Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys ja iso perintö tulossa

Vierailija
18.07.2018 |

Olen 15 vuotta elänyt erinäisillä tuilla pitkäaikaistyöttömyyden vuoksi. Isälläni on vähintään 300 000 euron omaisuus ja olen ainoa elossa oleva rintaperillinen. Isäni on kertonut testamentanneensa koko omaisuutensa minulle. Isäni kuolema lähestyy pitkälle edenneen sairauden myötä ja nyt kysynkin teiltä vinkkejä, miten ryhtysin tulevaa perintöäni käyttämään, että säilyisi kohtuus.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan tee velkaa ulosottoon ettei perintö mene sinne.

Vierailija
2/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vinkkejä, mutta ihmetyttää että miksi testamenttaa sinulle jos olet ainoa perillinen. Haluaako hän sulkea puolisosi avio-oikeuden pois vai antaa hallintaoikeuden leskelle vai mikä on syynä testamenttiin? Aika harva kuitenkin tekee testamentin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta $-Sarjan mersu ja strippiklubi

Vierailija
4/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vinkkejä, mutta ihmetyttää että miksi testamenttaa sinulle jos olet ainoa perillinen. Haluaako hän sulkea puolisosi avio-oikeuden pois vai antaa hallintaoikeuden leskelle vai mikä on syynä testamenttiin? Aika harva kuitenkin tekee testamentin.

Mistä päättelet, että ap:lla on puoliso? Eivät kaikki halua puolisoa tai lapsia.

Vierailija
5/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko dinulla ap omistusasunto vai oletko vuokralla? Itse ostaisin ensimmäisenä mieluisen asunnon jos saisin noin paljon perintöä. Se on hyvä sijoitus myös tulevaisuuteen jos siitä pidetään huolta ja jos sijainti on hyvä.

Vierailija
6/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat perinnön, maksat myös perintöverot. Ja toivottavasti ei ole velkaa, koska nekin perit, jos otat perinnön vastaan. Mutta jos vain puhdasta käteistä ja esim. velaton hyväkuntoinen kämppä, niin varmasti elämäsi helpottuu taloudellisesti.

Vierailija
7/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti!! Joku korppikotka odottaa isänsä kuolemaa. Onko nyt kaikki nähty?

Vierailija
8/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo älä vaan tuhlaa "kun kerrankin on varaa". Itse sain pienemmän summan ja osan tuhlasin taivaan tuuliin esim. matkoihin enkä säästellyt vaatteissa, nyt kaduttaa. Olisi kannattanut sijoittaa edes parkkipaikkaan. Noh osan sentään sijoitin asumisoikeusasuntoon ja työvälineisiin.

Opiskele sijoittamista, liity facebookin ryhmiin esim. Vauras nainen niin saat oikean mielentilan. Lue kirjoja tai käy sijoituskurssilla. Minä laittaisin pari sijoitusasuntoa yliopistokaupungista, ei helsingistä, ja ostaisin osakkeita. Metsäkin on hyvä sijoituskohde, ottaa vaan hyvän metsänhoitajan metsäliitosta niin ei tarvitse itse osata tai tehdä mitään.

Älä kerro perinnöstäsi muille, ei varsinkaan köyhille kavereille. Saat katkeruuden niskaasi. Minä olen vasta näin aikuisena tajunnut miten ihmiset osaavat olla kateellisia ja siitä seuraa vain huonoa. Tähänkin ketjuun saattaa hyvin tulla joku katkera valittamaan kun kärkyt isän peritöä. Tosiasiahan se on että meiltä kaikilta vanhemmat kuolee ja siihen on varauduttava ettei kaikki tule kerralla niskaan, jos tulee rahaa, kuolinpesän roinaa ja maita ja metsiä yhtäkkiä eikä ole yhtään suunnitellut mitä niille tekee niin surupäissään saattaa tehdä huonoja ratkaisuja. Toki kannattaa kannustaa vanhusta käyttämään viimeiset aikansa rahoja helpottamaan oloaan ja tekemään olon mahdollisimman mukavaksi ettei kitsastele siinä.

Vierailija
9/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole asuntoa, osta oma. Jos perit isältäsi asunnon ja cashia sen lisäksi, osta asunto ja laita se vuokralle. Pane raha poikimaan, tilillä ei kannata makuuttaa etevä.

Vierailija
10/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun maksat perintöveron, sinulle jää rahaa suunnilleen helsinkiläiskaksion verran. Se on ihan hyvä pitää mielessä. Parisataa tuhatta ei ole iso määrä rahaa, vaikka se monesta siltä tuntuukin. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella sillä saattaa saada remonttikuntoisen omakotitalon.

Vierailija
11/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös, että perintövero menee maksuun vaikka asunto olisi vielä myymättä. Voit joutua ottamaan lainan.

