Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko te hellehullut hieman älyllisesti vajaita?

Vierailija
16.07.2018 |

Vai mikä on? Vaikka kuinka nauttisitte tästä pätsistä, ettekö tosiaan ymmärrä, minkälaisia haittavaikutuksia tälläisillä keleillä on, niin luonnolle kuin ihmisillekin. Tämä ei ole normaalia.
Minäkään en tykkää esim. pakkasista ja lumesta, mutta ymmärrän että ne kuuluvat luonnon kiertokulkuun.
Eikä tarvitse tulla viisastelemaan ilmastointilaitteista, niistä ei ole kyse, eikä kenenkään terveen ihmisen henkilökohtaisesta olotilasta.

Kommentit (192)

Vierailija
141/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kroppa kestää lämpöä oikein hyvin, en tule huonovointiseksi tai hikoile sietämättömästi. Ja tykkään olla vähissä vaatteissa, joku kevyt mekko niskaan vaan ja on valmis. Viileämmällä pitää pukea monta kerrosta vaatetta ja raahata takkia mukana joka paikkaan ellei halua palella jossain vaiheessa.

Kurja juttu sulle ettet tykkää helteestä, ei ole mun ongelma.

Vierailija
142/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein tiedä, mitä tällaisilla säillä pitäisi tehdä. Uiskennella koko päivä? Ei tuolla voi tehdä juuri mitään, kun on kuuma. Sisällä on kohtuullisen vilpakkaa, kun on lukinnut ovet ja ikkunat. :)

Lukea kirjaa, poimia marjoja, käydä jätskillä ja kävelylenkillä - mitä sitä nyt kesällä yleensä tehdään? Itse en tosin ole käynyt tänä kesänä uimassa, inhoan järvessä uimista ja etelään lähdemme vasta syksymmällä.

Kun tällaisessa kuumuudessa ei vain voi lähteä lenkille tai poimia marjoja. Jätskillä voi käydä hyvin ilmastoidulla autolla.

Ihan hyvin voi lenkkeillä, aamulla tai myöhään illalla.

Entä sitten? Päiväsaika on kuitenkin pelkkää kärvistelyä, jolloin ei voi tehdä mitään.

Kaikkea voi tehdä normaalisti, kunhan muistaa nesteytyksen. Toki jos on sydän-ja verisuonisairauksia, täytyy olla varovainen, mutta niin pitää olla muutenkin.

Niin toki voi tehdä, mutta se tuottaa valtavaa tuskaa. Esimerkiksi ruoan tekeminen lämmittää asunnon 27 asteesta 29 asteeseen,  ja siitä sitten kärsitään 6 tuntia. Eipä siinä paljon nesteytyksestä ole iloa, kun yrität mennä sitten illalla nukkumaan kuumassa asunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sua vituttaa ihmiset, jotka eivät valita helteestä vaan nauttivat siitä? Onnea vaan, tuntuu olevan vaikea elämä :D

Vierailija
144/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.  Olen älyllisesti vajaa ja nautin kesän lämmöstä.

Tämä ei ole lämmintä, tämä on kuumaa. Vai onko sinusta esim. 20 astetta plussalla kylmää?

On, on kylmää. Ei 20 asteen kelillä nauti olosta kevyissä kesävaatteissa kuten pelkät shortsit ja ohut puuvillapaita. 26 riittää siihen nippa nappa, vähempi ei.

No mikä pakko on sitten käyttää shortseja, jos tulee kylmä? En minäkään tule kitisemään, kun en voi pitää helteellä toppatakkia.

No haluatko olla se toppatakki päällä koko vuoden?

Minä en, Suomessa yleensä, vähintään 11 kuukautta 12:sta, on niin kylmä, että koko ajan pitää olla vaatetta päällä ja usein varsin paljon. Sillon harvoin, 1-2 kesää kymmenestä, kun on edes vähän lämpimämpää kuten nyt niin siitä siten haluaa nauttia. Minulle tällainen kesä sopisi oikein hyvin olla aina.

Pointti meni sinulta ohi. Jos on kylmä, älä pidä shortseja. Jos on kuuma, älä pidä toppatakkia. Ihan yksinkertaista. Paitsi että tällä kelillä ei pärjää edes shortseilla.

Ei mennyt vaan sinulta. Katsos kun haluan pitää kevyitä vaatteita ja nautin shortseissa olosta huomattavasti enemmän kun siitä muuten ympärivuotisesta vaatteiden päälle tanomisesta.

Toisekseen nyt ei ole (vielä) kuuma, laitetaan tähän 20 astetta lisää niin että on 50 astetta varjossa ja yöllä noin keskimäärin 36 astetta, sitten on kuuma.

Olen vuosia tehnyt töitä ja asunut maassa jossa se 50 astetta keskipäivällä on ihan tavallista, lähes jokapäiväistä vuodesta toiseen joka vuosi toistuva ilmiö joka alkaa juhannuksen aikoihin ja loppuu lokakuun alkuun tultaessa. Sitten on vain enää reilu 40 keskipäivällä varjossa. Kaikkeen siihenkin tottuu ja sitten kun siellä vuosia asuu ja väkisinkin on joka päivä ulkona liikuttava ja tunteja autolla työmatkoihin käytettävä. Ilmastointi on toki melkein joka paikassa sisällä ja autoissa, mutta ei sitä kuumuutta täysin pakoon kukaan pääse, se ympäröi aina kaikkea ja väkisinkin asioita hoitaessa ulkona on useita tunteja joka päivä. Niin ja sitten toki aurinkoakin otettiin kompoundin uima-altaan reunalla ja välillä pulahdettiin 32 asteiseen veteen joka tuntui mukavan vilvoittavalta. Nämä Suomen helteet on vielä aika mietoja muuhun maailmaan verrattuna.

Vierailija
145/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Tiedostan, että tää ei oo luonnolle pitemmän päälle yhtään hyväksi, mutta minkäs teet? Mulla on pihalla 5 juoma-astiaa ja iso vati eläimille ja omaan metsään niin pitkälle kuin letkua riittää olen käynyt välillä kastelemassa. Ei se, että valittaa auta yhtään mitään. Sama nauttia, kun kerrankin on oikeasti lämmin, ulkomaille kun en ikinä matkusta ympäristön hyvinvoinnin vuoksi.

Vierailija
146/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole totuttu tällaisiin keleihin ja oikeasti toimivaa ilmastointia on harvassa paikassa. Ei mökin mummo osaa yhtäkkiä rintamamiestaloaan muuttaa ja ei se hetkessä edes onnistu. Itse olen nyt mökillä, joka on sisältä jopa kylmä. Tälläiseen on harvalla mahdollisuutta. Tuulettimet on kaupoista loppu ja ne ei lievitä kuin vähän. Yleensä normaslilämpöinen asunto on pitkän hellejakson aikana pätsi. Kyllä nyt tulee kuolemantapauksia helteen takia se on selvä.

Vierailija
147/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lämmöstä tykkääminen tarkoittaa sitä niin sitten olen. Talvi on /c:stä.

Vierailija
148/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, mitä sitten? En voi tähän säähän vaikuttaa, niin mitäs hemmettiä odotat mun asialle tekevän? Pitäisikö viettää kaikki päivät inisten kuumuudesta vaikka oikeasti se on minulle ihan ok?

Kukahan tässä on se vajaaälyinen... :D

Vierailija
149/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kivaa tämä, helle kuuluu Välimerelle eikä tänne männykköön nimeltä Suomi jossa ei ole kunnon valtamerta lähellä tuomassa kosteutta ja viemässä heinien siitepölyjä pois.

Itsellä on kamala migreeni kolmatta päivää, ja ilmastointilaite kuivattaa sisäilmaa entisestään ja aiheuttaa äänen käheyttä, ja tuonut takaisin pitkään poissa olleita hengitysvaikeuksia ja olen jopa saanut pari astmakohtausta eli olen joutunut ottaa astmalääkityksen uudelleen käyttöön.

Vierailija
150/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole lämmintä, tämä on kuumaa. Vai onko sinusta esim. 20 astetta plussalla kylmää?

On, on kylmää. Ei 20 asteen kelillä nauti olosta kevyissä kesävaatteissa kuten pelkät shortsit ja ohut puuvillapaita. 26 riittää siihen nippa nappa, vähempi ei.

No mikä pakko on sitten käyttää shortseja, jos tulee kylmä? En minäkään tule kitisemään, kun en voi pitää helteellä toppatakkia.

Minä en, Suomessa yleensä, vähintään 11 kuukautta 12:sta, on niin kylmä, että koko ajan pitää olla vaatetta päällä ja usein varsin paljon. Sillon harvoin, 1-2 kesää kymmenestä, kun on edes vähän lämpimämpää kuten nyt niin siitä siten haluaa nauttia. Minulle tällainen kesä sopisi oikein hyvin olla aina.

Pointti meni sinulta ohi. Jos on kylmä, älä pidä shortseja. Jos on kuuma, älä pidä toppatakkia. Ihan yksinkertaista. Paitsi että tällä kelillä ei pärjää edes shortseilla.

Ei mennyt vaan sinulta. Katsos kun haluan pitää kevyitä vaatteita ja nautin shortseissa olosta huomattavasti enemmän kun siitä muuten ympärivuotisesta vaatteiden päälle tanomisesta.

Toisekseen nyt ei ole (vielä) kuuma, laitetaan tähän 20 astetta lisää niin että on 50 astetta varjossa ja yöllä noin keskimäärin 36 astetta, sitten on kuuma.

Olen vuosia tehnyt töitä ja asunut maassa jossa se 50 astetta keskipäivällä on ihan tavallista, lähes jokapäiväistä vuodesta toiseen joka vuosi toistuva ilmiö joka alkaa juhannuksen aikoihin ja loppuu lokakuun alkuun tultaessa. Sitten on vain enää reilu 40 keskipäivällä varjossa. Kaikkeen siihenkin tottuu ja sitten kun siellä vuosia asuu ja väkisinkin on joka päivä ulkona liikuttava ja tunteja autolla työmatkoihin käytettävä. Ilmastointi on toki melkein joka paikassa sisällä ja autoissa, mutta ei sitä kuumuutta täysin pakoon kukaan pääse, se ympäröi aina kaikkea ja väkisinkin asioita hoitaessa ulkona on useita tunteja joka päivä. Niin ja sitten toki aurinkoakin otettiin kompoundin uima-altaan reunalla ja välillä pulahdettiin 32 asteiseen veteen joka tuntui mukavan vilvoittavalta. Nämä Suomen helteet on vielä aika mietoja muuhun maailmaan verrattuna.

Etkö huomaa, että ainoa ongelmasi näyttää olevan siis se, että pitää laittaa vaatetta päälle? Ongelma poistuu, kun vain pukeudut sään mukaisesti. Helteellä ongelma ei ole se, että pitää pukeutua epämukavasti, vaan se, että ihan kaikki mitä teet, tuntuu tuskaiselta. Eli hieman erilaisien ongelmia kanssa ollaan tekemisissä. Etkö sinä ihmettelisi ihmistä, joka vihaa hellettä ainoastaan sen takia, että ei saa pukeutua toppatakkiin? Etkö sanoisi hänelle, että heitä toppatakki pois? 

Vierailija
151/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin muuten avoautossa pitää laittaa tosissaan ilmastointi puhaltamaan kylmää kasvoille näillä leveysasteilla.

Mutta nyt nautitaan!!!!!!

Vierailija
152/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tekisikin mieli mussuttaa ja valittaa, päätän olla kiitollinen periaatteellisista syistä. Vittu aurinko paistaa, pakkaset on poissa. Ehkä asenteella on jotain tekemistä asian kanssa.

menehän kokkare muualle jauhamaan asenteesta, tässä on monella oikea hengenvaara. 

Tarkenna. Millainen hengenvaara? Suuressa osassa planeettaamme porukka pärjää ihan hyvin vaikka nyt vähän kuuma onkin.

Pärjäävät koska evoluutio on tehnyt niiden kehosta ja ihonväristä helteenkestövön, suomalaisilla geeneillä moni kuolee näillä helteillä. 

"Tarkenna millanen hengenvaara", oletko tosissasi. Moni vanhus ja sairas kuolee, koska keho ei kestä tätä lämpötilaa monta päivää putkeen. 

Enemmänkin on kyse siitä, että ei osata nesteyttää (juoda) tarpeeksi ja käyttää ihan helppoja keinoja itsensä jäähdyttämiseen. Ollaan vaan tumput suorana sen sijaan että vaikka jäähdytettäisiin itseä kotona märillä pyyhkeillä ja pitämällä jalkoja viileässä vedessä ämpärissä, kerrankin olisi hyötykäyttöä sille tarjousämpärille.

Suihkussakin kannattaa käydä jos se onnistuu. Ja toisin kun moni luulee, niin kannattaa aloittaa ihan normaalilla suihkuveden lämpötilalla, sitten nostaa lämpötilaa niin kuumaksi kun sietää vielä hyvin ja olla sen alla tovin. Idea on siinä, että lämpöisessä ihohuokoset aukeavat ja jäähdytys toimii myöhemmin paremmin. Sitten kevyesti pesu saippualla ja viileä suihku päälle. Kun on kuivanut itsensä, niin olo tuntuu paljon pidempään viileältä koska iho on vähemmän rasvainen ja ihohuokoset ovat edelleen auki -- jäähdytys toimii pidempään kun jos olisi ottanut pelkän kylmän suihkun. Saunomisen jälkeen kun hikoaminen loppuu on samanlainen tunne, iho tuntuu pehmeältä ja viileältä pitkään.

Vierailija
153/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse nauttii niin lemmikit ja pikku lapset eivät, lämpöhalvauksia on tullut julki ihan liikaa, edelleen sinne autoon jätetään koirat ja lapset Vauvan/pikku lapsen lämmön säätely ei toimi aikuisen tavoin, joten ulkoilua voi välttää, samoin koirien kanssa.

Vierailija
154/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP = idiootti.

Vierailija
155/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydelle huonoa! kirjoitti:

Ei ole kivaa tämä, helle kuuluu Välimerelle eikä tänne männykköön nimeltä Suomi jossa ei ole kunnon valtamerta lähellä tuomassa kosteutta ja viemässä heinien siitepölyjä pois.

Itsellä on kamala migreeni kolmatta päivää, ja ilmastointilaite kuivattaa sisäilmaa entisestään ja aiheuttaa äänen käheyttä, ja tuonut takaisin pitkään poissa olleita hengitysvaikeuksia ja olen jopa saanut pari astmakohtausta eli olen joutunut ottaa astmalääkityksen uudelleen käyttöön.

Pitäisiköhän sun muuttaa pysyvästi johonkin, missä on viileää - hellejaksot kun ovat ihan normaali osa Suomen ilmastoa, vaikka parina edellisenä vuonna niitä ei ollutkaan.

Minuakin kehotetaan aina muuttamaan jonnekin lämpimään, jos pakkassäällä erehdyn valittamaan reumakivuistani tai rutikuivasta ihostani.

Vierailija
156/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö huomaa, että ainoa ongelmasi näyttää olevan siis se, että pitää laittaa vaatetta päälle? Ongelma poistuu, kun vain pukeudut sään mukaisesti. Helteellä ongelma ei ole se, että pitää pukeutua epämukavasti, vaan se, että ihan kaikki mitä teet, tuntuu tuskaiselta. Eli hieman erilaisien ongelmia kanssa ollaan tekemisissä. Etkö sinä ihmettelisi ihmistä, joka vihaa hellettä ainoastaan sen takia, että ei saa pukeutua toppatakkiin? Etkö sanoisi hänelle, että heitä toppatakki pois? 

Ohis. Se toppatakki on eriste, se pitää lämmön sisällä yhtä hyvin kun kuumuuden ulkona. Jos olet viileä ja laitat toppatakin päälle kun menet helleilmalla ulos, pysyt pidempään viileänä kun jos olisit ilman sitä. Joku siis voi ihan huvästä syystä pitää töppatakkia helteellä, ainakin jonkin aikaa.

Jos olet kovin nuori, niin et taida muistaa aikaa kun vanhat miehet tapasivat helteellä pitää karvahattua päässä. Se oli ihan yleistä vielä -60 luvulla maaseudulla. Näin usein mökillä kun kuumana päivänä järven päässä olevalta tilalta isäntä souti verkoille karvahattu syvällä päässä. Ihmettelin asiaa ja jo edesmennyt isäni sanoi että se oli hänen lapsuudessaan ennen sotia ihan yleinen tapa maalaisukoilla. Ja tämä ei siis ole vitsi vaan ihan totta.

Vierailija
157/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein tiedä, mitä tällaisilla säillä pitäisi tehdä. Uiskennella koko päivä? Ei tuolla voi tehdä juuri mitään, kun on kuuma. Sisällä on kohtuullisen vilpakkaa, kun on lukinnut ovet ja ikkunat. :)

Lukea kirjaa, poimia marjoja, käydä jätskillä ja kävelylenkillä - mitä sitä nyt kesällä yleensä tehdään? Itse en tosin ole käynyt tänä kesänä uimassa, inhoan järvessä uimista ja etelään lähdemme vasta syksymmällä.

Kun tällaisessa kuumuudessa ei vain voi lähteä lenkille tai poimia marjoja. Jätskillä voi käydä hyvin ilmastoidulla autolla.

Entä sitten? Päiväsaika on kuitenkin pelkkää kärvistelyä, jolloin ei voi tehdä mitään.

Kaikkea voi tehdä normaalisti, kunhan muistaa nesteytyksen. Toki jos on sydän-ja verisuonisairauksia, täytyy olla varovainen, mutta niin pitää olla muutenkin.

Niin toki voi tehdä, mutta se tuottaa valtavaa tuskaa. Esimerkiksi ruoan tekeminen lämmittää asunnon 27 asteesta 29 asteeseen,  ja siitä sitten kärsitään 6 tuntia. Eipä siinä paljon nesteytyksestä ole iloa, kun yrität mennä sitten illalla nukkumaan kuumassa asunnossa. 

Älä tee lämmintä ruokaa päivällä tai illalla. Minä olen syönyt vain puuroa aamulla, päivällä tein salaatin samoin eilen päivällä ja nyt illalla keitän vain kupin teetä ja syön pari voileipää.

Lämpimällä kelillä ihminen kuluttaa paljon vähemmän, kun suurin osa energiasta menee ihmisellä lämpimänä pysymiseen. Lämpöisellä vähennä vaatetta, ja syö vähemmän, pärjäät paljon vähemmällä. Painokin saattaa hieman laskea jos hyvin käy.

Vierailija
158/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos joku viihtyy siinä toppatakissa, niin siitä vaan. Minä en shortseja ja kevyttä kesäpaitaa paksumpia haluaisi kesällä vapaa-ajoilla käyttää. Töissä on pakko viihtyä muodollisemmin pukeutuneena, mutta se on toinen asia ja siitä en valita kun siitä saa sopivan kompensaation palkassa.

Vierailija
159/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos joku viihtyy siinä toppatakissa, niin siitä vaan. Minä en shortseja ja kevyttä kesäpaitaa paksumpia haluaisi kesällä vapaa-ajoilla käyttää. Töissä on pakko viihtyä muodollisemmin pukeutuneena, mutta se on toinen asia ja siitä en valita kun siitä saa sopivan kompensaation palkassa.

Hohhoijaa. Jos ihminen pitää helteellä toppatakkia ja valittaa kun on kuuma, etkö tosiaan sano hänelle, että mitä jos vaikka luopuisit tuosta toppatakista. Ihan samalla tavalla minä kehottaisin näitä shortseissa viihtyviä pukemaan jotain muuta kuin shortsit kun lämpötila on 20 ja nämä ihmiset valittavat miten hirveän kylmä on. 

Vierailija
160/192 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tee lämmintä ruokaa päivällä tai illalla. Minä olen syönyt vain puuroa aamulla, päivällä tein salaatin samoin eilen päivällä ja nyt illalla keitän vain kupin teetä ja syön pari voileipää.

Lämpimällä kelillä ihminen kuluttaa paljon vähemmän, kun suurin osa energiasta menee ihmisellä lämpimänä pysymiseen. Lämpöisellä vähennä vaatetta, ja syö vähemmän, pärjäät paljon vähemmällä. Painokin saattaa hieman laskea jos hyvin käy.

No kyllä jotain ruokaa tässä kahden viikon aikana on pakko tehdä, varsinkin kun on lapsiakin talossa. Ei pelkkää leipää ja salaattia voida aina puputtaa. Tänään tein salaattia ja siihen piti paistaa kanaa. Huomenna ajattelin, että söisimme tortilloja, mutta siihenkin pitää taas paistaa jauhelihaa. Aika vähän on ruokia, joissa ei tarvitsisi liettä tai uunia ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän