Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka lopettaa lapsen iltaravi?

Vierailija
18.07.2018 |

Lapsi oli noin 2-4-vuotiaana täysin mahdoton nukutettava. Joka ilta lapsi aloitti loputtoman pakkomielteisen protestoinnin nukkumaan menoa vastaan. Tuli kielloista huolimatta omasta sängystään ja huoneestaan pois ja seurasi minua toiseen huoneeseen. Vein takaisin kymmeniä kertoja illassa, sanoin satoja... tuhansia kertoja että sängystä ei saa poistua eikä tulla enää. Ei uskonut eikä totellut. Mitä enemmän kielsin sitä enemmän uhmasi. Edes samassa huoneessa oleminen ei auttanut. Lapsi kävi fyysisesti kiinni, puski ja työnsi, repi ja huusi. Ei uskonut yhtään mitään. Tätä samaa päivästä toiseen. Jos yritti olla vastaamatta hänen huutoon enää. Hän korotti ääntään. Jos yritin teeskennellä nukkuvaa hän tuli hakkaamaan ja repimään minua. Huomiotta jättäminenkään ei siis hillinnyt. Päinvastoin aiheutti totaaliset raivarit...

No välissä ollut parempia kausia. Nyt aloittanut taas saman iltaveemäisyyden 6-7-vuotiaana. Tulee selittämään kerta toisensa jälkeen vielä yhtä ja kymmenettä juttuaan. Päivällä ei suostu kertomaan asioitaan. Tämä on joku pakkomielle. Pakko alkaa räpeltää jotain tavaroita omassa huoneessa, leikkii, juoksee takaisin sänkyyn ja teeskentelee nukkuvaa kun menen komentamaan että pitää lopettaa ja alkaa rauhoittaa itseään.

Olen käyttänyt kaikki uhkailu, lahjonta, kiristys ja rangaistusmetodit, vienyt kaikki etuudet... kymmeniä pakkomielteisiä kertoja pitää tulla vielä sanomaan jotain, räpeltää ja sotkea... minä vain makaan omassa huoneessa ja yritän pitää kämpän täysin virikkeettömänä, ei mitään ääntä eikä edes liikettä. Edes vessaan en mene vaikka tarvitsisi sen 2-3 tunnin odotuksen aikana ettei lapsi provosoidu taas kysymään jotain ja jos en vastaa niin korottaa ääntään, alkaa paukuttaa seiniä. Jos vien takaisin huoneeseensa kylmän viileästi niin parkuu vaan. Olen sanonut monta kertaa että jos on jotain asiaa se sanotaan päivällä ennen nukkumaanmenoa eikä nukkumaan mennessä...

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötä sille rauhoittavia!

Vierailija
62/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siia voi ruma sana! Olin jo ihan varma että lapsi nukkui kun nauraa hörähdin jollekin muka hauskalle jutulle. Lapsi tuli huoneeseen murhaava ilme kasvoillaan uhoamaan jotain juttua vielä joka ihan taivahan tosi. Laittoi valot päälle mielenosoituksena. Käskin omaan huoneeseen mihin lapsi lähti ylidramaattisesti paukauttamalla oven ja uhoamalla että huomenna hän sitten saa taas jotain hupia jos en jätä antamatta. Siis hyi hitto tätä meininkiä. Tässä on nyt sitten se 3 tuntia mennyt rikki. Ap

Olet laittanut tuon viestin 22:38.

3 tuntia mennyt rikki?? Eli laitat lapsen jo ennen kahdeksaa nukkumaan? Miksi????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuulostaa lähinnä siltä että lapsi vain pompuuttaa ja yliväsyneenä tietää että tolla tavalla saa reaktion aikaan. Mitä jos kokeilisit esim päiväunia? 

