Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lihonut vuodessa 15 kiloa ja masentaa

Vierailija
18.07.2018 |

Vaatteet eivät mahdu päälle, tekee mieli vaan jäädä sohvalle kotiin katsomaan telkkaria tai roikkua netissä, syödä sokeria, rasvaa ja suolaa vuorotellen. Olen ensimmäistä kertaa elämässäni ylipainoisuuden puolella ja tajuan kuinka helppoa ois nyt vaan luovuttaa.

Vuosi on ollut tosi raskas, lapsen sairaus, aviokriisi, taloudelliset ongelmat ja hometalo.

Miten tästä pääsee ylös? Tuntuu että olen umpikujassa ja en enää koskaan ole terve ja nätti.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovuta! Painon saat putoamaan ja muutkin asiat järjestyvät.

Vierailija
2/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ryvet itsesäälissä tai muutat elintapojasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, mulle paljastui tänään että painoa on tullut vuodessa varmaan ainakin 7 kg. En ole aikaisemminkaan ihan varma ollut painostani, mutta tänään hyppäsin puntarille. Siis voihan vitalis! Ihmettelin, kun kaupassa eivät normaalisti käyttämäni kokoiset farkut menneet jalkaan. Mä olen tissutellut painoni tähän malliin. Ja ruokatottumukset ovat myös muuttuneet enemmän välipalojen suuntaan. Kävely on jäänyt vähemmälle.

Kirjoitin päiväkirjaan, että viimeinen päivä kun elämäni aikana painan näin paljon. Tissuttelu loppui nyt, samoin sipsit ja muut. Kävelen päivittäin. Jouluksi on tarkoitus olla taas siinä normaalissa painossani.

Tsemppiä. Kyllä se tästä, mutta ottaa aivoon! Miten olen antanut tämän tapahtua?

Vierailija
4/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa yli 40-vuotiaista tuntuu olevan ylipainoisia, ehkä painolle ei voi enää mitään.

Olen siis 166cm ja 70kg, vuosi sitten vielä 54kg -56kg.

Vierailija
5/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on sattunut paljon vastoinkäymisiä. Sinulla on kuitenkin ilmeisesti terveet jäsenet, joilla voit liikkua ja pitää itsesi terveenä. Nauti hyvistä asioista.

Vierailija
6/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa yli 40-vuotiaista tuntuu olevan ylipainoisia, ehkä painolle ei voi enää mitään.

Kyllä voi, jos vain haluaa. Tekosyitä vedota ikään.

Vierailija
7/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 kiloa on paljon, mutta vähemmän kuin 25. Lopeta lihominen nyt. Kadut myöhemmin jos paisut vielä, ja pudottaminen on vaikeampaa kuin lihominen. Tuosta kun pudotat vaikka 7 kiloa, niin olet jo aika normaalin näköinen. 25 kiloa ylimääräistä omaavana minun pitäisi päästä eroon yli puolesta siitä.

T. +25kg/3v.

Vierailija
8/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on toi viesti 3. Olen 170 cm ja painoa 69.2 kg. Haluan päästä takaisin Lähemmäs 60 kg. 57 on ollut joskus nuorempana hyvä luku, mutta pari kiloa ehkä annan itselleni armoa.

Vierailija
9/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin. Mitä asialle voi tehdä? Lihon vaan koko ajan vaikka kävelen viitenä päivänä viikossa n.20 000 askelta ja pyöräillen työmatkat. Silti lihon ja lihon ja lihon.

Vierailija
10/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mäkin. Mitä asialle voi tehdä? Lihon vaan koko ajan vaikka kävelen viitenä päivänä viikossa n.20 000 askelta ja pyöräillen työmatkat. Silti lihon ja lihon ja lihon.

Mites se ruoka ja juoma? Meinaten jos ruokatottumuksissa ja alkoholinkäytössä ei ole ongelmaa, niin sitten lääkärille.

Vierailija
11/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko syöt liikaa tai roskaa (kokeile ruokapäiväkirjaa) tai sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
12/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua, tiedän täysin, miltä sinusta tuntuu! Olen käynyt melko lailla samantyyppisen mankelin läpi ja lihonut siinä rytäkässä ensin lievän ylipainon puolelle ja sitten jopa merkittävästi ylipainoiseksi. Nyt olen vihdoinkin saanut laihduttamisesta kiinni, mutta mitään herkkua tämä ei ole... Siispä joitain ajatuksiani:

- Laihduttaminen on helpompaa aloittaa nyt kuin 30 kilon päästä. Paino tuppaa kertymään tietyn vaiheen jälkeen yhä helpommin, joten jos et nyt ryhdistäydy, tulet lihomaan lisää. Ajattele asiaa niin, että sokerin ja sohvan kaipaaminen kertovat kroppasi kääntyneen lihomismoodille - et siis liho, koska olet laiska, vaan laiskottelet, koska lihot.

