Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Vierailija kirjoitti:
Huomenna, kun sataa, tulee vielä tukalampaa sillä lämpötila on yhä hellelukemissa ja sen lisäksi korkea ilmankosteus. Yöt tulee olemaan vielä tukahduttavampia. "Jee"
Kostean ja kuuman yhdistelmä on jotain ihan hirveää. Turku on yksi Suomen pahimpia, ellei pahin, paikka tuon trooppisen tukahduttavan kostean ilman suhteen. :( Itkettää ihan ajatella kuinka kauan tämä tulee jatkumaan ja pahentumaan. Mulla on astma ja saan kamppailla näillä ilmoilla kirjaimellisesti hengestäni. :( Kamalaa. Pakko varmaan muuttaa jossain vaiheessa pohjoisemmaksi.
Juuri kotiuduin koti-Suomeen kierrokselta. Yövyin viidessä eri hotellissa ja karmeaa oli huomata ettei edes joka hotellissa ole ilmastointia. Uusimmat hotellit joissa yövyin, olivat siirtyneet automaattiseen ilmanvaihtoon joka ei sallinut lämpötilan säätöä huoneista. Huoneet olivat kuumia kuin pätsi, respasta jaettiin pöytätuulettimia muttei niitä kaikille riittänyt. Olen erittäin pettynyt kalliin hotelliyön hintaan suhteutettuna huonoon majoitukseen.
hienoja ehdotuksia viilentämiseen, mutta ei vaan onnistu kaikilla.
on vain yksi ikkuna, ei saa ristivetoja.
ei voi nukkua parvekkeella, kun sellaista ei ole.
ei voi pakastaa lakanoita tai muutakaan, kun pakastinta ei ole. samasta syystä ei toimi jäätelötkään eikä viilentävät smothiet.
tuulettimia ei ole enää kaupassa ja vanhakin hajosi.
kylmän suihkun päällä pitäminen koko päivän? vesimaksut nousisi taivaisiin.
vuokra-asunto, ei saa asentaa ilmastointeja eikä niitäkään ole enää kaupoissa.
mene uimaan? lähin paikka kilometrien päässä. ja levää.
mulla on nyt vadissa mahdollisimman kylmää vettä ja uitan siinä jalkojani. hiuksia ja paitaa kastelen vähän väliä. inhoan hellettä. on huono ja voimaton olo eikä öisin saa nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihanaa, mä vaan nautin joka hetkestä, kun on lämmintä!!
Olen niin iloinen näistä helteistä kaikkien Irakilais-miesten puolesta koska tämä kuuma ilma lievittää heidän koti-ikäväänsä, mutta toivottavasti he saavat pian sukunsa tänne suvunyhdistämisten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette vain huomionhakuisia eli lapsellisia ja tyhmiä. On tieteellisesti tutkittu ihmiselle olevan ideaalilämpötila 27 astetta. Miten luulette ihmisten pärjäävän lämpimämmillä leveysasteilla? Ihan samanlainen fysiikka heillä on kuin teillä ääliöillä .
Lääkkeet! Sitten käyt päiväunille.
Olisi surullista olla tuo ilmastointihullu. Aikuinen ja ilmeisesti terve ihminen, joka viettää ihanat hellepäivänsä ja kesälomailtansa vauvapalstalla provoten ja projisoiden omaa lapsellisuuden ja tyhmyyden tunnettaan tuntemattomiin ihmisiin. Osaisipa edes hakeutua terapiaan, mutta turha toivo varmaan.
Ruokakauppa, varsinkin sen maitohyllyn edusta on ihanan viileä, etten sanoisi peräti kylmä. Siinä kannattaa hidastella, niin ehtii kroppakin viilentyä ainakin hetkeksi.