Mikä ihmeen yliväsynyt, jos nukkuu 10 tuntia yössä? Ja päiväunet nyt viimeksi tuohon ralliin! Liian aikaisin laitetaan mielestäni sänkyyn, ei meillä ekaluokkalainen rauhottuisi kahdeksalta edes kouluaikana, koska ei ole yksinkertaisesti väsynyt. Kun on, niin nukkuu ja ihan tarpeeksi koulusta selvitäkseen. Oma rytminsä siis.

Vierailija
64/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella mitään diagnoosia? Aika omituiselta kuulostaa tuo, ettei lapsi jaksa kuunnella edes lyhyttä satua.

Vierailija
65/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole trolli, niin perheneuvolaan opettelemaan vuorovaikutusta.

Tuota tilannetta ei korjata nukkumaanmenoaikaan, vaan aamuheräämisestä alkaen ja noin 14 tuntia siitä eteenpäin.

Vierailija
66/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sitten herännyt herättämään lasta kuudelta. Eihän tässä mitenkään saa itseäänkään ylös sängystä siihen aikaan kun nukahtamiseni meni puolille öin. Heräsin yhdeksän jälkeen samoin kuin lapsi.

No lapsi käy välillä yksin kaupassa. Eikö teidän ekaluokkalaiset muka käy? Mielestäni perussuoriutuminen välipalaostoksista on taito, joka ekaluokkalaisenkin on hyvä osata. Tosin tiedän, että jotkut eivät varmaan päästä tämän ikäisiä vielä uloskaan omin päin, vaan valvovat jokaista liikettä. Koska lapsella on ollut vuosien mittaan paljonkin uhmaa eri asioissa, olen katsonut, että pieni vapaus ja vastuu itsestä saattaisi vähentää uhmakkuutta onnistumisten kautta, koska jatkuva määräily ja puolesta tekeminen ja ohjaaminen näyttää tekevän päinvastoin. Lapsi on aika itsenäinen ja omapäinen.

Olen itsekin niin uupunut työelämästä ja sen päälle kodista että nykyään pahimpien univajeiden jälkeen tuntuu siltä, että enää kroppa ei jaksa edes 6 tunnin unia ellei ole pakko. Nukun vapaapäivinä helposti jopa 9-10 tuntia.

Aamuyöstä heräsin ja googlettelin Asperger-juttuja. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että jotkut kuvaukset osuvat vähän liian lähelle. Pitää ehkä ehdottaa kouluterkkarille, että jos sen ajatuksen heittäisi ilmaan ja tarkkailisivat sitten koulussa, miten siellä menee. Jumitustaipumuksen takia päiväkoti on jo omat huomionsa tehnyt.

Ap

Sanoit että lapsi on 6-7 v eli vasta menee kouluun ekalle. Ei asiaa kavereiden kanssa kauppaan vielä. Ja vielä ihmettelet että lapsi törsännyt rahansa? Totta kai se törsää. 

Vierailija
67/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivisin niin paljon touhuamista ja höpötät ja kyselet siltä kaikenlaista että ei illalla jaksa kuin mennä nukkumaan.Joka aamu aikainen herätys myös.

Vierailija
68/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravi? onko ap lapsesi hevonen?

Vierailija
69/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että laitat lapsen nukkumaan aivan liian aikaisin. Illoista tulee levottomia, kun lasta ei väsytä ja hän pitkästyy sängyssä. Jos lapsi herää klo 8, niin oikea aika laittaa hänet nukkumaan on klo 22-23. Jos tämä on liian myöhäistä siksi, että sinun pitää herätä hyvin aikaisin, niin sitten opeta lapsi varhaisempaan rytmiin herättämällä hänet aamulla jo kuudelta.

