Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Voin vain kuvitella japanilaisten tuskan. Sielläkin helleaalto, mutta yli 40 astetta lämpötila. Pitäiskö heidänkin vain "naattia lämmöstä"???
Tuskaahan tämäkin on :( Säälin kerrostaloissa asuvia vanhuksia ja sairaita. Kun itselläkin tekee tiukkaa. Kauhulla odotan ensi viikonlopun ja alkuviikon ilmoja. No, ruokamenot romahtivat kun ei maistu ruoka....
Pointti on se että te asutte väärässä paikassa.
Mun on hyvä olla oikeanlaisessa talossa.
No kivat sulle, eipä tätä omistusasuntoa vaihdeta parin helleviikon takia toiseen!
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali heinäkuu. Muistan lapsuudesta kun kesät oli aina tällaisia. Aina paistoi aurinko ja oli lämmintä tai kuumaa. Pari edelliskesää on ollut epänormaaleja eikä.sellaista kuulu olla. Vihdoin on taas normaali kesä!
Muistat väärin .Ja tämä ei ole Suomen normaali kesä.
Ollaan koko päivä oltu oman uima-altaan äärellä ja on kyllä ihanaa.Hommatkaa ihmiset omat altaat on elämänne parhaimpia sijoituksia.
Nyt uskaltaa jo ihmiset vähän valittaa, että eikö tämä koskaan lopu. Aika moni varmaan on varannut hotellista huoneen, ihan vaan että saa nukuttua ja pysyy järjissään.
Hei!
Kyllähän tämä lämpö on speciaalia Suomessa ja pitkään jatkuessaan toisille vaikeaa.
Yleensä saadaan nauttia hellepäivistä tai viikosta aina välillä ja sitten ilma taas viileä ja ' normaalin kestokyvyn' mukainen. Jotain mihin kroppa on sopeutunut ja jonka asuntokin handlaa hyvin.
Itselle kävi niin, että viikon työteliäs työmatka etelä-ranskassa huonoissa ilmastoinneissa ja kovassa helteessä vei ihan sairaaksi: piti vain käydä makaamaan eikä työkyky ollut normaali. Suomen sää nyt jatkuessaan tällaisena ottaakin tosi koville mullakin. Minulla on perussairaus joka vaikuttaa jotenkin suolatasapainoon. Kyllä haluisin nauttia, uimassa käydä yms. Mutta se huono olo näköjään yllättää; eilinen uintireissu Hietsuun, ihana ajatus, päätyikin Hietsun hautausmaalle vain makoilemaan hyvässä paikassa kivetyksellä puun alle: D Ja siellä puiden katveessa, varjossa, hyvää ilmaa hengittäen olo taas parani. Sitten alkoi jo vähän huvittaa; beach vaihtui uurnalehtoon...:)
Ihanaa aikaa tämä on niille, jotka sietää kuumaa, itselle pää on raskas, päänsärkyä, voimattomuutta, pyörrytystä, kipeetä.... enkä ole vanhus. Aika monille tää käy voimille kyl; Hietsun henkilökunta sanoi samaa ja moni bussissa... eli riippuu täysin sun kropasta ja missä asut + oot töissä:) Kaikille tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulle mieluummin -30 astetta kuin +30.
VIHAAN kuumuutta.
Tuollaiset rasismia flirttailevat kommentit voi jättää omaan arvoonsa.
+30 on hyvä meille ja turvapaikan hakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Olette vain huomionhakuisia eli lapsellisia ja tyhmiä. On tieteellisesti tutkittu ihmiselle olevan ideaalilämpötila 27 astetta. Miten luulette ihmisten pärjäävän lämpimämmillä leveysasteilla? Ihan samanlainen fysiikka heillä on kuin teillä ääliöillä .
Sinäkin olet siis huomionhakuinen, lapsellisen tyhmä, kun tulevana talvena valitat mahdollisesti "kovista" pakkasista vaikka et osaa vain pukeutua oikein? Talvi kuuluu suomeen, tällaiset pitkään jatkuneet helteet taas eivät.
Vuosi vaihtui ja kohta se kesän kuumat saapuu! Täytyy jo ostaa netistä ehjä tuuletin kun heinäkuussa hajosi vanha! Nyt pitää nauttia näistä talvisista päivistä!
Vierailija kirjoitti:
Nautitaan nyt talvisäästä.
Tämä on tuhannesti parempi sää kuin ne helvetin löyhyävät helteet joita kaikki idiootit aina hehkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautitaan nyt talvisäästä.
Tämä on tuhannesti parempi sää kuin ne helvetin löyhyävät helteet joita kaikki idiootit aina hehkuttaa.
Minulla tämä keli saa aikaan itsemurhaaikeita.
Nostan tämän. Mulla on fiilikset niin samat kuin ketjun aloittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kämpässän nyt 29.2 ja yöksi laskee siihen noin 28.5. Ei mitään ongelmaa, ei ole edes ropelia/muuta ilmastointilaitetta. Ainoa mikä ahdistaa ja harmittaa on vanha lyttykuonoinen koirani joka kärsii helteellä.
Sama, just sopiva sisälämpötila itselle. Lattialla nukkuessa käytän peittoakin vielä. Toisaalta alle 23 sisälämpö on liian kylmä minulle, joudun laittamaan takin päälle.
Nyt ollaan Suomessa! kirjoitti:
Nyt ollaan Suomessa ja täällä pitäisi olla ihan eri ilmasto kuin jossain välimerellä esim. Kreikassa tai jenkeissä Texasissa. Sen takia hyvät ihmiset, ihmiset valittaa, koska eivät ole tottuneet tällaisiin helteisiin.
Vastasyntyneet vauvatko täällä kirjoittelee?
Eilinen oli hyvä päivä. Päivä oli tukala mutta illemmalla tuli virkistävä sade ja raikas ilma. Nyt aamulla koko puutarha näyttää virkeämmältä ja tuntuu, että jaksaa taas. Nautin siitä, että öisin viilenee alle 20 asteen.
Vierailija kirjoitti:
Totta, nyt osaa arvostaa sitä tulevaa talvea taas eri tavalla. Tai sitten ei, ihmisellä kun sattuu olemaan niin lyhyt muisti näissä. :)
No ei
Työni on fyysinen ulkotyö, työvaatetuksena pakollisena pitkät, keinokuituiset hengittämättömät housut, turvakengät jotka ei myöskään hengitä yhtään, työtehtävästä riippuen pitkä- tai lyhythihainen paita, välillä myös kypärä ja metsurin viiltosuojahousut (vastaavat toppahousuja viiltosuojaeristeen takia). Voin kertoa että paahteessa on todella tukalaa eikä aina pääse edes varjoon! En kuitenkaan valita koska onneksi olen terve ja kestän äärilämpötiloja kun muistan tauottaa ja juon riittävästi. Kesä on lyhyt.
Edelleenkin kysyn miksi me emme saa valittaa viikkoa kun te valitatte sen 10 kuukautta??
t. omaishoitaja jonka hoidettava ei voi jaksa käydä päivittäin suihkussa eikä ulkona