Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sopiva olo koska en ole kaupungissa vaan maalla puutalossa.
Puutalo eli lautatalo on kuuma pätsi. Itse okin hirsitalossa ja ei ollut liuan kuuma. Kuisti oli liian lämmin koska lautaa.
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 kertaa päivässä kylmässä suihkussa. Ilmastointilaite huutaa punasena ja sähkölasku varmaan aivan hirveä. Parvekkeella ei voi olla ja sisällä oleminen tuntuu ihan pöhköltä. Saa valittaa, ei kaikki ole tällaista toivonut.
Sinulla on huono ilmastointilaite. Meillä on todella hyvä ilmastointilaite, koska asunnon saa ihan jääkylmäksi, jos sen sellaiseksi haluaa.
Millainen ja minkä merkkinen laite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 kertaa päivässä kylmässä suihkussa. Ilmastointilaite huutaa punasena ja sähkölasku varmaan aivan hirveä. Parvekkeella ei voi olla ja sisällä oleminen tuntuu ihan pöhköltä. Saa valittaa, ei kaikki ole tällaista toivonut.
Sinulla on huono ilmastointilaite. Meillä on todella hyvä ilmastointilaite, koska asunnon saa ihan jääkylmäksi, jos sen sellaiseksi haluaa.
Millainen ja minkä merkkinen laite?
Ei mitään tietoa tästä, mutta tehokas on.
On tässä se hyvää puoli, että töissä en ehdi muuta tehdä kuin ravata ylimääräisillä tauoilla. Yöt ovat sietämättömiä, vaikka kaikki luukut auki. Viime yönä kävin 3 kertaa vettä juomassa. Sunnuntaina sama hellerumba jatkuu ukkoskuurojen jälkeen.
Ymmärrän kyllä valituksen jos on vanha ja/tai jokin sairaus esim. kilpirauhanen. Mutta kuinka huonossa kunnossa täytyy olla jos nuori ja perusterve ihminen ei muutamaa hellepäivää kestä??
Myöskin asenne vaikuttaa todella paljon. Jos vain valittaa ja valittaa niin siitä tuskin olo kohenee. Ei muutakun suihkuun/uimaan, vissyä naamaan ja ottaa rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka rakastatte tällaisia helteitä ja olette sitä mieltä että mitä kuumempi, sen parempi - ettekö te hikoile, vai eikö teitä vain inhota sellainen jatkuva nihkeä/hikinen olo?
Tähän olisi mielenkiintoista saada vastaus.
Ei tälläiset +30 kelit hikoiluta ja jos välillä auringossa hikoilee, niin sehän on mukavaa, kun on kuuma. Tänään kun on ollut vain +28 on ollut vähän kylmä jo, kun tottui siiihen +33 lämpöön
Joo, muistakin on varmaan TOSI KIVA olla kaltaisesi hikisen haisulin lähettyvillä. YÄK!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotona yli 30 astetta, myös öisin. (Kerrostalon ylin kerros, aina aika lämmintä, ja nyt vielä aurinko paahtaa ikkunoista koko ajan sisään)
Ei auta valittaminen. Hengaan kotona hellevaatteissa ja käyn suihkussa ennenkuin poistun kotoa. Ei haittaa pieni hiki ja nihkeys. Paljon nestettä niin ei särje pää.
Oon enemmän talvi-ihminen ja tykkään nukkua viileässä, mutta en silti valita helteestä. Kaikki on omasta asenteesta kiinni!
No ei se nyt aina vaan ole pelkästä omasta asenteesta kiinni, hienoa että sulle on.
Mä oon käynyt helteellä kuntosalilla koska siellä on viileää. Olen sitten katsonut puhelimesta Netflixiä samalla kun poljen kuntopyörällä tai crossarilla. Toimii :)
Lihavuus ja epäterveelliset elämäntavat näkyy ja tuntuu. Pitäkää parempi huoli itsestänne. Kevyttä terveellistä ruokaa niin olokin on ihan erilainen!
Oon ollu viime viikot tuulettimen vieressä yötä päivää ja mulla on alkanut rohtumaan huulet!
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ja epäterveelliset elämäntavat näkyy ja tuntuu. Pitäkää parempi huoli itsestänne. Kevyttä terveellistä ruokaa niin olokin on ihan erilainen!
Joo, kyllä näin on! Olo on todella hyvä, kun kuumuuden aiheuttaman pahoinvoinnin vuoksi pystyn syömään lähinnä kylmiä viinirypäleitä, mansikoita ja nektariineja. Ei ole lainkaan hutera olo, kun päivän aikana saa syötyä sen noin 500 kcal... Lenkille en uskalla edes lähteä, kun meinaan pyörtyä portaiden nousemiseen, vaikka yleensä jaksaisin juosta samat portaat kymmeneen kertaan. Kyllä tästä viidenkymmenen kilon elopainosta 10 kg pois, niin ei helle tunnu missään! Taitaa kyllä kohta lähteä sen verran, jos en saa syötyä muuta kuin hedelmiä lähiviikkoina.
