Sinä pikkuruinen, n. alle 50kg nainen joka syöt ”paljon”
Mitä yleensä syöt päivän aikana ja miten liikut?
Kommentit (93)
36v. 45kg ja 160 cm. Syön kaikkea rasvaa vältellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
158/50. En nyt mikään keijukainen siis pituuteeni nähden. Syön aamupalalla aika säännöllisesti yhden ruisleipäviipaleen juustolla ja kahvia. Sitten kahvia, kahvia ja lisää kahvia.
Lounaaksi töissä aina salaatti (rakastan salaatteja!).
Yleensä ei välipalaa. Joskus kotimatkalla saatan syödä smoothien tai suklaapatukan.
Useimmiten en syö illallista vaan kotiin tultuani vedän lisää leipää (n. 2 viipaletta) ja illan mittaan tulee syötyä usein jotain hyvää, esim. suklaata (mutta ei tarkoita levyllistä). Iltapalalla jogurttia, lisää leipää, raakaa porkkanaa, mitä nyt kaapista löytyy kulloinkin.
Joskus syön illallistakin, esim. riisiä ja kanaa. En pidä lihasta, joten harvemmin tulee sitä syötyä. Rasvainen liha laittaa vatsan sekaisin.
Ymmärrään alapeukut, koska enhän minä oikeastaan syö "paljon" kuten otsikossa pyydettiin. Mutta - mikä oleellisinta - syön niin paljon kuin haluan. Eli en rajoita syömisiäni esim. lihomisen pelossa. Tämä on se ruokamäärä, joka tuntuu hyvältä, enkä koskaan kärsi nälästä. Istumatyötä tekevälle keski-ikäiselle naiselle tuossa on tarpeeksi, mistä kertoo sekin, ettei paino putoa.
On varmasti tarpeeksi, mutta tosiaan pyydettiin ruokia niiltä, jotka syö paljon (minusta esim 3000 kcl on paljon), sen sijaan ketjun hoikat syö korkeintaan normaalisti, eikä aina sitäkään. Ei siis ole olemassa hoikkaa, joka voisi syödä paljon ja pysyä hoikkana, ellei harrasta kilpaurheilua.
Tuo on totta. Uskon myös ihan puhtaaseen matematiikkaan tämän suhteen. Aloin pohtia vielä lisää asioita, jotka vähentävät syömistäni. Olen erityisen herkkä ruokailutilanteiden suhteen. Minulla jää helposti ruoka kesken, jos tilanteessa on meteliä tai muuta ikävää. En vaan saa ruokaa alas. Olen tarkka sen suhteen missä syön ja mitä syön. Vähän oikeastaan lapsellinenkin siinä suhteessa :) En syö Mäkkärissä, koska siellä haisee palanut rasva. Jos taas mäkkärin ruokaa ottaa mukaan, se alkaa mielestäni haista autossa oudolta ja sitten ei teekään mieli enää. En pidä mössöruuista, joissa kaikki on sekoitettu yhteen... Jos joku ällöilee ruokapöydässä, minulta saattaa mennä ruokahalu. Jos ruoka näyttää pilaantuneelta, sama juttu... jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko, että melkein jokaista hoikkaa yhdistää kaksi asiaa: säännöllinen ruokailu 5 x vrk ja kaurapuuro marjoilla? Lisäksi annokset tasapainoisia ja riittävän energiapitoisia jotta kylläisyyden tunnetta on riittävästi.
En oo ikinä tajunnut "kalorittomuutta": koska ihminen tarvitsee x määrän kaloreita, niin mitä ideaa on syödä ruokaa jossa ei ole kaloreita? Unohtakaa siis ne muutaman kalorin kasvissosekeitot, ihan varma energiavaje ja suklaanhimo kun keho huutaa polttoainetta. Syökää ennemmin fiksua ruokaa riittävä määrä ja säännöllisesti.
Yhdistääkö, jos oikeasti tehtäisiin tilastö? Täällä palstalla valikoituu tietyn tyyppiset ruokavalioonsa kovasti keskittyvät (kuka näihin muuten jaksaa vastata) ja monet eivät edes puhu totta.
Olen hyvin hoikka ja syön kahdesti päivässä. Yleensäkin tuntemiani hoikkia tai jopa laihoja yhdistää täysin välinpitämätön suhde ruokaan. Syödään vain silloin, kun on nääntymäisillään nälkään eli harvoin. Silloin toki vähän suurempia annoksia.
Eli en luottaisi näihin muutamaan vastaukseen jonain tieteellisenä tutkimustuloksena. .
