Helsingin Kallion kirkko ottaa poliittista kantaa ja tekee yhteistyötä Greenpeacen aktivistien kanssa. Onko ok?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005758032.html
Haluaisitko sinä että oma seurakuntasi esim. piilottelee viranomaisten etsimiä ihmisiä tai ottaa mielenosoituksellisesti poliittisesti kantaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkolla on tehtävä yhteiskunnassa olla arvokeskutelun avaajana. Kuinka tämä ei ole AP:lle välittynyt?
Miksi kanonisoitu statement hiekoittaa pillua ja saa esinahan kutisemaan?!?
Keskyttyisitte sitä paitsi panemiseen. Nyt on helle ja seksiwau!
Kirkolla ei pidä olla mitään asemaa yhteiskunnassa. Palvokaa vain keskenänne mielikuvitusolentoja.
Yllättäen kun Kela ja sossu hylkää niin kirkko voi vielä auttaa. Kirkko tekee muutakin kuin palvoo mielikuvitusolentoja. Seurakunnat ylläpitävät muun muassa leipäjonoja ja diakonityötä.
ja hyväksikäyttää heikkoja ihimsiä.
tuskin luterilainen kirkko ketään hyväksi käyttää, tekee paljon hyvää työtä, kuka tahansa voi mennä hakemaan apua diakonilta, jos on hätä, auttaa missä tahansa, rahallisesti tai muuten järjestäöä asiat kuntoon, ei tartte kuulua edes kirkkoon.
Taidat sekottaa jehoviin ja helluntaiseurakuntaan, siellä käytetään ihmisiä hyväksi. Eli "apu" menee vastapäivään mitä luterilaisessa seurakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkolla on tehtävä yhteiskunnassa olla arvokeskutelun avaajana. Kuinka tämä ei ole AP:lle välittynyt?
Kirkolla ei pidä olla mitään asemaa yhteiskunnassa. Palvokaa vain keskenänne mielikuvitusolentoja.
Yllättäen kun Kela ja sossu hylkää niin kirkko voi vielä auttaa. Kirkko tekee muutakin kuin palvoo mielikuvitusolentoja. Seurakunnat ylläpitävät muun muassa leipäjonoja ja diakonityötä.
ja hyväksikäyttää heikkoja ihimsiä.
Puhut nyt ilmeisesti ns. karismaattisista liikkeistä. Annan ystävän neuvon - pysy niistä kaukana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta missä on Timo Soini?
Eikös hänkin ole syvästi uskonnollinen kirkonmies?Se on katolinen, ne suojelee vain pedofiilejä.
Onneksi Suomessa on luterilainen kirkko, selvästi kaikkein järkevin kaikista kristityistä puljuista.Eikös se alista myös naisia?
Jotenkin väärät arvot sellaisella yhteisöllä joka sortaa heikompaa osapuolta, en panisi eikä tulisi meille saunomaan.Körtit - ne vasta on hottiksia. Huhhuh!
Varmasti vähiten kun vertaa muihin usko-puljuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Siitä iso kunnioitus suomalaiselle luterilaiselle kirkolle.
Liittyisin kirkkoon takasin juuri tän takia että auttavat paljon köyhää kansaa ja muitakin, mutta kun kuulun ite siihen köyhään kansaan, niin se kirkollisverosta säästäminenkin tekee mulle vuodessa ison summan. Jos olisin hyvätulonen, liittysin takasin, vaikken usko Jeesukseen ym raamattuhöpinöihin, mutta juuri sen takia että Suomessakin on tarvetta kirkolle. Moni ois joutunut varmasti kadulle ilman diakonia jne. Sieltä saa apua aina. Itse en oo vielä joutunut turvautumaan, mutta mulla on diakonin puhelinnumero valmiina puhelimessa, kun hätä on suurin niin voin soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyisin kirkkoon takasin juuri tän takia että auttavat paljon köyhää kansaa ja muitakin, mutta kun kuulun ite siihen köyhään kansaan, niin se kirkollisverosta säästäminenkin tekee mulle vuodessa ison summan. Jos olisin hyvätulonen, liittysin takasin, vaikken usko Jeesukseen ym raamattuhöpinöihin, mutta juuri sen takia että Suomessakin on tarvetta kirkolle. Moni ois joutunut varmasti kadulle ilman diakonia jne. Sieltä saa apua aina. Itse en oo vielä joutunut turvautumaan, mutta mulla on diakonin puhelinnumero valmiina puhelimessa, kun hätä on suurin niin voin soittaa.
Samasta syystä olen itse pysynyt jäsenenä vaikka taloudellisesti perustellen olisi moni kengissäni jo eronnut. Diakoniatyö niin konkreettisen avun kuin kerhojen, ryhmien ja muun toiminnan vuoksi on arvokas lisä kirkon perustyöhön.
Tiesithän että kirkollisverosta on mahdollisuus saada vapautus tietyin ehdoin. Jos tosissaan tahtoo liittyä kirkkoon ei se saa olla rahasta kiinni.
Helsinkiläiset ovat punavihreitä, joten on luonnollista että myös heidän seurakuntansa ovat sitä. Eli Helsingin kirkoissa painottuvat teemat ovat mm. Greenpeace, sukupuolinen moninaisuus, seksuaalivähemmistöt ja "Refu-gees welcome".
