Kaverin isä viritti poikani mopon...
Poikani oli pyytänyt kaverinsa isää, joka laittelee moottoripyöriä jatkuvasti, virittämään oman moponsa. No, tämä älyn jättiläinen oli sitten suostunut ja lopputulema oli, että mopo kulki lähes 80km/h.
Tarina jatkuu niin, että poika sitten päätyi poliisin ratsiaan moponsa kanssa, kilvet pois ja kovat sakot ymsyms. Mopo pitäisi virittää takaisin vakioksi ja katsastaa. Kuten ehkä arvata saattaa, kuluja tulee käytännössä miltei mopon verran kaikkineen.
Nyt mitenkään omaa poikaani puolustamatta, hän on tehnyt väärin ja olen suunnattoman pettynyt ja vihainen ja on ihan selvää, että itse tienatkoot korjausrahat tai olkoot ilman mopoa. Mutta mikä on tuon aikuisen vastuu tässä? Täyttyykö esim jokin rikosnimike tai voiko häntä vaatia vastuuseen? Soitin tyypille ja oli vain että halusi auttaa?? Mitä ihmettä, auttaa teinejä rikkomaan lakia? Olen niiiin vihainen, millainen aikuinen tekee noin, jos typerä teini pyytää? Eikä ilmeisesti ollut ainoa teini, jolle tekee näitä "palveluksia", jos poikaa on uskominen. Joku vielä pääsee hengestään tämän "avuliaan" ansiosta.
Kommentit (209)
Pojat osaa kyllä itse tehdä näitä, ei siihen kenenkään iskää tarvita.
Okei, kyllähän teinit keinot keksii virittää jos haluavat, mutta ei kyllä yhdenkään aikuisen pitäisi avustaa. En kyllä tiedä täyttyykö joku rikosnimike, ilmoituksenhan voi tehdä ja poliisin asia selvittää.
Typerä virittäjä. Tietenkään ei olisi saanut tehdä noin, mutta vika on kyllä pojan. Virittäjän olisi pitänyt kysyä teiltä onko siihen lupa. Paska homma 😖
Vierailija kirjoitti:
No nyt asia siis selvisi sinullekin. :D
No tiedänhän minä, että nuo virittävät, mutta yksi asia on youtuben avulla virittää kulkemaan sen ehkä 60km/h kuin oikeasti ammattivälineillä tuolla tapaa. Enkä ymmärrä miksi joku aikuinen suostuu toisen lapsen mopoa laittamaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Laskut virittäjälle ja vinkki poliisille.
Laskuista totesi vaan, ettei ole hänen ongelmansa. Enkä nyt ehkä pidä sitä edes niin oleellisena, ne on hyvät oppirahat teinille, vaan ettei nyt enempää "auttelisi" ettei jollekin käy pahasti. Raha on vain rahaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pojat osaa kyllä itse tehdä näitä, ei siihen kenenkään iskää tarvita.
En hetkeäkään epäile etteivät osaisi. Mutta on kuitenkin eri asia ammattivälineillä virittää ihan kunnolla kuin näitä maallikkovirityksiä, mitä keskenään sohlaavat. Eikä aikuisen pidä lähteä mukaan teinien tyhmäilyihin. Vähän sama että saavat ne jollain tapaa alkoakin jos haluavat, mutta ei sitä aikuisen tule hyväksyä ja tukea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuista totesi vaan, ettei ole hänen ongelmansa. Enkä nyt ehkä pidä sitä edes niin oleellisena, ne on hyvät oppirahat teinille, vaan ettei nyt enempää "auttelisi" ettei jollekin käy pahasti. Raha on vain rahaa. Ap
Niinpä. 80 km tunnissa on karmea vauhti mopolla ja kuski yleensä aika kokematon vielä eikä mitään suojavaatteita niin kuin moottoripyöräilijöillä. Toiset vaan on vastuuttomia
Lapselta “kortti hyllylle“ mopon suhteen vähäksi aikaa ja tienaamaan sakkorahoja. Virittäjä joko korjaa laittomaksi rikkomansa mopon tai maksaa korjauskustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Typerä virittäjä. Tietenkään ei olisi saanut tehdä noin, mutta vika on kyllä pojan. Virittäjän olisi pitänyt kysyä teiltä onko siihen lupa. Paska homma 😖
Teini pyytää, vieras aikuinen toimii. Kyllä siinä vikaa on kummassakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene poliisille. Se on tuhonnut teidän omaisuutta ja varmasti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapselta “kortti hyllylle“ mopon suhteen vähäksi aikaa ja tienaamaan sakkorahoja. Virittäjä joko korjaa laittomaksi rikkomansa mopon tai maksaa korjauskustannukset.
No lapsi on kortti hyllyllä, kunnes saa laillisen ajokin alleen. Ei liene tapahtumassa ihan heti, ei hän ihan hetkessä tienaa lähes tonnia (sakot, vakuutusmaksut, uudet lailliset osat, jne). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. 80 km tunnissa on karmea vauhti mopolla ja kuski yleensä aika kokematon vielä eikä mitään suojavaatteita niin kuin moottoripyöräilijöillä. Toiset vaan on vastuuttomia
Itseä ihan kylmää mitä kaikkea olisi voinut käydä. Eli sinänsä olen ihan tyytyväinen, että ratsiaan osui. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sai sakkoa ja mitä muita kuluja tuli ja paljonko?
Sakko oli hieman yli satasen, korotettu vakuutusmaksu lienee jotain nelisen sataa ja korjauskulut ovat useita satasia pelkät osat. Ei tarkkoja kuluja vielä tiedossa, kun tosiaan vasta sakko tullut. Ap
Parasta olisi saada aikaiseksi lakimuutos jossa suomeen tuotavia skoottereita/mopoja ei tarvitsisi kuristaa kulkemaan vain 45 Km/h.
Nämä ajopelit on alkuperämaissaan suunniteltu huomattavasti suuremmille nopeuksille, joilla pysyy vaivattomasti muun liikenteen rytmissä kaupunkiolosuhteissa.
Olisi järkevää nostaa nopeusrajoitus 60 Km/h ja samalla nostaa sylinteritilavuus 50cc ainakin 70cc kokoiseen, jonka avulla saataisiin mopon/skootterin mäennousukyky ja kiihtyvyys paremmaksi, huippunopeuden kasvamatta.
Kansalaisaloite lakimuutoksen saamiseksi olisi aiheellinen, sillä suurimmat vaaratilanteet aiheutuvat juuri nuorten mopojen ylivirittämisestä tai "laillisen" mopon hiljaisesta nopeudesta, joka aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita autojen ohitustarpeen lisääntymisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Viritetty mopo. Ihan oikein, että sakkoja lätkäistiin.
Tästä olen samaa mieltä 100%. Puolestani saisivat vaikka sakottaa enemmänkin. Mutta onko oikein, että asian mahdollistanut aikuinen vatipää pääsee kuin koira veräjästä? Ap
Ei se itse virittäminen ole laitonta, jos sen jälkeen mopon muutoskatsastaa moottoripyöräksi. Eli mitään rikosta se mies ei tehnyt. Voihan siitä silti ilmoittaa poliisille, saattavat käydä juttelemassa.