Kämpän viilennyksen vaihtoehdot
Ropeli ei viilennä yhtään, liikkuva ilma hikisellä iholla helpottaa kyllä oloa.
Haihduttava viilennyslaite ilman postoputkea ei käytännössä viilennä yhtään, kostuttaa niin että tapetit putoaa. Myyntivaleet ovat suorastaan rikollisia.
Ilmastointilaite poistoputkella jäähdyttää kyllä, mutta tehoa syö ja pölyä pukkaa kun korvausilmaksi tulee kuumaa ulkoilmaa. Kova ääni.
Ilmalämpöpumppu on paras ratkaisu.
Melkein yhtä hyvä on siirrettävä ilmastointilaite, jossa on sisä- ja ulkoyksiköt. Ei mitään "asennusta" eli mitään lupia ei tarvita.
Kommentit (26)
Ilmalämöpumppu ei kannata kun talvella säästyneet rahat menevät kesällä viinaan.
laita makuuhuoneen ovi kiinni nukkumaan mennessä ja kastele pari ylimääristä lakanaa roikkumaan. Haihtuminen ottaa lämpöä huoneesta pois.
Keittiö viilenee, kun avaat pakastimen kannen.
Vierailija kirjoitti:
laita makuuhuoneen ovi kiinni nukkumaan mennessä ja kastele pari ylimääristä lakanaa roikkumaan. Haihtuminen ottaa lämpöä huoneesta pois.
Siis kosteutta ilmaan, no ei todellakaan noin. Ketä nyt kostean kuumassa haluaa olla.
Pakastin ja jääkaappi auki sekä uuniin lämpenemään pakastepitsaa
Ikkunat ja auringonpuoleiset kaihtimet/verhot kiinni siksi aikaa, kun ulkona on kuumempi kuin sisällä. Kaikki mahdolliset lävet auki muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Miten toi siirrettävä toimii?
Sisäyksikkö huoneeseen, ulkoyksikkö partsille. Letku (n. 3 cm) ikkunanraosta.
Ottaa siis ilmaa huoneesta ja puhaltaa sen jäähdytettynä ulos. Lämpö siirtyy nesteessä ulkoyksikkön. Toimii! Minulla Technibel. Melkein sama kuin ulisse.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat ja auringonpuoleiset kaihtimet/verhot kiinni siksi aikaa, kun ulkona on kuumempi kuin sisällä. Kaikki mahdolliset lävet auki muulloin.
Lisäksi puhallin ikkunalle ja/tai parvekkeelle puhaltamaan joko ulos tai sisään, kumpi tuntuu paremmin toimivan. Avoparvekkeella varsinkin kannattaa tuuletin ottaa sateen ajaksi pois.
Tee pakastimen avulla jäätä johonkin vatiin tms. ja sitten laitat tuulettimen puhaltamaan ilmaa siten, että se sieppaa kylmyyttä siitä sulavasta jäästä ja puhaltaa sen ympäri kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa siis ilmaa huoneesta ja puhaltaa sen jäähdytettynä ulos. Lämpö siirtyy nesteessä ulkoyksikkön. Toimii! Minulla Technibel. Melkein sama kuin ulisse.
Mitä järkeä on puhaltaa jäähdytetty ilma ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks se sen jäähdytetyn ilman ulos puhaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko se on päästää laitteesta ulos huoneeseen. Muuten laite halkeaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko se on päästää laitteesta ulos huoneeseen. Muuten laite halkeaisi.
No nyt mä tajusin, olisit heti kirjoittanut noin =)
Ei ilmalämpöpumppu ole ratkaisu viilennykseen, koska suomalaiset talot on rakennettu matalaenergiataloksi ja kestämään tuiskut ja 40ast. pakkaset, jolloin kosteussulku on väärällä puolella ja ilmalämpöpumpun viilennrnnyksen seurauksena on kosteus- ja homeongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämöpumppu ei kannata kun talvella säästyneet rahat menevät kesällä viinaan.
Mulla kävi juuri näin. Suorasähkölämmitteisen omakotitalon sähkölaskusta säästyi 400 euroa viime talvena lämpöpumpun takia. Lämmityksestä säästyneillä rahoilla on ostettu 480 tölkkiä lonkeroa Virosta ja kaikki on jo juotu kolmen ensimmäisen lomaviikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Keittiö viilenee, kun avaat pakastimen kannen.
Tupu Hupu ja Lupu käyttivät jääkaapin ovea, Aku suuttui
Oven sisäovi auki, myös parvekkeen sisäovi, ehkä hiukan auttaa. Kaihtimia pidän kiinni.
Minulla on aamusta iltaan kaikki ikkunat ja ovet kiinni. Myös verhot ja kaihtimet kiinni siltä suunnalta, johon paistaa aurinko. Illan viilennyttyä voi tuulettaa, kun ulkoilma on viileämpää kuin sisäilma. Tänään laitoin huippuimurinkin pienimmälle, koska nosti keskipäivällä sisälämpöä imiessään ulkoilmaa sisälle.
Electrolux ilmanpuhdistin (tämän tyylinen https://www.verkkokauppa.com/fi/product/15660/fjkkd/Electrolux-EAP300-i…) viilentää ilmaa myös hieman.
Huijauslaitteen myyjä (esim. dexerstore) on ratkaissut "ongelman" poistamalla vihaisten ostajien kommentit!