Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka lopettaa lapsen iltaravi?

Vierailija
18.07.2018 |

Lapsi oli noin 2-4-vuotiaana täysin mahdoton nukutettava. Joka ilta lapsi aloitti loputtoman pakkomielteisen protestoinnin nukkumaan menoa vastaan. Tuli kielloista huolimatta omasta sängystään ja huoneestaan pois ja seurasi minua toiseen huoneeseen. Vein takaisin kymmeniä kertoja illassa, sanoin satoja... tuhansia kertoja että sängystä ei saa poistua eikä tulla enää. Ei uskonut eikä totellut. Mitä enemmän kielsin sitä enemmän uhmasi. Edes samassa huoneessa oleminen ei auttanut. Lapsi kävi fyysisesti kiinni, puski ja työnsi, repi ja huusi. Ei uskonut yhtään mitään. Tätä samaa päivästä toiseen. Jos yritti olla vastaamatta hänen huutoon enää. Hän korotti ääntään. Jos yritin teeskennellä nukkuvaa hän tuli hakkaamaan ja repimään minua. Huomiotta jättäminenkään ei siis hillinnyt. Päinvastoin aiheutti totaaliset raivarit...

No välissä ollut parempia kausia. Nyt aloittanut taas saman iltaveemäisyyden 6-7-vuotiaana. Tulee selittämään kerta toisensa jälkeen vielä yhtä ja kymmenettä juttuaan. Päivällä ei suostu kertomaan asioitaan. Tämä on joku pakkomielle. Pakko alkaa räpeltää jotain tavaroita omassa huoneessa, leikkii, juoksee takaisin sänkyyn ja teeskentelee nukkuvaa kun menen komentamaan että pitää lopettaa ja alkaa rauhoittaa itseään.

Olen käyttänyt kaikki uhkailu, lahjonta, kiristys ja rangaistusmetodit, vienyt kaikki etuudet... kymmeniä pakkomielteisiä kertoja pitää tulla vielä sanomaan jotain, räpeltää ja sotkea... minä vain makaan omassa huoneessa ja yritän pitää kämpän täysin virikkeettömänä, ei mitään ääntä eikä edes liikettä. Edes vessaan en mene vaikka tarvitsisi sen 2-3 tunnin odotuksen aikana ettei lapsi provosoidu taas kysymään jotain ja jos en vastaa niin korottaa ääntään, alkaa paukuttaa seiniä. Jos vien takaisin huoneeseensa kylmän viileästi niin parkuu vaan. Olen sanonut monta kertaa että jos on jotain asiaa se sanotaan päivällä ennen nukkumaanmenoa eikä nukkumaan mennessä...

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla kun viet takaisin sanot että nyt on nukkumaanmenoaika. Jatkossa vain viet lapsen takaisin, ei mitään puhetta lapselle. Se on joka kerta lapselle palkinto kun saa sinut juttelemaan vaikka sitten huutamalla. Luulisi oppivan muutamassa illassa että äitiä ei saa enää juttelemaan tulemalla pois omasta huoneesta.

Jos pysyy omassa huoneessa ja leikkii, älä kiinnitä siihen huomiota. Tuokin varmasti vain keino jolla tietää saavansa äidin luokseen.

Vierailija
42/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monet nukkumaanmeno-ongelmat johtuvat siitä, että vanhemmat yrittävät nipistää illasta itselleen omaa aikaa. Lapsi ei ehkä halua nukkua niin kauan, kun vanhemman mielestä sen pitäisi olla poissa häiritsemästä omaa rauhoittumista.

Imase nyt oikeesti :D Ei oo mitään oman ajan nipistelyy et lapsi ei nuku vielä puolen yön aikaankaan! Kaikki ei ole samasta muotista veistettyjä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siia voi ruma sana! Olin jo ihan varma että lapsi nukkui kun nauraa hörähdin jollekin muka hauskalle jutulle. Lapsi tuli huoneeseen murhaava ilme kasvoillaan uhoamaan jotain juttua vielä joka ihan taivahan tosi. Laittoi valot päälle mielenosoituksena. Käskin omaan huoneeseen mihin lapsi lähti ylidramaattisesti paukauttamalla oven ja uhoamalla että huomenna hän sitten saa taas jotain hupia jos en jätä antamatta. Siis hyi hitto tätä meininkiä. Tässä on nyt sitten se 3 tuntia mennyt rikki. Ap

