Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(

Vierailija
17.07.2018 |

Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.

Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.

Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.

Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.

Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!

Kommentit (480)

Vierailija
241/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni päivä kivasti: kävin aamupäivällä vilpoisessa kaupassa ruokaostoksilla, iltapäivällä lähdimme uimaan uimahalliin ja illalla kävimme vähän shoppailemassa, kaupoissa rauhallista ja vilpoista. Miksi pitäisi olla kotona, jos siellä on kuuma. Nyt ristiveto, niin jäähtyy yöksi.

Uimisesta maksaminen tällä kelillä.

Ohis. No jos halli olisi auki nyt kesällä täällä, niin minäkin kävisin. Kyse ei ole rahasta vaan ihan muusta.

On ihan eri asia käydä hieman polskuttekemassa järvivedessä vilvoitellakseen, jota sitäkin satunnaisesti teen, mutta ihan vain kunnon ylläpitämiseksi muutaman kilometrin korhtuullisen kovaa vauhtia uinti avovedessä Suomessa ei olosuhteet riitä.

Jos ymmärrät uimisesta mitään, niin urheilusuoritusta varten veden pitää olla 27-28 astetta, jotta lihakset toimivat hyvin eikä tule kramppeja. Toisekseen rata olisi hyvä olla, yleisellä uimarannalla suorituksen teko herättäisi lähinnä hilpeyttä ja tai kuultaisiin, että helle on sekoittanut pään.

Vierailija
242/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsimykseltäni en jaksa kaikkia hienoja vastauksia lukea, kun on ilmalämpöpumppuja ja muuta ihanaa.

Kade, kade, kade. ;)

Sen olen nyt vihdoin oppinut, että ostan ainakin sen pienen pöytätuulettimen joskus tammikuussa vaikka Lidlistä, jotta voin valmis tähän helvettiin, joka ei kuitenkaan vuosittain toistu.

Tiesin kyllä jo tilanteen, kun aamulla ajattelin lähteä tuulettimen ostoon: kaikki on myyty eikä uusia tule.

Kuuma tosiasia.

Aivan hirvittävä helle! Mielisairas kuumuus!

Kärsin, enkä yhtään häpeä kärsimystäni, koska mulle piisais oikein hyvin max +20C, pilvipouta.

Lomani on pilalla tän toisen viikon osalta: emme voi liikkua mihinkään, koska olen niin luuseripaska, ettei minulla ole ilmastoitua kaaraa, ei autoa ensinkään.

En voi lähteä edes Stadikalle, koska a) kävely sinne tappaa minut  ja b) se on täynnä kuin kuuluisa Turusen pyssy.

Sain edes olkkarin maton pestyksi tänään; voi hallelujah! : /

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan koomista, että kun täällä joku valittaa helteestä, niin kaikki huutaa vaan, että miksei ole ilmastointia. Kyllä mun mielestä loma menee jokseenkin pilalle, jos sen viettää sisällä sohvalla maaten, kun on ilmastointi sisällä... Mä haluaisin tehdä ulkona hommia, käydä juoksemassa ym. mutta ei näillä keleillä vaan pysty eli kyllä valitan, että on liian kuuma, kun loma menee sisällä laiskotellessa.

Vierailija
244/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on kummallisia.  Aina haukutaan Suomen säitä ja ihannoidaan etelän lämpöä.  Nyt kun sitä olisi saatavissa täällä kotimaassakin, niin nyt "ei kestetä!" 

Mikä siinä Thaimaassa sitten niin viehättää?  Eikö siellä nimenomaan ole kuumaa ja aurinkoista?  Silti sinne matkustetaan ihan älyttömästi ja sitä pidetään niin paratiisina, koska "takuuvarma aurinko."

Ristuksen imbesilli, kuinka vaikeaa on teille älyvaloille ymmärtää että helteestä oikeasti kärsivät eivät taatusti matkaile trooppisiin olosuhteisiin!!

