Kaverin isä viritti poikani mopon...
Poikani oli pyytänyt kaverinsa isää, joka laittelee moottoripyöriä jatkuvasti, virittämään oman moponsa. No, tämä älyn jättiläinen oli sitten suostunut ja lopputulema oli, että mopo kulki lähes 80km/h.
Tarina jatkuu niin, että poika sitten päätyi poliisin ratsiaan moponsa kanssa, kilvet pois ja kovat sakot ymsyms. Mopo pitäisi virittää takaisin vakioksi ja katsastaa. Kuten ehkä arvata saattaa, kuluja tulee käytännössä miltei mopon verran kaikkineen.
Nyt mitenkään omaa poikaani puolustamatta, hän on tehnyt väärin ja olen suunnattoman pettynyt ja vihainen ja on ihan selvää, että itse tienatkoot korjausrahat tai olkoot ilman mopoa. Mutta mikä on tuon aikuisen vastuu tässä? Täyttyykö esim jokin rikosnimike tai voiko häntä vaatia vastuuseen? Soitin tyypille ja oli vain että halusi auttaa?? Mitä ihmettä, auttaa teinejä rikkomaan lakia? Olen niiiin vihainen, millainen aikuinen tekee noin, jos typerä teini pyytää? Eikä ilmeisesti ollut ainoa teini, jolle tekee näitä "palveluksia", jos poikaa on uskominen. Joku vielä pääsee hengestään tämän "avuliaan" ansiosta.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Viritetyllä mopolla ajaminen yleisillä teillä on laitonta.
Virittäminen taas on ihan laillista.
Voisit katsoa peiliin, sielä se kasvattajan vastuu on.
Näytäpä se teinipoika, joka ei vähintäänkin suunnittele virittämistä. Useimmat myös edes hieman lisää tehoja niihin kikkailevat, vaikkei nyt ihan noin isoja lukemia kuin tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin aikuisen vastuuta välillä ihmettelen, mutta toisaalta saahan mopoja viritellä, vaan ei sen jälkeen enää ajaa yleisillä teillä.
Mutta saako toisen omaisuutta tuhota? Jos nyt lähdetään siitä, että itse viritys olisi laillista? ap (minä siis omistan mopon, ei teini)
Maalaisjärjen mukaan sinulta olisi pitänyt kysyä lupa koska mopo on sinun.
No maalaisjärjellä tyypin ei olisi pitänyt koskea siihen ilman lupaa pitkällä tikullakaan. Eikä ylipäätään auttaa teiniä tekemään laittomuuksia. Mutta mitenköhän tämä oikeasti menee? Taidan huomenna soittaa poliisille ja kysyä neuvoa. ap
Muista samalla kertoa että mopo on SINUN nimissä! Myös vanhempana olet vastuussa millaisella mopolla lapsesi ajaa. Tässä tapauksessa jäi kiinni sinun viritetyllä mopolla. Ai niin, joku muuhan on syyllinen. Eikö? Mutta ethän sinä sitä ymmärrä. Onko asetehtaat vastuussa jokaisesta ampimisesta?
Ei ole vastuussa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä puolustelijat niitä, jotka itsekin virittävät mopoja huvikseen toisten lapsille?
En tiedä onko tässä mitään rikosta tapahtunut, mutta eikai kukaan vastuullinen aikuinen voi hyväksyä tuollaista käytöstä?
Ap:lle suosittelen kyllä poliisin kanssa juttelua, jos tyyppi itse ei korvaa sotkuista edes osaa.
Tätä minäkin mietin. Mutta perusav:ta tämä, kysyjä on aina syyllinen ja itse ollaan moraalisesti ylivertaisia, kunnes osuu kohdalle. ap
AP pitäis sakottaa koska luovuttanut omistamansa viritetyn mopon teininsä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin aikuisen vastuuta välillä ihmettelen, mutta toisaalta saahan mopoja viritellä, vaan ei sen jälkeen enää ajaa yleisillä teillä.
Mutta saako toisen omaisuutta tuhota? Jos nyt lähdetään siitä, että itse viritys olisi laillista? ap (minä siis omistan mopon, ei teini)
Maalaisjärjen mukaan sinulta olisi pitänyt kysyä lupa koska mopo on sinun.
No maalaisjärjellä tyypin ei olisi pitänyt koskea siihen ilman lupaa pitkällä tikullakaan. Eikä ylipäätään auttaa teiniä tekemään laittomuuksia. Mutta mitenköhän tämä oikeasti menee? Taidan huomenna soittaa poliisille ja kysyä neuvoa. ap
Muista samalla kertoa että mopo on SINUN nimissä! Myös vanhempana olet vastuussa millaisella mopolla lapsesi ajaa. Tässä tapauksessa jäi kiinni sinun viritetyllä mopolla. Ai niin, joku muuhan on syyllinen. Eikö? Mutta ethän sinä sitä ymmärrä. Onko asetehtaat vastuussa jokaisesta ampimisesta?
Mistä tuon analogian keksit? Sama kuin kysyisit onko mopon valmistaja vastuussa siitä, että joku ajaa sillä viritettynä. ap
Vierailija kirjoitti:
AP pitäis sakottaa koska luovuttanut omistamansa viritetyn mopon teininsä käyttöön.
Kai tuosta lasun voi jo tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja on vastuussa ajoneuvostaan ja piste.
Ja tässä tapauksessa ilman omistajan lupaa sitä on rikottu. ap
Höpöhöpö. Poika ollut mukana.