Vierailija
44/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siia voi ruma sana! Olin jo ihan varma että lapsi nukkui kun nauraa hörähdin jollekin muka hauskalle jutulle. Lapsi tuli huoneeseen murhaava ilme kasvoillaan uhoamaan jotain juttua vielä joka ihan taivahan tosi. Laittoi valot päälle mielenosoituksena. Käskin omaan huoneeseen mihin lapsi lähti ylidramaattisesti paukauttamalla oven ja uhoamalla että huomenna hän sitten saa taas jotain hupia jos en jätä antamatta. Siis hyi hitto tätä meininkiä. Tässä on nyt sitten se 3 tuntia mennyt rikki. Ap

Et jätä antamatta... mitä????

Ootko varma ettei sun lapsi ole autistibtai lievästi kehitysvammainen? Kaikki kehitysvammat eivät näy ulospäin

Vierailija
45/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se nykymeininki on, kun lapsilla ei ole isää.

Äitien valinnoista kärsivät aina eniten lapset.

Vierailija
46/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et jätä antamatta... mitä????

Ootko varma ettei sun lapsi ole autistibtai lievästi kehitysvammainen? Kaikki kehitysvammat eivät näy ulospäin

En tiedä. Jotain Aspergeria tai muuta "vammasuutta" epäilen ainakin miehen kohdalla. Jotain outoa noissa molemmissa kyllä on jos ei itsessänikin. Lapsi uhoaa siis että lähtee huomenna taas ulos leikkimään kavereiden kanssa mitä kyllä on saanut tehdä aika vapaasti....ellen joskus erityisesti kiellä lähtemästä. Kyllähän se siihen ainakin luvan tarvitsee vaikka välillä yrittää vaan ilmoitusluonteisesti lähteä. Kylläpä tekisi mieli antaa lapsen tosiaan herätä jo kello kuusi, saisi maistaa omaa lääkettään, mitä on toisten ihmisten valvottaminen. Vaan mahtaako siitäkin tulla helvettiä kun mies haluaa nukkua aamulla pitkään työvuorojensa takia. Ap

Vierailija
47/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua kuinka jaksat. Tulisin itse hulluksi. Minusta ei kuulosta kyllä normilta. Ulkoistaisin hetkeksi iltarutiinit ja nukuttamisen jollekin toiselle aikuiselle kuten mummille. Jos ao yllättäminenkään ei tuota lapsen käytöksessä muutosta. Niin hakisin jostain apua.

Vierailija
48/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kuitenkin kiität ja kehut lasta seuraavana päivänä, kuinka reippaasti ja kiltisti hän illalla oli? Ja muutenkin kehut pienistä asioista päivän mittaan? Kuulostaa siltä, että lapsi vaan kaipaa todella kipeästi sun huomiota ja pelkää sun hylkäävän. Ja onhan sillä hylkäämisestä runsaasti kokemusta, kun vihaisena olet monta kertaa illalla huoneeseen vienyt. Nukuttaisiko sua itseäsi hyvin, jos vaikka sun puoliso olisi sulle vihainen viimeisenä illalla?

Vierailija
49/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kuitenkin kiität ja kehut lasta seuraavana päivänä, kuinka reippaasti ja kiltisti hän illalla oli? Ja muutenkin kehut pienistä asioista päivän mittaan? Kuulostaa siltä, että lapsi vaan kaipaa todella kipeästi sun huomiota ja pelkää sun hylkäävän. Ja onhan sillä hylkäämisestä runsaasti kokemusta, kun vihaisena olet monta kertaa illalla huoneeseen vienyt. Nukuttaisiko sua itseäsi hyvin, jos vaikka sun puoliso olisi sulle vihainen viimeisenä illalla?

...jatkan vielä. Niin siis kehut ja kiität seuraavana päivänä, jos on yhtään ollut siedettävämpi ilta eilen. Raivoamisesta ei tietenkään kiitellä.