- Tukitoimet kuntoon. Pitkäaikainen stressi jättää jälkensä, joten kannattaa aloittaa mt-puolen keskusteluavun hakemisella. Lisäksi perheneuvolasta tai sosiaalitoimelta voi saada esim. hoitoapua, ja vaikka nyt tuntuisi ettei tarvitse, kaikkiin mahdollisiin oljenkorsiin kannattaa tarttua.

- Vähennä netissä roikkumista ja muita sinulle haitallisia tapoja. Yritä tehdä enemmän asioita, jotka hoitavat sinua pitkällä tähtäimellä tai tuottavat pitkäaikaista iloa (esim. vaihda älypuhelin aamiaispöydässä hyvään romaaniin). Liikunta ja ruokavalio ovat siten vain osa uutta elämäntyyliäsi, jonka keskellä on huolen pitäminen sinusta itsestäsi.

- Ennen kaikkea: älä masennu ja luovuta. Usko pois, jos jäät nyt sohvalle, tilanne menee vain pahemmaksi. Jos sinua on siunattu huonoilla geeneillä, saatat saada painon mukana liitännäissairauksia yllättävän pian, ja sitten vasta kaduttaakin.

Tsemppiä, ap! Ja kaikkea hyvää kesällesi.

Vierailija
13/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt väärin ja liikaa.

Vierailija
14/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sua, tiedän täysin, miltä sinusta tuntuu! Olen käynyt melko lailla samantyyppisen mankelin läpi ja lihonut siinä rytäkässä ensin lievän ylipainon puolelle ja sitten jopa merkittävästi ylipainoiseksi. Nyt olen vihdoinkin saanut laihduttamisesta kiinni, mutta mitään herkkua tämä ei ole... Siispä joitain ajatuksiani:

- Laihduttaminen on helpompaa aloittaa nyt kuin 30 kilon päästä. Paino tuppaa kertymään tietyn vaiheen jälkeen yhä helpommin, joten jos et nyt ryhdistäydy, tulet lihomaan lisää. Ajattele asiaa niin, että sokerin ja sohvan kaipaaminen kertovat kroppasi kääntyneen lihomismoodille - et siis liho, koska olet laiska, vaan laiskottelet, koska lihot.

- Tukitoimet kuntoon. Pitkäaikainen stressi jättää jälkensä, joten kannattaa aloittaa mt-puolen keskusteluavun hakemisella. Lisäksi perheneuvolasta tai sosiaalitoimelta voi saada esim. hoitoapua, ja vaikka nyt tuntuisi ettei tarvitse, kaikkiin mahdollisiin oljenkorsiin kannattaa tarttua.

- Vähennä netissä roikkumista ja muita sinulle haitallisia tapoja. Yritä tehdä enemmän asioita, jotka hoitavat sinua pitkällä tähtäimellä tai tuottavat pitkäaikaista iloa (esim. vaihda älypuhelin aamiaispöydässä hyvään romaaniin). Liikunta ja ruokavalio ovat siten vain osa uutta elämäntyyliäsi, jonka keskellä on huolen pitäminen sinusta itsestäsi.

- Ennen kaikkea: älä masennu ja luovuta. Usko pois, jos jäät nyt sohvalle, tilanne menee vain pahemmaksi. Jos sinua on siunattu huonoilla geeneillä, saatat saada painon mukana liitännäissairauksia yllättävän pian, ja sitten vasta kaduttaakin.

Kiitos ❤️

Vierailija
15/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on niin paljon oikeaa asiaa! Just toi, että netissä roikkumista pitää vähentää. Mä saatan jäädä puoleksi päivää suunnilleen niille sijoilleni ja selailla nettiä: on ollut töissä rankkaa, kotihommia, kaikenlaista ja sitten annan itselleni luvan vain olla.

Yritän nyt keksiä tekemistä, josta nautin ja jossa edes vähän tulee oltua liikkeessä. Tykkään kierrellä kauppoja ja gallerioita, vanhoista kartanomiljöistä nautin ja kirkoista. Näitä nyt ainakin aion lisätä päiväohjelmaan ja kulkea paikasta toiseen kävellen. Ja jättää ne sauna- ja iltaoluet & viinit juomatta.

Nro 3

Vierailija
16/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle on sattunut paljon vastoinkäymisiä. Sinulla on kuitenkin ilmeisesti terveet jäsenet, joilla voit liikkua ja pitää itsesi terveenä. Nauti hyvistä asioista.

