Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään ei ole enää sisar/velipuolia

Vierailija
20.07.2018 |

Vaan kaikki tuntuu olevan siskoja tai veljiä vaikka näin ei olisi. Mistä johtuu?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen vanhemmista on yhteinen, niin silloin voi puhua ihan siskoista ja veljistä. Jos kumpikaan ei ole yhteisiä, niin sitten ei.

Vierailija
2/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen vanhemmista on yhteinen, niin silloin voi puhua ihan siskoista ja veljistä. Jos kumpikaan ei ole yhteisiä, niin sitten ei.

Niin, ennen puhuttiin sisar/velipuolista jos vain toinen vanhemmista oli yhteinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen puhuttiin sisar/velipuolista jos vain toinen vanhemmista oli yhteinen.

Lähinnä ulkopuoliset puhuivat. Jos lapset olivat läheisiä, niin yleensä hekin kutsuivat toisiaan siskoiksi/veljiksi, kuten myös vanhemmat.

Vierailija
4/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen se on niin että yksi yhteinen vanhempi niin sisko ja velipuoli. Mutta jos on vaan sun ja mun lapsia niin ne on vaan sun ja mun lapsia eikä edes puolikkaita

Vierailija
5/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi eritellä tämä on sisko ja tämä vain puolikas. Yhteenkuuluvaisuuden takia on hyvä ettei enää jaotella.

Vierailija
6/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokopuoli kirjoitti:

edelleen se on niin että yksi yhteinen vanhempi niin sisko ja velipuoli. Mutta jos on vaan sun ja mun lapsia niin ne on vaan sun ja mun lapsia eikä edes puolikkaita

Eiköhän jokainen saa kutsua millä nimellä haluaa, mä ainakin kutsun siskoksi ja veljeksi vaikka ei sama äiti olekkaan.

Vierailija
7/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsun kaikkia sisaruksiani siskoiksi ja veljiksi oli sitten vain toinen vanhempi yhteinen tai vaikkei olisi kumpikaan. Mitäs se on keneltäkään pois :) 

Vierailija
8/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sisko on todella läheinen vaikka meillä on "vaan" sama äiti ja eri isät. Ikäeroa meillä reilu 2 vuotta joten lapsesta asti ollaan leikitty yhdessä. Tuntuisi hassulta sanoa siskopuoli, rakas sisko se on! 

Vierailija
9/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni kutsuu adoptoitujakin sisaruksikseen vaikka voivat olla eri rotuakin eli perimät hyvin kaukana toisistaan.

Vierailija
10/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsua voi millä nimellä haluaa, niinhän sitä on tehty tähänkin asti. Käsitteenä sisko- tai velipuoli pysyy kuitenkin edelleen samana, ei se itse asia siitä mihinkään muutu. Henkilöt, joilla on yksi yhteinen vanhempi, ovat puolisisaruksia.

Vierailija
11/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa lohkomista. En ole osannut ajatella lähisukulaisiani veli-ja tätipuolina, koska he ovat olleet kiinteitä perheenjäseniä. Eri isistä syntyneet lapsenikin ovat saman perheen kokonaisia lapsia.

Vierailija
12/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenperheeseeni kuului äiti, isä, yksi täysin biologin sisko, yksi puolikas sisko äidin ja isäpuolen kanssa, 2 isäpuolen tyttöä, isäpuoli, 2 puolikasta veljeä isän ja äitipuolen kanssa sekä äitipuoli ja hänen tyttärensä. Vaikean kuulosta vai mitä?

No suomeksi, mulla on äiti ja Mika, isä ja Ansku sekä 5 siskoa ja 2 veljeä. Vaikkei kaikki biologista sukua ole, mutta rakkaita ja tärkeitä perheenjäseniä joihin on yhtä vahva suhde oli biologiaa tai ei.

Omassa uusperheessäni on 9 lasta joista on sun ja mun lapsia ja yhteisiä niin samalla tavalla he on toisillensa siskoja veljiä vaikka on eri äitejä ja isiä.

En ole ikinä ymmärtäny miksi pitää erotella, samaa perhettä sitä ollaan ja saman katon alla asutaan.

Vierailija
13/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on velipuoli, en usein edes muista että näin on. Ihan veli on.

Vierailija
14/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi eritellä tämä on sisko ja tämä vain puolikas. Yhteenkuuluvaisuuden takia on hyvä ettei enää jaotella.

Vielä 80-luvulla väitettiin, että vain saman isän ja eri äidin lapset ovat puolisisaruksia. Aika älytöntä.

Vierailija
15/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se mitä keskenään puhuvat mutta juridisesti on tietenkin edelleen sisko- ja velipuolet. Tämä näkyy vahvimmin perinnönjaossa mutta tietysti myös terveydenhuollossa otetaan huomioon esim. sairauksien periytyvyyden suhteen.

Esimerkkitapaus: äitini naimaton ja lapseton täysveli kuoli, äitini peri 75 % veljen omaisuudesta kun taas sisaruspuoli vain 25 %.

Vierailija
16/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän moni kutsuu adoptoitujakin sisaruksikseen vaikka voivat olla eri rotuakin eli perimät hyvin kaukana toisistaan.

Puolisisaruksilla kuitenkin on usein molemmat biologiset vanhemmat olemassa. Adoptoidulle lapselle taas ainoat vanhemmat ovat käytännössä ne hänet adoptoineet vanhemmat.

Vierailija
17/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös perheen äiti ja isä, vaikkeivät he olisikaan biologisia sellaisia.

Vierailija
18/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas mikä puolikas, ei se "tuntuma" asiaa muuksi muuta.

Vierailija
19/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa lohkomista. En ole osannut ajatella lähisukulaisiani veli-ja tätipuolina, koska he ovat olleet kiinteitä perheenjäseniä. Eri isistä syntyneet lapsenikin ovat saman perheen kokonaisia lapsia.

Eri isistä syntyneet lapset? Miksi?

Vierailija
20/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enonani en ole nähnyt 15 vuoteen, hänen ex-vaimo on yksi läheisimmistä ihmisistä minulle. Saako sanoa häntä tädiksi vai miksi pitää alkaa nimittää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme