Minkälainen ihminen ei tykkää mausteista?
Pelkkä suola kelpaa mausteeksi. Eihän ne grillimätöt tai tortillat maistu miltään ilman niitä kaikkia ihania lisukkeita ja makuja. Onko nirsoilu lapsellisuutta?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kun paistan pihvin, en laita siihen edes suolaa, pippurista puhumattakaan.
Miten sä voi syödä sitä tuimaa raadonriekaletta ilman makua?
Eihän leijonatkaan lisää mausteita seepraansa
Mitä maustetumpi ruoka, sitä yksinkertaisempi makupaletti siinä käytännössä on.
Siksi tulee syötyä mausteista ruokaa vain silloin tällöin, vaihteluna.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sriracha-kastike
Tuota kun laittaa niin kaikki maistuu ihan samalle.
Sisäfileet on just kaikkein paskimpia osia laittaa ruoaksi kun ne ei maistu yhtikäs miltään. Pitää maustaa ihan hulluna ja haudutella pitkään.
Vatsavaivaiset
Närästysongelmaiset
Jne
Tykkään mausteista, mutten kaikista. Inhoan etenkin jeeraa, tilliä, savupaprikaa.
Olen allerginen mausteille, vain suola, paprika, tilli ja sokeri sopivat, muista saan turvotusta nieluun ja ruokatorveen, voin jopa tukehtua . Mutta pidän ruuan alkuperäisestä mausta, se on aina hienompi kuin liikaa maustettu.
esimerkiksi mausteille allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei todelellakaan kaikki ihmiset nauti voimakkaista tai tulisista mausteista. Tuliset mausteet saavat vatsan sekaisin ja naama hikoaa. Currystä ja kurkumasta tulee huono olo. Chili kirvelee kielessä ja ruokatorvessa. Paprikajauhe ja pippurit kohtuudella ok.
Mites jeera, rosmariini, timjami? Mausteita on tuhansia. Toki suolallakin pärjää, mutta aika ikävää syömistä sellainen. Varmaan joku syrjäytynyt vetää pelkästään nakkia paketista.
Syrjäytyneet ne vasta sitä taco-paskaa vetää, joten mausteiden käytöllä ei ole mitään tekemistä hienouden kanssa. ;DD
Suolaa käytän hyvin vähän, ja muutenkin ruuan ominaismaku sinänsä on tärkein, ei ne mausteet.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri vannoo suolan, mpippurin ja kalakastikkeen nimeen. Ja kaikkia menisi reilulla kädellä, hän kun tupakoitsijana ei maista mitään. Yritä siinä sitten toppuutella, että keitto m
aistuu jo ihan suolatulta ja toinen laittaisi vain lisää ja nauraa ettei maistu. Ärsyttävä ihminen.
Turhaan ärsyynnyt. Älä välitä. Käymme neljän hengen porukalla syömässä. Yksi valittaa liiasta suolasta, toinen lisää suolaa. Mielestäni sopivan suolaista. Mutta mitä väliä. Suolaa lisäävä ei tupakoi, minä ja liiasta suolasta valittava tupakoimme.
Joko (hyvin) allerginen tai erittäin ennakkoluuloinen.
Ymmärrän, jos ei allergiansa vuoksi voi mausteista ruokaa syödä.
(Ja allergioitahan on nykyään enemmän kuin joka toisella jostain kummallisesta syystä..)
Mutta herkullisesti maustettu ruoka on herkullisesti maustettua ruokaa.
Jos ei uskalla maistaa, vika on kotikasvatuksessa niin lapsilla kuin aikuisilla.
Keskimäärin suomalaisethan eivät perinteisesti kelpuuta mausteksi muuta kuin suolan, suolan... -Sanoinko jo suolan?- musta- ja valkopippurin, Tabascon ja ketsupin.
No, ehkä sinapin.
Ja jos järkyttävää HB-kastiketta vielä edes on, sen.
Minä, mausteiset ja etenkin tuliset ruuat tekevät mahan kipeäksi. Ja nykysuosikki korianteri maistuu ihan tiskiaineelle.
Vierailija kirjoitti:
Sisäfileet on just kaikkein paskimpia osia laittaa ruoaksi kun ne ei maistu yhtikäs miltään. Pitää maustaa ihan hulluna ja haudutella pitkään.
Et oo tosissas tai todella huono ruuanlaittaja.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ei noin. Meni niin täysin pieleen kun olla ja voi, mitä tahansa voi maustaa niin etä maistuu mausteelle.
Sisäfileet sen sijaan voi syödä raakana. Eteenkin ohuen ohuina viipaleina. Koeta samaa lihalla jossa paljon jänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kun paistan pihvin, en laita siihen edes suolaa, pippurista puhumattakaan.
Miten sä voi syödä sitä tuimaa raadonriekaletta ilman makua?
Miksi syöt ruokaa joka menee alas vain feikkaamalla siihen joku muu maku?
Koska kulinaariseen ruuanlaittoon kuulu se että makuja yhdistellään ja transferoidaan ruoka-aineista toiseen kuumuuden avulla. Jos jauhelihan paistaa sellaisenaan suolan kanssa niin kyllähän se toki alas menee, mutta jos sen päälle heittää kypsennyksen yhteydessä vaikkapa ruokalusikallisen tacomaustetta, valkosipulia ja chiliä, niin onhan se lopputulos ihan toiselta planeetalta.
Niin on. Ennen maustamista siellä oli 30 havaittavaa makukomponenttia, maustamisen jälkeen ehkä 10. Pelkän jauhelihan tapauksessa tosin niistä 30:stä moni ei ollut kovin kiinnostava, mutta monessa muussa tapauksessa meni lapsi pesuveden mukana.
yhtähyvin voi kysyä millanen ihminen vetää aina lausahduksen "kas mausteethanne ruuan tekee"
kuka helvetin tonttu on keksiny laittaa suolakurkkua ja sipulia hamppareihin?
hyi helv, otan aina pelkällä ketsupilla, silloinkun halutaan syödä hamppareita niin halutaan syödä lihaa!
syö salaattimöskää sitten ihan erikseen jos haluaa nysvää
Ei se mitään maistelemisen uskaltamista tai ennakkoluuloisuutta ole, vaan nimenomaan kokemuksesta tulevaa. Monet itämaiset tai meksikolaiset mausteet vaan ovat joillekin ihmisille allergisoivia.
Ennen vanhaan, ja jossakin Intiassa vieläkin, mausteilla on peitetty mädän maku ja haju, että se siitä kulinarismista.
Maaseudulla ihmisillä on usein vähän mausteita käytössä. Perusruokaa syödään ja maustetaan suolalla ja pippurilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä, mausteiset ja etenkin tuliset ruuat tekevät mahan kipeäksi. Ja nykysuosikki korianteri maistuu ihan tiskiaineelle.
Mulla sama. En tykkää että kanat maistuu pesuaineelle. Geneettinen juttu noi eri mausteiden maut. Ja nimenomaan se jauhettu korianteri. Tuoreena se on taas ihan erilainen, kuin persilja.
Mä syön kyllä maustetumpaakin ruokaa, mutta mulla on hyvinkin herkkä makuaisti, minkä takia usein pidän miedommista mauista. Makujen tulee olla tasapainossa, jos joku mauste puskee liikaa esiin, en pidä siitä. Yleensä minkään mausteen maku itsessään ei ole erityisen hyvä, mutta se saattaa sopia ruokaan hyvin niin, että koko ruoan maku paranee. Minua myös häiritsee jos tuntuu, etten maista itse ruokaa lainkaan, vaan pelkät mausteet.