Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen ei tykkää mausteista?

Vierailija
20.07.2018 |

Pelkkä suola kelpaa mausteeksi. Eihän ne grillimätöt tai tortillat maistu miltään ilman niitä kaikkia ihania lisukkeita ja makuja. Onko nirsoilu lapsellisuutta?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahven ei tartte mitään muuta kuin suolaa ja rapeaksi paiston runsaassa voissa. Jos siihen vetäis tacosoosi päälle niin ei siitä maistais mitään muuta kuin sen helkkarin jeeran.

Vierailija
42/47 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ihmisillä on usein vähän mausteita käytössä. Perusruokaa syödään ja maustetaan suolalla ja pippurilla. 

Aikoinaan maaseudulla syötiin tuoretta ruokaa omasta pellosta, jossa oli vielä makuakin jäljellä, kun sitä ei oltu seisotettu missään tiskeissä, rahdattu laivoissa, tai kasvatettu mahdollisimman nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän mausteisesta ruuasta, en voisi kuvitellakaan syöväni pelkällä suolalla maustettua ruokaa.

Ymmärrän kuitenkin ettei kaikki tykkää mausteisesta ja tulisesta ruuasta. Makukysymyksiä nämä ovat. Sama asia kuin se etteivät kaikki tykkää salmiakista. Ymmärrän erityisesti etteivät lapset useinkaan välitä kuin suht pelkistetysti maustetusta ruuasta.

Se on myös tottumiskysymys usein. Meillä on kotona maustettu ihan huolella ruokaa. Kokeiltu erilaisia juttuja jne. Ei minusta siinä ole mitään pahaa jos tykkää pelkistetysti maustetusta ruuasta. Se ei ole keneltäkään pois.

Vierailija
44/47 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka ei ole turruttanut makuaistiaan.

Vierailija
45/47 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäfileet on just kaikkein paskimpia osia laittaa ruoaksi kun ne ei maistu yhtikäs miltään. Pitää maustaa ihan hulluna ja haudutella pitkään.

Nimenomaan ei noin.  Meni niin täysin pieleen kun olla ja voi, mitä tahansa voi maustaa niin etä maistuu mausteelle.

Sisäfileet sen sijaan voi syödä raakana. Eteenkin ohuen ohuina viipaleina. Koeta samaa lihalla jossa paljon jänteitä.

En voi syödä sisäfilettä raakana kun en pidä raa'an lihan koostumusesta. Sisäfile ei maistu yhtikäs miltään ilman maustamista. Paskin osa naudassa.

Vierailija
46/47 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisto parin kymmenen vuoden takaa, jolloin olin kesäisin sattuneesta syystä vietin 2-3 viikkoa maaseudulla, jossa mausteina olivat käytännössä vain suola ja joku pippuri.

Ihan ilomielin ryhdyin aina heti kokin rooliin helpottaakseni ns. vanhan emännän taakkaa, koska pidän ruuanlaitosta.

-

Ensin koko suku oli onnellinen siitä, että olin tullut taas taloon pilkkomaan salaattiainekset sopiviksi suupaloiksi ja leikkaaman leivänsiivut alle 1 cm paksuisiksi. ;)

'

Sitten he alkoivat ihastella sitä, että kastikeessa, kalassa, lihassa, kaikessa ruuassa ylipäätään oli makua.

No, olihan sitä, kun kaivelin kaappeja löytäen muutakin kuin sen pippurin ja suolan.

Ostin lisäksi yrttejä (ensin omaan piikkiini, kunnes emäntä totesi, että saan käyttää hänen/perheen rahat niihin; kauppareissut olivat aina minun tehtäväni).

'

Olen myöhemmin kuullut, että vanha emäntäkin oppi minulta maustamisen taidon, vaikka leivät lienevät edelleen leikattu yli 1 cm viipaleiksi ja tomaatit ja kurkun salaateissa ovat melko reippahalla kädellä pilkottuja. :)

'

En esimerkilläni korota itseäni, vaan haluan antaa esimerkin siitä, että kaavoihin kangistunutkin perhe voi saada uusia elämyksiä mausteiden ihastuttavasta maailmasta.

Allergiat ovat asia erikseen.

Vierailija
47/47 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

yhtähyvin voi kysyä millanen ihminen vetää aina lausahduksen "kas mausteethanne ruuan tekee"

kuka helvetin tonttu on keksiny laittaa suolakurkkua ja sipulia hamppareihin?

hyi helv, otan aina pelkällä ketsupilla, silloinkun halutaan syödä hamppareita niin halutaan syödä lihaa!

syö salaattimöskää sitten ihan erikseen jos haluaa nysvää

Pikkulapset syö pelkällä ketsupilla. Mä en laita jauheliha taikinaan sipulia vaan ruskistan ne renkaina erikseen. On ne ilmeisen hyviä kun sitä moni on honinut reippaasti hampurilaiseensa. Maustan myös ne renkaat. Homejuusto auriskin antaa pikantin maun hampurilaiseen. Pelkkä ketsuppi on suorastaan tylsää.

Tosin burgereissa ja pitsoissa on se hyvä juttu että jokainen voi valita täytteensä. Kokeile nirso muutakin kuin ketsuppia. Saatat yllättyä iloisesti. Tai tee edes kuten mä, maista ensin ja tuomitse vasta sitten.