Ja taas neljän lapsen äiti tekoripsissään valittaa, että ei ole rahaa
https://yle.fi/uutiset/3-10296697
Minäkin olisin halunnut vaikka kuinka monta lasta mutta ymmärrän sen, että lapset myös maksavat.
Kommentit (380)
”Toinen äiti on taas ihan toisenlainen, elää yhteiskunnan tuilla ja on koiraa kissaa ja käy ravintolassa lähes joka viikonloppu ja ostaa itselleen " kivaa", mutta lapsilla on mm. liian pienet ja aika usein likaiset vaatteet. Äiti käyttää elarit omiin kivoihin juttuihin - lapset ovat tulonlähde.”.
Tiedän äidin, joka tienaa 2700 e / kk ja mies vielä enemmän ja tämä äiti ei raaski ostaa edes oikean kokoisia pikkuhousuja tytölleen! Tytöllä aina nivuset ja reidet hinkkautuneet niistä pienistä pöksyistä.
Kuka, siis KUKA antaa 128-134 cm tytön laittaa jalkaansa 92-98 cm pikkuhousut? Tyttö on vielä kaikenlisäksi aavistuksen pyöreä.
Meillä poika käyttää 110-116 cm kalsareita nyt kun on 104 cm pitkä, koska kalsareiden ei kuulu olla liian pienet tai isot, vaan sopivat!!!
Uusi paketti kalsareita tai pikkuhousuja maksaa max. 8-10 e ja siinä tulee parhaillaan 10 kappaletta mukana. Miten on niin vaikeaa pitää huolta oikean kokoisesta vaatetuksesta? Onko kyseessä varattomuus, piheys vai kun ei vain kiinnosta??
Ääripäitä ja ajattelemattomia löytyy myös ihan ok:sti tienaavista.
Tämä esimerkkini äiti tallaa itse 150 euron kengissä, polttaa tupakkaa, käy baareissa ja lomailee vain miehensä kanssa, koska ainahan lapset saa jätettyä mummolaan tai toisen lapsen toiselle isälle, koska tällä lapsia kahden eri miehen kanssa..
Ei se raha tee hyvää äitiä kirjoitti:
”Toinen äiti on taas ihan toisenlainen, elää yhteiskunnan tuilla ja on koiraa kissaa ja käy ravintolassa lähes joka viikonloppu ja ostaa itselleen " kivaa", mutta lapsilla on mm. liian pienet ja aika usein likaiset vaatteet. Äiti käyttää elarit omiin kivoihin juttuihin - lapset ovat tulonlähde.”.
Tiedän äidin, joka tienaa 2700 e / kk ja mies vielä enemmän ja tämä äiti ei raaski ostaa edes oikean kokoisia pikkuhousuja tytölleen! Tytöllä aina nivuset ja reidet hinkkautuneet niistä pienistä pöksyistä.
Kuka, siis KUKA antaa 128-134 cm tytön laittaa jalkaansa 92-98 cm pikkuhousut? Tyttö on vielä kaikenlisäksi aavistuksen pyöreä.Meillä poika käyttää 110-116 cm kalsareita nyt kun on 104 cm pitkä, koska kalsareiden ei kuulu olla liian pienet tai isot, vaan sopivat!!!
Uusi paketti kalsareita tai pikkuhousuja maksaa max. 8-10 e ja siinä tulee parhaillaan 10 kappaletta mukana. Miten on niin vaikeaa pitää huolta oikean kokoisesta vaatetuksesta? Onko kyseessä varattomuus, piheys vai kun ei vain kiinnosta??
Tämä esimerkkini äiti tallaa itse 150 euron kengissä, polttaa tupakkaa, käy baareissa ja lomailee vain miehensä kanssa, koska ainahan lapset saa jätettyä mummolaan tai toisen lapsen toiselle isälle, koska tällä lapsia kahden eri miehen kanssa..
Tiedän ihan samantyylisen äidin.
Kiva olla näiden lasten kanssa juhlissa, kun lapsilla niin pienet housut, ettei peppu mahdu sinne ja rekkamiehen hymy paistaa ja itse vaan mietin, että miksei voi ostaa sopivia housuja lapsille :/
Äiti silti itse niin huoliteltuna ja aina jaksaa moittia muiden ulkonäköä ja muiden lapsia ja ”kaikki muut tekee kaiken päin persettä”, mutta ei vaan näe edes tuollaista pikkuasiaa, mikä PYLLISTÄÄ aivan naamansa edessä!!
En arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka, siis KUKA antaa 128-134 cm tytön laittaa jalkaansa 92-98 cm pikkuhousut? Tyttö on vielä kaikenlisäksi aavistuksen pyöreä.Meillä poika käyttää 110-116 cm kalsareita nyt kun on 104 cm pitkä, koska kalsareiden ei kuulu olla liian pienet tai isot, vaan sopivat!!!
Kiva olla näiden lasten kanssa juhlissa, kun lapsilla niin pienet housut, ettei peppu mahdu sinne ja rekkamiehen hymy paistaa ja itse vaan mietin, että miksei voi ostaa sopivia housuja lapsille :/
Äiti silti itse niin huoliteltuna ja aina jaksaa moittia muiden ulkonäköä ja muiden lapsia ja ”kaikki muut tekee kaiken päin persettä”, mutta ei vaan näe edes tuollaista pikkuasiaa, mikä PYLLISTÄÄ aivan naamansa edessä!!
En arvosta.
*Huutonaurua*
Kirjoitit aivan täydellisesti kuvaillen erästä minunkin tuttuani. Aina kehutaan, että rahaa on, mutta rahalla ei vaateta lapsia, vaan itseään ja omia harrastuksiaan.
Minä olen köyhän perheen lapsi ja keksin nyt äkkiseltään ainakin nämä puuhastelut kesältä, eivät ole tulleet kovin kalliiksi:
- Olen tehnyt vapaaehtoistyötä tänä kesänä
- Käynyt pitkillä kävelyretkillä ja yöuinneilla
- Vieraillut naapurikuntien museoissa ja kirkoissa, omat eväät mukana
- Käynyt erilaisilla luontopoluilla ym.
- Ollut mummolassa
- Leiponut paljon
- Marjastanut
- Pelannut sulkapalloa kaveriporukalla rannalla
- Katsellut elokuvia ja sarjoja paljon telkkarista
- Aloittanut omatoimisesti zumbaharrastuksen nettivideoiden avulla
Tässä nyt vain muutamia esimerkkejä ja kaikki lähes ilmaisia (miinus tietenkin automatkoihin kuluvat bensarahat yms)
Mielestäni Suomessa ei ole oikeasti köyhiä, vaan köyhyys on enemmän elämänhallinnan puutetta. Meillä pidetään tarkkaa kirjaa tuloista ja menoista ja budjetti suunnitellaan tarkkaan. Me myös syömme terveellistä ja monipuolista ruokaa köyhyydestä huolimatta.
Molemmat vanhemmat duunareita matalapalkka-alalla.
En suhtaudu vihamielisesti, vaan aidosti ihmetellen.
Vierailija kirjoitti:
En arvosta.
Olen samaa mieltä. Ekana ostetaan lapselle sopivat vaatteet ja vasta sitten, jos jää rahaa, käytetään itseensä rahaa.
Meillä tyttö valitsi vaatteita pursuavasta kaapista lempi villatakkinsa tai housunsa, joista hihat olivat liian lyhyet tai puki sen kuluneen ballerinamekkonsa päälleen... Oli hoikka, joten muuten sopivat. Tykkäsi niistä. Mut mitäköhän mustakin on ajateltu, etten osta vaatteita lapselleni...
Rastat kalliita? No ei kyllä tarvi olla, jos on luonnolliset omista hiuksista, itse (tai kaveri) pyörittelee. Siinähän ne itsestään mukana sitten kulkee. Itse voi huoltaa sen mitä ne tarvii. Ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
rastatkin on aika kalliita, ja tatskat...
Rastat kalliita? No ei kyllä tarvi olla, jos on luonnolliset omista hiuksista, itse (tai kaveri) pyörittelee. Siinähän ne itsestään mukana sitten kulkee. Itse voi huoltaa sen mitä ne tarvii. Ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedätte, että on kalliit ripset, eikä halvat tekoripset? Ei hän minusta niin huolletulta näytä, että ulkonäköön menisi kauheasti rahaa.
Itse olisin huolissani siitä, että kohta hänen tukiaan aletaan syynätä "yritystoiminnan" vuoksi, kun ei myy kirpparilla omia vanhoja tavaroitaan vaan käsitöitä.
Niin, miksi kaikkien ei tarvitse maksaa veroja tai eläkkeitään, miksi osa saisi yritystoiminnasta tuloja verottomana? Voisiko sama olla kaikilla yrittäjillä, joilla ei ole työntekijöitä?
No kyllä mun mielestä olisi hyvä jos omia käsitöitä ja taidetta saisi myydä verovapaasti johonkin tiettyyn tulorajaan asti. Eikä katsottaisi varsinaiseksi yritystoiminnaksi vähäisillä tuloilla. Sitten vasta alkaisi tuollaisesta toiminnasta verojen maksu (esim. portaittaisesti), kun alkaa tulot olla tavallisten ansiotulojen luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden ripsihuoltojen hinnalla ostaa jokusen huvipuistorannekkeen. Mutta elämä on toki valintoja täynnä.
Tottahan toki. Tiesithän kuitenkin, että ripset voivat olla 3euron itse liimattavat tekoripset? Niitäkin voi käyttää uudestaan ja uudestaan.
Mutta onhan sitä pakko päästä arvostelemaan, tottakai! Olette kyllä ilkeämielisiä nihlistejä monet! Juuri tuollaisten ihmisten mielestä köyhä ei saa tehdä mitään kun kyllähän silläkin rahalla saa taas ruokaa jajajajaja...!
Kas kun ette jo vouhkaa, että ostaisi sienirahoilla ruokaa! Rastojen pito voi tulla edullisemmaksi kun jatkuvat parturikäynnit ja nehän on voitu tehdä itse tai ystävän kädenjälkeä. Ette voi tietää.
Toisekseen on tutkittu, että taloudellisesti heikommassa asemassa olevat ovat huonommin koulutettuja, tupakoivat yleisemmin kun hyvätuloiset jne. Ja sille tilastoteidolle on syy: henkinen väsymys, voimattomuus ja pahoinvointi. Siitä te parempiosaiset arvostelijat ette tiedä mitään.
Kun mieli on oikein päässyt alas niin se suklaalevy houkuttaa enempi kun 5kg porkkanoita, joista tehdä sosekeittoa, raastetta ja syödä sinällään ja lenkkeillä ilmaiseksi!
On niin, että, vaikka tienaisi vähän, mutta kuuluu silloin jonnekin, on osa työyhteisöä ja hyväksyttävämpi toisten silmissä, sekin jo riittää voimaan paremmin, vaikka rahallisesti olisikin tiukkaa. Sinua ei silloin arvostella niin ankarasti. Saa säilyttää oman arvonsa ja tuntonsa.
Puhettakaan hyvätuloisista.
Köyhällä ei saisi olla kaunis koti tai nätti mekko kun aina senkin sijoituksen voi tehdä parempaan. Ei mitään väliä mielihyvällä (ostoksella sitä voi saada hetkeksi heti), kuntokuurit ei ehkä innosta kun ei ole vaihtoehtoja kaurapuurolle! Jos saisi itse VALITA asia olisi toki eri. Pakon edestä ahdistuu helpommin. Eli teidän valinta syödä kaurapuuroa joka aamu ei ole sama kun se, että JOUTUU syömään sitä aina, halusi tai ei tai paremminkin: ilman mahdollisuutta jonakin aamuna hemmotella perhettään enemmän.
Ja tässä vain raapaisu pintaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden ripsihuoltojen hinnalla ostaa jokusen huvipuistorannekkeen. Mutta elämä on toki valintoja täynnä.
Tottahan toki. Tiesithän kuitenkin, että ripset voivat olla 3euron itse liimattavat tekoripset? Niitäkin voi käyttää uudestaan ja uudestaan.
Mutta onhan sitä pakko päästä arvostelemaan, tottakai! Olette kyllä ilkeämielisiä nihlistejä monet! Juuri tuollaisten ihmisten mielestä köyhä ei saa tehdä mitään kun kyllähän silläkin rahalla saa taas ruokaa jajajajaja...!
Kas kun ette jo vouhkaa, että ostaisi sienirahoilla ruokaa! Rastojen pito voi tulla edullisemmaksi kun jatkuvat parturikäynnit ja nehän on voitu tehdä itse tai ystävän kädenjälkeä. Ette voi tietää.Toisekseen on tutkittu, että taloudellisesti heikommassa asemassa olevat ovat huonommin koulutettuja, tupakoivat yleisemmin kun hyvätuloiset jne. Ja sille tilastoteidolle on syy: henkinen väsymys, voimattomuus ja pahoinvointi. Siitä te parempiosaiset arvostelijat ette tiedä mitään.
Kun mieli on oikein päässyt alas niin se suklaalevy houkuttaa enempi kun 5kg porkkanoita, joista tehdä sosekeittoa, raastetta ja syödä sinällään ja lenkkeillä ilmaiseksi!
On niin, että, vaikka tienaisi vähän, mutta kuuluu silloin jonnekin, on osa työyhteisöä ja hyväksyttävämpi toisten silmissä, sekin jo riittää voimaan paremmin, vaikka rahallisesti olisikin tiukkaa. Sinua ei silloin arvostella niin ankarasti. Saa säilyttää oman arvonsa ja tuntonsa.
Puhettakaan hyvätuloisista.Köyhällä ei saisi olla kaunis koti tai nätti mekko kun aina senkin sijoituksen voi tehdä parempaan. Ei mitään väliä mielihyvällä (ostoksella sitä voi saada hetkeksi heti), kuntokuurit ei ehkä innosta kun ei ole vaihtoehtoja kaurapuurolle! Jos saisi itse VALITA asia olisi toki eri. Pakon edestä ahdistuu helpommin. Eli teidän valinta syödä kaurapuuroa joka aamu ei ole sama kun se, että JOUTUU syömään sitä aina, halusi tai ei tai paremminkin: ilman mahdollisuutta jonakin aamuna hemmotella perhettään enemmän.
"suklaalevy houkuttaa enemmän kuin porkkana" ihan totta? Siinähän sinulla on vastaus. Köyhillä (ja lihavilla) ei ole yhtään itsekuria. Ihan uskomatonta, ollaan kuin pieniä lapsia "noku mä haluuuuuuun".
Meistä hyväosasista moni on joskus ollut pienituloinen, ja tiedämme sen elämän ihan tarkkaan. Kaikkia houkuttelee suklaa enemmän kuin porkkana, mutta jos aina valitsee sen suklaan, lopputulos on ylipaino ja pahoinvointi.
Henkistä köyhyyttä valita se suklaa aina. Ihan kuten on henkistä köyhyyttä käyttää rahaa tupakkaan ja kaljaan (molemmat näkyy kuvasta), ja sitten volista miksei muut maksa lomaa. Tai syödä kaurapuuroa joka aamu ellei siitä tykkää, samalla hinnalla saa muitakin puuroja, ja tähän aikaan vuodesta löytää ilmaisia marjoja antamaan puuroon vaihtelua. Toimeentulotuella on varsin hyvin varaa syödä monipuolisesti, jos viitsii nähdä vaivaa, esim pannukakkuainekset ei montaa kymmentä senttiä maksa. Kun on varaa opintotuellakin, joka on murto-osa lapsiperheen toimeentulotuesta.