Vierailija
70/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten luulette minun jaksavan silloin kun kello on jo 23 ja tiedän että minun pitäisi herätä valmistautumaan töihin kello 5 jälkeen. En ole aina jaksanutkaan ja näin tämä taas menee. Ei olisi yhtään varaa antaa tämän nukkumisen lipsua näin lomallakaan, vaan jaksaa herätä itsekin varmaan samoihin aikoihin kuin arkenakin. 4-6 tunnin yöunet on oikeasti lähellä psykoosia, jos ottaa tavaksi. Jos mä vaan sit herättäisin tuon lapsen aamulla aikaisin jaksoin tai en ja olisin sen kanssa muutaman tunnin aamusta ennen kuin ajan sen jonnekin kavereiden perään. Ihan sairasta kyllä tämmöinen. :( Ap

No herätitkö? 

Vierailija
71/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että olisi aika mennä nukkumaan, koska seuraavana päivänä seuraa aikainen herätys. Jos penska ei kehotuksesta huolimatta ymmärrä mennä nukkumaan, anna sen meuhata kunnes se nukahtaa itsestään. Älä pidä pikku meuhaajalle seuraa.  Sitten seuraavana aamuna revit sen tosiaan ylös sängystä aikaisin ja lähdette koko päiväksi pois kotoa jonnekin periaatteessa ihan kivoihin mutta uuvuttaviin aktiviteetteihin (tyylin pitkä pyöräretki, jonka päätteeksi jätski). Jos ja kun penska alkaa marista väsymystä kesken päivän, ilmoitat tylysti, että olisi kannattanut yöllä nukkua niin ei päivällä tarvitsisi valittaa. Jos ei kerrasta mene jakeluun, toistetaan tarpeen mukaan tulevina päivinä. Vastaavanlainen malli on todettu erittäin toimivaksi meillä. Kyllå kouluikäinen jo ymmärtää yksinkertaisia syy-seuraussuhteita. 

Oletko muuten kysynyt, miksi penska meuhaa iltaisin? Pelkääkö hän nukahtamista (esim. painajaisia), jännittääkö häntä jokin muu asia (esim. seuraavan päivän ohjelma) tai hakeeko hän vain huomiota olemalla kuriton?

Vierailija
72/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, soita vaikka perheneuvolaan (saisitko koulusta/ neuvolasta lähetteen), kuulostaa että teillä on vanhemmuudessa muutakin tuen tarvetta kuin lapsen nukahtaminen. 

Vierailija
73/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lapsi vastaa kyselyihini, että ei tiedä. Hölöttää päälle ja on koko ikänsä halunnut puhua enemmän kuin kuunnella. Ilmeilee ja ottaa jonkun pelleroolin jatkuvasti. Puhuu välillä lässyttämällä tai huutamalla. Satuja olen yrittänyt lukea, mutta pienempänä lapsi vaan repi kirjojen sivuja. En käsitä miten monta kirjaa on pilalla huolimattoman käsittelyn takia ihan kuin ei tajuaisi. Nytkin lapsi ollut ulkona jo monta tuntia kavereiden kanssa. Oletan että on siellä missä pitääkin. En itse jaksa koko kesää elää ulkona. Pitää varmaan kohta lähteä etsimään sitä että missä on kun piti tulla kotiin jo kolme tuntia sitten. Ei taaskaan vastaa puhelimeensa. Epäilen että esittää tahallaan ettei muka tiedä mitä kello on ja milloin piti tulla. Lapsi siis luuhaa kaikki päivät näin kesällä ulkona koska kaikki kaverit on siellä. On viettänyt tosi paljon aikaa minun kanssa kyllästymiseen asti ja oikeastaan lapsi ollut varmaan tosi yksinäinen. Nyt sitten kiinnostaa vain kaverit eikä viihdy kotona hetkeäkään tappelematta. Sitten illalla pitäisi jaksaa kuunnella kun ei ole päivällä halunnut puhua asioitaan. Tympii lähteä etsimään lasta aina tuolta lähinaapurustosta ja leikkipaikoilta tai tapella kotona siitä että malttaisi odottaa että lähdetään johonkin yhdessä. En todellakaan ole sellainen äiti, joka seisoo tuolla lasten leikkipaikoilla vahtimassa lasta tuntikausia. Muutakin tekemistä on. Ap

Vierailija
74/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää saada jostain sille hoitajaa välillä. Ei noin voi jatkua teidän kummankaan osalta. Ja lääkäriin, menee yli normikäytöksen tuo jo pahasti.