Muualla Suomessa arvot ovat erilaiset ja jossain Pohjois-Pohjanmaan lestadiolaispaikkakunnalla on puolestaan aivan luonnollista, että saarnastuolista puhutaan kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta sekä vastustetaan naispappeutta ja homoliittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyisin kirkkoon takasin juuri tän takia että auttavat paljon köyhää kansaa ja muitakin, mutta kun kuulun ite siihen köyhään kansaan, niin se kirkollisverosta säästäminenkin tekee mulle vuodessa ison summan. Jos olisin hyvätulonen, liittysin takasin, vaikken usko Jeesukseen ym raamattuhöpinöihin, mutta juuri sen takia että Suomessakin on tarvetta kirkolle. Moni ois joutunut varmasti kadulle ilman diakonia jne. Sieltä saa apua aina. Itse en oo vielä joutunut turvautumaan, mutta mulla on diakonin puhelinnumero valmiina puhelimessa, kun hätä on suurin niin voin soittaa.Samasta syystä olen itse pysynyt jäsenenä vaikka taloudellisesti perustellen olisi moni kengissäni jo eronnut. Diakoniatyö niin konkreettisen avun kuin kerhojen, ryhmien ja muun toiminnan vuoksi on arvokas lisä kirkon perustyöhön.
Tiesithän että kirkollisverosta on mahdollisuus saada vapautus tietyin ehdoin. Jos tosissaan tahtoo liittyä kirkkoon ei se saa olla rahasta kiinni.
En kuulu kirkkoon, mutta töihin päästyäni aion lahjoittaa diakonityöhön vähintään saman verran kun olen sieltä itse saanut. Voivat sitten auttaa seuraavaa.
Et ole ap koskaan tainnut lukea Kirkko ja kaupunki -lehteä jos tämä tulee sinulle yllätyksenä?
Eipä liehu Uspenskin katedraalissa liput, joten se siitä läpimädästä helsinkiläisestä kirkkoelosta.
Hähhääh!
Vierailija kirjoitti:
Eipä liehu Uspenskin katedraalissa liput, joten se siitä läpimädästä helsinkiläisestä kirkkoelosta.
Hähhääh!
Ortodoksit uskovat perinteisiin arvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hähhääh!
Eivätkö siis Jeesukseen, Kristukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hähhääh!
Jeesus oli aikansa hipsteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hähhääh!
Kyllä häneenkin, mutta eivät Vihreä liitto rp:n puolueohjelmaan.
Jeesus olisi perinteisiin arvoihin uskomalla ollut kuin kuka tahansa juutalainen raksamies. Hyvä että oli partaradikaali, ensimmäinen uudistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyisin kirkkoon takasin juuri tän takia että auttavat paljon köyhää kansaa ja muitakin, mutta kun kuulun ite siihen köyhään kansaan, niin se kirkollisverosta säästäminenkin tekee mulle vuodessa ison summan. Jos olisin hyvätulonen, liittysin takasin, vaikken usko Jeesukseen ym raamattuhöpinöihin, mutta juuri sen takia että Suomessakin on tarvetta kirkolle. Moni ois joutunut varmasti kadulle ilman diakonia jne. Sieltä saa apua aina. Itse en oo vielä joutunut turvautumaan, mutta mulla on diakonin puhelinnumero valmiina puhelimessa, kun hätä on suurin niin voin soittaa.Samasta syystä olen itse pysynyt jäsenenä vaikka taloudellisesti perustellen olisi moni kengissäni jo eronnut. Diakoniatyö niin konkreettisen avun kuin kerhojen, ryhmien ja muun toiminnan vuoksi on arvokas lisä kirkon perustyöhön.
En ole tätä tiennyt. Täytyy ottaa selvää, mistähän asiaa kannattaisi kysellä. Ehkä juuri diakonilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hähhääh!
Kyllä häneenkin, mutta eivät Vihreä liitto rp:n puolueohjelmaan.
No, jos seurakuntalaiset ovat sitä mieltä että Vihreiden ohjelma on hyvä ja kristikansaa yhdistävä niin go for it.
Se, mitä Kallion seurakunta tekee päättävät kalliolaiset. Ja hyvä että tekee; hyvää. Ja kyllä, valtionkirkko on politiikkaa. Siitä on säädetty laissa ja poliitikothan sen kirkkolainkin ovat kirjoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä Kallion seurakunta tekee päättävät kalliolaiset. Ja hyvä että tekee; hyvää. Ja kyllä, valtionkirkko on politiikkaa. Siitä on säädetty laissa ja poliitikothan sen kirkkolainkin ovat kirjoittaneet.
Jospa Vihreä Liitto r.p. poliittiset vastustajat saisivat rivinsä järjestykseen ja jotain hyvää ja näkyvää aikaan. Kirkkovaltuusto on se toinen tie.
En näe tässä kirkon toiminnassa mitään väärää vaikka en kirkkoon kuulukaan.
Eikös se alista myös naisia?
Jotenkin väärät arvot sellaisella yhteisöllä joka sortaa heikompaa osapuolta, en panisi eikä tulisi meille saunomaan.
Körtit - ne vasta on hottiksia. Huhhuh!