Ja itse esimerkiksi nautin viikosta tai vaikka kuukaudesta Välimerellä yli 30 asteessakin, mut sen nyt pitäisi tajuta ameebakin että LOMA kuumassa, valmiiksi katettuine ruokapöytineen ym. on jotain ihan muuta kuin muutaman kuukauden arki helteessä normiaskareineen ja töineen. Kyllä se ajoittain menee kärsimyksen puolelle. Iso asia on myös se ettei Suomea vieläkään ole rakennettu helteisiin, liian monet palvelutalot, päiväkodit, sairaalat on täysin ilman viilentävää ilmastointia. On monia ihmisiä jotka saavat "valittaa" täysin aiheesta kun poikkeuksellinen kuumuus "hellii"😣

Tsiisus miten näin yksinkertaisia asioita joutuu tavaamaan teille oman elämänne teuvohakkaraismattinykäsjohannatukiaisille😲

Vierailija
245/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eirannalle kirjoitti:

No miten helteistä sitten nautitaan?

Mikä tekeminen on erityisen kivaa helteillä? Tekeminen, ei siis makaaminen.

Ja ei, mua ei kiinnosta se stanan uimaranta.

Tämän minäkin haluaisin tietää. Tekemistä ei ole myöskään terassilla istuskelu kaljatuopin kanssa.

No käykää vaikka pyöräilemässä tai kävelyllä. Tutustukaa kaupunkinne paikkoihin jossa ette ole käyneet ennen tai pitkään aikaan. Leikkikää turistia vaikka olisitte paikallisia, älkää pitäkö kiirettä, pyöräilijää ja kävelkää hitaasti, katsellen ympäristöä ja ihmisiä mitä ne siittenkin tekevätkin.

Antakaa ajan kulua ilman että vilkuilette kelloa ja kiirehditte paikasta toiseen. Jääkää vaikka nojailemaan johonkin mukavaan paikkaan, istuksimaan puiston penkille tai sopivalle kalliolle tai kivelle. Kaivakaa mukaan ottamamme kirja taskusta ja lueskelkaa rauhassa ilman kiirettä. Jos mukaan sattui kamera niin kuvatkaa mielenkiintoisia asioita.

Joskus voi ottaa mukaan vaikka pelikorttit ja pelata pasianssia, joskus joku saattaa tulla juttusille ja voitte vaikka pelata yhdessä jotain jos siltä tuntuu. Ostakaa matkamuisto myymälästä postikortti ja lähettäkää se itsellenne. Piipahtakaa vaikka ohi kulkiessanne antikvariaatissa ja ostakaa joku halpa pieni pokkari, romaani tai tietokirja jota pusähtyä lukemaan rauhassa. Valitkaa joku sellainen joka ei ole omaa alaanne. Romaaneista joku -50 luvun tai -60 luvun kaukokaipuuta tihkuva matkakirja, kuvaus tai ohut klassikko; niitäkin on useita ei kaikki ole tiiliskiviä.

Käykää venesatamassa, joskus löytää juttuseuraa vierasveneilijöistä joita kiinnostaa käytännön asiat kuten mitä löytyy mistäkin ja kertovat mistä tulivat ja minkälainen keli tullessa, paikallisista osa veneillä satamassa olevillakin joskus aika käy pitkäksi ja jaksavat vaihtaa muutaman sanan kun ei ole liian tungetteleva ja asiallisen näköinen.

Mato-ongintaa voisi myös harkita, hiilikuituinen teleskooppivapa on nykyään halpa, kevyt ja helppo hoitoinen. Syöttejä saa kaupasta valmiina jos ei halua itse kaivaa tai tyydy taikinapalloilla onkimaan särkiä. Onkimisessa pääasia ei ole saalis vaan kaikki muu luonto ja sen tapahtumat siinä ympärillä joita voi katsella ja kuunnella.

Museoissakin voi piipahtaa välillä, kannattaa hankkia museokortti jos käy useammassa. Verkosta löytyy helposti tietoa museoista ja niiden sijainneista.

Varmaan tulisi mieleen hieman pidempään miettimällä muutakin, mutta tässä nyt alkuun joitakin ideoita tekemiseen terassilla istumisen ja kaljan kitaamisen sijaan.

En voi tehdä tuollaista näillä helteillä. Ensinnäkin, minulle tulee kuuma jos menen pihalle seisomaan. Vaikka minulla olisi hattu ja aurinkolasit, kirkkaus ja auringonpaiste sattuu silmiin, joten esim. lukeminen on mahdotonta. Kävelystä tulee jo kunnon hiki, pyöräilystä roiskuu jo ohikulkijoiden päälle.

Onkiminen ilman saaliin syömistä on eläinten turhaa kiduttamista.

En ymmärrä ehdotusta mennä lässyttämään tuntemattomille veneilijöille. Ihme kiipijäksi luulisivat.

Nää sun vinkit ei sovi kyllä helteitä vihaaville eikä introverteille.

Vierailija
246/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on kummallisia.  Aina haukutaan Suomen säitä ja ihannoidaan etelän lämpöä.  Nyt kun sitä olisi saatavissa täällä kotimaassakin, niin nyt "ei kestetä!" 

Mikä siinä Thaimaassa sitten niin viehättää?  Eikö siellä nimenomaan ole kuumaa ja aurinkoista?  Silti sinne matkustetaan ihan älyttömästi ja sitä pidetään niin paratiisina, koska "takuuvarma aurinko."

Ristuksen imbesilli, kuinka vaikeaa on teille älyvaloille ymmärtää että helteestä oikeasti kärsivät eivät taatusti matkaile trooppisiin olosuhteisiin!!

Ja itse esimerkiksi nautin viikosta tai vaikka kuukaudesta Välimerellä yli 30 asteessakin, mut sen nyt pitäisi tajuta ameebakin että LOMA kuumassa, valmiiksi katettuine ruokapöytineen ym. on jotain ihan muuta kuin muutaman kuukauden arki helteessä normiaskareineen ja töineen. Kyllä se ajoittain menee kärsimyksen puolelle. Iso asia on myös se ettei Suomea vieläkään ole rakennettu helteisiin, liian monet palvelutalot, päiväkodit, sairaalat on täysin ilman viilentävää ilmastointia. On monia ihmisiä jotka saavat "valittaa" täysin aiheesta kun poikkeuksellinen kuumuus "hellii"😣

Tsiisus miten näin yksinkertaisia asioita joutuu tavaamaan teille oman elämänne teuvohakkaraismattinykäsjohannatukiaisille😲

Kiitos kun kirjoitit tämän. Minä en koskaan matkusta "aurinkolomille". Lisäksi voisin kertoa, etten koskaan valita syksyllä sateista enkä talvella pakkasista. Kun joku kohta taas huutaa "ja sitten valitatte kohta sateista ja pakkasista". Ei. Ei valiteta. Mutta te helteenrakastajat kyllä valitatte.

Vierailija
247/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti sairaana ei paljon naurata tämä lämpö. Ja työkyvyttömyyseläkkeestä ei kyllä mitään hemmetin ilmastointilaitteita ostella. Kyllä tasan valitan, sydämeni kyllyydestä. Auttaako se? Kyllä se auttaa. Sama efekti kuin kiroilulla, purkaa henkistä tuskastumista. Miksi ihmiset muuten edes valittaisivat? Ja valitattehan tekin hellehullut koko syksyn ja talven kun on kylmää ja märkää. Jospa vain hyväksyttäisiin että olemme kaikki erilaisia ja ennenkaikkia IHMISIÄ? On normaalia valittaa, jos on tuskainen olo.

Vierailija
248/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän ihmetyttää tää valitus

Vierailija
249/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Helle tuntuu jotenkin saasteiselta, oikeasti pahalta. Fyysisesti ja henkisesti tosi hankala olo.

Onko tämä sitä lopun alkua? Vieläkö joku ei usko ilmastonmuutokseen?

Vierailija
250/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sie sitten ihan vaan ihmettelet.

Hyvä, kun ei sinua tämä kuumuus yhtään haittaa.