Minä olen oikeastaan ihmetellyt, miten mukavasti olen kestänyt helteen. En tosin ole käynyt ulkona muuta kuin aamulla hakemassa sanomalehden ja iltapäivällä postin. Sisälläkin toiminta sujuu slow motionilla, osin siksi, että viikonvaihteessä minuun iski joku virus ja olen potenut kesäflunssaa: yskinyt suunnilleen keuhkonkappaleita kipeän kurkun kautta kuumeisena. Nyt tuli valikoimiin vielä nuha. Asuntoni on pohjakerroksessa, joten se pysyy melko mukavasti "viileänä", kunhan muistan pitää ainakin auringon puolelta verhot kiinni. Nukkuminen on tämän taudin takia ollut hiekonlaista, mutta kyylä se siitä helpottaa. Tänään on jo parempi ole, vaikka yskiä pitääkin edelleen.
Tuskailen täällä ihan saman ongelman kanssa. Makuuhuone on kämpässä ainoa tila jonka saan pidettyä siedettävissä lämpötilalukemissa, koska mulla on tässä työpisteellä tuuletin puhaltamassa ja pino pakkasesta otettuja kylmäkalleja sen edessä. Muualla on ihan sietämättömän kuuma, vaikka jotain ristivetoa koitetaankin saada aikaan ja ilmastointi huutaa täysillä. Tuulettaa voi vain öisin, koska makkarin ikkuna on juuri sopivasti auringon puolella, ja seinä on vielä parahiksi kirkkaan valkoinen. Ikkunan ulkopuolella siis oikein velloo jonnekin iltakymmeneen asti sellaista superlämmennyttä ilmaa, kun seinä heijastaa auringon säteet takaisin ilmaan. Ainut lohtu tässä tilanteessa on se, että olen lomalla ja voin oleskella sisällä.
Tulee kieltämättä vähän klaustrofobinen olo, koska mihinkään ei oikein pääse, ainakaan päiväsaikaan. Olisi kauhean mukavaa käydä kävelyillä ja viettää aikaa ulkona, mutta tuntuu että perusterveenäkin päästä heittää ja mahassa kiertää jo parinkymmenen metrin kävelemisen jälkeen, vaikka kuinka joisi vettä ja huolehtisi suolatasapainosta. Aktiviteetit onkin rajoitettu lähinnä puhelimella oloon ja lueskeluun, koska jopa läppärin käyttö tuntuu lämmittävän huoneilmaa vähän turhan paljon.
Ei myöskään paljon naurata se, että lähijärvien ja -lampien vedet on kuin vauvan kylpyvettä. 🙄 Sieltäkään ei saa juuri helpotusta.
Huomionhakusia?
Ei ole huomion hakemista, jos ei pidä helteestä.
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä taho on huomionhakuinen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna, kun sataa, tulee vielä tukalampaa sillä lämpötila on yhä hellelukemissa ja sen lisäksi korkea ilmankosteus. Yöt tulee olemaan vielä tukahduttavampia. "Jee"
Kostean ja kuuman yhdistelmä on jotain ihan hirveää. Turku on yksi Suomen pahimpia, ellei pahin, paikka tuon trooppisen tukahduttavan kostean ilman suhteen. :( Itkettää ihan ajatella kuinka kauan tämä tulee jatkumaan ja pahentumaan. Mulla on astma ja saan kamppailla näillä ilmoilla kirjaimellisesti hengestäni. :( Kamalaa. Pakko varmaan muuttaa jossain vaiheessa pohjoisemmaksi.
Ai on Turku trooppisella vyöhykkeellä...😁🏝
Mikä tässä on hirveää? Oikein odotan, että pääsee töiden jälkeen illalla puntille treenaamaan ja hikoilemaan. Kroppa on vetreä, hiki irtoaa, vatsa tykkää kun juonpaljon vettä, sit kotona jääkylmä suihku ja kylmää vichyä. Vaatteet ohutta ilmavaa matskua eikä kireetä päälle. Tää on ihan parasta ❤️ Ehkä vielä ilta- tai yöuinnille perheen kanssa😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pidätte ikkunoita kiinni? Vaikka sieltä pihalta tuleekin kuumaa, niin laittakaa tuuletusikkunat raolleen ja sitten ne pöytätuulettimet päälle. Meilläkin on kaikki ikkunat auki yötäpäivää ja jos olisivat kiinni niin eihän täällä saisi happea!
