Olen opettaja ja v*tuttaa pitkä kesäloma
Olen nyt ollut lomalla juhannuksesta saakka ja haluaisin jo töihin, mutta vielä pitäisi kolme viikkoa jaksaa lomailla. Mieluummin siirtäisin loput lomapäiväni räntäsateiseen syksyyn, mutta opetusaikana se ei tietenkään onnistu. Muutenkin olisi kiva lomailla lyhyempiä pätkiä ympäri vuoden kuin pitkän kesän yhteen pötköön. Etenkin kun puoliso on töissä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Voithan ottaa seuraavalle kesälle kesätöitä!
Täytyy pistää harkintaan josko ruokalähetiksi ryhtyisi. Tosin se ei ratkaise sitä ongelmaa, että en pysty siirtämään lomiani syksyyn. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy pistää harkintaan josko ruokalähetiksi ryhtyisi. Tosin se ei ratkaise sitä ongelmaa, että en pysty siirtämään lomiani syksyyn. ap
Neuvottele esimiehesi kanssa, onko sinulla mahdollisuutta pitää virkavapaata. Ystäväni on joskus tehnyt näin. Menetetyt tulot voit paikata kesätyötienesteillä.
Mutta pakko sanoa, että valituksesi on aika kohtuutonta. Oikein vit uttaa - mietipä vähän.
Ammatinvalintakysymyksiä. Mikään ammatti ei ole täydellinen. Itsekin haluaisin, että lomia voisi ripotella, mutta toisaalta opettajan työssä on tietenkin omat positiiviset puolensa. Ja kuinka moni onkaan kateellinen meidän pitkistä lomista. Toisaalta me opettajat matkustamme aina kalliilla hinnalla, koska koulujen loma-aikoina hinnat nousevat monin paikoin Suomessa (esim. matkanjärjestäjät tms.). Moni vanhempi anoo lapsellensa lomia kouluaikana. Toisaalta meillä ei ole lastenhoito-ongelmia kuten monien muiden ammattialojen edustajilla.
Lähinnä ei jaksaisi kuunnella valitusta, jos elämä on muuten hyvin, ei vakavia tauteja tms.
Tämä on vain asennekysymys. Valittaa voi aina, jos haluaa.
Mä rakastan pitkää lomaa. Alkuviikosta just mietin, että enää kolme viikkoa... Sitten tajusin, että tosiaan muilla on yhteensä monesti vain neljä viikkoa ja musta loma on loppumassa, kun on se kolme viikkoa jäljellä. Kyllä, olin 10 vuotta yksityisellä, joten olen ollut myös viiden viikon vuosilomilla. Toisaalta saan vähemmän palkkaa kuin sain jo 10 vuotta sitten yksityisellä... Kaikella on hintansa. Hyvä näin. Loma on tärkeämpää kuin raha.
Mä kyllä kylmästi haen vielä viikon palkatonta talvella. On halvempaa lomailla koulujen lomakauden ulkopuolella. Esimerkiksi hiihtolomamatka meidän perheeltä hiihtolomalla on tonnin kalliimpi kuin vaikka pari viikkoa ennen tai jälkeen. En todellakaan tienaa tonnia viikossa käteen, joten tulee säästöä, vaikka ottaa palkatonta ja bonuksena saa ylimääräisen lomaviikon. Mies voi ottaa lomat haluamallaan tavalla ja lapset voi hyvin olla pois koulusta, kun ovat muuten niin perusterveitä.
Vaihda ammattia niin ei tarvitse lomailla koko kesää. Toista se on riidellä työkavereiden kanssa siitä kenen vuoro on olla heinäkuussa, jouluna tai koulujen hiihtoloma viikolla lomalla. Ah, autuutta. Itse en ole tänä kesänä ollut vielä lomalla, loma vasta elokuussa. Tosi kiva olla näillä helteillä töissä.
Muista myös, että normi töissä on aika usein vuosilomaa max viisi viikkoa ja välttämättä ei sitten onnistu saamaan yhtään viikkoa yhtä aikaa puolison kanssa. Sääliksi käy opettajia, kun koko kesä pitää maata kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvottele esimiehesi kanssa, onko sinulla mahdollisuutta pitää virkavapaata. Ystäväni on joskus tehnyt näin. Menetetyt tulot voit paikata kesätyötienesteillä.
Olen kysynyt, ei onnistu. ap
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymyksiä. Mikään ammatti ei ole täydellinen. Itsekin haluaisin, että lomia voisi ripotella, mutta toisaalta opettajan työssä on tietenkin omat positiiviset puolensa. Ja kuinka moni onkaan kateellinen meidän pitkistä lomista. Toisaalta me opettajat matkustamme aina kalliilla hinnalla, koska koulujen loma-aikoina hinnat nousevat monin paikoin Suomessa (esim. matkanjärjestäjät tms.). Moni vanhempi anoo lapsellensa lomia kouluaikana. Toisaalta meillä ei ole lastenhoito-ongelmia kuten monien muiden ammattialojen edustajilla.
