Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Juu ei tämä helle sairaille ja vanhoille ole hyväksi. Ehkä nuorille ja hyväkuntoisille tämä on mukavaa. Itselläni tämä vie kaikki voimat, tekee kamalan väsymyksen ja kehnon olon. En jaksa tehdä yhtikäs mitään ja oman sairauden oireet pahenee. Kun ilmat ovat viileämmät, jaksan tehdä kävelyreissuja ja olen paremmassa voinnissa. Vielä pitäisi jonkin aikaa näitä helteitä kestää.
Minäkin odotan huomista, katsoin juuri sääennustuksen! VOI, kun se pitäisi paikkansa!!! Mutta kun ei aina voi luottaa...Mutta uskotaan, toivotaan ja vaikka rukoillaankin! Ihan ketä tai mitä vaan!
Stna jos menis katsomaan, onko roskakatoksen lukko korjattu. Piti tuoda muutaman päivän biojätteet takaisin sisälle kun en päässyt katokseen...en jaksa edes kuljettaa jätteitä kuin ihan pakosti. Ja siileille vettä vien samalla. Jos huomenna sitten sataisi pikku-siilienkin iloksi.
Pääsitpä oikein kehaisemaan matkailuhaarrastuksellasi. Vaikutat hyvin sivistyneeltä ja älykkäältä meihin muihin verrattuna.
Kyllähän tämä menettelee kun on lomalla,eipä paljon naurattais jos olis töissä.
Voin kertoa vuosien kokemuksella että paras janojuoma tällaisilla helteillä on 60 prosenttinen Koskenkorva-Vodka.
Niitä kun ostaa pakastimeen riittävän määrän pakastimeen ja juo tasaisesti pitkin päivää niin saa mainiosti nukuttua. Sen parempaa janojuomaa en tiedä.
is joo neim bond, zeims bond? kirjoitti:
Pääsitpä oikein kehaisemaan matkailuhaarrastuksellasi. Vaikutat hyvin sivistyneeltä ja älykkäältä meihin muihin verrattuna.
Kuka kehui matkailuharrastuksellaan?
Mulla on sopiva olo koska en ole kaupungissa vaan maalla puutalossa.
Tää on ihanaa, mä vaan nautin joka hetkestä, kun on lämmintä!!
Kylppärin ovi auki ja suihkusta niin kylmää vettä kuin tulee ja antaa lasettaa niin huoneisto kylmenee pikkuhiljaa ja on ainakin vähän aikaa parempi olo. Kylppäristä puskee kylmää ilmaa. Koeta.
Vaikka meillä on tuuletin eikä asunto ole tukalammasta päästä, mua harmittaa se, ettei voi lähteä mihinkään.
Merenrantaan tai lähimpään uimalaan on aika pitkä matka (myös pysäkiltä kävelyä n. 500 m) eikä voi olla varma bussin ilmastoinnista, vaikka keskimäärin ne hyvin toimivatkin.
Toinen lomaviikkoni on mennyt käytännössä sisätiloissa.
Olen käynyt joka toinen päivä hoitamassa muutaman pakollisen kuvion mm. kaupassa ja/tai postissa, mutta muuten tämä on ollut yhtä Instagramia ja Vauva.fi:ä... mutta kuluuhan se aika näinkin.
-
Olisin halunnut kyllä ulkoilla, uida, mennä vaikka Korkeasaareen...
Onneksi viime viikko ei ollut yhtä tukala, kun kävimme muualla Suomessa tehden jotakin järkevää.
-
Sinänsä hyvä, että saa levätä, mutta levätty on ja energiaaolisi jo muuhunkin kuin lepoon jääpussien seassa...
...jos olisi.
Vierailija kirjoitti:
Olette vain huomionhakuisia eli lapsellisia ja tyhmiä. On tieteellisesti tutkittu ihmiselle olevan ideaalilämpötila 27 astetta. Miten luulette ihmisten pärjäävän lämpimämmillä leveysasteilla? Ihan samanlainen fysiikka heillä on kuin teillä ääliöillä .
Lääkkeet! Sitten käyt päiväunille.
Huomenna, kun sataa, tulee vielä tukalampaa sillä lämpötila on yhä hellelukemissa ja sen lisäksi korkea ilmankosteus. Yöt tulee olemaan vielä tukahduttavampia. "Jee"
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sopiva olo koska en ole kaupungissa vaan maalla puutalossa.
Puutalo eli lautatalo on kuuma pätsi. Itse okin hirsitalossa ja ei ollut liuan kuuma. Kuisti oli liian lämmin koska lautaa.
Kotona tämä menettelisi, ilmastointilaitteen ja uima-altaan vieressä, mutta juuri tällä viikolla oli miehen mieliksi pakko mennä mökkeilemään appivanhempien mökille. Ulkohuussi eikä mitään suihkuja, ei ainoatakaan tuuletinta edes. Yöt olleet vielä päiviäkin tuskaisempia täällä. Ulkona 33 varjossa, ranta sinilevän peitossa ja niin kuuma ettei edes aurinkoa voi ottaa. Lapsi kitisee jatkuvasti kuumissaan ja mies omissa hommissaan ollut päivät. Saa tästä lähtien mökkeillä mies ihan keskenään vanhempiensa kanssa.
Aamusta iltaan ulkona, pihahommia, lukemista, pyörälenkkejä yms. yms. Uimassa en ole käynyt kertaakaan, en pidä järvivedestä. Ensi viikolla palaan töihin, muttei tuokaan haittaa kun on vielä pitkät illat aikaa puuhata omia juttuja.
Sisällä lämpötila lähemmäs 30, ei ilmastointia. Nukun kuin tukki ulkona vietetyn päivän jälkeen.
Paras kesä ikinä! ❤️
Vaikka olisikin rahaa hankkia ilmastointi, en hanki. En halua muuttua tuollaiseksi kusipäiseksi toisille ilkkuvaksi ilmastointipumppu-urpoksi.
Toivon todellakin, että tulee kunnon sateet ja tämä paska viilenisi eikä tuo pks:n ensi viikon ennuste pidä paikkaansa. Loma menee ihan päin persettä kokonaan tätä myöten.
Kaikki jotka uskotte edes hitusen vetovoimanlakiin, alkakaa tekin manifestoida ilman viilentymistä ja sateita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pidätte ikkunoita kiinni? Vaikka sieltä pihalta tuleekin kuumaa, niin laittakaa tuuletusikkunat raolleen ja sitten ne pöytätuulettimet päälle. Meilläkin on kaikki ikkunat auki yötäpäivää ja jos olisivat kiinni niin eihän täällä saisi happea!
Pidätkö talvellakin kaikki ikkunat auki yötä päivää, kun et saa happea? Kyllä se ilmanvaihto pitää sisäilman hapekkaana vaikka ikkunat kiinni olisivatkin. Itse pidän ympäri vuorokauden ikkunaa kiinni. Päivällä syynä kuuma ilma ja yöllä vilkkaan tien äänet.
En ole sama jolta kysyit, mutta minä pidän ikkunaa auki vuoden ympäri yötä päivää. Raikas ilma on parasta mitä tiedän, vilkkaita teitä ei ole lähelläkään.
Aamulenkki helpottaa oloa pitkäksi aikaa. Yleensä en voi käydä ennen aamupalaa lenkillä, koska siitä seuraa hirveä viluntunne ja huono olo loppupäiväksi, mutta helteillä näköjään aamulenkit toimii. Jaksaa liikkua, kun ei ole vielä niin kuuma, ja lenkin jälkeenkin olo on pitkään mukavampi kuin ilman sitä.
Minäkään En oikeasti KESTÄ enää tätä säätä!!!
Ihan samalla linjalla olen aloittajan ja ilmeissti muutaman muunkin kanssa.
¨¨
Helsingistä on turha enää yrittää löytää mitään vaivaistakaan tuuletinta, koska ne on myyty loppuun.
Tietenkin.
Saan syyttää itseäni, etten ole ollut kaukaa viisas ja ostanut joskus viime vuoden syyskuussa vekotinta alesta tällaisen h-tin varalle, mutta tyhmyydestä sakotetaan eli kärsitään, ja jatkossa aion olla viisaampi.
¨¨
Kylmäkalleja ja jääpusseja.
Niillä yritämme viilentää itseämme, vaikka onnekseni asuntomme ikkunat ovat pohjoiseen ja länteen eikä aurinko porota suoraan sisään missään vaiheessa isojen puiden varjostaessa mm. parveketta.
¨¨
Olisin jo muuttanut loppulomani ajaksi hotelliin, jos joku kammottava, "suloisen ihana" aamuaurinko paistaisi asuntoomme.
Hyi olkoon! : /
¨¨
En tule valittamaan sään viilennyttyä.
En, kun tulee syksy.
Rakastan syksyä. ♥
Rakastan villasukkia. ♥
Rakastan nahkahousuja, maihareita ja muita saappaitani, villakangastakkejani, lämpimiä tunikoitani, isoja, pitkiä kaulahuivejani.
¨¨
Odotan huomiseksi luvattua ukkosmyrskyä ja sadetta kuin nousevaa kuuta; toivon, että se totetuu eikä ole vain joku ohimenevä hyödytön pikkuripsaus.