Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoisen perheen kanssa mökillä oltuani ymmärrän, miksi oma perheeni ei ole ylipainoinen.

Vierailija
14.07.2018 |

Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.

Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.

Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.

Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...

Eli summa summarum, uskon että kyse on tottumuksista.

Kommentit (447)

Vierailija
201/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kun tulikin nälkä tätä keskustelua lukiessa. Harmi kun ei ole yhtään muroja eikä peanut butteria.

t. Sairaalloisen ylipainoinen

Sama. Mulla ei ole enää yhtää muroja jäljellä, kun söin niitä aamiaiseksi jo kolme lautasellista ja kaksi hilloleipää. Hillokin loppu, mutta leipää vielä on. Ripottelisko sokeria niiden päälle ja söis vaiks ne ja sit tunnin päästä ajattelin laittaa woltista tilauksen pitsaan ja illal sit uuden tilaukse hampurilaisista ja sit joku jälkkärikin olis kiva. Toi hampurilaisravintola ois kyl tos puolen kilsan päässä, mutta enhän mä nyt sinne asti viiti kävellä ja auto on rikki.

t: kouluttamaton yksinkertainen kaloreista mitään ymmärtämätön ylipainoinen

Vierailija
202/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitus menee niin usealla ihon alle? Aloittaja vain teki havaintoja toisen perheen arjesta ja syömisestä, mikä on ihan normaalia ja tervettä kunhan ei ole törppö ja tee sitä ilkeästi ääneen. Anonyyminä on helppo pohtia tällaisia asioita kenenkään nimiä mainitsematta, jolloin perhekään ei joudu kiusaamisen kohteeksi. Omia elämäntapoja on hyvä pohtia, toisia ihmisiä tarkkaillessa voi oppia jotakin uutta.

Miksi kukaan terve ihminen tekisi havaintoja toisen perheen elämästä ja raportoisi niitä vauvapalstalle? Kyllä vierailulla ollessa on terveempää keskittyä siihen yhdessäoloon muiden havainnoimisen sijaan.

Älä viitsi. Toinen juttu, jos ap olisi alkanut mökillä saarnata ivallisena perheen ylipainosta ja antanut kokopäiväisesti jotain terveysneuvontaa ja päivitellyt heidän tekemisiään, maininnut jopa syyttävästi lapsille lihavuudesta, sekä kertonut täällä pilkallisena kuinka rasvat vaan pursuivat suupielistä! 

Mutta ottikin asian fiksusti esille, eikä tässä ole ketään loukattu, paitsi mitä nyt ehkä kalikka joillekin kalahtanut? Ei pitäisi ampua sitä viestintuojaa, vaan kurkata peiliin. Ja nyt on kyse syyntakeettomista lapsista, eikä kukaan huutele kaupassa kellekään ulkonäköön liittyvää tai kyttää ostoskärryjä!

Ei kuitenkaan ottanut kantaa, eikä puuttunut, vaan teki huomioita ja hokasi vieläpä, että itselläkin on paljon korjattavaa asian suhteen.

Ja mitään "Läski, valas norsu" tyylistä ei ole aloituksessa, vaan ainoastaan pohdintaa tosiasioista. Miksi väännät faktan päälaelleen?

Itse katselin vierestä ystäväni harkittua ja määrätietoista laihdutusprojektia aluksi ihastellen ja TEIN HAVAINTOJA! Huomasin mm. kuinka itsetunto alkoi kasvaa, ja naisesta tuli, kas kummaa, ivallinen ja ilkeä kuittailija lihavia kohtaan sitä mukaa kun laihtui.

Tämä pointti oli mulle oleellinen varoitus, kun itse laihdutin. Hän muuttui aivan eri persoonaksi, mitä katselin vierestä. Ystävyytemmekin hän pisti poikki ja alkoi saalistaa miestäni! Kannattaa siis tehdä noita havaintoja :D

Ja tämä palsta on nimenomaan tällaisia keskusteluja/pohdintoja varten! Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille!  eri

"Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille! " Ehkä ystäväsi alkoi ilkeäksi ja pisti välinne poikki, koska sinäkin olet sellainen. Ilkeä siis.

Mitä konkreettistä hyötyä näistä pohdinnoistanne on kenellekään? Olette kiusaajia vaikka mitenpäin yrittäisitte nämä opettavaiset pohdintanne kääntää.

Millä tavalla näet tämän kiusaamisena?

Selvästi tämä keskustelu ja sen pohdinnat aiheuttavat sinulle mielipahaa, mutta sen mielipahan syytä tulisi etsiä muualta kuin tämän keskustelun keskustelijoista. Tässä on yllättävän asiallisesti pohdittu sitä, miten paino-ongelmat voivat lähteä liikkeelle lapsuudenperheestä.

Ketjussa puhutaan ylipainosta ja ihmistä, joka pitää ketjua typeränä pidetään automaattisesti ylipainoisena ja käsketään häipymään ketjusta ja menemään jääkääpille. Etkö todellakaan ymmärrä? Ja nyt mielikuvituksessasi kehittelet minulle ongelmia. Hirveän älykkäältä ja hedelmälliseltä pohdinnalta todellakin tuntuu.

Edelleen toistan, mitä hyötyä kenellekään oon tästä pohdinnasta, joka on tasoa, että "läskit syövät liikaa" tai "läskit ovat läskejä, koska ovat oppineet väärät ruokailutottomukset".