Joo... mun tuntemat tosi hoikat ovat juuri sellaisia, jotka eivät ruuasta piittaa. Kuittavat näläntunteen usein parilla kupilla kahvia ja vesilasillisella. Sitten saattavat syödä kuin hevoset sillä päivän ainoalla aterialla. Siitä harha, että söisivät paljon.
Näitä puuro+marjasmoothie, proteiinipatukka, hedelmä, proteiinirahka kolmen tunnin välein puputtavia tyyppejä lienee vähemmistö hoikissa. Sen sijaan lihavissa on paljon.
Vierailija kirjoitti:
155 cm, 41 kg.
Aamupala: musta kahvi, yksi pala kauraleipää jolla siivu port salut -juustoa ja viipaloitua omenaa. Sekä loput siitä ompusta sellaisenaan.Ennen lounasta: puoli kuppia mustaa kahvia.
Lounas: puoli kiloa hedelmiä, desi edamamepapuja ja hieman siemeniä. Tai pieni kreikkalainen salaatti.
Välipala: minttuteetä ja mansikoita.
Päivällinen: noin desi kermaperunoita, kolme punajuuripyörykkää. Lisäksi pinaatinlehdistä, rucolasta ja basilikasta sekoitettu salaatti, jossa 1 tl oliiviöljyä, ripaus suolaa ja puristettua sitruunamehua. 12 cl punaviiniä tai mintulla ja kurkulla maustettua vettä.
Iltapala: kuppi teetä mustana, riisikakku maapähkinävoilla.
Ratsastan kerran viikossa, uin kerran viikossa ja juoksen kaksi kertaa viikossa.
Puoli kiloa hedelmiä vaikuttaa kiinnostavalta ruoalta. Mitä hedelmiä yleensä syöt vai vaihteletko lajeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko, että melkein jokaista hoikkaa yhdistää kaksi asiaa: säännöllinen ruokailu 5 x vrk ja kaurapuuro marjoilla? Lisäksi annokset tasapainoisia ja riittävän energiapitoisia jotta kylläisyyden tunnetta on riittävästi.
En oo ikinä tajunnut "kalorittomuutta": koska ihminen tarvitsee x määrän kaloreita, niin mitä ideaa on syödä ruokaa jossa ei ole kaloreita? Unohtakaa siis ne muutaman kalorin kasvissosekeitot, ihan varma energiavaje ja suklaanhimo kun keho huutaa polttoainetta. Syökää ennemmin fiksua ruokaa riittävä määrä ja säännöllisesti.
Yhdistääkö, jos oikeasti tehtäisiin tilastö? Täällä palstalla valikoituu tietyn tyyppiset ruokavalioonsa kovasti keskittyvät (kuka näihin muuten jaksaa vastata) ja monet eivät edes puhu totta.
Olen hyvin hoikka ja syön kahdesti päivässä. Yleensäkin tuntemiani hoikkia tai jopa laihoja yhdistää täysin välinpitämätön suhde ruokaan. Syödään vain silloin, kun on nääntymäisillään nälkään eli harvoin. Silloin toki vähän suurempia annoksia.
Eli en luottaisi näihin muutamaan vastaukseen jonain tieteellisenä tutkimustuloksena. .
Joo... mun tuntemat tosi hoikat ovat juuri sellaisia, jotka eivät ruuasta piittaa. Kuittavat näläntunteen usein parilla kupilla kahvia ja vesilasillisella. Sitten saattavat syödä kuin hevoset sillä päivän ainoalla aterialla. Siitä harha, että söisivät paljon.
Näitä puuro+marjasmoothie, proteiinipatukka, hedelmä, proteiinirahka kolmen tunnin välein puputtavia tyyppejä lienee vähemmistö hoikissa. Sen sijaan lihavissa on paljon.
Come on, tui kolmen tunnin välein syöminen on ihan kaikkien ravitsemusihmisten ym suosittelema malli. Näistä mainituista ruokavalioista kertyy päivässä ehkä 1500 kcl kun naisen energiankulutus on joku 2000 kcl päivässä. Sillä päivän ainoallakin aterialla voi syödä vaikka kuinka paljon, ei se syömistiheydestä ole kiinni vaan kalorien määrästä. Laske vaikka.
Minä söin nuorena kaikkea ja paljon. Siis oikeasti enemmän kuin 100kg isäpuoli.
Ystävät ja poikaystävä ihmettelivät että taasko sinä syöt. En harrastanut muuta liikuntaa kuin hyötyliikuntaa.
