Minne hellettä pakoon?
Onko täällä jo tällainen keskustelu? Jos ei, niin listataan hyviä ideoita!
Aloitan:
- kaupat
- kirjasto
- kellari
Kommentit (23)
Aikoinaan oli appivanhemmilla mökki sellaisessa ryteikössä, ettei sinne aurinko paistanut koskaan. Silloin kun helteen alkoivat, oli tapana mennä lasten ja exän kanssa juuri tuonne mökille.
Nykyään, kun ei tuota mahdollisuutta enää ole, käytän hellepäivinä pidemmän aikaa esim. Prisman ja Citymarketin pakasteita tutkien...
Ja kotona suihkussa monta kertaa päivässä, sekä iso teräskattila, johon olen laittanut vanhentuneita pakasteita ja kylmää vettä, jalat kattilaan sitten. Näin saan sen pakastimen tyhjentämisenkin tehtyä, joka talvella pakkasilla jäi tekemättä...
Jonkun tutun, jolla on ilmalämpöpumppu tai ilmastointi, luo kyläilemään
Luin, että "Minna Hellettä pakoon?" :D
Vierailija kirjoitti:
Tule meille, meillä on ilp ;-)
Kerro osoitteesi, niin laitan sen heti navigaattoriin ja tullaan vauvan kanssa sinne!
Me tultiin mökille evakkoon. Täällä on melko mukavat oltavat ja mökissä vaan 20 astetta.
Meillä ei kotona sisällä ole liian kuuma. Vaikkei ole mitään viilenninkonetta ja talo on mäen päällä auringossa. Ikkunoiden edessä sälekaihtimet ja markiisit, yöllä kunnon tuuletus. Ulkona oli yöllä 21 astetta, se jo ihan kiva lämpötila.
Uimassa käyminen. Kylmää vettä ammeeseen ja sinne loikomaan. Autolla ajelulle ja ilmastointi päälle. Ilmastoituun ravintolaan syömään.
Olisipa mökki, amme tai ilmastoitu auto.. Hyviä ideoita silti!
Osta riittävän iso pakastin ja snorkkeli. Askartele pakastimeen reikä ja asenna siihen snorkkeli. Laita töpseli pistorasiaan, jäädytys täysille ja mene sisään. Hengitysputki toimii tai ei, ketään se ei kiinosta.
Mieheni osti meille kotiin ilmastointilaitteen, jotta minä ja vauva saadaan olla päivät viileässä <3 . Tulkaa meille?
En asu Suomessa, mutta asuinmaassani Keski-Euroopassa oli joitakin vuosia sitten vähän samanlainen hellejakso kuin Suomessa nyt, paitsi vielä vähän pahempi. Päivälämpötilat olivat pari viikkoa noin 35 astetta varjossa, ja yölläkin lämpötila laski korkeintaan 25 asteeseen. Joten kerrostaloasunnon lämpötila nousi loppujen lopuksi niin että oli noin 29 astetta koko ajan. Nukkuminen oli todella vaikeaa, samoin muu oleminen. Kun oli käynyt suihkussa oli pari minuuttia hyvä olo ja sitten taas nihkeää ja inhottavaa.
Lopulta olimme niin rättiväsyneitä ja poikki että päätimme mennä hotelliin yöksi. Alle kilometrin päähän kodistamme, mutta kysehän ei ollut mistään matkailusta tai edes lemmenyöstä, vaan siitä että saisi nukkua. Kun astuimme sisään ilmastoituun huoneeseen jossa oli noin 21 astetta, pillahdin melkein itkuun helpotuksesta. Syötiin hyvin (huonepalvelu) ja nukuttiin 14 tuntia putkeen. Sen voimin jaksoi taas siihen asti että helteet loppuivat.
Tänä kesänä meillä on ollut paremmin kuin Suomessa; päivisin noin 26-28 astetta, mutta viilenee yöksi 20 asteeseen joten nukkuminen on mukavaa.
Suosittelen siis hotellia jos olo menee tarpeeksi kurjaksi. Maksaahan se, mutta on sijoitus omaan hyvinvointiin.
Jokaisella varmaan tulee kylmää vettä hanasta, kädet ja jalat kun liottaa muutaman minuutin kylmässä vedessä niin kyllä olo on ihan eri.
Kylmälaukun kylmä patteri sänkyyn kuumavesipullon, tapaan suojaa tyynyliinalla, ettet jäädytä itseäsi.
Häh? Itse tein 2 tunnin lenkin klo 13.30-15.30 eilen, eikä yhtään kirpassut, eikä ollut liian kuuma.
Olen sohvaperuna talvisin, mutta tämä upea sää on saanut minutkin luontoon nauttimaan näistä ainutlaatuisista säistä.
Joten vinkkini on:mene ulos ja kävelylle metsään.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni osti meille kotiin ilmastointilaitteen, jotta minä ja vauva saadaan olla päivät viileässä <3 . Tulkaa meille?
Ihana mies! <3
Siis miten ihmiset voi kärsiä +30 asteesta näin paljon. En ymmärrä.
Jatkan vielä, että tämä tukala helle on meille vaikeaa, koska talomme on tehty energiatehokkaiksi, eli jos suurimman osan vuotta meillä on arktisen kylmää ulkona, mutta sisällä mukavan lämmintä, niin eikö se ole vain hyvä asia?
Kyllä tässä nyt muutaman päivän hellettä kestää, jos muun osan vuotta saa nauttia sopivasta huoneenlämmöstä.
Vertailuna voin esittää esim. oleskeluni eräässä Etelä-Euroopan maassa: syksyllä kaupungeissa ei saa kerrostaloissa laittaa lämmitystä päälle ennen kuin tiettynä ajankohtana, koska laki niin määrää, sama se, mitä lämpömittari näyttää. Talot on rakennettu torjumaan ulkoa tulevaa lämpöä vastaan, ei suojaamaan kylmältä. Niinpä sitten loppukeväästä nukuin neljän peiton kanssa, ja olin jatkuvasti flunssassa, kun virallinen lämmityskausi oli loppunut, lakisääteisesti, lämpömittarista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
- mullan alle
Sinne varmasti moni joutuu/pääsee/mitensennytottaa tämän hellejakson jälkeen :'(
-elokuvateatteri