Lähinnä ei jaksaisi kuunnella valitusta, jos elämä on muuten hyvin, ei vakavia tauteja tms.
Tämä on vain asennekysymys. Valittaa voi aina, jos haluaa.
IT-alalla työskentelevä mieheni lomailee yhtä paljon kuin minäkin, mutta voi itse päättää loma-aikansa. Toki muutama viikko tästä on palkatonta, mutta kymppitonnin parempi vuosipalkka kompensoi kivasti. Lapsia meillä ei ole (eikä tule), joten lastenhoito-ongelmien kanssa ei tarvitse muutenkaan tuskailla. ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ammattia niin ei tarvitse lomailla koko kesää. Toista se on riidellä työkavereiden kanssa siitä kenen vuoro on olla heinäkuussa, jouluna tai koulujen hiihtoloma viikolla lomalla. Ah, autuutta. Itse en ole tänä kesänä ollut vielä lomalla, loma vasta elokuussa. Tosi kiva olla näillä helteillä töissä.
Muista myös, että normi töissä on aika usein vuosilomaa max viisi viikkoa ja välttämättä ei sitten onnistu saamaan yhtään viikkoa yhtä aikaa puolison kanssa. Sääliksi käy opettajia, kun koko kesä pitää maata kotona.
Ammatinvaihtoa olen miettinyt ja aloitankin täydennysopinnot viikonloppuisin nyt syksyllä. Itse mieluummin lomailisin eri aikaan kuin koululaiset: edullisemmat matkat! Palkatonta lomaa olen myös valmis ottamaan, etenkin kun yksityisellä palkat on yleensä opettajia paremmat. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös, että normi töissä on aika usein vuosilomaa max viisi viikkoa ja välttämättä ei sitten onnistu saamaan yhtään viikkoa yhtä aikaa puolison kanssa. Sääliksi käy opettajia, kun koko kesä pitää maata kotona.Ammatinvaihtoa olen miettinyt ja aloitankin täydennysopinnot viikonloppuisin nyt syksyllä. Itse mieluummin lomailisin eri aikaan kuin koululaiset: edullisemmat matkat! Palkatonta lomaa olen myös valmis ottamaan, etenkin kun yksityisellä palkat on yleensä opettajia paremmat. ap
Palkattoman loman saaminen ei ole itsestään selvyys. Se riippuu täysin työnantajasta ja sen hetkisestä työtilanteesta. Ainakaan meillä ei välttämättä saa. Tämä kokemus siis isosta yksityisestä työnantajasta.
No toivottavasti et ole lasteni opettaja. Omaan repertuaariini ei kuulu v sana vaikka matalakoilutettu wt ehkä olenkin joidenkin määritelmien mukaan...
Mun mielestä te opettajat olette pitkät lomat ansainneet! Tosin en yhtään ihmettele miksi niin moni opettaja vaihtaa alaa, ja opettajan papereista onkin hyötyä monella alalla.
Eikö opettajat nuku arkuissaan kesät?
Mites muut koulun työntekijät lomailee? Terkkarit, keittäjät...
Vierailija kirjoitti:
Heillä on normaalit vuosilomat, vain opeilla pitkät.
Olen samanlainen toimettomuuteen herkästi kyllästyvä opettaja. Minä olen ratkaissut ongelman niin, että pyydän esimieheltä töitä kesäksi. Omassa oppilaitoksessani on aina jotain edellisvuoden arviointiin ja seuraavan vuoden suunnitteluun liittyvää työtä, johon on varattu resurssia mutta jota rehtori ei ehdi tehdä. Näihin hommiin menee viikko tai kaksi. Lisäksi teen yleensä noin viikon verran kesäkuun alussa omia töitä, sillä lukiossa viimeisen jakson arviointi venyy käytännössä väistämättä kesäkeskeytyksen puolelle, ja aloitan syyslukukauden valmistelun elokuun alussa. Yleensä käyn myös jossain täydennyskoulutuksessa. Lomaa pidän juhannuksesta elokuun alkuun eli kuutisen viikkoa. Syys-, joulu- ja talviloma ei ole oikein koskaan oikeasti lomaa vaan silloin tehdään ne työt, joita ei kouluaikana ehdi. Lukiossa koeviikot osuvat niin, että lomilla on aina koepinkka odottamassa. Tässä on varmasti kouluaste- ja paikkakuntakohtaisia eroja, ja puhun vain omasta kokemuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Olen keittäjä. Meitä siirretään päiväkotien keittiöihin tai päivystäviin keittiöihin. Työkouluni keittiö on ollut auki koko kesän. Osa haluaa olla palkattomalla lomalla.
Vierailija kirjoitti:
No toivottavasti et ole lasteni opettaja.
Ei huolta, en ole! Ellei sitten lapsesi ole parikymppinen korkeakouluopiskelija. ap