En minäkään ole superhelteen ystävä, mutta kyllä tähän on hiljalleen alkanut tottua.
Mulle ja muille viileän sään rakastajille sellaista lohdutusta, että kyllä se syksy sieltä tulee :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka rakastatte tällaisia helteitä ja olette sitä mieltä että mitä kuumempi, sen parempi - ettekö te hikoile, vai eikö teitä vain inhota sellainen jatkuva nihkeä/hikinen olo?
Tähän olisi mielenkiintoista saada vastaus.
Kun on tarpeeksi lämmin en enää hikoile vaan se haihtuu iholta. Kun menee sisätiloihin silloin hiki alkaa valumaan ja tuntuu inhalta, siksikin viihdyn auringossa ja ulkona lämpimässä.
Aasiassa on kostean kuumaa mutta eniten kiusaa aurinkovoiteen tahmeus, ei hikoilu. Kun juo suolavettä välillä ei tule päänsärkyä eikä heikotusta. Hikikin on lopulta pelkkää vettä joka ei edes haise.
Kuinakohan lämmin sitten pitää olla kun 35 asteessa ulkona hikoilen kuin pieni porsas ja hiki valuu pitkin selkää jne. Ei tuo suolavesi auta ainakaan migreeniin ja minua ainakin heikottaa aina kuumassa. Syömisistä riippumatta. Ainakin minulla on myös tosi paha hajuongelma ja valitettavasti kun liikun kaupungilla, huomaan, etten ole todellakaan ainoa. Te ette ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suolaveden juominen on ihan turhaa, kyllä niissä aterioissa on suolaa enemmän kuin verenpaine tykkää!
Ja höpö höpö! Moni saa kesällä liian vähän suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Heippa konitohtori! Miten ketjussa mm. mainitut MS-tauti, migreeni, aivovamma ja keuhkovamma johtuvat lihavuudesta tai epäterveellisistä elämäntavoista? Vie typerät neuvosi mennessäsi!
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole superhelteen ystävä, mutta kyllä tähän on hiljalleen alkanut tottua.
Mulle ja muille viileän sään rakastajille sellaista lohdutusta, että kyllä se syksy sieltä tulee :).
Syksy ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näytä tippaakaan tietävän mistä puhut.
En ymmärrä miten ihmiset pärjäävät näillä helteillä, jos ei ole ilmastointia kotona. Meillä on ilmalämpöpumput, ja ne puhaltaa tyyliin täysiä 24/7. Silti makuuhuoneessa on n.23 astetta, joka sekin tuntuu kuumalta kun on tottunut siihen 18. Miten ihmeessä voi saada nukuttua jos on 30 astetta makuuhuoneessa? Ymmärrän todellakin että kaikki ei tästä nauti. Minullakin on työpaikalla työhuone, ja sinne paistaa koko päivän aurinko ja kuuma on. Onneksi en ole vielä joutunut näillä helteillä töihin. On todellakin helpompaa pärjätä näillä helteillä kun on ilmastointi ja loma. Ja olen kyllä matkustellutkin trooppisissa kohteissa enkä nyt suoranaisesti halua valittaa, mutta kyllä tällainen kuuma ja kostea ilma on raskasta elimistölle.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset pärjäävät näillä helteillä, jos ei ole ilmastointia kotona. Meillä on ilmalämpöpumput, ja ne puhaltaa tyyliin täysiä 24/7. Silti makuuhuoneessa on n.23 astetta, joka sekin tuntuu kuumalta kun on tottunut siihen 18. Miten ihmeessä voi saada nukuttua jos on 30 astetta makuuhuoneessa? Ymmärrän todellakin että kaikki ei tästä nauti. Minullakin on työpaikalla työhuone, ja sinne paistaa koko päivän aurinko ja kuuma on. Onneksi en ole vielä joutunut näillä helteillä töihin. On todellakin helpompaa pärjätä näillä helteillä kun on ilmastointi ja loma. Ja olen kyllä matkustellutkin trooppisissa kohteissa enkä nyt suoranaisesti halua valittaa, mutta kyllä tällainen kuuma ja kostea ilma on raskasta elimistölle.
Mulle 18 olisi liian kylmä, toi 23 on mulle normaalilämpötila. Mun makkarissa on nyt 29 astetta ja kyllä pärjään, koska ei ole vaihtoehtoa.
Kerrankin saa olla sisällä ilman villasukkia. Sellaisia päiviä ei montaa ole vuodessa ja 10 kuukautta vuodessa monet sukat päällekkäin. Hiki virtaa, mutta tätäkin voi kohta kaiholla muistella. Sisällä nyt 32 astetta. Kaupan kylmäosastolle mennessä tosin pitää muistaa varata lämpimät vaatteet mukaan