Vierailija
50/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miten luulette minun jaksavan silloin kun kello on jo 23 ja tiedän että minun pitäisi herätä valmistautumaan töihin kello 5 jälkeen. En ole aina jaksanutkaan ja näin tämä taas menee. Ei olisi yhtään varaa antaa tämän nukkumisen lipsua näin lomallakaan, vaan jaksaa herätä itsekin varmaan samoihin aikoihin kuin arkenakin. 4-6 tunnin yöunet on oikeasti lähellä psykoosia, jos ottaa tavaksi. Jos mä vaan sit herättäisin tuon lapsen aamulla aikaisin jaksoin tai en ja olisin sen kanssa muutaman tunnin aamusta ennen kuin ajan sen jonnekin kavereiden perään. Ihan sairasta kyllä tämmöinen. :( Ap

Vierailija
51/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkari, tietokone ym kokonaan pois ja ole läsnä, keskustele

Rytmi säännölliseksi, siis uni

Urheilua ja ulkoilua joka päivään

Selitä päiväsaikaan miten illalla toimitaan ja että ei voi väsyttää sua

Älä mene antamaan halia ”kun toinen on hiljaa”

Ole johdonmukainen

Vierailija
52/109 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen itse nukkunut nyt lomalla kello 9-10 asti... lapsi herännyt aikaisemmin mutta tosiaan kello 8 on tälle jo liian myöhäistä kun illat menee sitten tähän. ap

Vierailija
53/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä anna rahaa. Käykö 6-7 v. lapsi siis paljonkin kaupassa ilman vanhempia, kavereiden kanssa vaikka tiedät että törsää rahat miten sattuu?

Naaman läpsimiseen ym. puutu heti, älä leiki kuollutta mutta älä myöskään palkitse lässyttämällä.

Monet juttusi kuullostaa oudolta kun mietin saman ikäistä lastani.

Vierailija
54/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän jo opettajana puuttuisin, vanhempien tehtävä huolehtia tarpeellisesta levon ja ravinnon määrästä ym. hyvinvoinnista, muuten näkyy suoraan oppimisessa ja käyttäytymisessä Miksi ette välitä lapsistanne?

Mikset neuvo ap:tä?

Minusta ao:n pitäisi vaan mennä itse nukkumaan ja koettaa pojan antaa itse löytää rajansa. Ei se voi olla kuononpi kuin nykymeno.

Okei eli mun pitäis mennä nukkumaan tai ainakin teeskennellä nukkuvani? Ja sitten kuulostella se tunti pari mitä lapsi tekee muissa huoneissa tai lapsi tulee makkariini ja alkaa töniä minua hereille ja jos en vastaa huutaa ja tönii kovempaa, laittaa valot päälle, repii silmäni auki väkisin, menee hysteeriseksi kun luulee minun kuolleen, jos en edelleenkään vastaa... miten pitkälle lapsen pitäisi antaa mennä siinä pakkomielteessään saada huomiota juuri nukkumaan mennessä?

Okei tää lapsi taisi nukahtaa just... ehkä... kävin vielä antamassa halin siitä hyvästä että mä näen että hän ainakin yrittää kivasti nukahtaa kun oli ollut jo puolisen tuntia huoneessaan häiritsemättä vaikka kuulin edelleen liikettä. Kun kuuli askeleeni pomppasi sänkyynsä ja teeskenteli nukkuvaa. Oikeasti leikki Fidget spinnerillä. Sanoin yksi ilta että jos on ihan pakko räpeltää vielä jotain niin tekee sen edes omassa sängyssä jos haluaa vielä pyöritellä jotain stressileluna. Menin sitten lopulta vessaan mutta taas kuulin että ovi kävi. Lapsi halusi vessaan. Tuleehan se vessahätä siinä kun pyörii pari tuntia odotellen nukahtamista. Niin ja vielä se lapsi halusi käydä kauppaa siitä miten hän voisi saada lisää rahaa. En minä tiedä...pitääkö näiden nukkumaanmenojen olla tämmöisiä tuhannen ja yhden repliikin maratonjankutuksia... ap

Olet kyllä idiootti. Menet antamaan halin kun lapsi on hiljaa???