Pidätkö talvellakin kaikki ikkunat auki yötä päivää, kun et saa happea? Kyllä se ilmanvaihto pitää sisäilman hapekkaana vaikka ikkunat kiinni olisivatkin. Itse pidän ympäri vuorokauden ikkunaa kiinni. Päivällä syynä kuuma ilma ja yöllä vilkkaan tien äänet.
En ole sama jolta kysyit, mutta minä pidän ikkunaa auki vuoden ympäri yötä päivää. Raikas ilma on parasta mitä tiedän, vilkkaita teitä ei ole lähelläkään.
Kiitos kysymästä.
Minusta on ihanaa nukkua raikkaassa ilmassa.
Ikkunat auki, ovi myös, aina, kun on mahdollista.
Säätänä!
Meillä ollu lähempänä 33 astetta täällä Turus ja minä pidän tietokonetta päällä joka tuottaa lisää lämpööö, muahahahahahaahaaa
Te jotka rakastatte tällaisia helteitä ja olette sitä mieltä että mitä kuumempi, sen parempi - ettekö te hikoile, vai eikö teitä vain inhota sellainen jatkuva nihkeä/hikinen olo?
Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Ja VITTUVALI!
Tämä lämpö on ihanaa.
Isännöintifirmaan viestiä ettei ilmastointi pelaa niinkun pitää, tulee lämpötilat mittaan(todennäkösesti?). Sulje ikkunat ja käy testaan toimiiko teillä koneellinen ilmanvaihto niinkun kuuluu, ja jos ei onnistu niin helpoiten käyt kysyy fiilikset alakerran naapurilta jolla on todennäkösesti identtinen kämppä.
Jos ei muuta ja vuokralla asut nii haistata paskat ja vaiha asuntoa.
Just tulin kylmästä suihkusta toka kerran töistä päästyäni. Onneksi kolmen päivän vapaat. Verhot kiinni yötäpäivää, ikkunat auki, en pidä tästä helteestä yhtään.
Lopeta nyt ihan ekana toi naurettava viherpiiperöintu, sä et tätä maailmaa pelasta eikä pelasta vaikka koko Suomi lopettaisi täysin söhkön käytön sadaksi vuodeksi putkeen!!!! Ottaa aivoon ihmisten hölmöys tässä asiassa. Myötähäpeä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Juuri kotiuduin koti-Suomeen kierrokselta. Yövyin viidessä eri hotellissa ja karmeaa oli huomata ettei edes joka hotellissa ole ilmastointia. Uusimmat hotellit joissa yövyin, olivat siirtyneet automaattiseen ilmanvaihtoon joka ei sallinut lämpötilan säätöä huoneista. Huoneet olivat kuumia kuin pätsi, respasta jaettiin pöytätuulettimia muttei niitä kaikille riittänyt. Olen erittäin pettynyt kalliin hotelliyön hintaan suhteutettuna huonoon majoitukseen.
Wow. Vieläkin näin?
Olimme käymässä Suomessa heinäkuussa 2010 ja joko ilmastoimattomat tai juuri nuo viilennyksen estävät säädöt ilmastointilaitteissa hotelleissa yövyttäessä jo silloisilla helteillä olivat aivan hirveitä. Lentokentän Hilton taisi olla ainoa, missä viilentävä ilmastointi toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Vali vali vali vali vali vali ja vali. Ja VITTUVALI!
Tämä lämpö on ihanaa.
Kovin paljon te "nauttijat" nyt näytättekin nauttivan, kun pitää ympäri nettiä ja kyliä suu vaahdossa valittaa siitä että joku muu ei näistä helteistä nauti. Nauttikaa nyt kun on mahdollisuus ja lopettakaa se 24/7 valitus.
Mäkin inhoon näitä helteitä. :< Ja oon aina ollut normaalipainoinen, mutta uuvun helteestä silti kovin nopeasti. Onhan se ihan kiva että välillä on lämpöä vaikka 25 C kunhan ei mene yhtään tuon yli eikä jatku päiväkausia. Tää alkaa olla jo pikkuisen liikaa... Heikko olo, ei ruoka maita eikä jaksa tehdä mitään!