Vierailija
75/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha se lapsi siis tarkalleen on? Menee ekaluokalle?

Vierailija
76/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnut luovuttaneen lapsesi kanssa, koska koet hänet niin vaikeaksi ja huonoksi lapseksi. Katsetta peiliin ja vanhemmuuteen nyt. Pyydä apua, perheneuvola vaikka. 

Vierailija
77/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei tarvitse unta noin pitkää aikaa. Anna sen mennä nukkumaan vasta klo 22 tai 23.

78/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota kainaloon ja lue sille pari tarinaa jonka itse valitsee. Tee selväksi että vaikka hyppisi pitkin seiniä sen jälkeen niin valot sammuvat ja muut nukkuvat.

Tämä on loputon tie, jos tälle tielle lähdetään. En ole ikinä lukenut satuja kuin korkeintaan todella lyhyitä. Näin jo silloin pienenä että samaan huoneeseen seuraksi jääminen on pahin virhe kun siitä alkaa sitten se seurustelu. Ei tämän lapsen mielenkiinto ole ikinä riittänyt kuuntelemaan edes yhtä satua loppuun kommentoimatta päälle koko ajan. Kolmen rivin lukeminen vie aikaa 5-10 minuuttia, ihan yhtä tyhjän kanssa lukea mitään. Siis yleensäkään lapsi ei kuuntele minua, hölöttää vaan omiaan. Annan mahdollisuuden kertoa lyhyesti max 5-10 minuuttia jos on jotain asiaa. Sen jälkeen hali ja pusu ja irtautuminen... haluaa jäädä roikkumaan, sitä pitää rajoittaa korkeintaan muutamaan. Sen jälkeen hyvää yötä ja omaa huoneeseen mieluiten ihan itse ilman talutusta... no se hyvää yötä on sitten se mistä se show alkaa. Menee huoneeseensa ja jää miettimään sinne mitähän vielä keksisi, vaikka tietää että nyt pitäisi olla omassa huoneessa eikä huudella enää eikä tulla minun luo. Räpeltää siellä jotain tietäen että kuulen ja ärsyynnyn. Odottaa sitä että kiellän kymmeniä kertoja, jankuti jankuti, ei saa enää puhua ja puhuu saman tien lisää, ei saa tulla pois huoneesta ja tulee. Jossain vaiheessa minä sitten räjähdän kun vielä tunnin parin päästä hereillä vääntelemässä naamaansa. Menee usein nukkumaan vasta kun saan tarpeeksi loukkaantumaan ettei tee enää mieli tulla minun perään. Miksi ei vaan voisi mennä nukkumaan hyvällä mielellä? Ap

Jos lapsen touhu on vielä 7-vuotiaana tällaista mitä kuvasit tässä ylläolevassa kappaleessa, kyseessä on jo vakava psykiatrinen ongelma. Lievästi autistisilla lapsilla esiintyy tällaista käyttäytymistä. Lapsen olisi hyvä päästä psykiatrisiin tutkimuksiin. Voisit aloittaa vaikka alueesi perheneuvolasta ka kertoa tilanteesta seillä? Normaalia tuo ei missään tapauksessa ole.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
79/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Lapsi on tuhlannut taas omat taskurahansa lähikauppaan ostamalla kaikkea kavereilleenkin. Mitään säännöllistä viikkorahaa ei ole eikä se ole ehdollistettua, mutta mietin että pitääkö tämäkin etuus ehdollistaa ja sanoa että niin kauan kuin tämä typerä iltashow jatkuu niin rahaa saa vain 50 senttiä per jokainen hyvä nukkumaanmeno, koska tämän pelin on kerta kaikkiaan loputtava.