Vierailija
251/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti sairaana ei paljon naurata tämä lämpö. Ja työkyvyttömyyseläkkeestä ei kyllä mitään hemmetin ilmastointilaitteita ostella. Kyllä tasan valitan, sydämeni kyllyydestä. Auttaako se? Kyllä se auttaa. Sama efekti kuin kiroilulla, purkaa henkistä tuskastumista. Miksi ihmiset muuten edes valittaisivat? Ja valitattehan tekin hellehullut koko syksyn ja talven kun on kylmää ja märkää. Jospa vain hyväksyttäisiin että olemme kaikki erilaisia ja ennenkaikkia IHMISIÄ? On normaalia valittaa, jos on tuskainen olo.

Ymmärän sinua, vaiken itse ole sairas, vaan ainoastaan kuumuudesta kärsijä ja sairaan lähiomainen.

Hyvä pointti se, että voitaisiin hyväksyä ihmiset ihmisinä, erilaisia asioita tarvitsevina, erilaisista asioista kärsivinä.

Erilaisina kuin sinä, minä, me, he.

Vierailija
252/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa vähän?

No mua kyllä ihmetyttää tää päiviä jatkunut kitinä jo hieman enemmän.

Vierailija
253/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään huomasin, että hengitys alkoi vinkumaan. Ilmeisesti kymmenien vuosien takaiset astmaoireetkin jo alkavat kummitella.

Vierailija
254/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa vähän?

No mua kyllä ihmetyttää tää päiviä jatkunut kitinä jo hieman enemmän.

Kitisetkö itse sitten, kun on normaalin ihmisen keli: +16 ja ehkä sataa???

"No mua kyllä ihmetyttää.. "  on SUPERherkkupeppuihmisen ihmettelyä; ollaan niin kultalusikkaan synnytty ja edelleen siellä hopeassa piehtaroidaan.

Ei kaikki sun ihanat kaveritkaan tykkää helteestä. :D

Vierailija
255/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI EI KERRANKIN HYVÄ KELI SUOMESSA JA TÄÄLLÄ KITISTÄÄ. LAIHDUTA, HANKI PAREMPI ASUNTO JA ILP JOS NÄIN AHDISTAA. 

Vierailija
256/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin elää pelkällä jäätelöllä

Vierailija
257/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puutu tähän nyt muuten mutta haluan kysyä yhtä asiaa. Moni tuolla sanoi että tulee kuuma ja hiki, vaatteet kastuu hiestä jne. Mä olen varmaan vähän outo kun rakastan hikoilua, sitä että että oikein valuu selkää pitkin. Olen oppinut urheilun kautta tykkäämään tästä. Nyt ei lenkkeilemään eikä salille pääse ( no pääsisi mutta en loman takia mene) niin nautin siitä miten helpolla nyt hien saa, ihan tekemättä mitään.

Muita?

Vierailija
258/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukan koomista, että kun täällä joku valittaa helteestä, niin kaikki huutaa vaan, että miksei ole ilmastointia. Kyllä mun mielestä loma menee jokseenkin pilalle, jos sen viettää sisällä sohvalla maaten, kun on ilmastointi sisällä... Mä haluaisin tehdä ulkona hommia, käydä juoksemassa ym. mutta ei näillä keleillä vaan pysty eli kyllä valitan, että on liian kuuma, kun loma menee sisällä laiskotellessa.

Joo, samaa ihmettelen minäkin. Suomessa ei ilmastointia tarvita ja kuinka moneen vuokra- tai  osakeasuntoon edes saa porata seiniin reikiä ilmalämpöpumpulle ja asentaa sellaista. Ilmastoinnit ovat enemmän omakotiasujan juttu, he saavat tehdä asunnossaan mitä haluavat.

Vierailija
259/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pitkän kirjoituksen, mutta sitä ei julkaista.

Noh, palakaa tuskaissanne, älkää piitatko mielipiteistäni, tehkää hyvin.

USKOMATONTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
260/480 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keli ei ole tyypillinen suomalainen, siitä SAA kitistä, SAA vi--lla, SAA olla huolestunut, SAA tuskastua, SAA olla tykkäilemättä!!!!!!!!!!!!!!!!!!

On outoa, ettei saisi olla oma itsensä.

Jokainen kärsii, minkä kärsii tai on kärsimättä!

Olen pahoillani niiden vuoksi, jotka sairauden vuoksi eivät tykkää, kun kaikkien pitää kuulema hirveästi tykätä!