Mutta niin vaan aloin lihoa toisen lapsen jälkeen +35v. Vaikea tottua ettei saa enää vetää ruokaa ja herkkuja kaksin käsin.
Tytär on samanlainen kuin minä nuorena. Hän haluaisi painaa yli 50kg mutta ei vaan läski tartu vaikka mitä söisi. Hän on kyllä erittäin aktiivinen ja urheilullinen niin mikään määrä ruokaa ei riitä.
Kasviksia ja hedelmiä rajattomasti. Veriarvot täydelliset, ei ikinä nälkä, energiaa urheilla joka päivä. Sunnuntaina en käy kuin kävelyllä tosin.
Itse olen aina ollut laiha, eikä läski tartu. Onnekseni myös. Syön monesti päivässä, ja annokset ovat isoja. Ruokien välissä en koskaan napostele, ja inhoan karkkia, jäätelöä ja muuta makeaa. En myöskään ikinä syö itseäni ähkyyn. Näillä eväillä + hyvillä geeneillä pysyn itse hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Come on, tui kolmen tunnin välein syöminen on ihan kaikkien ravitsemusihmisten ym suosittelema malli. Näistä mainituista ruokavalioista kertyy päivässä ehkä 1500 kcl kun naisen energiankulutus on joku 2000 kcl päivässä. Sillä päivän ainoallakin aterialla voi syödä vaikka kuinka paljon, ei se syömistiheydestä ole kiinni vaan kalorien määrästä. Laske vaikka.
Lyhyen naisen (alle 160cm) energiankulutus ei ole sama kuin pidemmän. Se pitää muistaa. Voi olla vain 1200-1500 kcl. Ja siitä vielä huomioitava, että laihtuessa kalorien pitää olla miinuksella.
Itse olen 156cm ja tuskailen laihdutusprojektini kanssa. Aika minimaalisia määriä saa syödä, jos haluaa laihtua.
Liikunta ei pääsääntöisesti laihduta, vaan kiinteyttää. Aika monelle tulee yllätyksenä, miten vähän kaloreita liikunta todellisuudessa kuluttaa (verrattuna syömällä saataviin kaloreihin). Muuten on toki hyvästä.
Luulin että tänne kommentoisi sellaiset ihmiset, jotka oikeasti syövät paljon, mutta eihän näistä yksikään ole paljon. :D Olen hieman painavampi, mutta voisin laittaa omat ruokani tänne silti, vertailun vuoksi. Harrastan 4-6 kertaa viikossa erittäin raskasta liikuntaa, lisäksi juoksen 1-2 kertaa viikossa ja uin/pelailen sulkapalloa/mitä mieli tekee. Painoni on pysynyt samana jo vuosia ja olen jokseenkin lihaksikas naiseksi.
Heti herättyäni: Voikahvi, eli musta kahvi kookosöljyllä ja suolattomalla voilla. Tämän jälkeen suuntaan yleensä treenaamaan, joten aamiainen tulee vasta parin tunnin kuluttua.
Aamupala: 4 munan omeletti vaihtuvilla täytteillä, esim. tänä aamuna oli chorizoa, kevätsipulia, kirsikkatomaatteja ja juustoa. Lisäksi tomaatti- ja kurkkuviipaleita, pari palaa kaura- tai ruisleipää, sitruunavettä.
Lounas: Yleensä jokin nopea pastaruoka tms., eilen söin lounaaksi runsaan annoksen parsapastaa pekonilla ja parmesaanilla. Lisäksi jotain kasviksia/salaattia, eilen söin vain tomaattia, kurkkua, rucolaa ja siemeniä pastan kanssa kun muutakaan ei jääkaapista löytynyt eikä huvittanut lähteä kauppaan.
Välipala: Kookos-/soija-/kaurajugurttia, banaania, mustikoita/mansikoita ja itsetehtyä mysliä (sokeriton, paljon pähkinöitä & siemeniä.) Lisäksi kahvia kauramaidolla (tai näillä säillä itsetehtyä jääkahvia) ja kahvin kanssa napostelen vielä omenaviipaleita yhden tai kahden omenan verran.
Illallinen: Tämä vaihtelee tosi paljon, mutta nyt hellesäällä olen suosinut erilaisia kulhoruokia. Esimerkiksi kvinoaa/maustettua sushiriisiä, tofua/lohta/katkarapuja, pähkinöitä, sieniä, kasviksia fiiliksen mukaan (kurkkua, kevätsipulia, paksoita, kikherneitä jnejne.) Kastikkeeksi heitän yleensä jonkinlaisen jugurttipohjaisen kastikkeen tai joskus srirachalla tai wasabilla maustettua majoneesia. Ruokajuomana (kivennäis)vettä.
Iltapalaksi syön milloin mitäkin, välillä tuorepuuroa, välillä taas jäätelöä. Iltapalan yhteydessä juon usein myös vielä kahvia tai teetä, minkä yhteydessä tulee syötyä joku croissant/pari keksiä tms.
Lisäksi päivän aikana menee reilusti vettä ja treeneistä riippuen vaihteleva palkkari. :-)
Mun tyypillinen päivä:
Aamulla: maitokahvi n. 4dl, vähän myöhemmin joko jugurttia marjoilla tai 2 leipää leikkeleellä ja kurkulla
Lounas: lämmin kotiruoka, jotain kasviksia sivussa. Tänään esim. kaksi perunaa ja jauhelihakastiketta, porkkana, kurkkua ja tomaattia
Välipala: maitokahvi ja 2 leipää joillain täytteillä tai hedelmiä ja pullaa. Joskus myös jugurttipohjainen smoothie.
Päivälliseksi toinen lämmin kotiruoka, samaan malliin kuin lounas. Pyrkimys, että toinen ruoka olisi kasvisruoka vähintään.
Iltapalaksi vielä yleensä pari leipää juustolla. Jos hapankorppuja erehtyy syömään, menee niitä helposti ainakin kahdeksan, runsaalla oivariinilla.
Näiden lisäksi syön herkkuja sen mitä haluan.. nyt on hellepäivinä syöty jätskiä vähintään kerran päivässä. Karkkeja menee 3-4 pussia viikossa, sipsejä enää ehkä vain 1 pussi viikossa. Juomapuolelta juon lähinnä vain vettä ja maitokahvia, joskus harvoin limsaa tai vaikka brunssilla kunnon tuoremehua.
Hikiliikuntaa yritän harrastaa 2 x vko, muuten vain arkiliikuntaa
169/49
Nuorena onnistui, kunnes 30 tuli täyteen - yhä kylläkin suht hoikka, mutta pitää tehdä työtä, esim. tarkkailla syömisiään ja treenata, jotta lihasjänteys pysyy - ei silti alle 50 kg enää.
Lämmöksikin on aina ravintoa haihtunut - esim. jos on nälkä, niin on kova kylmä ja jos syö, niin voi tulla kuumakin. Olisikohan kyse ruskeasta rasvasta kehossa tai muutoin aineenvaihdunnan eroistakin eri ihmisillä.
Olen todistanut kyllä reippaasti syövän pikkunaisen ruokahalun. Hänellä oli koira ja hevonen ja harrasti päälle pyöräilyä. Pakkohan siinä on energiaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin nuorena kaikkea ja paljon. Siis oikeasti enemmän kuin 100kg isäpuoli.
Ystävät ja poikaystävä ihmettelivät että taasko sinä syöt. En harrastanut muuta liikuntaa kuin hyötyliikuntaa.
Mutta niin vaan aloin lihoa toisen lapsen jälkeen +35v. Vaikea tottua ettei saa enää vetää ruokaa ja herkkuja kaksin käsin.
Tytär on samanlainen kuin minä nuorena. Hän haluaisi painaa yli 50kg mutta ei vaan läski tartu vaikka mitä söisi. Hän on kyllä erittäin aktiivinen ja urheilullinen niin mikään määrä ruokaa ei riitä.
Sama, ettei nuorena tarttunut kilot, vaikka karkkiaddiktiokin vaivasi - ja isommassa seurueessa oli se, joka aina valitti nälkää.
Huomannut, että monet ylipainoiset ihmiset syövät liian harvoin - tai ehkä välttelevät syömistä julkisesti, mutta olisivatkohan myös opettaneet aineenvaihduntansa säästöliekille pysyvästi, kun niin harvoin syövät.
Terveellinen ruokavalio kasviksineen, välillä sokerin ankara välttely esim. leivänkin muodossa - suht säännöllinen syöminen ja arkiliikunta, esim. reippaan tunnin kävelyn ja kotijumpan muodossa -ja myös riittävä juominen, ettei vain syö janoonsa, pitää muistaa tarkemmin nyt keski-ikäisenä.
En tiiä onko 168cm ”pikkuruinen”, mut painan 50kg.
Tyypillinen päivän ruokailu: aamulla puuro vadelmahillolla, runsas lounasbuffa jälkkärillä (samankokoinen annos ku isoilla työmiehillä), neljän aikoihin välipalaksi soijajugurtti tai lasi marjakiisseliä, illalla kotona tehty burgeri tai kaksi runsasta herkkuleipää ja lisäksi napostelen ylijääneet tomaatit, suolakurkut, vuohenjuustot jne.
Juoksen 7-12km lenkin n. 3 kertaa viikossa ja teen kevyttä treeniä kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa. Pyöräilen 10km töihin varmaan kerran viikossa, yleensä kuitenkin autolla.
Muuta: käytän aina portaita, käyn kävellen kaupassa, teen usein kotona muutamat punnerrukset tms lihaskuntoliikkeen.
Vierailija kirjoitti:
No esim tänään:
Aamu: Kaurapuuro, marjoja, voita. Kahvia kermalla 3 kupillista.
Lounas: 2 pihviä, vihreitä kasviksia, ranskalaisia,kermakastiketta, lasillinen limsaa, jälkkäriks suklaamuffinssi ja kahvi.
Välipala: protskupatukka ja vichy
Päivällinen: valtava annos kanasalaattia majoneesilla
Nyt on iltapalaks pakastepizza uunissa.Joo tiiän et syön saatanasti rasvaa mut pakko syödä paljon, koska muuten kuihdun kasaan.
T. 159/41
Jos tämä on totta, niin huhhuh.
Itse painan 65 kiloa enkä tosiaankaan voisi syödä noin paljoa.
Aamulla ehkä puuro lisukkeilla, lasi appelsiinimehua
Lounaaksi syön kotiruokaa salaatilla ja leivän. Saatan sortua kekseihin ja ottaa niitä pari kahvin kanssa
Kun tulen kotiin monesti syön jotain välipalaa, tyyliin omenan ja pienen kourallisen pähkinöitä
Sitten monesti sorrun herkkuihin ja otan pienen palan vaikka jäätelöä
Illemmalla syön yhdistelmän päivällinen / iltapala mikä on monesti jotain tyyliin sosekeittoa, keitettyjä munia ja leipää. Tai munakas jne..
Myöhään illalla saatan syödä, jos nälkä on vielä niin vaikka jugurtin. En tiedä syönkö liikaa, mutta paino on viimeaikoina meinannut nousta.
Kerran viikossa herkuttelen ja syön vaikka pitsan tai pienen sipsipussin.
Voiko 180 cm pitkä nainen syödä kuin hevonen ja pysyä hoikahkona?
Painoni heittelee 50-52kg. Olen hiukan alipainoinen. Tässä eilinen ruokavalioni:
Aamupala: 1dl kaurapuuroa ja lasi vettä
Lounas: Nuudelia, kanaa, parsakaalia ja vettä
Päivällinen: LounasHetki kana-tacosalaatti ja jääteetä
Iltapala: vihis ja pari lidlin suklaajäätelöä ja vettä
Usein en syö päivän aikana kuin yhden lämpimän ruuan. Aamupalana on lähes aina tuo puuro ja iltapalana ruisleipää juustolla ja kurkulla/tomaatilla. Herkkuja syön vain viikonloppuisin (kesällä jäätelöä tulee tosin syötyä joka päivä melkein :D).
Aamupalaksi en yleensä syö yhtään mitään, juon pari kuppia kahvia kauramaidolla.
Päivällä/iltäpäivällä (12-16) syön ensimmäisen ruuan. Yleensä iso lautasellinen jotain itse tehtyä ruokaa. Esimerkiksi tällä viikolla ollut Soijalasagnea vegejuustokastikkeella meni kerralta yksi iso lautasellinen. Muita viikon ruokia mm. Vöneriä ja ranskalaisia, nyhtökaura-kerma-tilli keittoa, coucoussalaattia, avocado-kurkku sushia.
Illalla (20-24) syön yleensä samaa ruokaa kuin päivällä yhtä ison annoksen ja annokset on luokkaa 2x eines lasagnen verran, jos nyt lasagnea on ruokana ollut ja jos tästä saisi oikean mielikuvan annos koosta.
Yleensä päivällä menee vielä se pari hedelmää ainakin päivällisen ja iltapalan välissä, joka aterialla aina on salaattia itse pääruuan lisäksi. Juon myös päivän mittaan paljon coca-cola zeroa.
Mitat on 165cm/47kg
On varmasti tarpeeksi, mutta tosiaan pyydettiin ruokia niiltä, jotka syö paljon (minusta esim 3000 kcl on paljon), sen sijaan ketjun hoikat syö korkeintaan normaalisti, eikä aina sitäkään. Ei siis ole olemassa hoikkaa, joka voisi syödä paljon ja pysyä hoikkana, ellei harrasta kilpaurheilua.