Vierailija
12/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikki asu pääkaupunkiseudulla. Meidän seudulla verojen jälkeen tuolla rahalla saisi 3 yksiötä. Opiskelijat vuokraa takuuvarmasti. Ikinä ole tyhjillään, kun pitää kohtuuvuokraa.

Ja mikä tollo täällä alapeukuttaa sijoitusneuvoja..

Vierailija
13/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähän mennessä asiallisesti vastanneille. Ajattelin asettua asumaan synnyinkotiini, joka on siis velaton ja remontoitu. Asun pienehköllä paikkakunnalla pohjoisessa. Kaikki perintö ei ole käteistä, vaan osa on metsää, osa sijoituksia ja yksi velaton omistusasunto oulun tuirassa.

Vierailija
14/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen, kun maksat perintöveron, sinulle jää rahaa suunnilleen helsinkiläiskaksion verran. Se on ihan hyvä pitää mielessä. Parisataa tuhatta ei ole iso määrä rahaa, vaikka se monesta siltä tuntuukin. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella sillä saattaa saada remonttikuntoisen omakotitalon.

Ap sanoo, että on pitkäaikaistyötön. Eiköhän tämäkin summa helpota hänen elämää, vaikka sinusta ei paljoa olekaan.

Vierailija
15/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa se, että ap miettii jo etukäteen, iten käyttäisi mittavan perinnön.

Etkö ajattele ollenkaan niin, että se raha voitaisiin käyttää helpottamaan isäsi viimeisiä päiviä? Etkö sure kuolemista.

Vierailija
16/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otat perinnön, maksat myös perintöverot. Ja toivottavasti ei ole velkaa, koska nekin perit, jos otat perinnön vastaan. Mutta jos vain puhdasta käteistä ja esim. velaton hyväkuntoinen kämppä, niin varmasti elämäsi helpottuu taloudellisesti.

Väärin. Ei välttämättä. Itse sain puolet vähemmän perintöä kuin ap enkä joutunut maksamaan perintöveroa.

Vierailija
17/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita. Esim sijoittamalla 200t hyviin osinko-osakkeisiin, voit saada noin 10t pääomatuloja vuodessa. Se on jo kiva lisä elämiseen.

Vierailija
18/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Ei välttämättä. Itse sain puolet vähemmän perintöä kuin ap enkä joutunut maksamaan perintöveroa.

Jos sait puolet vähemmän, niin sait 150 000 e - eikös? Verottajan mielestä siitä pitäisi maksaa veroja noin 18 000 e. Mitä jätät kertomatta?

Vierailija
19/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sait puolet vähemmän, niin sait 150 000 e - eikös? Verottajan mielestä siitä pitäisi maksaa veroja noin 18 000 e. Mitä jätät kertomatta?

Laskutoimituksesi oli oikein ja en jättänyt mitään kertomatta. No ehkä sen, että isä oli perustanut tilin, josta perintövero meni maksuun, koska tiesi minut perseaukiseksi.

Vierailija
20/38 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tähän mennessä asiallisesti vastanneille. Ajattelin asettua asumaan synnyinkotiini, joka on siis velaton ja remontoitu. Asun pienehköllä paikkakunnalla pohjoisessa. Kaikki perintö ei ole käteistä, vaan osa on metsää, osa sijoituksia ja yksi velaton omistusasunto oulun tuirassa.

Sullahan on sitten kaikki hyvin. Ei tarvi kuin asua hyvässä talossa ja rahaa tulee sijoituksista ja sijoitusasunnosta, metsääkin voi ehkä myydä välillä. Mitä ihmettä ajattelit että alat noilla perinnöillä tekemään? 300 000 ei ole kovin iso summa kokonaisuutenakaan ja siitä iso osa koostuu varmasti siitä kotitalosta. Sitä sijoituskämppää ei kannata myydä kun se tuottaa tasaisesti kun on vuokrattuna. Metsä on sitten eri juttu, mitä sen kanssa kannattaa tehdä, asiantuntijoilta pitää siitä kysyä, ei täältä. Ja sama juttu osakkeiden kanssa, yleensä ihmiset sijoittaa niin että esim. ostavat kaksi kertaa vuodessa osakkeita tietyllä euromäärällä ja sitten antavat niiden osakkeiden olla 20 vuotta, koska pitkällä aikavälillä kaikki osakkeet yleensä nousevat (jos ei firma mene konkkaan)

Osakesijoittaminen on enemmänkin sellaista eläkepäivien pesämunan hankkimista että voi eläkkeellä muuttaa Espanjaan tai jotain. Muutenhan tuossa on hyvät pesämunat sulle aloittaa vaikka perheen perustaminen. Jos siltä tuntuu niin voisit perustaa yrityksenkin, mutta osakeyhtiö, ei missään nimessä toiminimellä koska sitten voit menettää kaiken omaisuutesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä