Miksi kaveri esittää "tyhmää"?
Ollaan siis molemmat yliopistossa samalla vuosikurssilla, keväällä päättyi toinen lukuvuosi.
Meillä on tentit vaikeita, tyytyväisiä on moni kunhan vaan on päässyt tentin läpi eli ykkösen ka. ei ole mikään ihmeellisyys eikä todellakaan este esim väikkärin aloittamiselle jo opiskelujen aikana.
Itellä arvosanat on kakkosia, en vaan jaksa lukea tentteihin kun oon kroonisesti niin väsynyt. Pärjään kyllä harkoissa yms, ja usein tentit on vaan pikkutarkkoja kysymyksineen, että siellä on monta kysymystä, jotka klaaraan, mutta sitten on yksi iso essee ja monivalinta, joihin en vaan ole ehtinyt lukemaan. Joo seli seli, tiedän. Mutta kuten aiemmin mainittu, monella muulla ihan sama tilanne.
No sitten tää mun kaveri, luulin koulun ekoista päivistä lähtien että hänellä ihan sama tilanne, siis pärjätään ihan ok mutta ei olla parhaita tietäjiä ja taitajia. Joskus kun oon häneltä kysyny jotain kinkkistä asiaa, hän toteaa "no älä nyt multa kysy, luuletko että mä muka tiedän!" ja kauheeta kikatusta. Ei koskaan osaa vastata mulle mitään järkevää. (Sittemmin oon kyllä asiaa miettiessäni tajunnut, että opettajien kysymyksiin hän on aina nopeasti vastannut..) Hän usein myös valittaa, että kotiin koulusta tullessa ei jaksa opiskella kun pitää ekaks rentoutua yms, siitä tulee mielikuva että jaksaa aloittaa lukemisen vasta illalla jos silloinkaan. Jos puheenaiheena on hyvät opiskelutekniikat, ei hän osaa muuta kuin tuijottaa pyöreillä silmillä.
Nyt sitten vähä aikaa sitten ollessamme yhessä, hän näytti mulle weboodista jonkun aiemmin suoritetun kurssin nimeä, ja vaikka hän taisi yrittää sormella peitellä numeroitaan, niin huomasin että arvosanat oli käytännössä pelkkiä vitosia! (En ottanut asiaa puheeksi, esitin etten huomannut)
Meillä vielä monesta tentistä on vain muutama, joskus vain yksi, saanut vitosen, ja nytpä tiedän että aina kyseessä on ollut kaverini! Oon vielä joskus päivitelly arvosanojen ilmestymisen jälkeen että "olipahan taas toiki tentti, taas vain yks vitosen saanu" ja hän on vain myötäilly vieressä.
Täsmennän, en ole kateellinen kaverille. Hän on ahkera ja jaksaa lukea ilmeisesti paljon, itse en vastaavaan enää kykene. Mutta hieman suututtaa ja tuntuu jopa loukatulta, varmasti hän olisi näiden kahden vuoden aikana osannut vastata moneenkin mun kysymykseen, muttei sitten ole viitsinyt. Ja minkä takia joku haluaa muka piilotella hyviä arvosanojaan, varsinkin kaveriltaan? Itse olen peruskoulussa ja lukiossa ollut se kympin tyttö, (koska silloin ei tarvinnu paljonkaan nähdä vaivaa hyvien arvosanojen eteen) ja ikinä en hävenny osaamistani enkä varsinkaan esittänyt tyhmempää kuin olinkaan.
Pitkä teksti, kiitos jos joku jaksaa lukea ja kommentoida, eli mikä saa aikaan tuollaisen käytöksen?
Kommentit (51)
On helpompaa esittää tyhmää. Joku opskelukaveri saattaa yrittää ratsastaa toisen menestyksellä ja pääsee näin helpommalla. En tarkoita nyt että sinä tekisit niin.
Mutta näitä on. Ei jaksa itse keskittyä luennolla ja sitten sen jälkeen odottaa kaverilta täydellistä koostetta. Tai ryhmätehtävissä ei viitsi edes ottaa tehtävänannosta selvää, koska luottaa siihen et kaveri tekee sen kuitenkin.
Jos opiskelukaverillasi on ollut näitä siivellä menijöitä esim lukiossa?
Näitä pimeitä on korkeakouluissa!
Mulla oli samanlainen kaveri oikiksessa.
Heidillä oli rivi vitosia, ja niitä myös weboodista esitteli. Koskaan ei auttanut missään!
Itselläni oli on rivi ykkösiä, opiskelin 3 vuodessa ja olen huippu-uralla, ollut Suomessa ja ulkomailla.
Lieneekö sanomattakin selvää, että nämä 5 rivin mulkerot eivät ole työelämässä sitten pärjänneet.
Naiset eivät menesty, koska ovat juuri kuvailemiasi.
Hän haluaa antaa kuvan, että ottaa rennosti ja menee sieltä missä aita on matalin sopeutuakseen porukkaan. Tai on sitä mieltä, että jaettu tieto on menetetty tieto.
Eihän hän esitä tyhmää, vaan sellaista, joka ei menesty kauhean hyvin. Sellaista, jollaisena sinäkin tuot itseäsi esiin.
Ehkä hän oikeasti panostaa opiskeluun eikä halua sen ulkopuolella puhua siihen liittyvistä asioista ja vastailla kysymyksiin, koska haluaa vaihtaa vapaalle. Siksi esittää tyhmää. Hän ei halua vastailla sinulle. Ymmärrä vihje.
Muuten ajattelisin, että on vain vaatimaton luonne, mutta jos ei auta edes kysyttäessä, niin sitten on jotain muuta taustalla. Ehkä pelkää joutuvansa tukioppilaaksi jos paljastaa tietonsa, eli on vain laiska auttamaan.
Toisinaan se, että osaa ja ymmärtää asiat muita paremmin/nopeammin, saattaa eristää porukasta. