Pienet lapset rannalla
Miksi osa vanhemmista ei käsitä, että uimataidonta lasta tulisi vahtia siellä vedessä lapsen vieressä eikä rannalta käsin selaten kännykkää tms.
Kommentit (305)
Nyt on kyllä curlingvanhempien vastapainoksi kehittynyt uusi kännyvanhemmuus. Ihan järkyttävää katsoa vierestä, äiti/isä ei enää koskaan ole täysin läsnä, kun pitää selata instaa/facea tai klikkailla merkityksettömiä klikkiotsikoita, lapsesi kasvaa ja kehittyy joka päivä, josta ison osan olet ihan tyhjänpäiväisten asioiden äärellä...lapsi huutaa äiti kato ja äiti vaan räplää kännyä silmät kiiluen riippuvuudesta. Tätä näkee ihan kaikkialla!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia on mita en ymmarra, etta pienet uimataidottomat ovat ilman mitaan kellukkeita tai uima-apuja. Mun lapsilla ei ollut asiaa veteen ilman semmoista vetoketjullista uimaliivia ja siltikaan en uskaltanut jattaa valvomatta hetkeksikaan.
Meillä ei missään nimessä laiteta tälläisia lapsille. Haittaavat merkittävästi uimaan oppimista ja normaalia vedessä olemista. Kaikenmoiset kellukkeet sun muut viritykset on yleensä merkki siitä, ettei vanhemmat osaa tai viitsi opettaa lasta olemaan vedessä turvallisesti.
Nyt oikeasti joku raja hysterialle. Kellukkeet, liivit tai uimarenkaat eivät todellakaan haittaa uimaan oppimista "merkittävästi", kuten - totta kai silkkaan faktatietoon perustuen - yrität väittää. Totta kai aktiivista uimaopetusta ilman näitä apuvälineitä tarvitaan myös, mutta kellukkeet/liivit ovat erinomaisia apuvälineitä uimataidottomalle. A) vaikka lapsi hörppäisi vettä keuhkoihin - ja kyllä, näin voi käydä vaikka vanhempi seisoisi herkeämättä vieressä - hän ei vajoa pinnan alle ja b) arempi lapsi uskaltaa merkittävästi paremmin tutustua veteen elementtinä, kun käytetään apuvälineitä. Tämä kasvattaa uimisesta saatavaa iloa ja itsetuntoa, uskaltaisin väittää että jopa siten, että uimisen opetteluun on huomattavasti suurempi motivaatio, sillä vedessä sydämensä kyllyydestä polskuttelu apuvälineiden avulla on hauskaa.
Väitätkö ihan tosissasi, että kellukkeiden tms- käyttäjät eivät osaa tai viitsi opettaa lasta olemaan vedessä "turvallisesti"? :D Päin vastoin: juuri kuten lainaamasi keskustelija kommentoi, on vastuuttomampaa olla käyttämättä apuvälineitä pienillä uimareilla, joilla ei vielä ole riittävää ymmärrystä omista rajoistaan. Vaikka aikuinen kuinka seisoisi vieressä.
Mun lapsi ei tarvinnut kellukkeitä, käytiin vauvaunnissa ja 2-v oli jo isossa altaassa ja UI 50 m yhteensoittoon lepäämättä. Silti valvoin aina rannalla ja mökillä oli ehdoton kielto mennä laiturille ilman aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Luoja miten ylisuojelevia vanhempia...
Ei mikään ihme että nykylapset on ihan outoja.En mäkään hukkunut 90-luvulla vaikka äiti ei ollut koko ajan vedessä vieressä vahtimassa mua. Siellä se rannalla makoili ja piti sieltä silmällä mua ja mun 3 veljee. Kaikki ollaan hengissä.
Olin juuri tulossa ihmettelemään aivan samaa! Kyllä siinä 10-vuotiaina jo osattiin käyttää maalaisjärkeä kun oltiin rannalla kaveriporukalla, koskaan kukaan ollut lähellä hukkua vaikka leikit ja hypyt saattoi mennä "rajuiksi", olisi ollut hiton ahdistavaa jos samaan tapaan olisi ollut aikuinen kädestä pitämässä vielä tuon ikäisenä.
Todellakin ei ihme että nykypäivän lapset on todella omituisia, eivät varmaan tule koskaan selviämään mistään omin avuin kun tottunut elämään pumpulissa. Kyllä se kersa pärjää, varsinkin kun tehdään säännöt kunnolla selviksi. Puhun siis jo vähän isommista lapsista, en mistään taaperoikäisistä tai uimataidottomista jotka sitä vahtia vielä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja miten ylisuojelevia vanhempia...
Ei mikään ihme että nykylapset on ihan outoja.En mäkään hukkunut 90-luvulla vaikka äiti ei ollut koko ajan vedessä vieressä vahtimassa mua. Siellä se rannalla makoili ja piti sieltä silmällä mua ja mun 3 veljee. Kaikki ollaan hengissä.
Olin juuri tulossa ihmettelemään aivan samaa! Kyllä siinä 10-vuotiaina jo osattiin käyttää maalaisjärkeä kun oltiin rannalla kaveriporukalla, koskaan kukaan ollut lähellä hukkua vaikka leikit ja hypyt saattoi mennä "rajuiksi", olisi ollut hiton ahdistavaa jos samaan tapaan olisi ollut aikuinen kädestä pitämässä vielä tuon ikäisenä.
Todellakin ei ihme että nykypäivän lapset on todella omituisia, eivät varmaan tule koskaan selviämään mistään omin avuin kun tottunut elämään pumpulissa. Kyllä se kersa pärjää, varsinkin kun tehdään säännöt kunnolla selviksi. Puhun siis jo vähän isommista lapsista, en mistään taaperoikäisistä tai uimataidottomista jotka sitä vahtia vielä vaatii.
Tässä on puhuttu nyt 0-6 - vuotiaista. Totta kai mun uimataitoinen (200m) 9-vuotias saa olla vahtimatta kaverinsa kanssa maauimalassa.
Ja juuri parempaa asiaa ei ole lasten kannalta tapahtunut kuin se, että lapsista nykyään välitetään ja huolehditaan, eikä jätetä yksin jo pieninä.
Ja ne onnettomuus-kuolleisuustilastot puhuu edelleenkin aika selkeää kieltä siitä kumpi kasvatussysteemi oli parempi, 50-80-luvun vai nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-9684290
Varovainen pitää olla, mutta täällä on myös turhaa pelottelua.
Tuossa onkin tärkeä viesti "lapsen tulee olla käden mitan verran aikuisesta".
Mulla jäi nuorena niin kamalat traumat etten ole uskoltanut omia lapsia Suomessa edes viedä rannalle.. Joku äiti oli lapsensa kanssa näennäisesti matalassa vedessä leikkimässä, mutta yhtäkkiä olikin tullut joku syvennys merenpohjassa, lapsi upposi sekunnissa, vesi oli niin samee ettei lasta löytynyt ennen kuin sukeltajat löysivät eikä mitään ollut enää tehtävissä. Sen äidin hätähuuto raikuu edelleen korvissa kun muistelen tuota.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi nuorena niin kamalat traumat etten ole uskoltanut omia lapsia Suomessa edes viedä rannalle.. Joku äiti oli lapsensa kanssa näennäisesti matalassa vedessä leikkimässä, mutta yhtäkkiä olikin tullut joku syvennys merenpohjassa, lapsi upposi sekunnissa, vesi oli niin samee ettei lasta löytynyt ennen kuin sukeltajat löysivät eikä mitään ollut enää tehtävissä. Sen äidin hätähuuto raikuu edelleen korvissa kun muistelen tuota.
Huh, järkyttävää!
Mitä kellukkeiden alapeukuttajat tästä on mieltä?
T. 85
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini oli kauhuissaan, kun laskin 10v tyttäreni samanikäisen kaverin kanssa kahdestaan uimarannalle, parin kilometrin päähän. Tytöt ovat fiksuja ja uimataitoisia, lisäksi löytyy kännykät jos jotain tapahtuu.
Ovat käyneet joka pv 3-4 kertaa päivässä , johan minulta jäisi ruuat sekä kotityöt tekemättä ja uuvuttaisin itseni täysin, jos roikkuisin perässä :D Minulla ei siis ole autoa, enkä voi polveni takia pyöräillä.
Hienoa että ovat fiksuja ja uimataitoisia, mutta mitens elvytystaito? Onko niillä mitään hajua miten uida panikoiva uintikaveri rannalle?
Kännykät ei paljoa lohduta siellä rannalla kun vetääkin vahingossa vettä keuhkoihin ja panikoi itsensä järven pohjaan.
10-vuotias on kyllä hurjan nuori, varmasti pelleilee kaverin kanssa. Juoksee laiturilla ja liukkauden vuoksi lentävät päälleen ja putoavat veteen... kai he nyt uivat edes rantavalvojan silmien alla, joka edes pahimmat idioottimaisuudet kieltää?
Kuinka monella aikuisellakaan on taito raahata se panikoiva 10v pois vedestä? Väitän, että hyvä, jos yks kymmenestä siellä rannalla istuvista vanhemmista pystyy, jos on monta metriä matkaa siihen, että jalat yltää pohjaan... Toisen raahaaminen vedessä on todella raskasta. Kannattaa seuraavalla rantareissulla kokeilla oman lapsen kanssa (tietty vedessä, jossa yltää tarvittaessa helposti pohjaan), että kuinka pitkään jaksaa edes rauhallisen lapsen kanssa...
Lähinnä sillä vaan, kun porukka päästää TOSI huonosti uivia lapsia patjoilla/renkailla syviin vesiin periaatteella, että ehtivät kyllä hätiin, jos hätä iskee... Joopa, mutta saako sitä muksua rantaan?
Totta. Itse uin hyvin, mutta jo iloisen lapsen uiminen viereen ja halimaan antaa vähän osviittaa siitä, ettei pelastaminen ole helppoa, kun jalat eivät ota pohjaan. Hätääntynyt lapsikin on vahva, tarttuessaan, mistä kiinni saa. Sellaisen kanssa rantaan uiminen ei ole kovinkaan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hukkua 10 cm syvyyteenkin jos ehtii saada keuhkoihinsa vettä. Ns. sekundaarinen hukkuminen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706152200211604_u0.shtml
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Jouduin teininä todistamaan rannalta kun pikkupojan ruumis naarattiin vedestä ylös. Näin pitkään tilanteesta painajaisia, eikä se täysin unohdu ikinä.
Suomessa hukkuu lapsia todella paljon muihin maihin verrattuna ja hukkuminen lasten toiseksi yleisin tapaturmaisen kuoleman syy lapsilla. Tämä johtuu suoraan vanhemmista, jotka päästävät lapsensa uimaan ilman valvontaa. Aikuinen, joka ei ole pienen lapsen lähettyvillä itsekin vedessä, asettaa lapsensa hengenvaaraan. Rannalla voi hieman tarkastella, näkyykö vanhempia, joilla on katse ihan muualla tai jotka makaavat siellä samalla kun pieni lapsi on ilman valvontaa vedessä ja tehdä ilmoitus valvojalle.
Kuka hullu ees antaa pikkulapsen mennä veteen ilman, että on itsekin siellä vedessä?? Itse ainakin olen kokoajan vedessä ulompana ja lapsi leikkii rannan tuntumassa, näin on kokoajan suojamuuri, ettei voi mitenkään kaatua/hukkua/tms. tapaturmaa tapahtua huomaamattani/ehtimättäni hätiin. Onneksi ei mene napaa syvemmälle veteen. Vielä. Mutta aina kun vedessä on, niin olen hänen vierellään siellä itsekin. En ylipäätään näe mieltä mennä UIMArannalle, jos ei aio uida/makoilee hiekalla?? Menkää sillon jonnekin muualle tukkimasta rantoja! Raivostuttaa, kun nuo julkiset rannat on niin tukossa, ettei sinne mahdu ja suuri osa jengistä edes ui, argh!
Miksi helvetti hommaatte niitä kakaroita jos ette ees veden ajan vahdi siellä vedessä? Ei ole mitään omaa aikaa kun lapset on tulleet, paitsi sit ku ne on teinejä tyyliin.
Mulla itselläni on 6-vuotias ja kyllä koko ajan pitää vahtia. Ei tulis mieleenkään räplätä kännykkää tai lukea kirjaa. Muistan omasta lapsuudesta että en päässyt yksin uimaan vaikka ikää oli jotain 12. Sillon ärsytti mut nyt aikuisena ymmärrän täysin miksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa vanhemmista ei käsitä, että uimataidonta lasta tulisi vahtia siellä vedessä lapsen vieressä eikä rannalta käsin selaten kännykkää tms.
90- luvun alussa kaupungissa käytiin vanhempien ollessa töissä koko kesän päivittäin joen rannalla uimassa. Ja ei, emme osanneet vielä uida, olimme alle kouluikäisiä. Oli ihan normaalia tuohon aikaan ja paljon muitakin lapsia yksin rannalla. Koskaan en muista tulleen vaaratilannetta. Itse vahdin lasta rannalla, mutta joskus vaan tulee mieleen, että onko itse tullut ihan ylisuojelevaksi. Aika näyttää tuleeko järkeviä ja toimeliaita lapsia, kun on koko ajan joku ollut katsomassa perään. Hengissä minäkin selvisin, eikä edes vaikeata tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Rannalle omien lasten kanssa mennessä kannattaa miettiä valmiiksi, miten toimia jos näkee jonkun muun uimarin hukkumistilanteen.
Itseäni on tosi kovasti jäänyt vaivaamaan, kun olin oman taaperoni kanssa rannalla, ja joku vieras isompi poika oli selvästi vaarassa. Vaikka olen uima- ja pelastustaitoinen, en pystynyt lähtemään oman lapsen luota rantavedestä pois poikaa auttamaan. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt komentaa läheltä joku toinen aikuinen oman lapsen luokse ja itse lähteä veteen. Onneksi silloin ilmestyi toinen auttaja nopeasti
Nyt olen päättänyt toimia niin, jos joskus joudun uudelleen tällaiseen tilanteeseen. Luotan melko hyvin omiin vesipelastustaitoihini, joten en vaan voi kääntää selkääni tai ummistaa silmiäni.
Meidän koira uisi pelastamaan, vaan eipä saada rannalla olla... Niin näistäkin oli työkavereita jokaiselle, jos vaan ihmiset näkisivät sitä kakkaa pidemmälle...
https://yle.fi/uutiset/3-9684290
Varovainen pitää olla, mutta täällä on myös turhaa pelottelua.