta ja terveeltä auki ollessaan, mut noiden sivuhiusten takia ei tuu sellaista tasaisen paksua vaikutelmaa. :/ Toivottavasti tajusitte, mitä tarkoitan. Onko kellään kokemuksia/vinkkejä?
Kommentit (41)
Itsellä aina imetysaikana on ohimot sellasta vauvanhius maista nukkaa. Eli hormooneista johtuu. Kilpirauhasen häiriöt myös heikentää hiuksia.
Hormoneista johtuu. Nokkonen lisäaineena auttaa. Menee noin kolme kuukautta että alkaa näkyä ero entiseen.
Kai toi on naisten vastine miesten kaljuuntumiselle. Ole onnellinen ettei sinulla ole sentään pälvikaljua! Ystävällä on ja se on rankka paikka:/
Latvasuojan käyttö auttoi minulla. Esim. Bonacure-sarjassa on melko hyvä ja edullinen.
Osta Olaplex hoitoaine kampaamosta ja Schwartzkopf latvasuoja.
Paljonkin. Esim. kollageeni, magnesium, sinkki, b-vitamiinit ja jos ei auta, niin Rogaine, Finasterid ja Nioxin-tuoteperhe. Päähieronta on myös ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin kun rupesin käyttämään isoja kuulokkeita puhelimella ja tabletilla niin kuluttivat hiuksia tosi paljon just sivuilta ja päältä. Nykyään laitan aina juoksulippiksen lenkeille suojaamaan hiuksia.
Nyt taisi löytyä selitys minunkin sivuhiusten kulumiselle. Annan hiusten kuivua itsekseen pesun jälkeen ja käytän hoitoainetta, mutta silti sivuhiukset ovat ihan haperot. Käytän monta tuntia päivässä isoja kuulokkeita. En ole ap, mutta mielenkiinnosta tulin lukemaan, löytyykö ilmiölle selitystä.
Tyypillisestihän kaljuuntuminen alkaa otsalta ja ohimoilta. Yleensä se alkaa naisilla vaihdevuosissa, joillakuilla jo aiemmin. Olen lukenut, että siinä vaiheessa kun ihminen itse huomaa hiusten ohenemisen, niistä on pudonnut jo puolet.
Minkä ikäinen olet? Olen kuullut, että joillekin on ollut apua estrogeenikorvaushoidosta. Sitä tuskin kuitenkaan kannattaa pelkkien hiusten takia ottaa.
Up
t. AP
PS. Sama ongelma edelleen osittain, joskin pientä parannusta ehkä tullut. Mutta yhä enemmän olen alkanut tajuta, kuinka kovilla ”etu-/sivu”hiukset ovat, jos vähänkin yli polkkamitan... Ne mm. jäävät aina tyynyä vasten hankaukseen, kun nukkuu kyljellään, ellei niitä tajua ”nostaa” ylös tyynyllä (ilmainen tyvikohotus, yritön aina muistaa) tai jos eivät ole kiinni. Samoin niitä ehkä sukii/haroo eniten, harjaa tarkimmin, ne ottavat osumaa hiuslenkkiin kun ponnari jne...
Mutta mielelläni siis yhä kuulisin vinkkejä.
Itse olen alkanut yhä enemmän käyttää muita hiustenlaittotyylejä kuin ponnareita, eli esim. kotona kun tarve saada hiukset ylös, teen mieluummin vaikka kieputusnutturan tai pari ja käytän donitsia sitomiseen, niin ei paine osu aina samaan kohtaan. Usein levitän hiusten pituuksiin esim. kookosöljyä ennen kuin kieputan hiukset, näin öljy jää ”jemmaan” hiusosion sisälle. En tiedä onko juuri tämä niin auttanut, mutta ei ainakaan pahaakaan ole tehnyt.
Oletko koskaan käyttänyt minkäänlaisia pidennyksiä?
Minä kokeilen parhaillaan keratiinihuoltoa + hiusöljyä latvoihin + en enää laita ponnariin.
Edellinen vielä: mulla auttoi jostain kumman syystä kurkuma hiusten lähtöön, kun käytän sitä, hiuksia ei lähes irtoo. Mutta näen vasta muutaman kuukauden päästä, onko kunnon muutosta.
Mikäs tuo liivate vinkki oikein oli? Miten sitä käytetään?
Joku joskus sanoi että suihkussa vesi kuluttaisi hiusta ja pitäisi alkaa pesemään pää alaspäin niin että suihku osuu vain niskatukkaan. En tiedä voiko pitää paikkaansa mutta helppo kokeilla.