Vierailija
55/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitten herännyt herättämään lasta kuudelta. Eihän tässä mitenkään saa itseäänkään ylös sängystä siihen aikaan kun nukahtamiseni meni puolille öin. Heräsin yhdeksän jälkeen samoin kuin lapsi.

No lapsi käy välillä yksin kaupassa. Eikö teidän ekaluokkalaiset muka käy? Mielestäni perussuoriutuminen välipalaostoksista on taito, joka ekaluokkalaisenkin on hyvä osata. Tosin tiedän, että jotkut eivät varmaan päästä tämän ikäisiä vielä uloskaan omin päin, vaan valvovat jokaista liikettä. Koska lapsella on ollut vuosien mittaan paljonkin uhmaa eri asioissa, olen katsonut, että pieni vapaus ja vastuu itsestä saattaisi vähentää uhmakkuutta onnistumisten kautta, koska jatkuva määräily ja puolesta tekeminen ja ohjaaminen näyttää tekevän päinvastoin. Lapsi on aika itsenäinen ja omapäinen.

Olen itsekin niin uupunut työelämästä ja sen päälle kodista että nykyään pahimpien univajeiden jälkeen tuntuu siltä, että enää kroppa ei jaksa edes 6 tunnin unia ellei ole pakko. Nukun vapaapäivinä helposti jopa 9-10 tuntia.

Aamuyöstä heräsin ja googlettelin Asperger-juttuja. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että jotkut kuvaukset osuvat vähän liian lähelle. Pitää ehkä ehdottaa kouluterkkarille, että jos sen ajatuksen heittäisi ilmaan ja tarkkailisivat sitten koulussa, miten siellä menee. Jumitustaipumuksen takia päiväkoti on jo omat huomionsa tehnyt.

Ap

Vierailija
56/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vaan kuvitella, kuinka hanurista toi on. Oma tenava 2v2kk ja nyt alkanut tekeen tota, ettei mene enää nukkuun. Vauvasta asti riittänyt pelkkä sänkyyn vieminen, tietää, että sillon nukutaan. Ei mitään muuta. Nyt sitten on joku vaihe päällä, että pitää mennä sinne viereen makoileen ja esittään nukkuvaa, koska totta helkutissa näin yh:na, haluaa sen oman ajan, kun tenava nukkuu. Mutta ei vaan tahdo nukkua/nukahtaa, mistään huolimatta. En minäkään tiedä, mikä neuvoksi. Lohduttaudun siihen, että tämä on joku vaihe vain. Ja ainiin, ei suostu enää nukkumaan omassa sängyssään, vaan minun sängyssä....

Oletko kuullut uhmaiästä? Lapsi testaa sinua ja rajojaan. Jos anna tässä asiassa periksi ja päästät sänkyysi nukkumaan/nukutat huoneeseensa ja makaat "nukkumassa" vieressä, saat tehdä sitä vuosikaudet. 

Vierailija
57/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsi taitaa olla?? Itsellä vähän samanlainen tilanne ja ymmärrän täysin ap:ta!!

Ja sen vitutuksen kun neuvoksi saa (jopa ”ammattilaisilta”), että rauhoittavaa illat ja lue iltasatu.... grrrrrr....

Mutta apua te kyllä tarvitsette, lapsi taitaa muutoinkin olla haastava?? Neuvolan tai kouluth:n kautta apua hakemaan!! Toimintaterapia, nepsy-kuntoutus...

Ja voimia ja halaukset ap:lle

Vierailija
58/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^edelloswn kirjoittaja.... en lukenut kaikkia viestejä kun kirjoitin oman tekstini...mutta Asperger lapsi siis meilläkin...

Vierailija
59/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ed. jatkaa.... voi olla että koulussa menee ihan ok, etteivät siellä olekaan kovin huolissaan ja kotona on sitten helvetti irti😟, mutta kannattaa lähteä apua hakemaan!!

Vierailija
60/109 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kavereiden kanssa kaupassa?? Minun tyttö menee nyt tokalle, ja ekalla sai pari kertaa käydä yksin kaupassa koulun jälkeen.. Osti yleensä jonkun jätskin ja oli ihan superinnoissaan että sai käydä yksin kaupassa..

En tosin tajua miksi laitat lapsen niin aikaisin nukkumaan? Selkeästi on iltavirkku.