Lapsi valittaa etten ole ikinä hänelle ystävällinen. Niin en olekaan enää siinä vaiheessa kun alkaa tuo 2-3 tunnin nukkumaanmenokidutus, se että minua piinataan ja kiusataan ilman mitään aikuisen kunnioitusta. Joskus mietin, että luovutanko vaan ja heitän lapsen joku ilta pihalle ulvomaan. Saa sossut tulla hakemaan ja katsoa saavatko tuohon mitään tolkkua ammattilaisetkaan ja kauanko kukaan katsoo tuommoista pelleilyä. Joka hiivatin ilta sama iltavääntö. Loputonsa kiukuttelua siitä että nyt on äidin oma aika ja jos ei nukuta niin silti pysyttävä omassa huoneessa... mutta siellä se nytkin on sitten hiljaa suuttuneena ja räpeltää jotain tavaroitaan... puoli tuntia... tunti... kaksi... kunnes odottaa että mitähän vielä tulisi sanomaan, sitten on jano ja vessahätä ja ja ja... ja minä komennan häntä joka ilta kymmeniä kertoja lopettamaan eri toimintoja mitkä vaan hidastavat sitä rauhoittumista ja nukahtamista. Saattaa olla puolikin tuntia hiljaa ja luulen jo nukahtaneen kunnes tulee vielä jotain sössöttämään... ja sitten kaikki tavarat on levällään omassa huoneessa, olohuoneessa jne.

Pää leviää tämmöiseen ja joka vuosi kesälomien jälkeen saa pelätä sitä miten vaikeaa paluu arkeen on. Lapsi piinaa nukkumaanmenoaan kello jopa 22-23 asti vaikka nukkumaanmenourakka eli rauhoittuminen sänkyyn ja tylsistyttäminen on aloitettu jo kello 19-20 aikaan. Lomalla tämän vielä kestää kun saa itse maattua sängyssä vaikka aamukymppiin mutta toista se on töissä käydessä kun pitää herätä jo viiden jälkeen. Joka ilta samat rutiinit ja samat kellonajat. Siitä ei pitäisi olla kiinni.

Ap

Luojalle kiitos minulla ei ole lapsia eikä myöskään tule! Tsemppiä sulle.

Vierailija
80/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi löytyi ja tuli kotiin, vaikka pahoitti mielensä ensin kun kielsin enää menemästä kenenkään luo. Oli niin monta tuntia myöhässä. Söi suht hyvällä asenteella päivällisen asialliseen aikaan. Juurikaa muuta evästä ei ollut sitten kuulemma syönytkään... ulos en enää tänään halua päästää. Koko ajan valittaa tylsyyttä. Kommunikoi ylidramaattisella narinalla. Itkee ja narisee. Laulaa puhumisen sijaan. Puhetyyli vaihtelee laidasta laitaan uhosta kivaan hymyilevään jutusteluun. Huutaa päälle, yritin lukea jotain kirjaa. Harvinainen tarjous. Luin yhden sivun sarjakuvaa. Useita kertoja yritti ottaa kirjan pois ja läpsiä kättä saadakseen huomiota. Puolet sarjakuvan lukemisesta oli ohjeistusta istua heilumatta ja kuunnella. Äänenhallinta laidasta laitaan kiljumista ja kiljahtelua, ei pysy yhdessä aiheessa. Nämä pari tuntia antanut mahdollisuuden puhua mulle jos haluaa nyt eikä sitten nukkumaan mennessä. Kohta olisi iltapalan aika. Vasta tunti pari sitten syötiin ja nyt vaatii iltapalaa. I ole vielä sen aika. Hoitajia ei ole jos ei lasketa sitä että lapsi kyllä osaa kutsua itse itseään naapureille kylään. Lasketaanko se? Aika paljon lapsi leikkii vapaasti naapurien lasten kanssa pihoilla ja ketä aikuisia siellä sitten pyöriikään. Mielestäni lapsi ansaitsee ns. aitoja ystävyyksiä ja tuttavuuksia ilman sossusidoksia. Ap