Ylipainon syitä ja länsimaiden kasvavaa lihavuusongelmaa pohditaan laajasti asiantuntija-tasolla, eli siltä kantilta ei ole lainkaan huono juttu, että tehdään niitä havaintoja ja pohditaan myls omia ruokailutottumuksia.

Näistä vaan ei oikein meinaa saada keskustella, kun näitä asioita kohtaan aina hyökätään julistamalla ne "läskivihaksi".

Koska nämä ketjut ovat läskivihaa.

Millä tavalla?

Näissä ketjuissa normaalipainoiseti ihmiset asettelevat päähänsä, jotain erinomaisuudee kruunua ja puhuvat ongelmasta, josta heillä ei ole minkäälaista omakohtaista kokemusta. Hyvä heittää neuvoja asiasta, josta eivät tiedä mitään.

Minä olen heittänyt kommentteja ylipainoisena. Olen laihduttanut nuoresta asti, mutta koska jo lapsena opin yhdistämään ruuan rakkauteen, olen tunnesyöppö.

Ketjun idea on saada ihmiset heräämään ja tajuamaan miten suuri merkitys tottumuksilla on. On sitten kyse aikuisten tai lasten syömisestä.

Yrittäkää hyvät ihmiset tajuta, ettei aina ole kyse läskivihasta.

Tunnustat olevasi tunnesyöppö eli syötkö siksi, koska herkut ovat hyvä vai koska käsittelet niin tunteitasi?

Koska käsittelen niin tunteitani. Kun minulla oli tylsää, iskettiin voileipä käteen. Kun tuli haava polveen, suklaata. Jne.

Ei tietenkään ole vanhempien vika, että olen lihava, mutta vanhempien yleensä tulisi ottaa vastuu siitä miten kasvattavat lapsen suhtautumaan ruokaan.

Ruoka on polttoainetta. Ei palkinto tai korvike jollekin.

Tämä on mielestäni se yksi syy ylipainoisuuden takana, jota normaalipainoiset eivät ymmärrä. Tunnesyömisestä on haastavampaa päästä eroon kuin siitä, että syö liikaa, koska ruoka maistuu hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitus menee niin usealla ihon alle? Aloittaja vain teki havaintoja toisen perheen arjesta ja syömisestä, mikä on ihan normaalia ja tervettä kunhan ei ole törppö ja tee sitä ilkeästi ääneen. Anonyyminä on helppo pohtia tällaisia asioita kenenkään nimiä mainitsematta, jolloin perhekään ei joudu kiusaamisen kohteeksi. Omia elämäntapoja on hyvä pohtia, toisia ihmisiä tarkkaillessa voi oppia jotakin uutta.

Miksi kukaan terve ihminen tekisi havaintoja toisen perheen elämästä ja raportoisi niitä vauvapalstalle? Kyllä vierailulla ollessa on terveempää keskittyä siihen yhdessäoloon muiden havainnoimisen sijaan.

Älä viitsi. Toinen juttu, jos ap olisi alkanut mökillä saarnata ivallisena perheen ylipainosta ja antanut kokopäiväisesti jotain terveysneuvontaa ja päivitellyt heidän tekemisiään, maininnut jopa syyttävästi lapsille lihavuudesta, sekä kertonut täällä pilkallisena kuinka rasvat vaan pursuivat suupielistä! 

Mutta ottikin asian fiksusti esille, eikä tässä ole ketään loukattu, paitsi mitä nyt ehkä kalikka joillekin kalahtanut? Ei pitäisi ampua sitä viestintuojaa, vaan kurkata peiliin. Ja nyt on kyse syyntakeettomista lapsista, eikä kukaan huutele kaupassa kellekään ulkonäköön liittyvää tai kyttää ostoskärryjä!

Ei kuitenkaan ottanut kantaa, eikä puuttunut, vaan teki huomioita ja hokasi vieläpä, että itselläkin on paljon korjattavaa asian suhteen.

Ja mitään "Läski, valas norsu" tyylistä ei ole aloituksessa, vaan ainoastaan pohdintaa tosiasioista. Miksi väännät faktan päälaelleen?

Itse katselin vierestä ystäväni harkittua ja määrätietoista laihdutusprojektia aluksi ihastellen ja TEIN HAVAINTOJA! Huomasin mm. kuinka itsetunto alkoi kasvaa, ja naisesta tuli, kas kummaa, ivallinen ja ilkeä kuittailija lihavia kohtaan sitä mukaa kun laihtui.

Tämä pointti oli mulle oleellinen varoitus, kun itse laihdutin. Hän muuttui aivan eri persoonaksi, mitä katselin vierestä. Ystävyytemmekin hän pisti poikki ja alkoi saalistaa miestäni! Kannattaa siis tehdä noita havaintoja :D

Ja tämä palsta on nimenomaan tällaisia keskusteluja/pohdintoja varten! Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille!  eri

"Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille! " Ehkä ystäväsi alkoi ilkeäksi ja pisti välinne poikki, koska sinäkin olet sellainen. Ilkeä siis.

Mitä konkreettistä hyötyä näistä pohdinnoistanne on kenellekään? Olette kiusaajia vaikka mitenpäin yrittäisitte nämä opettavaiset pohdintanne kääntää.

