Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(

Vierailija
17.07.2018 |

Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.

Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.

Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.

Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.

Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!

Kommentit (480)

Vierailija
201/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmiset eivät tajua hankkia ilmastointilaitetta ennen helteitä :)) no itseensä saa syyttää kun ei ole ajoissa liikkeellä ja kaikki laitteet menneet kaupoista.

Edelleenkin kysyn: Kuinka moni voi olla sen ilmastointilaitteen äärellä 24/7? Pakko kuitenkin hoitaa asioita tuolla v#tun helteessä.

Asennekysymys. Ihan hyvin tuolla ulkona pärjää jos on sopivat hellevaatteet eikä mitään pitkähihasia..

Oletko kuullut ihosyövästä? Tiedätkö mikä on paras hellevaate? Se on peittävä ja löysä vaate, jonka alle jää ilmakerroksia. Ilma viilentää ja peittävyys suojaa auringolta.

Ihan uteliaisuudesta, kerrohan mikä on sinun "sopiva hellevaate"?

Vierailija
202/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkais vaan sataan ja tulis kylmä. Kyllä suomalainen ei osaa kuin valittää.

Toivon tätä ihan vilpittömästi. Rakastan myrskyjä, kylmää ja pimeää. 

Kylmääkin kestää paremmin. Voi laittaa vaikka kuinka paljon vaatetta päälle tai istuskella takan ääressä tai mennä saunaan lämmittelemään.

Mutta tätä hellettä ei pääse pakoon vaikka olisi alasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi ilmeisesti tämän helteen takia menkat viikon reilun viikon etuajassa. Muutenkin harvinaisen keljua niin helle kuin menkatkin mutta v*ttuako varten näiden pitää olla vielä samaan aikaan. Ehdin jo toiveikkaana ajatella, että pahimmat helteet on todnäk ohi ensi viikon jälkeen.

Nyt ei sitten tarvitse edes s**tana uida.

Mulla taitaa käydä myös näin. Mahaa kivistää ja kokoajan odotan, että milloin se niagara sieltä taas alkaa. Ihana yhdistelmä, kamala helle ja runsaat kuukautiset, not!

Minulla on ehkä vaihdevuodet alkamassa, kun pitkittyneiden välien jälkeen koko kesänä ei ole tullut menkkoja. Se onkin niitä harvoja ilonaiheita tässä helteessä. Eläköön vaihdevuodet!

Vierailija
204/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmääkin kestää paremmin. Voi laittaa vaikka kuinka paljon vaatetta päälle tai istuskella takan ääressä tai mennä saunaan lämmittelemään.

Tämä. Istuin eilen kangassohvalla alasti katsomassa telkkaria pimennetyssä huoneessa. Oli pakko laittaa puuvillapeitto alle, koska pelkäsin hikoilevani sohvan pilalle.

Vierailija
205/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin unettomuudesta jo ilman näitä helteitäkin ja olen ollut sairaslomalla kun sairastamani sairaus on pahentunut. Nämä yöt ovat olleet aivan kamalia. Viime yönä heräsin todella tukalaan oloon ja oksetti. Menin hetkeksi suihkuun, joka hiukan helpotti oloa. Sitten keksin laittaa pöytätuulettimen eteen kylmäkallen joka hiukan toi kylmempää ilmaa keholle ja nukahdin vielä hetkeksi, mutta eipä tullut paljoa nukuttua. Valitettavasti olen köyhä niin ei ole varaa mihinkään ilmastointilaitteisiin. Kylmät suihkuttelut ja riittävä nesteen juominen tuntuu auttavan, mutta toivoisin niin, että nämä helteet loppuisivat. Ilma tuntuu oikein seisovan, eikä tuulettelusta ole apua. Puskee vaan lisää kuumaa ilmaa asuntoon. Muutenkin asun vanhemmassa kerrostalossa, niin ei täällä muutenkaan paras ilmanvaihto ole.

Koita myös kylmävesipulloa (1.5l limupullo täynnä jääkylmää vettä), autta ainakin nukahtamiseen, ja jääkaapissa voi odottaa seuraava heräämisen varalta.

Vierailija
206/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan asunnosta ja sen sijoituspaikasta, kannattaako ikkunoita pitää auki vaiko kiinni. Omassakin kämpässä alkoi heti tuntua entistä hiostavammalta ja suorastaan tukahduttavalta, kun pistin kaikki ikkunat kiinni. Virhe. Asun viidennessä kerroksessa ja läpiveto todellakin viilentää ja helpottaa oloa.  Sen puolen ikkunat, minne aurinko kulloinkin paistaa, on raolleen - varjopuolella kunnolla auki. Illalla laskevan auringon aikaan järjestys vaihtuu - toiselta puolen ikkunat apposen auki ja jälkimmäiseltä raolleen. Yöllä ikkunoita ja parvekkeen ovia voi pitää niin isolla auki, kuin uskaltaa. Parvekkeen vieressä lenteli viime yönä lepakko, joten en ihan täysin auki uskalla pitää. :D

Tummat verhot on kyllä ikkunoiden edessä koko päivän, ettei valo pääse paistamaan sisään. Olo on nyt siedettävä. Enkä edes omista yhtäkään tuuletinta, annoin omani kaverille, kun hänen kämppäänsä paistaa koko päivän aurinko. :D Asun kerrostalokaksiossa, ei ilmastointilaitteita eikä muitakaan mukavuuksia, ainut kulkuneuvo on pyörä. 

Vinkkejä kerrostalossa asuville ilmastointilaitteettomille:

-Tummat, pimentävät verhot kiinni koko päivän. Ikkunat auki niiltä puolilta, joihin ei aurinko paista sanon minä, jos on yhtään mahdollista saada sillä läpivetoa kämppään. 

-Juokaa vettä oikeesti paljon, mieluiten koko ajan. Älkää lähtekö ulos ilman vesipulloa. Jos heikottaa, pyörryttää ja on nuutunut olo, niin todennäköinen aiheuttaja nestehukka. Välttäkää diureetteja, kuten alkoholia ja kahvia runsaissa määrin.

-Muistakaa syödä tasaisin väliajoin jotain suolaista - hikoilu nesteen poiston lisäksi muuttaa suolatasapainoa tai jotain. Ei saa tulla liian pitkiä välejä syömisiin taikka juomisiin, vaikka kuinka ei tekisi mieli syödä - tulee huono olo. Ja taas sitä vettä päälle runsaasti, sitä ei voi juoda liikaa helteellä.

-Kylmä suihku 3x päivässä, viimeisin juuri ennen nukkumaan menoa. 

-Kosteat vaatteet, hiukset tai pyyhe auttaa, joskaan en itse pidä siitä nihkeästä olosta.

-Kerrostalossa rappu on viileä - pidä väliovea auki, jos kehtaat.

-Jätä kylpyhuoneen lattian läpimäräksi ja kylppärin oven auki - kosteutta haihtuu muualle kämppään ja tekee aavistuksen viilentävän efektin mielestäni (?:D) joku fyysikko voisi selittää lämpöenergiasta ja veden haihtumisesta tässä kohtaa. Märät kankaat tai muuten vedellä läträäminen kämpässä voisi auttaa myös.

Vierailija
207/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen Luojan kiitos täällä Jäämeren rannoilla, mutta käy kieltämättä sääliksi tytärtä, joka on Tampereella talonvahtina. Meidän kahden viikon reissua on nyt pidennetty jo neljään, sillä takaisin ei mennä ennenkuin kelit hellittävät järkeviksi. Onneksi ei ole pakko.

Vierailija
208/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmiset eivät tajua hankkia ilmastointilaitetta ennen helteitä :)) no itseensä saa syyttää kun ei ole ajoissa liikkeellä ja kaikki laitteet menneet kaupoista.

Miten se ajankohta nyt taas vaikuttaa yhtään mihinkään? Eikö tuo ole ihan herttaisen yhdentekevää jääkö sitä ilman ajoissa vaiko vasta nyt. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Vierailija
209/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tttttttttt kirjoitti:

Tämä keli on hyvä kahdella edellytyksellä:

- sinulla on hyvin ilmastoitu asunto, auto, jne

- vietät aikasi rannalla loikoillen

Ihmiselle joka tykkää liikkua ja tehdä kaikkea mikä vaatii keskittymistä, helteet ovat pelkkää helvettiä.

Mulla on ollut paljon tavallista enemmän energiaa nyt kun on ollut lämmintä ja valoisaa. Enkä omista noita mainittuja, enkä aio hankkiakaan.

Sama. Ei meinaisi malttaa mennä nukkumaan iltaisin, kun olisi energiaa tehdä kaikkea sitä,  mikä kylmyyden sietämisen aikana on jäänyt välistä. Aamuisin pomppaa sängystä ylös ilman vaikeuksia. Teen myös fyysistä työtä, ja joissakin työkohteissa on ollut se 28 astetta. Lihakset tuntuvat pehmeilyä ja on helppo olla.

Vierailija
210/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin kysyn: Kuinka moni voi olla sen ilmastointilaitteen äärellä 24/7? Pakko kuitenkin hoitaa asioita tuolla v#tun helteessä.

Asennekysymys. Ihan hyvin tuolla ulkona pärjää jos on sopivat hellevaatteet eikä mitään pitkähihasia. En ymmärrä näitä inisijöitä jotka valittaa hellesäästä joka ei kumminkaa kestä kauaa.

+ Huomannu tällä palstalla että monet valittaa kun kotona on liian kuuma. Hankkikaa ilmastointi.

Mietipä nyt vielä noita sopivia hellevaatteita. Esim pitkähihainen pellavapaita on viileämpi kuin ihonmyötäinen nirunaru-toppi.

Miksi muuten itse iniset täällä?

Vierailija
211/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sen kylmyyden aikana pitäisi tehdä esim. töitä? Joku onnekas toki voi etätyönä hoitaa hommansa tämän romanttisen takan ääressä, villasukkien ja kuuman teemukin kanssa. Mutta kaikki eivät tähän pysty.

Vaatteiden lisääminen ei muuten auta, koska kylmyys tuntuu kasvoilla ja sormissa ja itsen ympärillä muutenkin.  Ja mitä enemmän vaatteita on päällä, sitä tönkömpi on olo ja sitä hankalampi on esim. liikkua.

Muistakaa nyt te valittajat pitää suunne kiinni, kun joku kärsii puolen vuoden päästä pakkasista. Muistakaa tämä olonne ja käyttäkää edes pari minuuttia silloin sen pohtimiseen, että ehkä se kylmyydestä kärsivä kärsii lämpötilasta ihan oikeasti. Aivan kuten te nyt näistä helteistä. 

Vierailija
212/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin pihakeinuun, täällä sentään olo on vähän helpompi kun täällä on ruvennut tuulemaan. Ihana tuulenvire! 🤗

Loppuviikosta on luvattu ukkosia, toivottavasti saadaan! 👍

Vierailija
213/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tttttttttt kirjoitti:

Tämä keli on hyvä kahdella edellytyksellä:

- sinulla on hyvin ilmastoitu asunto, auto, jne

- vietät aikasi rannalla loikoillen

Ihmiselle joka tykkää liikkua ja tehdä kaikkea mikä vaatii keskittymistä, helteet ovat pelkkää helvettiä.

Mulla on ollut paljon tavallista enemmän energiaa nyt kun on ollut lämmintä ja valoisaa. Enkä omista noita mainittuja, enkä aio hankkiakaan.

Sama. Ei meinaisi malttaa mennä nukkumaan iltaisin, kun olisi energiaa tehdä kaikkea sitä,  mikä kylmyyden sietämisen aikana on jäänyt välistä. Aamuisin pomppaa sängystä ylös ilman vaikeuksia. Teen myös fyysistä työtä, ja joissakin työkohteissa on ollut se 28 astetta. Lihakset tuntuvat pehmeilyä ja on helppo olla.

Minulla täysin päinvastoin. Teen töitä raksalla eikä tällä työmaalla ilma kierrä ollenkaan, vaan seisoo paikallaan. Siihen lisäksi vielä kosteus mikä leviää seinien tasoituksen ja maalaamisen myötä niin ei paljon naurata. Veto on aivan pois ja työpäivän jälkeen kaipaa vaan nukkumaan eikä kävisi mielessäkään touhuta yhtään mitään.

