Vanhana opiskelemaan nuorten joukkoon?
Sain unelmieni opiskelupaikan, mutta nyt olen alkanut miettimään, kuinka sopeudun puolta nuorempieni joukkoon opinnoissa. Onko kellään kokemuksia, kuinka vanhempi opiskelija hyväksytään mukaan? Oma asenteeni on kyllä positiivinen ja ikä on mielestäni vain numero mutta silti mietityttää :/
Kommentit (66)
Näin itsekin luulin, kunnes tutustuin opiskeluryhmääni. Kaikki muut 18-25-vuotiaita, itse lähes nelikymppinen.
Ap
Täällä toinen syksyllä aloittava 34v! Muut taitavat tulla suurin piirtein suoraan lukiosta. Vähän hirvittää, mutta jospa porukkaan mahtuu vähän vanhempikin.
Minä keskityin nelikymppisenä enemmän opiskeluun kuin joukkoon kuulumiseen. Sitä paitsi aika moni on joutunut samanikäisten kiusaamaksi ja syrjimäksi niin koulussa kuin töissä.
Verkostointo on tärkeää. Mukaan vaan!
Vierailija kirjoitti:
Näin itsekin luulin, kunnes tutustuin opiskeluryhmääni. Kaikki muut 18-25-vuotiaita, itse lähes nelikymppinen.
Ap
Oletko jo tavannut heidät?
Missä ap aloittaa? AMK vai yliopisto?
Elämänkokemus on plussaa eikä stressaa pienistä :) Hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Kolmosviestin kirjoittaja (34vee) aloittaa yliopistossa. Onko suurtakin eroa kummassa aloittaa?
Mä nelikymppinen samoin aloitan uudet opinnot. Ei haittaa vaikka olisin ainoa vanhus, mutta yleensä on melkeinpä alalla kuin alalla muitakin vanhempia.
Mitä pääsit opiskelemaan, ap?
Vierailija kirjoitti:
Verkostointo on tärkeää. Mukaan vaan!
Verkostoitumista tarkoitin :D -Helleaivot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmosviestin kirjoittaja (34vee) aloittaa yliopistossa. Onko suurtakin eroa kummassa aloittaa?
AMK:ssa on enemmän aikuisia opiskelemassa. Yliopistossa voi yleensä lähteä siitä että "kaikki" tulee lukiosta tai on viettänyt enintään yhden tai kaksi välivuotta.
Aina on niitä joiden mielestä yli 30-vuotias opiskelija ei sovi joukkoon mutta kokemuksesta voin sanoa että löydät kuitenkin kavereita helposti. Onnittelut vain opiskelupaikan johdosta.
Onnittelut opiskelupaikasta!
Älä sure ikää ollenkaan, tasapainotat hyvin luokkaa ja tuot oikeita näkemyksiä.
Todennäköisesti hekin joutuvat kuluttamaan koulunpenkkiä 15-20v päästä lisää!
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti hekin joutuvat kuluttamaan koulunpenkkiä 15-20v päästä lisää!
Akateemisella koulutuksella on se hyöty ettei juuri tarvitse kuluttaa niinkään paljon koulun penkkiä valmistumisen jälkeen.
Olen itse ammattikoulun opettaja ja meillä opiskelijoiden ikäjakauma oli viime keväänä 16-52vuotta. Keski-ikä ehkä joku 26v. Hyvin tuntuvat nuo eri ikäiset keskenään pärjäävän. Ikinä ei ole ollut mitään "papattelua/mummottelua" tai pikkulapsiksi haukkumista.
Ryhmät on yleensä tosi rauhallisia verrattuna sellaisiin ryhmiin, missä kaikki on alle 20v.
Etköhän säkin ap oärjää mainiosti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti hekin joutuvat kuluttamaan koulunpenkkiä 15-20v päästä lisää!Akateemisella koulutuksella on se hyöty ettei juuri tarvitse kuluttaa niinkään paljon koulun penkkiä valmistumisen jälkeen.
Et vissiin ole kovin perillä akaateemisten työllisyystilanteesta?
Tsemppiä vaan - kyllä on muitakin vanhuksia hoodeilla, vaikka opinto-oikeuden rajaus onkin kärsinyt uusien ikuisopiskelijapolvien syntymiSen.
Ei tietenkään missään nuorten bileissä varmaankaan kannata pyöriä, tosin eivät niissä pyöri kaikki muutenkaan. Keskity opintoihin ja nopeaan valmistumiseen - ja nauti uuden oppimisesta.
Riippuu toki aineestakin, mutta monesti yliopistolaiset varsin suvaitsevaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti hekin joutuvat kuluttamaan koulunpenkkiä 15-20v päästä lisää!Akateemisella koulutuksella on se hyöty ettei juuri tarvitse kuluttaa niinkään paljon koulun penkkiä valmistumisen jälkeen.
Totta kun ei ole rahaa opiskella enempää ja tukeakaan ei saa
t. mistä rahat pedagogisten opintojen aikana elämiseen?
Ihan kivasti mennään meiän porukan kanssa, jonka seniori olen. Nuoremmat juhlii vähän enemmän, mutta jaksaa tämä täti osallistua ainakin välistä etkoille. Kivasti mut on mukaan huolittu, nuoret on niin fiksuja nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin ole kovin perillä akaateemisten työllisyystilanteesta?
Jos olet esim. opettajan virassa ja joudut muuttamaan miehesi työn vuoksi, kunta antaa vuoden virkavapaata. Sen jälkeen on irtisanouduttava. Uudessa kunnassa ei vakipaikka välttämättä järjesty kuin
5-8v kuluttua.
Ja joudut kulkemaan myös lähikunnissa määräaikaisissa sijaisuuksissa. Kun ikä on 35-45v, ei enää suosittua matskua vakivirkaan, kun nuorempi tulee kunnalle halvemmaksi. Mitä lähemmäs 50v tulee, sitä vaikeampi saada vakivirkaa.
Yliopistokaupungeissa on usein tällainen tilanne. Tässä yksi esimerkki akateemisen huolettomasta elämästä.
Yleensä siellä on muitakin vähän vanhempia. Tuskin olet ainut.