Just ja joo. Kyllä sitä kuule vähemmästäkin "kimmastuu", kun ei mene viesti perille, ei sitten millään! Miten tässä pohdit, kun joku huutaa samaa mantraa, kuinka ei saa puhua lasten lihomisesta mitään, koska silloin olet jonkin sortin kiusaaja ja mitä muuta?

Tämä valtava ylipaino (globaali ongelma jo) nykyajan lapsilla ei ole mikään tabu tai vaikenemisen paikka, vaan ihan avointa keskustelua ja pohdintaa vaativa, erittäin huolestuttava asia! Täällä vaan ei sitten millään haluta myöntää sitä, vaan syytellään muiden elämään tuppautuvaksi ja ivalliseksi kyylääjäksi. Jos mun lapsi olisi ylipainoinen, en ikinä vähättelisi asiaa. Ymmärtäisin senkin, jos joku huolestuneena (vaikka hoitaja tai opettaja) ottaisi asian puheeksi ja apuaan tarjoaisi. Käsittäisin sen oitis huolestuneisuudeksi mun lapsen terveydestä!

Mulla ei ole koskaan tapana kutsua ketään läskiksi, idiootiksi, ääliöksi, eikä muutenkaan mitään veemäistä, mutta nyt oli suorastaan pakko. Suotakoon tämän kerran!

Sinä tartut johonkin lillukanvarteen ja yrität iskeä vyön alle puhumalla ystävästäni. No ei onnistu, pysy asiassa :D Seuraavaksi tulee varmaan "Menikö tunteisiin", kuten aina.....

Oletko jo  antanut kommentin  itse aiheeseen? Jos olet, niin kerrotko numerot, niin voin käydä lukemassa? Kiitoksin!

Sähän tässä tosiaan pillastuit ja  käskit minut ilkeästi jääkaapille. Et tosiaan suoraan sanonut minua läskiksi, mutta rivien välistä se oli kyllä luettavissa. En sua sitä sinulle edes tätä yhtä kertaa. Väität olevasi ketjussa keskustelemassa, koska olet huolissasi ylipainoista, mutta samalla yrität lyödä toista keskustelijaa oletetulla ylipainolla. Sori vaan, mutta uskottavuutesi meni jo. Et ole vilpittömästi huolissasi ylipainosta.

Jos haluat tietää, mitä ajattelen aiheesta. Mielestäni yksi askel olisi se, että oltaisiin ystävällisempiä toisillemme, että kenenkään ei tarvisi alkaa syömään pahaan oloonsa. Ihmiset pitäisi opettaa syömään terveellista perusruokaa ja liikkumaan enemmän. Ja niille, joiden ylipaino on syntynyt tunnesyömisestä pitäisi terveydenhuollosta tarjota välineitä siihen, että oppisivat käsittelemään tunteensa muulla tavoin.

Vai pitäisi ihmiset nyt opettaa syömään terveellisesti? Mutta kun aiheestahan ei saisi edes keskustella, koska se on heti kiusaamista, jankuttamista tai itsestäänselvyyksien kertomista. Jos ap olisi opettanut tuolle tuttavaperheelle miltä terveellinen aamupala ja määrä näyttää, niin sekä tuo perhe, että palsta olisi hyökännyt kimppuun.

En tiedä kenen pitäisi opettaa kun itse ei haluta ottaa selvää tai ainakaan toteuttaa ohjeita ja muut eivät saa sanoa. Jopa terveydenhoitajiakin haukutaan, jos uskaltavat mainita asiasta.

Vai on se nyt inhottavien ihmisten vika, jos joku on ylipainoinen? Mites ois pakkanen? Tai jalkakipu? Tai työttömys? Tai stressaavat lapset? Naapurit? Pahaolo? Varmaan onkin joku noista tai joku muu nyt ainakin.

Alan oikeasti ymmärtämään, etten oikeasti ymmärrä miksi toiset ovat niin lihavia.

He eivät syö, koska haluavat syödä hyvän makuista ruokaa, vaan syövät jostain muusta syystä. He syövät, koska muut ihmiset käyttäytyvät jotenkin. He odottavat tietoa asioista, joita heille ei kuitenkaan saisi kertoa, koska se on kiusaamista. He eivät usko, että laihat voivat tietää miksi ovat laihoja, mutta lihavat voivat tietää miksi ovat lihavia. Lihavat mieltävät syövänsä ihan kuten laihat ja liikkuvansa kuin he.

Itse olen aina ajatellut, että syön vain ruokia joista pidän. Syön koska itse haluan. Muiden käytös ei liity ruokaani. Jos joku on ilkeä itken, en syö. Tiedän kyllä kun ylensyön tai olen syönyt liian vähän. Tiedän syöväni paljon vähemmän kuin moni isokokoisempi. Syön nälkääni ja lopetan kun nälkä on ohi.

Vierailija
204/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ongelmissa hoikan anoppini kanssa.

Hän on oikein kunnon läskivihaaja.

Kertoo iloisena kuinka hän on aina saanut syödä juuri niin paljon kuin haluaa, pullaakin joka päivä, ja on aina pysynyt hoikkana.

Itse olen aina saanut taistella kiloja vastaan vaikka syön vähemmän kuin tämä täydellinen anoppi. Anoppilassa käydessä paino aina nousee kun kohteliaisuus syistä on pakko syödä yhtä aikaa anopin perheen kanssa.