Mulla on sama juttu. Etuhiukset ovat lisäksi todella suorat, kun taas muut menevät laineille. Pidän yleensä sivulle kammattua pitkähköä otsatukkaa. Joskus leikkautan perinteisen otsatukankin.
Itselläni oli niskahiuksissa ärsyttävän epäsymmetrisesti vain toisella puolella hennompia ja lyhyempiä haituvia, jotka sain vahvistumaan ja kasvamaan leikkaamalla niitä lyhyeksi muutaman kerran, sekä tukistelemalla sitä hiustukkoa eri suuntiin kuin mihin ne hiukset luonnostaan kasvoivat. Toisinaan pidin myös ponnaria siinä pikkutukossa oikein tiukalla. HUOM: tämä kikka ei luonnollisestikaan toimi, jos hiusten ohuuden syynä on hiustenlähtö, kun tukistelu saa todennäköisesti hiuksia vain irtoamaan.
Jos yleisesti puhutaan karvoista, niin sheivaaminen saa ne vahvistumaan (tai joidenkin mielestä ilmeisesti korrekti ilmaisu olisi, että saa ne vain näyttämään tummemmilta ja siten vahvemmilta.) Mutta jos olisi mahdollista ylläpitää jonkin aikaa edes osittaista lyhyempää hiusmallia, jopa siilitukkaa, niin jatkuvasta leikkaamisesta/ajelemisesta voisi olla apua hiusten vahvistamiseksi.
Olen myös huomannut, että ulkoisesti käytettynä öljyt, varsinkin oliiviöljy, tuntuisivat vahvistavan hiuksia/karvoja ja stimuloivan niiden kasvua. Tosin oliiviöljy voi olla hiuksiin liian raskas, mutta silloin voi kokeilla vaikkapa kookosöljyä, joka on kevyempää. Kokemusteni mukaan öljyä käytettäessä se kannattaa "emulgoida" hiuksiin (lähinnä latvoihin), eli ei laittaa suoraan kuiviin hiuksiin, vaan hieman kostuttaa hiuksia ensin, ja sitten sipaista sormiin öljyä ja puristella tai muuten hiplailla/pyöritellä kosteita hiuksia niin, että öljy imeytyy paremmin. VAROITUS: Öljy voi tukkia suihkun lattiakaivon, kun se huuhtoutuu sinne pesun yhteydessä, mutta jos öljyä käyttää vain pieniä määriä, niin ongelmia tuskin on odotettavissa. Tarkoitus ei siis ole, että hiukset uivat öljyssä, vaan emulgoinnissa riittää pienikin määrä öljyä, se imeytyy kyllä kun sen hiplailee kostutettuihin hiuksiin. Toki jos tavoitteena on rasvaletti-look, niin se on sitten asia erikseen...
Ja vielä pakko mainita ruokavalion vaikutus hiusten kuntoon: kannattaa huolehtia siitä, että saa riittävästi hyviä rasvoja esim. rasvaista kalaa, pähkinöitä, avokado- ja oliivituotteita, pellavansiemeniä jne.
Myös stressi (lue: jatkuva ylivireystila) voi vaikuttaa hiusten kuntoon, eli kannattaa huolehtia siitä, että palautumista arjen kuormittavista kiemuroista tapahtuu säännöllisesti, mielellään ihan päivittäin. Ja tietysti perusterveelliset elintavat, varsinkin riittävä unen määrä ja säännöllinen unirytmi, boostaavat stressinsietokykyä tuntuvasti.
Sori tulipa pitkä teksti, tää on mulle vissiin tärkee aihe :D
Minä kaljuunnun. Ihan selvä päälaki jo miltei paljas. Lääkärissä kahdesti asiasta maininnut ja pyytänyt apua. En ole saanut lähetettä ihotautilääkärille
Ihmettelen myös ettei lääkäristä saa apua. Kohautellaan olkaa niin kuin kyseessä olisi joku pinnallinen juttu. Asiaa ei tutkita ollenkaan. Tämä johtanut oravanpyörään, missä stressaan ja eristäydyn niin että ei ihme, jos loputkin hiukset lähtee.
Itse huomasin kun rupesin käyttämään isoja kuulokkeita puhelimella ja tabletilla niin kuluttivat hiuksia tosi paljon just sivuilta ja päältä. Nykyään laitan aina juoksulippiksen lenkeille suojaamaan hiuksia.