No, itseasiassa ei ole. Polvet ja lonkat ovat sökönä, polvileikkaukseen päädyn jos en saa lihaskuntoa paremmaksi. (Sukuvika)

En voi juosta enkä kulkea rappusia, enkä pyöräillä.

Liikun kyllä kävellen päivittäin, en käytä alkoholia lainkaan ja vaikka herkuttelenkin epäterveellisillä ruoka-lajeilla (hampurilais-ateriat, pizza ja jäätelö, muffinssit, karkki ja sipsit), en yleensä syö kuitenkaan kovin suurta kalorimäärää päivä/viikkotasolla. Mutta tiedän kyllä että ruokavalio on tärkein asia sen suhteen että painon saisi laskuun ja lihaskuntotreeni pitäis kropan toiminnassa... nyt vaan on niin kuumakin, että melkein mahdotonta tehdä mitään.

Ja täytyy sanoa, että kun oon nyt hellessäällä ekaa kertaa ylipainoinen, ihmettelen miten kaikki pulleat ihmiset pärjää? Tämä hikoilun määrä on jotain aivan älytöntä.

Ap

Vierailija
17/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itseasiassa ei ole. Polvet ja lonkat ovat sökönä, polvileikkaukseen päädyn jos en saa lihaskuntoa paremmaksi. (Sukuvika)

En voi juosta enkä kulkea rappusia, enkä pyöräillä.

Liikun kyllä kävellen päivittäin, en käytä alkoholia lainkaan ja vaikka herkuttelenkin epäterveellisillä ruoka-lajeilla (hampurilais-ateriat, pizza ja jäätelö, muffinssit, karkki ja sipsit), en yleensä syö kuitenkaan kovin suurta kalorimäärää päivä/viikkotasolla. Mutta tiedän kyllä että ruokavalio on tärkein asia sen suhteen että painon saisi laskuun ja lihaskuntotreeni pitäis kropan toiminnassa... nyt vaan on niin kuumakin, että melkein mahdotonta tehdä mitään.

Ja täytyy sanoa, että kun oon nyt hellessäällä ekaa kertaa ylipainoinen, ihmettelen miten kaikki pulleat ihmiset pärjää? Tämä hikoilun määrä on jotain aivan älytöntä.

Ap

Kyllähän stressikin lihottaa, hormonitoiminta muuttuu. Mutta jos sulla ei ole mitään kunnon lisäystä kaloreissa niin tuo painonnousu on aika huikea, suunnilleen kilo ja kuukausi. Onko jokin toiminto mitä aikaisemmin teit kokonaan loppunut?

Vierailija
18/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän stressikin lihottaa, hormonitoiminta muuttuu. Mutta jos sulla ei ole mitään kunnon lisäystä kaloreissa niin tuo painonnousu on aika huikea, suunnilleen kilo ja kuukausi. Onko jokin toiminto mitä aikaisemmin teit kokonaan loppunut?

Joo. Kävin aikaisemmin 3krt viikossa kuntosalilla. Se vaan vie aikaa niin paljon ja kun henkinen energia on vähissä, tuntui että treenaus pahensi stressiä, ei enää auttanut siihen.

Mulla on myös esi-diabetes, joten aineenvaihdunnan häiriöt sinänsä geneettisiä.

Ja tiedän, painonnousu on ollut hurjaa. Pahin kyllä nyt kesälomalla, painoa on tullut kahdessa viikossa 2kg. Se varmaan suurimmaksi osaksi nesteturvotusta, mutta silti.

Ap

Vierailija
19/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun havahduit nyt.

Minua on auttanut ranskalainen tapa ajatella, että en laihduta, vaan kiinnitän huomiota syömiseeni. Kun on aamupalan aika, kiinnitän huomiota: mikä olisi hyvä valinta? Sama kaikissa ruokailuissa.

Ylipäätään älä ajattele laihdutusta väliaikaisena kuurina, itsekurina tai rankaisuna vaan ajattele että ansaitset voida hyvin, siksi teet pieniä valintoja joka päivä oman hyvinvointisi vuoksi.

Vierailija
20/23 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kävin aikaisemmin 3krt viikossa kuntosalilla. Se vaan vie aikaa niin paljon ja kun henkinen energia on vähissä, tuntui että treenaus pahensi stressiä, ei enää auttanut siihen.

Mulla on myös esi-diabetes, joten aineenvaihdunnan häiriöt sinänsä geneettisiä.

Ja tiedän, painonnousu on ollut hurjaa. Pahin kyllä nyt kesälomalla, painoa on tullut kahdessa viikossa 2kg. Se varmaan suurimmaksi osaksi nesteturvotusta, mutta silti.

Ap

Jos sulla on esi-diabetes niin sitäkin tärkeämpää sun on nyt kiinnittää huomiota ruokasi laatuun ja sisältöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän