Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
5621/5687 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen - 1 pisteen tuntumassa voi olla 8 hakijaa.

Vierailija
5622/5687 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noi oikaisupyynnöt käytännössä menee? :D niinkun jos joku pääsisi oikaisupyynnöllä sisään niin tippuisiko joku jo sisäänpäässyt pois

Mäkin mietin samaa 🤔 Toisaalta pääsin kirkkaasti sisään, niin ei tätä kukaan toivottavasti vie 😊 näkeekö vipusesta pisterajoja? Voiko joku linkata niitä psykan valintaa koskevia, esim. montako paikkaa on vastaanotettu? En löydä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5623/5687 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tipu kukaan sisäänpäässyt pois jos oikaisupyynnöllä joku pääsee sisään! Yliopisto joutuu sit vaan ottamaan ylimääräisen opiskelijan koska niiden virheen takia joku on jäänyt ilman paikkaa vaikka oli oikeutettu siihen :) mun kaveri tosiaan pääsi lääkikseen oikaisupyynnöllä kun muutamassa laskutehtävässä ei oltu annettu oikeaa määrää pisteitä.

Vierailija
5624/5687 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa "Vipunen päivittyvä raportti". Sieltä ei tosin pisterajoja näy.

Vierailija
5625/5687 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipunen päivittyi taas:

Vastaanotetut paikat / kaikki paikat, paikkoja ottamatta vastaan.

Helsinki 50/50.

Turku 31/31.

Tampere 28/30, 1 ensikertalainen ja 1 ei-ensikertalainen.

Joensuu 38/40, 1 ensikertalainen ja 1 ei-ensikertalainen.

Jyväskylä 73/77, 3 ensikertalaista ja 1 ei-ensikertalainen.

Vierailija
5626/5687 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tipu pois eikä uutta tule joka pyytää intin takia lykkäyksen tai raskauden.

Vierailija
5627/5687 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teille perheellisille maisterihakijoille kävi (erityisope ym)? Pääsittekö opiskelemaan? Jos ette, onko teillä varasuunnitelmia? Itse perheellinen aineenope joka olisi halunnut vaihtaa ala, mutta vielä ei ainakaan onnistunut. Kiinnostaisi psykoterapeutin työt, joten haen ehkä ensi keväänä kasvatustieteen maisterihaussa. Sinne helpompi päästä ja sitä väylää pitkin pääsee myös lukee terapeutiksi.

Vierailija
5628/5687 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko joku päässy nyt varasijoilla sisään tai onko ne ylipäätään liikkunu paljon? Joinakin vuosina ne ei oo liikkunu yhtään.

Vierailija
5629/5687 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muaki kiinnostaa!! onko kaikki paikat otettu sisää

Vierailija
5630/5687 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuun varasija ei ole liikkunut mulla ainakaan yhtään, olen siis 6. varasijalla ollut. Jyväskylän varasija liikkui 24. .> 17. varasijalle. Mä oon tosiaan se joka tulkitsi sen yhden taulukkoarvon ",00" puuttuvaksi arvoksi enkä nollaksi, joten vaikka muuten laskinkin sen tehtävän oikein niin ei ole yliopistoon tällä kertaa mitään asiaa tuon mokan takia. Tilasin kyllä kokeen itselleni ja mietin, jos saisin oikaisupyyntöä jostain tehtyä.

Toiselle välivuodelle vaan ja avoimen kautta opintoja tekemään, pitää tosin ns. palata ajassa taaksepäin ja käydä uusimassa kirjoituksia keväällä.

Vierailija
5631/5687 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere, Jyväskylä ja Joensuu on vielä kukin 2 paikkaa vajaa.

Just tänään olikin Ylellä juttu avoimen yliopiston suosion noususta.

Vierailija
5632/5687 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varmasti tarkistanut tuon kasvatustieteestä psykoterapeutiksi -idean et onko se mahdollinen? Tsekkasin eri väyliä ja tota ei itsellä tullut vastaan mistään. 

Vierailija
5633/5687 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varmasti tarkistanut tuon kasvatustieteestä psykoterapeutiksi -idean et onko se mahdollinen? Tsekkasin eri väyliä ja tota ei itsellä tullut vastaan mistään. 

On mahdollinen. Jos opiskelee kasvatustieteen maisteriksi,täytyy vain erikoistua erityisopeksi. Katso Valviran kriteerit psykoterapeuteille.

Vierailija
5634/5687 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuun maisterin varasijat eivät liikkuneet ollenkaan ainakaan ja nyt Vipusen päivittyvän raportin mukaan kaikki 5 paikkaa ovat vastaanotettuja.

Vierailija
5635/5687 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku joensuulainen maisteri selvästi jonotti varalla Helsinkiin ja kun Helsinki täyttyi, myös Joensuu täyttyi.

Toivottavasti ensi vuodelle tulisi lisää maisteripaikkoja kumpaankin kaupunkiin.

Vierailija
5636/5687 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän vipusesta:

Helsinki: 50/50

Turku: 31/31

Tampere: 29/30, 1 ei-ensikertalainen

Joensuu: 38/40, 1, ei-ensikertalainen, 1 ensikertalainen

Jyväskylä: 76/77, 1 ensikertalainen

Vierailija
5637/5687 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö joku tuossa artikkelien monivalinnassa kohdassa 23 miksi tuo d) ei ole oikein? Mä katsoin tuon vastauksen siitä artikkelistakin ja mun mielestä se olisi oikein mut mallivastauksissa on vain b) ja c). Mietin et jos joku oikaisupyyntöä laittava saisi siitä tarvittavat pisteet. Itse siis pääsin sisälle mut tämmöset jää häiritsemään ihan kamalasti :'D

Ja tietääkö kukaan paljonko psykalle oli kaiken kaikkiaan hakijoita tänä vuonna? Jossain iltalehden taulukossa luki yli 5000 mut täällä joku sano 3313? En osaa käyttää tuota vipusta niin en löydä sitä tietoa sieltä ja yliopistojen sivuilla lukee vain paljon siihen yliopistoon haki...

Hei muakin häiritsee toi kohta 23! Olin myös valinnut siihen b) ja c) lisäksi d) ja mun mielestä se on oikein.

Vierailija
5638/5687 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teille perheellisille maisterihakijoille kävi (erityisope ym)? Pääsittekö opiskelemaan? Jos ette, onko teillä varasuunnitelmia? Itse perheellinen aineenope joka olisi halunnut vaihtaa ala, mutta vielä ei ainakaan onnistunut. Kiinnostaisi psykoterapeutin työt, joten haen ehkä ensi keväänä kasvatustieteen maisterihaussa. Sinne helpompi päästä ja sitä väylää pitkin pääsee myös lukee terapeutiksi.

Hei! Hain vain Turkuun ja Tampereelle enkä päässyt 😔. Joensuuhun olisin päässyt, mutta en hakenut sinne. Se jäi vähän kaihertamaan josko kuitenkin olisi onnistunut jotenkin. Hain kylläkin vain kandiin, sillä mulla ei ole psykasta opintoja. Olen silti suoritukseeni ihan tyytyväinen näin kolmen lapsen kanssa 😀 Ensi vuonna uusi yritys! Ärsyttää vaan, kun ei yhtään tiedä, millaiseksi koe muuttuu.

Vierailija
5639/5687 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni myös kohta 23 d on oikein! Lisäksi tuo kohta 21 vaihtoehto d taas mielestäni on väärin. Missä kohtaa artikkelissa lukee, että autisteilla on absoluuttinen sävelkorva useammin kuin verrokeilla? Itse en sitä löydä. Puhutaan kyllä, että absoluuttinen sävelkorva liittyy olennaisesti musiikilliseen savant-ilmiöön ja että autismin kirjon henkilöiltä on löydetty näitä tiettyjä musiikillisia taitoja ilman musiikillista koulutusta. Artikkelin perusteella emme kuitenkaan voi tietää, paljonko absoluuttista sävelkorvaa esiintyy valtaväestön keskuudessa ja onko sitä enemmän vai vähemmän kuin autisteilla. Artikkelin perusteella ei myöskään selviä, löytyykö valtaväestöstä henkilöitä, joilla on näitä musiikillisiä kykyjä ilman musiikin koulutusta. Mielestäni siis tämä kohta ei ole oikein, sillä sitä asiaa (että autisnin kirjon henkilöillä olisi absoluuttinen sävelkorva useammin kuin tavallisilla ihmisillä,) ei voi päätellä tuon artikkelin perusteella.

Vierailija
5640/5687 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko kun puhuttiin että katotaan kesällä ketkä nimimerkeistä pääsi sisään? Jos pääsit, mikä oli nimesi? :)