Anoppi oikein annostelee jokaiselle ruoat ja vetää hirveästi herneitä nenään jos sitä jättää syömättä.

Ja se pullan syöminen siellä tosiaan on jokapäiväistä 😒

Ne vierailut ovat yhtä helvettiä.

Vierailija
205/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ja joo. Kyllä sitä kuule vähemmästäkin "kimmastuu", kun ei mene viesti perille, ei sitten millään! Miten tässä pohdit, kun joku huutaa samaa mantraa, kuinka ei saa puhua lasten lihomisesta mitään, koska silloin olet jonkin sortin kiusaaja ja mitä muuta?

Tämä valtava ylipaino (globaali ongelma jo) nykyajan lapsilla ei ole mikään tabu tai vaikenemisen paikka, vaan ihan avointa keskustelua ja pohdintaa vaativa, erittäin huolestuttava asia! Täällä vaan ei sitten millään haluta myöntää sitä, vaan syytellään muiden elämään tuppautuvaksi ja ivalliseksi kyylääjäksi. Jos mun lapsi olisi ylipainoinen, en ikinä vähättelisi asiaa. Ymmärtäisin senkin, jos joku huolestuneena (vaikka hoitaja tai opettaja) ottaisi asian puheeksi ja apuaan tarjoaisi. Käsittäisin sen oitis huolestuneisuudeksi mun lapsen terveydestä!

Mulla ei ole koskaan tapana kutsua ketään läskiksi, idiootiksi, ääliöksi, eikä muutenkaan mitään veemäistä, mutta nyt oli suorastaan pakko. Suotakoon tämän kerran!

Sinä tartut johonkin lillukanvarteen ja yrität iskeä vyön alle puhumalla ystävästäni. No ei onnistu, pysy asiassa :D Seuraavaksi tulee varmaan "Menikö tunteisiin", kuten aina.....

Oletko jo  antanut kommentin  itse aiheeseen? Jos olet, niin kerrotko numerot, niin voin käydä lukemassa? Kiitoksin!

Sähän tässä tosiaan pillastuit ja  käskit minut ilkeästi jääkaapille. Et tosiaan suoraan sanonut minua läskiksi, mutta rivien välistä se oli kyllä luettavissa. En sua sitä sinulle edes tätä yhtä kertaa. Väität olevasi ketjussa keskustelemassa, koska olet huolissasi ylipainoista, mutta samalla yrität lyödä toista keskustelijaa oletetulla ylipainolla. Sori vaan, mutta uskottavuutesi meni jo. Et ole vilpittömästi huolissasi ylipainosta.

Jos haluat tietää, mitä ajattelen aiheesta. Mielestäni yksi askel olisi se, että oltaisiin ystävällisempiä toisillemme, että kenenkään ei tarvisi alkaa syömään pahaan oloonsa. Ihmiset pitäisi opettaa syömään terveellista perusruokaa ja liikkumaan enemmän. Ja niille, joiden ylipaino on syntynyt tunnesyömisestä pitäisi terveydenhuollosta tarjota välineitä siihen, että oppisivat käsittelemään tunteensa muulla tavoin.

Vai pitäisi ihmiset nyt opettaa syömään terveellisesti? Mutta kun aiheestahan ei saisi edes keskustella, koska se on heti kiusaamista, jankuttamista tai itsestäänselvyyksien kertomista. Jos ap olisi opettanut tuolle tuttavaperheelle miltä terveellinen aamupala ja määrä näyttää, niin sekä tuo perhe, että palsta olisi hyökännyt kimppuun.

En tiedä kenen pitäisi opettaa kun itse ei haluta ottaa selvää tai ainakaan toteuttaa ohjeita ja muut eivät saa sanoa. Jopa terveydenhoitajiakin haukutaan, jos uskaltavat mainita asiasta.

Vai on se nyt inhottavien ihmisten vika, jos joku on ylipainoinen? Mites ois pakkanen? Tai jalkakipu? Tai työttömys? Tai stressaavat lapset? Naapurit? Pahaolo? Varmaan onkin joku noista tai joku muu nyt ainakin.

Alan oikeasti ymmärtämään, etten oikeasti ymmärrä miksi toiset ovat niin lihavia.

He eivät syö, koska haluavat syödä hyvän makuista ruokaa, vaan syövät jostain muusta syystä. He syövät, koska muut ihmiset käyttäytyvät jotenkin. He odottavat tietoa asioista, joita heille ei kuitenkaan saisi kertoa, koska se on kiusaamista. He eivät usko, että laihat voivat tietää miksi ovat laihoja, mutta lihavat voivat tietää miksi ovat lihavia. Lihavat mieltävät syövänsä ihan kuten laihat ja liikkuvansa kuin he.

Itse olen aina ajatellut, että syön vain ruokia joista pidän. Syön koska itse haluan. Muiden käytös ei liity ruokaani. Jos joku on ilkeä itken, en syö. Tiedän kyllä kun ylensyön tai olen syönyt liian vähän. Tiedän syöväni paljon vähemmän kuin moni isokokoisempi. Syön nälkääni ja lopetan kun nälkä on ohi.

Ymmärrät varmaan, että terveydenhuollon työntekijät ja terveystiedon opettajat ovat esimerkiksi niitä henkilöitä, jotka voivat neuvoa ihmisiä syömään oikein. Se ei tietenkään ole vieraiden tehtävä.

Ja Eiköhän kaikki tiedä sen perusfaktan, että ylipainoiset ovat ylipainoisia, koska syövät enemmän kuin kuluttavat ja normaalipainoiset ovat normaalipainoisia, koska syövät saman verran kuin kuluttavat. Mutta kun paino-ongemat eivät ole niin yksinkertaisia. Jos olisit perehtynyt esimerkiksi tunnesyömiseen, niin ymmärtäisit, että jotkut ovat oppineet käsittelemään tunteitaan syömällä ja silloin ylipainon takana voi olla esimerkiksi muiden ihmisten ilkeys, koska kiusattu käsittelee kiusaamisen aiheuttamia tunteita syömällä. Kommentistasi käy hyvin selväksi, että et ymmärrä esimerkiksi tätä syytä ylipainon takana.

Vierailija
206/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus. Kuten olen aina sanonut, ei lapset mässäile jos ei ole talossa mässäiltävää.

Jos kaapissa on 5 erilaista sokerimurolaatikkoa, jääkaappi pullollaan suklaavanukkaita ja limuja ja kuivakaappi täynnä keksejä ja sipsejä ja karkkeja, niin aika varmaa on että lapset niitä syö ja kinuaa ja salaa ottaa kaiken aikaa.

Vierailija
207/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi tämä keskustelu ja sen pohdinnat aiheuttavat sinulle mielipahaa, mutta sen mielipahan syytä tulisi etsiä muualta kuin tämän keskustelun keskustelijoista. Tässä on yllättävän asiallisesti pohdittu sitä, miten paino-ongelmat voivat lähteä liikkeelle lapsuudenperheestä.

Ketjussa puhutaan ylipainosta ja ihmistä, joka pitää ketjua typeränä pidetään automaattisesti ylipainoisena ja käsketään häipymään ketjusta ja menemään jääkääpille. Etkö todellakaan ymmärrä? Ja nyt mielikuvituksessasi kehittelet minulle ongelmia. Hirveän älykkäältä ja hedelmälliseltä pohdinnalta todellakin tuntuu.

Edelleen toistan, mitä hyötyä kenellekään oon tästä pohdinnasta, joka on tasoa, että "läskit syövät liikaa" tai "läskit ovat läskejä, koska ovat oppineet väärät ruokailutottomukset".

Minulle, nuorelle lihomaan alkaneelle naiselle näistä pohdinnoista on hyötyä. Huonot tavat ovat hiipineet elämään niin varkain että niitä tulee pidettyä ihan normaaleina. Muiden ihmisten syömistottumusten tarkkailu ja niistä keskusteleminen netissä on auttanut minua itseäni pohtimaan syömisiäni ja suhdettani ruokaan. Onko ihme että ihmisiä keljuttaa, tulit ihan itse vapaaehtoisesti lihavuutta ja syömistapoja koskevaan keskusteluun mukaan hokemaan ettei aiheesta saa keskustella.

t eri

Sitä minäkin tässä enemmän mietin, että näistä saa enemmän irti sitä pohdintaa omalle kohdalle ja omille ruokavalinnoille.

En ainakaan itse ole käskemässä ketään laihduttamaan, vaan enemmän pistää miettimään sitä Minun ja Minun Perheeni jääkaapin sisältöä ja mitä Minä haluan opettaa Minun Lapselleni.

Toivottavasti sekin ei ole jo "läskivihaa".

On jos pidät tuon takia itseäsi muita parempana ihmisenä.

Onko kyseinen kommentoija sitten jotenkin ilmaissut pitävänsä itseään parempana ihmisenä? Viestissähän nimen omaan lukee ettei kommentoija puutu toisten tapoihin vaan ottaa niistä opikseen pohtiessaan oman perheensä tilannetta. Lihavuuskeskustelut ampuvat aina yli kun joukossa on ihmisiä joiden mielestä jopa ylipainon ajattelu on viharikos lihavia kohtaan. Osa meistä pystyy ihan oikeasti miettimään lihavuutta neutraalisti vailla vihamielisiä motiiveja tai halveksuntaa.

Nykypäivänä vielä sitä omaa painonhallintaa on ajateltava paljon enemmän kuin ennen.

Houkutuksia on joka nurkalla, pikaruokaloita rasvaisine aterioineen keskustat pullollaan, ruokakaupoissa sipsiä ja karkkia kymmeniä eri sortteja, samoin jäätelöjä ja limuja. Kassallakin vielä tyrkyllä erilaisia suklaapatukoita.

Ja jos kotona alkaa roskaruokahammasta kolottaa, on pitsatilaus vain yhden soiton tai parin klikkauksen päässä.

Näiden keskellä on oikeasti yksilötasolla keskityttävä siihen, mikä sitä painoa kerryttää ja miten saat pidettyä painon hallinnassa. Ja asiasta on voitava keskustella. Jos joku ottaa asiasta itseensä, niin helpompaa olisi klikata itsensä pois keskustelusta, jos käsittää kaiken pohdinnan juuri hänen itsensä haukkumiseksi.

Totta joka sana! Ja pidetään nyt edelleenkin mielessä, että on kyse lasten kasvavasta ylipainosta! Harva heistä klikkailee pitsaa tai karkailee Heseen, olettaisin, elleivät ´sitten vanhemmat ole heitä yksin nälkää kärsiviksi kotiin jättäneet.

Vierailija
208/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.

Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.

Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.

Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...

Jaa. Meillä ei syödä aamulla (eikä koskaan) muroja vaan puuroa ja karkkipäiväkin on vain kerran viikossa mutta kappas, ylipainoisia ollaan. Jotain peanutbutter-jelly leipiä en muuten ole koskaan nähnyt muualla kuin jenkkileffoissa, oikeastiko niitä muka joku suomalainen syö?

Jos puuroon laittaa lisukkeeksi sokerihilloa, niin siinä tulee jo lisäkaloreita. Pakastemarjat parhaimpia ja terveellisimpiä lisukkeita puurolle.

Ja olennaista tietty myös, mitä syötte niiden aamupuurojen ja karkkipäivä-karkkien välissä.

Se että sinä laitat puuroosi sokerihilloa ja jotain nutellaa ei tarkoita että normaalit ihmiset söisi moista p*skaa. Me normaalit sen sijaan syödään puuron kanssa nyt kesällä tuoreita marjoja ja talvella sitten pakastemarjoja. Lisäksi aamupuuron ja karkkipäivien välillä syödään tietenkin terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, eineksiä tai edes puolivalmiita ei meillä syödä. Janojuomana on vesi ja saunajuomana kerran viikossa limua. 

Tuskinpa käytän, kun tekstisdäni selvästi sanoin, että pakastemarjat parhaimpia :)

Mutta ok, syötte sopivasti ja olette ylipainoisia. No, mitäpä se minulle kuuluu.

Kertoo se kertoo susta jo ihan kaiken kun pidät pakastemarjoja parhaimpina. Oletko edes kuullut tuoreista marjoista? 

Vierailija
209/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka valitat heidän syömistään, nii katsoisit itse omien lapsien syömistä. Sillä hehän syävät jika päivä karrkia vissiin siis. Eli ei olisi valittamista siis.

Vierailija
210/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meillä ei syödä aamulla (eikä koskaan) muroja vaan puuroa ja karkkipäiväkin on vain kerran viikossa mutta kappas, ylipainoisia ollaan. Jotain peanutbutter-jelly leipiä en muuten ole koskaan nähnyt muualla kuin jenkkileffoissa, oikeastiko niitä muka joku suomalainen syö?

Jos puuroon laittaa lisukkeeksi sokerihilloa, niin siinä tulee jo lisäkaloreita. Pakastemarjat parhaimpia ja terveellisimpiä lisukkeita puurolle.

Ja olennaista tietty myös, mitä syötte niiden aamupuurojen ja karkkipäivä-karkkien välissä.

Se että sinä laitat puuroosi sokerihilloa ja jotain nutellaa ei tarkoita että normaalit ihmiset söisi moista p*skaa. Me normaalit sen sijaan syödään puuron kanssa nyt kesällä tuoreita marjoja ja talvella sitten pakastemarjoja. Lisäksi aamupuuron ja karkkipäivien välillä syödään tietenkin terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, eineksiä tai edes puolivalmiita ei meillä syödä. Janojuomana on vesi ja saunajuomana kerran viikossa limua. 

Tuskinpa käytän, kun tekstisdäni selvästi sanoin, että pakastemarjat parhaimpia :)

Mutta ok, syötte sopivasti ja olette ylipainoisia. No, mitäpä se minulle kuuluu.

Kertoo se kertoo susta jo ihan kaiken kun pidät pakastemarjoja parhaimpina. Oletko edes kuullut tuoreista marjoista? 

Miten tuoreita marjoja voi syödä puuron kera koko vuoden?  eri

Vierailija
211/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ehkä offtopic (vähän vaan), mutta onko kukaan koittanu Elvis voileipiä? Tuli noista peanutbutter jelly voileivistä mieleen. Maapähkinävoita ja banaani siivuja. suklaa levite/ banaanit oli selvä ei jatkoon, mutta saattas jopa toimia kunnon maapähkinävoilla.

Itelllä hemmetin huonot elintavat, mutta siitäpä kärsin kyllä ainakin tällä hetkellä ainoastaan minä itse.

Jos olis lapsia ni miettisin kyllä mitä niille suuhun pistää. 

Vierailija
212/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainon syitä ja länsimaiden kasvavaa lihavuusongelmaa pohditaan laajasti asiantuntija-tasolla, eli siltä kantilta ei ole lainkaan huono juttu, että tehdään niitä havaintoja ja pohditaan myls omia ruokailutottumuksia.

Näistä vaan ei oikein meinaa saada keskustella, kun näitä asioita kohtaan aina hyökätään julistamalla ne "läskivihaksi".

Koska nämä ketjut ovat läskivihaa.

Millä tavalla?

Näissä ketjuissa normaalipainoiseti ihmiset asettelevat päähänsä, jotain erinomaisuudee kruunua ja puhuvat ongelmasta, josta heillä ei ole minkäälaista omakohtaista kokemusta. Hyvä heittää neuvoja asiasta, josta eivät tiedä mitään.

Minä olen heittänyt kommentteja ylipainoisena. Olen laihduttanut nuoresta asti, mutta koska jo lapsena opin yhdistämään ruuan rakkauteen, olen tunnesyöppö.

Ketjun idea on saada ihmiset heräämään ja tajuamaan miten suuri merkitys tottumuksilla on. On sitten kyse aikuisten tai lasten syömisestä.

Yrittäkää hyvät ihmiset tajuta, ettei aina ole kyse läskivihasta.

Tunnustat olevasi tunnesyöppö eli syötkö siksi, koska herkut ovat hyvä vai koska käsittelet niin tunteitasi?

Koska käsittelen niin tunteitani. Kun minulla oli tylsää, iskettiin voileipä käteen. Kun tuli haava polveen, suklaata. Jne.

Ei tietenkään ole vanhempien vika, että olen lihava, mutta vanhempien yleensä tulisi ottaa vastuu siitä miten kasvattavat lapsen suhtautumaan ruokaan.

Ruoka on polttoainetta. Ei palkinto tai korvike jollekin.

Tämä on mielestäni se yksi syy ylipainoisuuden takana, jota normaalipainoiset eivät ymmärrä. Tunnesyömisestä on haastavampaa päästä eroon kuin siitä, että syö liikaa, koska ruoka maistuu hyvältä.

Minä joka olen kirjoitellut tähän ketjuun tuosta teollisuuden ja päättäjien painostamisesta ainakin käsitän tämän. Olen normaalipainoinen.  Uskon myös, että enemmistö normaalipainoisista käsittää tuon. Useimmilla meistä on jokin addiktio, tai useampi, tupakointi, porno, sokeri, rasvainen ruoka, alkoholi, pelaaminen, työ, shoppailu etc, mutta kaikki nuo ovat luonteeltaan loppujen lopuksi hyvin samanlaisia: samat aivoalueet aktivoituvat, niistä saatu mielihyvä on lyhyttä, hetkellistä ja pidemmällä tähtäimellä ne aiheuttavat valtavaa hallaa. Teollisuus ja teollisuuden lobbaamat päättäjät käyttävät meidän ihmisten heikkouksia hyväksi. Sitä vastaan tulee taistella, kaikkien meidän yhdessä, alkoholistit, ylipainoiset, luottotiedottomat, tupakoivat, anorektikot, kaikki siltä väliltä, kaikki!

Vierailija
213/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän läskivihaajien kasvatuksessa on mennyt pieleen? Miten läskiviha eroaa esimerkiksi rasismista?

Jännä juttu, että lihavuuden tutkimiseen upotetaan hirveät määrät rahaa. Kun joku tekee arkipäiväisen havainnon ruokailutottumusten vaikutuksesta ylipainoon, kyseessä on läskiviha.

Vierailija
214/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole se keneltä kysyit, mutta olen nähnyt kaupoissa heviosastoilla pitkin vuotta kaikkia pensasmustikoita etc rasioissa. Itse käytän ihan pakastemarjoja talvella puuroissa ja smoothieissa.

Vierailija
215/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia."

Meillä syödään vain yksi lämmin ateria päivässä. Mies syö aamulla kaurapuuron ja sitten on tuo iltapäivän lämmin ruoka (lautasellien ruokaa, mulle iso annos mutta mies haluaa mahansa täyteen joten syö useamman perunan ja pari-kolme kauhallista soosia, mutta ei sentään santsaa), ja iltapalaksi syö viiliä ja jugurttia. Mies on ylipainoinen 20-30 kiloa. Mies käy kävelylenkillä jokaisena päivänä.

Minä en syö edes joka päivä lämmintä ruokaa, jos se mitä muulle perheelle teen ei ole mun mieleistä tai ei vaan tee mieli. Kun syön, syön hyvin pieniä annoksia, jopa pienenpiä kuin 9v. pojat. Toki pojat syö kokonaisuudessaankin yleensä enemmän määrällisesti kuin minä kun kasvavat ja kuluttavat liikkumalla.

Minä olen n. 50kg ylipainoinen, olen ollut jo 15 vuotta. Peruskulutus on 2000 kaloria vuorokaudessa ja liikkumalla en kuluta kuin 400-600 kaloria, nyt kun en ole töissä niin en välttämättä sitäkään. Ei voidaan päätellä että syön yli 2000 kaloria vuorokaudessa vaikka en syö valtavia annoksia lämmintä ruokaa.

Ja lisättäkööt vielä tiedoksi, meillä ei kukaan syö muroja montaa lautasellista eikä syödä mitään jellymaapähkinävoileipiä, ei olla amerikkalaisia...

Vierailija
216/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä on vetänyt herneet nenään. Ja ymmärrän. Se oma paino ja ruokailutottumukset ovat arkoja aiheita. Valitettavasti moni sulkee silmänsä siltä, mikä oikeasti olisi itselle hyväksi. Sitä on jo niin tottunut omiin tapoihinsa, ettei nää niissä mitään väärää.

Mutta siis. Mä olen kasvanut ylipainoisten vanhempien kanssa. Itse olen, ihme kyllä, sisarusteni kanssa normaalipainoisia ja meillä on aikuisiällä suhteellisen terveelliset elämäntavat. Surullista on käydä vanhempien luona, jossa se elämä pyörii aina jollain tapaa sen ruuan ympärillä. Sen on tajunnut etenkin silloin, kun on itse muuttanut sieltä pois.

Äitini esimerkiksi puhuu usein, miten ”mähän syön vaan aina niin pieniä annoksia, vaikka oon näin iso. Moni pienempi syö paljon isompia.” Hmm. No tämä totta, lämpimät ruoka-annokset melko pieniä, mutta se ruuan laatu on todella heikkoa (rasvaa & suolaa täynnä, salaattia/vihanneksia ei juuri ikinä). Ja sen ruuan kylkeen otetaan pari leipää, joissa runsaasti voita, juustoa, meetvurstia. Ruokajuomana ehkäpä limsaa. Ennen ja jälkeen ruuan sitten napostellaan pitkin päivää ties mitä. Jäätelöä kerralla puoli litraa, illalla sitten paketista loput. Suklaalevy saattaa huveta päivän mittaan kuin itsestään jne.

Mutta silti aina jaksetaan painottaa sitä, että kun ”voi että, mä en yleensä jaksa kerralla paljoa syödä”. Kai sitä yrittää jotenkin itselleen uskotella, että kaikki ihan ok. Äitini on maailman rakkain, mutta äärimmäisen surullista katsoa vierestä, miten se ruoka ja ylipaino hallitsee koko elämää :(

Siis yöks. Ihanko oikeasti joku voi syödä noin? En siis kysy pahalla, vaan olen järkyttynyt jos tuo kuvailemasi on ihan oikeasti totta. Usein kun tuntuu, että lihavien kuvitellaan syövän todella epäterveellisesti ja just tyyliin kokonaisia suklaalevyjä päivittäin ja sitten vielä vähän liioitellaan. Itsekin siis olen lihava (+25kg) ja mä en syö ikinä noin, en edes sinne päin ja itseasiassa suklaata tai jäätelöä en syö koskaan. Enkä meetwurstia tai vaaleaa leipää, tummaakin noin kerran viikossa pinaattikeiton kaverina. Sen sijaan syön paljon kasviksia, usein lautasella ei olekaan kuin "pupun ruokaa" eli pääruoka on kasvisruoka ja sen kyljessä sitten puoli lautasellista salaattia, kurkkua, tomaattia yms. Toisella aterialla on sitten em. lisäksi kanaa tai kalaa.  Aamulla on ruispuuroa marjoilla ja raejuustolla tai keitetty kananmuna. Syön pääsääntöisesti kolme kertaa päivässä, välipaloja ja/tai naposteluja en harrasta. Joskus syön vielä iltapalaksi tuorepuuroa tai rahkaa, mutta useimmiten en syö mitään enää klo 18 jälkeen koska nukun siten paremmin. Alkoholia en käytä lainkaan ja janoon juon vettä ja vissyä. Muutaman kupillisen mustaa kahvia juon myös päivittäin ja ihan ilman kahvileipää.

Tuntuu inhottavalta, että tämänkin keskustelun perusteella minun oletetaan mättävän sisääni kaksin käsin erilaista p*skaa 24/7 ja olevan autuaan tietämätön mitä terveelliseen ruokavalioon kuuluu. Ja siksi muilla on oikeus heristää sormeaan ja valistaa kuinka paljon kaloreita on vaikkapa suklaapatukassa.

Vierailija
217/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta saa tuoreita marjoja ihan ympäri vuoden, toki kotimaisia saa vain näin kesällä. Tuntuu kieltämättä erikoiselta, että oikeasti marjoja päivittäin käyttävä liputtaisi pakastemarjojen puolesta näin kesälläkin. Tuoreet kun hakkaa ne mennen tullen.

Vierailija
218/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ongelmissa hoikan anoppini kanssa.

Hän on oikein kunnon läskivihaaja.

Kertoo iloisena kuinka hän on aina saanut syödä juuri niin paljon kuin haluaa, pullaakin joka päivä, ja on aina pysynyt hoikkana.

Itse olen aina saanut taistella kiloja vastaan vaikka syön vähemmän kuin tämä täydellinen anoppi. Anoppilassa käydessä paino aina nousee kun kohteliaisuus syistä on pakko syödä yhtä aikaa anopin perheen kanssa.

Anoppi oikein annostelee jokaiselle ruoat ja vetää hirveästi herneitä nenään jos sitä jättää syömättä.

Ja se pullan syöminen siellä tosiaan on jokapäiväistä 😒

Ne vierailut ovat yhtä helvettiä.

Ethän vihaa kaikkia hoikkia ja normaali painoisia anoppisi huonon käytöksen takia? Lopeta anoppilassa vierailut, ei tuollainen ole kivaa. Anopilla taitaa olla keliakia tai lapamato jos syö valtavat määrät herkkuja ja ruokaa lihoamatta. Mutta se jos hoikka ihminen syö vaikka yhteensä neljä pullaa kuukauden mittaan eri yhteyksissä, kahvilassa käydessä, kyläillessä etc ei vielä lihota. Ja jos muuten päivän mittaan syö pieniä määriä/vähän kaloreita niin ei siinä jos yhdestä pullasta ei lihoa vielä mitään elvistelemistä ole. Anoppisi ei nyt ole ihan tainnut käsittää, että se jos tulee ylipainoiseksi vaatii aivan eri volyymilla syömisen kuin se jos silloin tällöin syö pullan eikä liho. Tai sitten anoppisi tosiaan syö samat kalorimäärät kuin ylipainoiset syö mutta hänellä on jokin imeytymishäiriö suolistossa.

Älä joka tapauksessa mene anoppilaan jos meininki on tuollaista.

Vierailija
219/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä oikeasti söisit marjoja niin ei sun tarvitsisi kysyä.

Vierailija
220/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit, olet varmaan hilpeää mökkiseuraa. :D