Poika ei omista mopoa. ap
Edustaa omistajaa. Näin se tulkitaan. Täällä ei kannata tuon takia roikkua. Poikaa kasvattamaan kun on nköjään jäänyt tekemättä. T mopovanhempi laillisesti
No, soitan asiasta poliisille huomenna ja kysyn, sieltäpä tuo selviää. Epäilen vahvasti, että olet tiukasti väärässä, mutta lupaan tulla kertomaan, jos erehdyin. ap
Vierailija kirjoitti:
Jaha, virittäjäaikuiset alkavat tuntea pelkoa...
Vierailija kirjoitti:
Ai tyyliin jos parkkipaikalla joku tahallaan rikkoo autostani jarrut ja lainaan auton jollekin muulle, olen itse syyllinen siihen, jos tulee onnettomuus? Mitään vastuuta ei ole sillä, joka auton rikkoi? ap
Jos viritys on tehty vaihtamalla osia, mihin ne alkuperäiset joutuivat?
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi saada aikaiseksi lakimuutos jossa suomeen tuotavia skoottereita/mopoja ei tarvitsisi kuristaa kulkemaan vain 45 Km/h.
Nämä ajopelit on alkuperämaissaan suunniteltu huomattavasti suuremmille nopeuksille, joilla pysyy vaivattomasti muun liikenteen rytmissä kaupunkiolosuhteissa.
Olisi järkevää nostaa nopeusrajoitus 60 Km/h ja samalla nostaa sylinteritilavuus 50cc ainakin 70cc kokoiseen, jonka avulla saataisiin mopon/skootterin mäennousukyky ja kiihtyvyys paremmaksi, huippunopeuden kasvamatta.
Kansalaisaloite lakimuutoksen saamiseksi olisi aiheellinen, sillä suurimmat vaaratilanteet aiheutuvat juuri nuorten mopojen ylivirittämisestä tai "laillisen" mopon hiljaisesta nopeudesta, joka aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita autojen ohitustarpeen lisääntymisen vuoksi.
Olen periaatteessa samaa mieltä, että mopoilla pitäisi saada laillisesti ajaa jotain 50-60km/h (nopeusrajoituksen mukaisesti), koska se olisi kaupunkinopeuksissakin turvallisempaa. Mutta toistaiseksi nyt ei saa, joten ei ole vieraiden aikuisten asia auttaa teinejä rikkomaan lakia. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tyyliin jos parkkipaikalla joku tahallaan rikkoo autostani jarrut ja lainaan auton jollekin muulle, olen itse syyllinen siihen, jos tulee onnettomuus? Mitään vastuuta ei ole sillä, joka auton rikkoi? ap
KYLLÄ
Olet korvausvelvollinen. Tietyin edellytyksin.
Ihan tuomioita tosta annettu.
Assburger kirjoitti:
Jos viritys on tehty vaihtamalla osia, mihin ne alkuperäiset joutuivat?
No tämä on vielä aika tuore tapaus, joten en ole ihan varma mitä on vaihdettu, mitä rikottu jne mutta selvittelyn alla. Toistaiseksi mennään pojan kertomuksen mukaan. Ainakin pakoputkea on hitsattu (?) niin, ettei sitä saa enää takaisin lailliseksi. Pojan isä on juuri lomareissulla, mutta kun palaa ensi viikolla, saa katsoa nuo läpi ja selvittää tarkemmin mitä on mahdollisesti vaihdettu ja voisiko olettaa, että ne voi vaatia takaisin. ap
Aloittaja ei osaa kasvattaa kakaraansa, mutta vika on muissa.
Nykyäitien tyyli.
Ihan voit peiliin katsoa. Mopon virittäminen ei riko mitään lakia. Rikoksen tekee se joka ajaa sillä tiellä. Ja alaikäisen ollessa kyseessä vain sinä syyllistyt rikokseen.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei osaa kasvattaa kakaraansa, mutta vika on muissa.
Nykyäitien tyyli.
No, onneksi kaverien isät paikkailevat tehokkaasti pieleen mennyttää kasvatusta, niinkö? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ
Olet korvausvelvollinen. Tietyin edellytyksin.
Ihan tuomioita tosta annettu.
Alleviivaa kohtaa tietyin edellytyksin. Niin kauan kuin on toimittu hyvässä uskossa, korvausvelvollisuus ei ole omistajalla. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja on vastuussa ajoneuvostaan ja piste.
Ja tässä tapauksessa ilman omistajan lupaa sitä on rikottu. ap
Höpöhöpö. Poika ollut mukana.
Poika ei omista mopoa. ap
Edustaa omistajaa. Näin se tulkitaan. Täällä ei kannata tuon takia roikkua. Poikaa kasvattamaan kun on nköjään jäänyt tekemättä. T mopovanhempi laillisesti
No, soitan asiasta poliisille huomenna ja kysyn, sieltäpä tuo selviää. Epäilen vahvasti, että olet tiukasti väärässä, mutta lupaan tulla kertomaan, jos erehdyin. ap
Toivottavasti poliisilla ei ole oikeita töitä ja ei purskahda donitsi henkeen kun nauravat sinut ulos! Maa kutsuu. Ainut rikollinen olet sinä, mutta tuskin jaksavat siihenkään puuttua kun mitään vakavampaa ei sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan voit peiliin katsoa. Mopon virittäminen ei riko mitään lakia. Rikoksen tekee se joka ajaa sillä tiellä. Ja alaikäisen ollessa kyseessä vain sinä syyllistyt rikokseen.
Itse asiassa rikoksen mahdollistaminen/suunnittelu on rikos itsessään. Eli jos kaverin isä on vaikkapa nähnyt, että teini lähtee hänen virittämällään laitteella liikkeelle tai tiennyt, että on aikeissa liikkua sillä yleisellä tiellä (eli käytännössä ajaa sen pois kaverin pihalta), hän on vähintäänkin syyllistynyt avunantoon rikoksessa.