Kaverin isä viritti poikani mopon...
Poikani oli pyytänyt kaverinsa isää, joka laittelee moottoripyöriä jatkuvasti, virittämään oman moponsa. No, tämä älyn jättiläinen oli sitten suostunut ja lopputulema oli, että mopo kulki lähes 80km/h.
Tarina jatkuu niin, että poika sitten päätyi poliisin ratsiaan moponsa kanssa, kilvet pois ja kovat sakot ymsyms. Mopo pitäisi virittää takaisin vakioksi ja katsastaa. Kuten ehkä arvata saattaa, kuluja tulee käytännössä miltei mopon verran kaikkineen.
Nyt mitenkään omaa poikaani puolustamatta, hän on tehnyt väärin ja olen suunnattoman pettynyt ja vihainen ja on ihan selvää, että itse tienatkoot korjausrahat tai olkoot ilman mopoa. Mutta mikä on tuon aikuisen vastuu tässä? Täyttyykö esim jokin rikosnimike tai voiko häntä vaatia vastuuseen? Soitin tyypille ja oli vain että halusi auttaa?? Mitä ihmettä, auttaa teinejä rikkomaan lakia? Olen niiiin vihainen, millainen aikuinen tekee noin, jos typerä teini pyytää? Eikä ilmeisesti ollut ainoa teini, jolle tekee näitä "palveluksia", jos poikaa on uskominen. Joku vielä pääsee hengestään tämän "avuliaan" ansiosta.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sai sakkoa ja mitä muita kuluja tuli ja paljonko?
Sakko oli hieman yli satasen, korotettu vakuutusmaksu lienee jotain nelisen sataa ja korjauskulut ovat useita satasia pelkät osat. Ei tarkkoja kuluja vielä tiedossa, kun tosiaan vasta sakko tullut. Ap
Mihin ne alkuperäiset osat joutui? Ja aika jännää, että jollakin löytyi varastosta just sinun pojan mopoon sopivat osat, ihan yllätyäen... varmaan poikasi tietämättä?
Viritetyllä mopolla ajaminen yleisillä teillä on laitonta.
Virittäminen taas on ihan laillista.
Voisit katsoa peiliin, sielä se kasvattajan vastuu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sai sakkoa ja mitä muita kuluja tuli ja paljonko?
Sakko oli hieman yli satasen, korotettu vakuutusmaksu lienee jotain nelisen sataa ja korjauskulut ovat useita satasia pelkät osat. Ei tarkkoja kuluja vielä tiedossa, kun tosiaan vasta sakko tullut. Ap
Mihin ne alkuperäiset osat joutui? Ja aika jännää, että jollakin löytyi varastosta just sinun pojan mopoon sopivat osat, ihan yllätyäen... varmaan poikasi tietämättä?
No hän laittaa puoliammattimaisesti moottoripyöriä, niin selkeästi nyt jotain osia häneltä löytyi. Ja virittäessä esim pakoputki, äänenvaimennin ja jotain muita osia meni siihen kuntoon, ettei niitä voi enää käyttää. En itse tarpeeksi näistä tajua, että tietäisin ihan tarkkaan miten viritys toimii. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä virittäjä. Tietenkään ei olisi saanut tehdä noin, mutta vika on kyllä pojan. Virittäjän olisi pitänyt kysyä teiltä onko siihen lupa. Paska homma 😖
Teini pyytää, vieras aikuinen toimii. Kyllä siinä vikaa on kummassakin. Ap
Sitä tarkoitin. Virittäjän olisi pitänyt varmistaa että teiltä on siihen lupa
Vierailija kirjoitti:
Viritetyllä mopolla ajaminen yleisillä teillä on laitonta.
Virittäminen taas on ihan laillista.
Voisit katsoa peiliin, sielä se kasvattajan vastuu on.
Virittäminen alaikäiselle tietäen mihin tarkoitukseen viritys tulee. Eikai noin tyhmiä aikuisia ole? ap
Vaatisin ainakin moponvirittäjää nyt palauttamaan sen mopoksi ja vastaamaan kaikista tarkistuksista ja niistä aiheutuvista kustannuksista.
Sinun sijassasi keskustelisin myös henkilökohtaisesti paikallisen poliisin kanssa, jotta tietävät pitää tarkemmin silmällä tätä virittelijää. Ei tämä varmaan ole ainoa rikkomus.
Omistaja on vastuussa ajoneuvostaan ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Ei se itse virittäminen ole laitonta, jos sen jälkeen mopon muutoskatsastaa moottoripyöräksi. Eli mitään rikosta se mies ei tehnyt. Voihan siitä silti ilmoittaa poliisille, saattavat käydä juttelemassa.
Jos enemmänkin teineille virittelee mopoja, niin täytyy aika typerä olla, jos hyvässä uskossa vaan niitä vähän fiksaa. Luulisi nyt jotain omaa ajattelua ihmisellä olevan? ap
Ja kun mopo on minun nimissäni, eikai joku random äijä saa sitä alkaa ronkkia, vaikka teini kuinka pyytäisi? ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin aikuisen vastuuta välillä ihmettelen, mutta toisaalta saahan mopoja viritellä, vaan ei sen jälkeen enää ajaa yleisillä teillä.
Mutta saako toisen omaisuutta tuhota? Jos nyt lähdetään siitä, että itse viritys olisi laillista? ap (minä siis omistan mopon, ei teini)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin aikuisen vastuuta välillä ihmettelen, mutta toisaalta saahan mopoja viritellä, vaan ei sen jälkeen enää ajaa yleisillä teillä.
Mutta saako toisen omaisuutta tuhota? Jos nyt lähdetään siitä, että itse viritys olisi laillista? ap (minä siis omistan mopon, ei teini)
Maalaisjärjen mukaan sinulta olisi pitänyt kysyä lupa koska mopo on sinun.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä tapauksessa ilman omistajan lupaa sitä on rikottu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Poika ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärjen mukaan sinulta olisi pitänyt kysyä lupa koska mopo on sinun.
No maalaisjärjellä tyypin ei olisi pitänyt koskea siihen ilman lupaa pitkällä tikullakaan. Eikä ylipäätään auttaa teiniä tekemään laittomuuksia. Mutta mitenköhän tämä oikeasti menee? Taidan huomenna soittaa poliisille ja kysyä neuvoa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika ei omista mopoa. ap
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi saada aikaiseksi lakimuutos jossa suomeen tuotavia skoottereita/mopoja ei tarvitsisi kuristaa kulkemaan vain 45 Km/h.
Nämä ajopelit on alkuperämaissaan suunniteltu huomattavasti suuremmille nopeuksille, joilla pysyy vaivattomasti muun liikenteen rytmissä kaupunkiolosuhteissa.
Olisi järkevää nostaa nopeusrajoitus 60 Km/h ja samalla nostaa sylinteritilavuus 50cc ainakin 70cc kokoiseen, jonka avulla saataisiin mopon/skootterin mäennousukyky ja kiihtyvyys paremmaksi, huippunopeuden kasvamatta.
Kansalaisaloite lakimuutoksen saamiseksi olisi aiheellinen, sillä suurimmat vaaratilanteet aiheutuvat juuri nuorten mopojen ylivirittämisestä tai "laillisen" mopon hiljaisesta nopeudesta, joka aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita autojen ohitustarpeen lisääntymisen vuoksi.
Kyseisiä laitteita myydään jo.
Niitä kutsutaan kevytmoottoripyöriksi.
.15 kesäselle ei tollasia ole soveliasta antaa.
Ovatko nämä puolustelijat niitä, jotka itsekin virittävät mopoja huvikseen toisten lapsille?
En tiedä onko tässä mitään rikosta tapahtunut, mutta eikai kukaan vastuullinen aikuinen voi hyväksyä tuollaista käytöstä?
Ap:lle suosittelen kyllä poliisin kanssa juttelua, jos tyyppi itse ei korvaa sotkuista edes osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika ei omista mopoa. ap
Edustaa omistajaa. Näin se tulkitaan. Täällä ei kannata tuon takia roikkua. Poikaa kasvattamaan kun on nköjään jäänyt tekemättä. T mopovanhempi laillisesti