Kyllä se normaali reilu 20 astetta, max. 25 vaan on paljon parempi.

Vierailija
214/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sen kylmyyden aikana pitäisi tehdä esim. töitä? Joku onnekas toki voi etätyönä hoitaa hommansa tämän romanttisen takan ääressä, villasukkien ja kuuman teemukin kanssa. Mutta kaikki eivät tähän pysty.

Vaatteiden lisääminen ei muuten auta, koska kylmyys tuntuu kasvoilla ja sormissa ja itsen ympärillä muutenkin.  Ja mitä enemmän vaatteita on päällä, sitä tönkömpi on olo ja sitä hankalampi on esim. liikkua.

Muistakaa nyt te valittajat pitää suunne kiinni, kun joku kärsii puolen vuoden päästä pakkasista. Muistakaa tämä olonne ja käyttäkää edes pari minuuttia silloin sen pohtimiseen, että ehkä se kylmyydestä kärsivä kärsii lämpötilasta ihan oikeasti. Aivan kuten te nyt näistä helteistä. 

Mulla ainakin talvellakin ulkona veri rupee kiertämään niin hyvin että pakko ottaa jossain vaiheessa pipo ja käsineet pois kun on niin kuuma.

Pelkästään oman pihan kolaamisessakin on mulla pää hiestä märkä. 😅

Vierailija
215/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensviikolla jatkuu taas +30 asteet. Lähden mökille :)

Vierailija
216/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäis olla neljä vuodenaikaa, mutta oikeasti niitä on vain yksi.

Talvi: ihan kamalaa

Kevät: ihan kamalaa

Kesä: ihan kamalaa

Syksy: ihan kamalaa

Vierailija
217/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Vuodenajat ovat suomalaisen vaikeinta aikaa!

Vierailija
218/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, just oltiin muutaman päivän ajan mökillä, ja lämpötilat joka päivä 25-30 astetta. Oli se ihanaa, kun kerrankin sai ottaa aurinkoa ja pelailla ulkopelejä, grillata, soudella ja polskia järvessä sydämen kyllyydestä. Laiturilla sai istua iltaisinkin myöhään ilman takkia ja siemailla viiniä. Öiksi viileni juuri sopivasti.

Monta edellistä kesää ollaan saatu joko hytistä koko ajan kylmästä tai istua sisällä, kun satoi jatkuvasti. Kyllä mä siis nautin tästä 😎

Vierailija
219/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valittajista suurin osa ylipainoisia tai muuten huonokuntoisia?

Nyt valitetaan kun on helle, kohta siitä että ne loppuu. Joku itkee kun illat pimenee ja ei ole enää lämpimiä säitä. Sitten itketään kun sataa, tulee räntää, loskaa, lunta, jäätä, tihkua, rakeita, tuulee. On liikaa lunta, märkää, pakkasta, kylmää, suojakeliä, liukasta.

Kyllä mä olen jo tähän ikään oppinut että Suomessa säät vaihtelee rajustikkin, niihin pystyy varattumaan ja ennenkaikkea asennoitumaan.

Viimeksi oli hellekesä 8 vuotta sitten, seuraava ties milloin.

Jos ihminen on terve, on avuttomuutta jos näistä ei selviä valittamatta koko aikaa. Jos terve ihminen ei tätä kestä niin kuntokuurille mars.

Vierailija
220/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan naurattaa ap:n ruikutus. Eikö sinun työpaikallasi ole ilmastointia? Meillä on, ja täällä on minun makuuni liiankin kylmä. Samoin aamuvarhain töihin pyöräillessäni oli varsinkin alkumatkasta kylmä.

Minusta nyt on ihana ulkoiluilma ja olen viime päivinä viettänyt enemmän aikaa ulkona kuin naismuistiin.

Jos oikeasti kärsit kuumuudesta ja haluat edes hetkeksi viileämpään, niin lähde shoppailemaan. Ostoskeskuksissa ei tarvitse hikoilla ja ruokakauppojen kylmäosastolla tulee varmasti kylmä kesävaatteissa.