Henkistä köyhyyttä ei yhteiskunta voi auttaa.
Mulla on taas kaveri jolla on pari sakemannia ja 4 kissaa. Lapsia 3. Työtön ja myös köyhä mutta silti on varaa ostella itselleen helvetin kalliita laukkuja, ripsenpidennyksiä ja kampaamoissa käydään säännöllisesti. Lapsille ostaa kyllä kirpputoreista vaatteet ja eläimet saavat kaupasta halvinta ruokaa. Joskus eläinlääkärissä käyminen on tälle kaverille hirveä rasitus ja haaste kun ei voi ostaa itselleen sitten kallista laukkua. Tämä kyseinen ihminen saa minut ärsyyntymään suuresti. Miksi ottaa eläimiä tai tehdä lapsia jos on hirveä tarve ostaa itselleen kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on taas kaveri jolla on pari sakemannia ja 4 kissaa. Lapsia 3. Työtön ja myös köyhä mutta silti on varaa ostella itselleen helvetin kalliita laukkuja, ripsenpidennyksiä ja kampaamoissa käydään säännöllisesti. Lapsille ostaa kyllä kirpputoreista vaatteet ja eläimet saavat kaupasta halvinta ruokaa. Joskus eläinlääkärissä käyminen on tälle kaverille hirveä rasitus ja haaste kun ei voi ostaa itselleen sitten kallista laukkua. Tämä kyseinen ihminen saa minut ärsyyntymään suuresti. Miksi ottaa eläimiä tai tehdä lapsia jos on hirveä tarve ostaa itselleen kaikkea?
Lapset ovat näille äideille tulon lähde, ikävä kyllä ja tätä ei voi piilottaa muilta ihimisiltä - näkyy, mutta kukaan ei sano aiheesta asianomaiselle.
Toisaalta onneksi edes joku tekee lapsia tässä maassa, tosin mitkä eväät näille lapsena annetaan on toinen asia... vanhemmilta ne opit saadaan, ei koulussakaan taikatemppuihin pystytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat näille äideille tulon lähde, ikävä kyllä ja tätä ei voi piilottaa muilta ihimisiltä - näkyy, mutta kukaan ei sano aiheesta asianomaiselle.
Toisaalta onneksi edes joku tekee lapsia tässä maassa, tosin mitkä eväät näille lapsena annetaan on toinen asia... vanhemmilta ne opit saadaan, ei koulussakaan taikatemppuihin pystytä.
Näin, vaikka kuinka koulussa opetettaisiin budjetointia, säästämistä ja järkeviä valintoja, niin kuinka todennäköisesti yksikään tämänkään lapsista ei jatkaisi samaa kalja/tupakka/elämä tuilla-elämää. Mistä he oppisivat, että rahat ansaitaan ihan itse, lomia varten säästetään, opiskellaan ammatti eikä kerjätä. Ei niin mistään. Vaikka koulussa näitä asioita opetettaisiin, niin kuinka todennäköistä on että tämmöisen mallin saaneita lapsia kiinnostaisi? Vielä teininä ja murrosiän kourissa.
Mitä pahaa siinä on jos ostaa kirpputoreilta ostaa lapsilleen vaatteita? :0
Niin, köyhyys tuntuu olevan kovin suhteellista.
Olen seurannut vierestä tutun perheenäidin elämää ja onhan se aikamoista- asuvat isohkossa omakotitalossa maalla, on mökkiä, auto sekä useampaa eläinlajia hevosista lähtien. Mutta: ei ole varaa ostaa margariinia leivän päälle!! Teki tästä siis vähän aikaa sitten ihan päivityksenkin, kun "lapset kyselivät nälkäisinä miksi emme voi ostaa..". Voi hyvä luoja tuota touhua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ette jo vouhkaa, että ostaisi sienirahoilla ruokaa! Rastojen pito voi tulla edullisemmaksi kun jatkuvat parturikäynnit ja nehän on voitu tehdä itse tai ystävän kädenjälkeä. Ette voi tietää.Toisekseen on tutkittu, että taloudellisesti heikommassa asemassa olevat ovat huonommin koulutettuja, tupakoivat yleisemmin kun hyvätuloiset jne. Ja sille tilastoteidolle on syy: henkinen väsymys, voimattomuus ja pahoinvointi. Siitä te parempiosaiset arvostelijat ette tiedä mitään.
Puhettakaan hyvätuloisista.Köyhällä ei saisi olla kaunis koti tai nätti mekko kun aina senkin sijoituksen voi tehdä parempaan. Ei mitään väliä mielihyvällä (ostoksella sitä voi saada hetkeksi heti), kuntokuurit ei ehkä innosta kun ei ole vaihtoehtoja kaurapuurolle! Jos saisi itse VALITA asia olisi toki eri. Pakon edestä ahdistuu helpommin. Eli teidän valinta syödä kaurapuuroa joka aamu ei ole sama kun se, että JOUTUU syömään sitä aina, halusi tai ei tai paremminkin: ilman mahdollisuutta jonakin aamuna hemmotella perhettään enemmän.
Erittäin hyvä kirjoitus. 👌 Noin se juuri on.
Vierailija kirjoitti:
Pakko minunkin tulla sanomaan oma mielipide. En usko sekuntiakaan etteikö tässä(kin) tapauksessa onnistuisi vaikka reissu huvipuistoon. Se vaan vaatii suunnitelmaa. Sitä voi vaikka vielä talven kuluessa mennä katsomaan netistä paljonko ranneke, matkat, ym maksaa ja alkaa.. tadaa.. SÄÄSTÄMÄÄN sellaista kutsukaamme vaikka lomakassaa jo hyvissä ajoin. Oon aika varma että turhia menoja on ja niitä karsimalla saa haalittua kasaan reissuun tarvittavan rahan kuukausien saatossa. Juu ei viiden ihmisen huvipuistoreissu kaikkineen ole halpa, tiedän. Mutta ei ole mahdoton jos tekee asialle jotain muutakin kun uikuttaa.
Kun ei kaikki parempituloiset/työssäkäyvätkään vaan yhtäkkiä saa ideaa maksa sitä sitten kerralla, useimmat suunnittelevat ja säästävät.
Hyvä kuitenkin että artikkelin henkilö tekee itse jotain ja myy niitä käsitöitä.
Säästäminen on ihan hyvä vinkki. tekis vaan mieli joskus vähän yhdistellä näitä keskusteluja, joissa kehotetaan milloin mihinkin ongelmaan helppona keinona säästäminen tarpeeksi ajoissa.
Pari viikkoa sitten kävi kuumana keskustelu, jossa valitettiin käsistä karanneista lukiokustannuksista. Siinä keskustelussa useampi kehotti säästämään sen lapsen lapsuuden aikana lukiota varten, se kolmisen tonnia minkä lukio nykyisin maksaa saa kuulemma heittämällä säästöön.
Kun heinäkuu kääntyy elokuuksi, alkaa köyhien mollaaminen siitä, että nyt kun alat laittamaan rahaa säästöön, saat lapsille lahjat ja jouluruoat.
Kun joku miettii syysloman kynnyksellä mihin saa pikkukoululaisen hoitoon syyslomaviikon ajaksi, niin tietäväiset on heti ehdottamassa hoitajan palkkaamista - syyslomahan ei ole voinut tulla yllätyksenä ja sitä varten olisi voinut koko alkuvuoden säästää.
Joulun jälkeen tulee talviloma ja auta armias jos joku pienituloinen avautuu kun harmittaa ettei perhe voi mennä vaikka edes päiväksi laskettelemaan. Säästäminen olisi tähänkin ollut ratkaisu - koko vuosi oli aikaa säästää, eikä se talvilomakaan yllätyksenä tule.
Lisäksi aina naurattaa tää pääkaupunkikeskeisyys. "Lintsin reissuun meni 0 €" Haluaisin nähdä sen 0 € reissun jonka joku onnistuu Mikkelistä käsin tekemään. Huvittavana esimerkkinä tuokin, että "Ranuan eläinpuisto on lähellä Kajaania". Kyllä, ja Jyväskylä on lähellä Helsinkiä - etäisyys suurinpiirtein sama.
Jutusta ei myöskään käy ilmi minkä ikäisiä lapsia perheessä on. Jospa siellä on esim. se lukiolainen? ja pikkukoululainen? Tuskin 4 lasta on ihan vuoden välein putkahtaneet, jolloin jostain Linstin 0 € laitteista voisikin olla jotain iloa.
Mutta joo, säästäminen on aina hyvä juttu, jos siihen pystyy. Mutta jostain toimeentulotuesta ei kyllä ihan totuuden nimessä ihmeitä säästellä lukioihin ja huvipuistoihin, jouluihin ja juhannuksiin. Itse hyvätuloisena pystyn ymmärtämään tämän hyvin.
Minusta tuo on mainio idea tienata hieman ekstraa. Eipä tuolla sellaisia varmuudella tienaa, että siitä veroja kauheasti makseltaisiin. Lisäksi ymmärsin että sienihomma on vaan tällainen kesäprojekti jolla tienaa vähän ekstraa. Tuskin hän syksyn tullen kerrostalon maaterassilla kauheasti sieniä betonista valaa. Mutta sekin on väärin, pitäis vaan nöyrästi mennä sinne marjastamaan, joka on ainoa sallittu tulonhakkimiskeino köyhälle (sen "mene töihin" kehotuksen lisäksi)
Mun pitää sanoa että katsoin kyllä "sivusilmillä" uutisissa kun tätä Minnaa haastateltiin, silloin jäin käsitykseen että hän tekee noita sieniä avittaakseen muiden perheiden lapsia, ei omiaan. No selvisihän tämäkin nyt. Mitäs tässä nyt sitten pitäisi aatella..
Noista kesäloma-aineista.. Itsekin aina loman loputtua kuuntelin, miten oltiin käyty vaikka ja missä. Sitten pääsin itse kertomaan, että menin vajaan parin tunnin matkan päähän serkkulaan ja kuinka mua kaksi vuotta vanhempi, poikapuolinen serkku opetti mut mato-onkimaan, löytämään matoja, laittamaan sen oikein koukkuun (se pitää "pujottaa" pitkällä pituudella, muuten kala vaan syö sen osan minkä vilkkuu irti koukusta), yms.
Ja kerroin, kuinka mentiin sitten kerran kalaan niin, että minä menin yhdelle laiturille ja serkku vähän matkan päähän toiselle, kun halusi virvelöidä. Minä nostin yksin 9 ahventa ja serkku melkeinpä saman verran. (Serkku oli myös opettanut, että ahvenilla on selkäevässä piikit, eli pitää livuttaa käsi pään puolelta ja pitää hyvin kiinni.) Sitten älyttiin, että kumpikaan ei ollut ottanut pussia mukaan mahdollista saalista varten. Ei hätiä mitiä, serkku haki pari karahkaa ja pistettiin kalat kiduksistaan niistä läpi. Oltiin varmasti komea näky, noin 10 ja 12v serkukset kävelemässä kepit tanassa, joissa kummassakin aikasen monta ahventa.:D
Saatiin illalla tädin tekemiä ahvenfileitä, sekä ahvenpihvejä.
Osa luokkakavereista nauroi jälkeenpäin, että tuoko oli siistein juttu, mitä sulle sattui!? Mutta osa tuli oikein tuulettamaan, että vau, he ei ole onkineet koskaan!
Pienet asiat.:)