Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso ei säästä ja suuttuu kun en anna rahojani

Vierailija
18.07.2018 |

Olemme suunnitelleet yhteisen asunnon ostamista, mutta puolisoni ei saa säästettyä käsirahaa. Minä olen säästänyt niin paljon että se kattaa kummankin osuuden ja nyt mieheni (olemme naimisissa) odottaa että maksan käsiltähän yksin. Koska hänkin maksaisi jos hänellä olisi rahaa! Muuten kyllä hoitaa omat raha asiansa mutta ei vain osaa säästää. Suuttui tosiaan kun sanoin etten halua maksaa käsirahaa yksin tai hän voisi maksaa minulle oman osansa pikkuisen kerrallaan takaisin. Avioliitossa kuulemma ei niin toimita. Ehkä jatkamme vuokra asumista vaikka haluaisimme oman talon.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin pääsääntöisesti pelkästään miehen säästöillä oma asunto. Lainanlyhennyksissä minä maksan isomman osuuden kuin mieheni. Tällä tavalla ns. tasaamme tuon aloitustilanteen eron, kun minä en voinut osallistua rahallisesti lainkaan ostotilanteessa.

Ja maksat muusta elämisestä vähemmän?

Meillä kaikki rahat on yhteisiä. Siksi tuntuu oudolta nämä kuka maksaa mitäkin. Toki ei toimi jos rahankäyttö on erilaista

Vierailija
22/41 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on viimeinen tilaisuutesi puhua teidän perheen raha-asiat selviksi! Olette jo muuttaneet yhteen ettekä selvästikään ole puhuneet asioista. Tämä keskustelu pitää käydä kunnolla ennen kuin ostatte ensimmäisen yhteisen asunnon, puhumattakaan ennen kuin alatte perustaa perhettä.

Kysehän ei ole pelkästään siitä talon käsirahasta vaan kaikesta muustakin.

Yksi eniten riitoja aiheuttavista asioista perheissä on raha. Jos raha-asioista ei ole puhuttu kunnolla ja sovittu, rahasta tulee taatusti jossain vaiheessa riitaa, oli sitä sitten paljon tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä outoa. Ollaan ostamassa yhdessä asuntoa ja käsiraha säästetään erikseen. En ymmärrä

Joko tyhmä provo tai outo pari

Jos ovat vielä avoliitossa, niin monella on silloin omat rahat.

Mutta ollaan ostamssa yhteinen asunto. Miksei ole yhteistä säästötiliä käsirahaan?

Luottamusjuttu.Puute siitä, siis.

Eli ei kannata ostaa yhteistä asuntoa

Vierailija
24/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä saanut säästettyä sen takia, että miehen tilistä on maksettu aina kaikki laskut ja vuokrat ja kaupassakäynnit? Siinä tapauksessa ymmärrän miehen kiukun, muuten en.

Meilläkin on yhteinen talous, olemme olleet naimisissa jo 9 vuotta. Minulla on muutaman satasen parempi palkka. Maksamme puoliksi tonnin asuntolainan. Sen lisäksi minä maksan laskuja tonnilla joka kuukausi ja osan ruokalaskusta. Miehen palkasta maksetaan kauppalasku pari kertaa kuussa. Kumpikin lyhennämme omaa autolainaa ja maksamme omat bensat. Meillä on yksi lapsi, ja lapsilisä tulee minulle. Minä huolehdin lapselle vaatteet ja kengät, harrastukset, päivähoitomaksut ja pyöritän muutenkin tätä arkea hoitoon ja harrastuksiin kuljettamisineen jne. Mies sitten vie lasta Hoplopiin tai hampurilaiselle jonkun kerran kuussa. Minun säästöilläni myös matkustellaan lomilla.

En pidä tilannetta pahana. Mies on hyvä aviomies ja isä, vaikka onkin surkea talousasioissa. Saan säästöön 500 euroa kuussa, mies ei mitään. Minä hoidan perheen kaikki raha-asiat, myös miehen, ja siirrän miehen tilistä joka kuukausi hänen säästötililleen 200 euroa. Hän hassaa ne joka kuukausi nollille. Minun säästöni kertyvät koko ajan, mies elää kädestä suuhun. Onneksi ei ole mitään kulutusluottoja mennyt ottamaan. Jos minusta aika jättäisi ja perheen elämä jäisi vain miehen tulojen varaan, se kyllä hirvittäisi.

Sinä maksat siis melkein kaiken

Mikä saa ihmiset tällaisiin suhteisiin?!?

Lapsuudenperhe lähinnä, minun tapauksessani. Kasvoin totaalisen tunnekylmässä kodissa, jossa oli koko ajan vihamielinen tunnelma. En saanut mistään kuvaa siitä, millainen on hyvä mies tai rakastava aviopuoliso. Sen seurauksena ensimmäinen mieheni oli vaimoaan hakkaava narkki, toinen petti jokaisen vastaantulijan kanssa, kolmas oli kovapalkkainen insinööri, joka ei rakastanut mitään muuta kuin rahaa.

Tämä neljäs on ihana mies. Tästä pidän kiinni loppuikäni. Minua ei haittaa rahanjako. Tulomme ovat erilaiset mutta talous on yhteinen. Minä olen hyvä säästämään, mies ei. Talous on kuitenkin vakaa, ja minä saan säästöön 6000 vuodessa. Siitä menee pari tonnia vuodessa kesälomareissuun. Olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni.

Vierailija
25/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse vain rahasta, vaan mies lähtökohtaisesti on sellainen johon ei voi luottaa. Olitte sopineet säästämisestä mutta mies ei omanapaisen hedonisminsa takia muutu, vaikka elättäisit häntä koko loppuelämänne.

Vierailija
26/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos toi asia olis toisin. Mies olisi kirjoittanut saman textin. Olisko kaikki edelleen samaa mieltä, että nainen sit hakis oman lainan, maksais vuokraa jne jne.

Veikkaan että se äijä haukuttais.

Vierailija
27/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuosikymmeniä vanha avioliitto ja vanhanaikaisesti yhteinen tili, joka on miehen nimissä ja, jolta minä hoidan asiat.

Säästöönkin olen saanut sievoisen summan, jolta otetaan, kun tulee isompaa ostettavaa.

Työelämässä ollessamme, mies tienasi puolet enemmän kuin minä ja niin on nytkin, puolet suurempi eläke.

Talo on maksettu tältä tililtä ja yhteiset lainat.

Olisi kyllä ollut alituisen riidan aihe, jos niitä minun ja sinun rahoja olisi pitänyt setviä, joka laskun jälkeen.

Te olette keskenänne sopineet, että asiat hoidetaan noin. Turha siinä on vedota mihinkään avioliiton tuomiin oikeuksiin miehelläsikään.

Koittakaahan pärjätä nuoret.

Vierailija
28/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat ovat aina avioparin yhteisiä, paitsi silloin kun kyseessä on naisen rahat.

Näin rahanahneet av-mammat ovat ihan itse säätäneet.  0/5 muutenkin

Ongelma taitaa olla puolison holtiton rahankäyttö eikä pienet tulot. Nuo eivät ole samoja asioita.

Mutta sinunkin mielestäsi varmaan miehen kuuluu maksaa ensitreffeillä, koska naista kuuluu elättää?

Ei tietenkään. Itse en halua vierailta ihmisiltä mitään. Miesten kannattaa katsoa, että naisella on kunnon koulutus ja työpaikka, josta saa palkkaa. Jos naisella on alempi koulutus ja/tai pienempi palkka, niin jättäkää treffailut väliin vaikka nainen olisi ulkoisesti sopiva.

Vierailija
29/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos toi asia olis toisin. Mies olisi kirjoittanut saman textin. Olisko kaikki edelleen samaa mieltä, että nainen sit hakis oman lainan, maksais vuokraa jne jne.

Veikkaan että se äijä haukuttais.

Minä ainakin olisin vastannut ihan samalla tavalla. Puoliso, jonka näpeissä ei raha pysy on ihan yhtä vaarallinen kuin puoliso, joka ei laske eurostakaan irti, ihan sama, kumpaa sukupuolta on.

Vierailija
30/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä kirjoitti:

Meillä vuosikymmeniä vanha avioliitto ja vanhanaikaisesti yhteinen tili, joka on miehen nimissä ja, jolta minä hoidan asiat.

Säästöönkin olen saanut sievoisen summan, jolta otetaan, kun tulee isompaa ostettavaa.

Työelämässä ollessamme, mies tienasi puolet enemmän kuin minä ja niin on nytkin, puolet suurempi eläke.

Talo on maksettu tältä tililtä ja yhteiset lainat.

Olisi kyllä ollut alituisen riidan aihe, jos niitä minun ja sinun rahoja olisi pitänyt setviä, joka laskun jälkeen.

Te olette keskenänne sopineet, että asiat hoidetaan noin. Turha siinä on vedota mihinkään avioliiton tuomiin oikeuksiin miehelläsikään.

Koittakaahan pärjätä nuoret.

Mites sulle käy, jos miehesi yllättäen kuolee, kun sulla ei oo edes omaa tiliä?

Avaa nyt ihmeessä oma tili, jonne eläkkeesi menee.

Vierailija
31/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat itse, mutta huolehdit että asunto on sitten pelkästään sinun nimissäsi että asia on selkeä KUN ero tulee.

Vierailija
32/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies sitten maksaa lainanlyhennykset

Vierailija
33/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei saa edes käsirahaa säästöön, niin Ymmärräthän, että sinun kannattaa ostaa asunto vain yksin ja itsellesi. Jos sitten haluat pitää siellä jotain miestä asumassa kustannuksellasi, se on oma asiasi.

Tottakai kannattaa sitten edellyttää häntä maksamaan puolet vedestä, sähköstä, vastikkeesta ja lainan korosta. Mutta luultavasti tuo mies käyttäisi ne rahat heti muuhun, ja sitten anoen (tai syyllistäen) katsoisi sinuun, että miten voit avioliitossa pyytää häneltä vuokraa. Näetkös? Niinhän hän tekee nytkin.

Joten laske asuntosi niin että pystyt aivan yksin hoitamaan sen lainat ja kulut. Tuollaisen miehen varaan et voi laskea muuta kuin että hän syö jääkaappisikin tyhjäksi.

Ja lapsista, toki tee lapsi mutta vain jos pystyt elättämään hänet yksin. Sinulla on vakityö, oma asunto ja riittävät tulot elättämään sinut ja lapset.

Älä lainaa miehelle rahaa.

Vierailija
34/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Jos olet säästänyt vaikka 10 prosenttia asunnon hinnasta ja 90 prosenttiin otatte lainaa. Osakepaperiin voi merkitä, että sinä omistat asunnosta 55 prosenttia ja miehesi omistaa 45 prosenttia. Tämä edellyttää, että kumpikin maksaa veloista puolet sekä yhtiövastikkeesta, joka on normaali kulu, kumpikin maksaa puolet.

Vierailija
35/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on kenen tililtä se raha tulee, sanoit juuri että olette naimisissa. Yhteistähän se kaikki on joka tapauksessa.

Vierailija
36/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme neuvoja täällä liittyen asunnon ostamiseen yksin.

Ensinnäkään, en haluaisi yhteisyä elämää tuollaisen rahankäyttäjän kanssa.

Toisekseen, kun kerran olette naimisissa, niin jos ostaisit talon yksin, niin eron hetkellä joudut omaisuudestasi maksamaan tyhjätaskumiehelle tasinkoa. Toki on mahdollista hakea kohtuullistamista, mutta en laskisi sen varaan.

Ainoa järkevä ratkaisu on avioehto, jos sitä ei vielä ole. Ei mitään talonhankkimisia ennen sitä.

Vierailija
37/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat ovat aina avioparin yhteisiä, paitsi silloin kun kyseessä on naisen rahat.

Ongelma taitaa olla puolison holtiton rahankäyttö eikä pienet tulot. Nuo eivät ole samoja asioita.

Mutta sinunkin mielestäsi varmaan miehen kuuluu maksaa ensitreffeillä, koska naista kuuluu elättää?

Ei tietenkään. Itse en halua vierailta ihmisiltä mitään. Miesten kannattaa katsoa, että naisella on kunnon koulutus ja työpaikka, josta saa palkkaa. Jos naisella on alempi koulutus ja/tai pienempi palkka, niin jättäkää treffailut väliin vaikka nainen olisi ulkoisesti sopiva.

Taloudenpidossa ei ole kyse vain tuloista vaan siitä että pitää menot pieninä. On todellakin epäkäytännöllisiä korkeakoulutettuja miehiä, jotka ei saa rahoja riittämään. Pieniruokainen oikeita töitä tekevä nainen sopii herjan kohteeksi, vaikka tällä olisi aina ruoka valmiina ja puhtaat vaatteet. Aivan paskinta tyyppiä on mies, jonka omanarvontunto ei estä maksattamasta vaikka pienituloisella naisella ruokaansa. Huom. Yleensä miehet syövät paljon enemmän, naiset vain raskaana ollessaan.

Tosin av:n tikuista/tankeista en tiedä, minkä verran kuluttavat.

Vierailija
38/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä ostin asunnon yksin ja se tuli kokonaan minun nimiini. Mies maksaa asumisesta ja elämisestä tietyn osan kuukaudessa, mutta vähemmän kuin maksaisi yksin asuessaan. Täällä on monilla aika epäreilun kuuloisia järjestelyitä. Vinkkinä, että raha on monissa suhteissa isoin riidanaihe. Kannattaa sopia jutut niin, ettei tule epäselvyyksiä ja epäreiluudentunteita. Joku voi vaikka sopia, että toinen maksaa enemmän, jos toinen hoitaa enemmän yhteistä kotia ja lapsia tms, mutta muuten pitää kyllä olla tarkkana raha-asioissa.

Vierailija
39/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudenpidossa ei ole kyse vain tuloista vaan siitä että pitää menot pieninä. On todellakin epäkäytännöllisiä korkeakoulutettuja miehiä, jotka ei saa rahoja riittämään. Pieniruokainen oikeita töitä tekevä nainen sopii herjan kohteeksi, vaikka tällä olisi aina ruoka valmiina ja puhtaat vaatteet. Aivan paskinta tyyppiä on mies, jonka omanarvontunto ei estä maksattamasta vaikka pienituloisella naisella ruokaansa. Huom. Yleensä miehet syövät paljon enemmän, naiset vain raskaana ollessaan.

Tosin av:n tikuista/tankeista en tiedä, minkä verran kuluttavat.

Palstamiehet eivät ymmärrä mitään muuta kuin rahaa. Sillä ei ole mitään merkitystä, jos nainen tekee kaikki kotityöt yksin. Palstamiehelle se on ihan ok, pääasia, että mies ei maksa puolta enempää. Naisen aika on se hyödyke, jota voi jakaa mielin määrin, mutta miehen rahoja se ei koske. Itsekin olen taitava käyttämään rahaa, pienet tulot riittävät hyvin.

Vierailija
40/41 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat itse, mutta huolehdit että asunto on sitten pelkästään sinun nimissäsi että asia on selkeä KUN ero tulee.

Ja että on AVIOEHTO.

Kyllä se on kylmäävää, jos ja kun ero tulee ja välit pvat jo muutenkin huonot, joutua pulittamaan loiseläjälle vielä puolet omaisuudests.

Ps. Kommentti yhdelle - avioliitossa omaisuus ei muuti yhteiseksi. Ohme harhauskomus joillain. Erossa voidaan jakaa, jollei ole avioehtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi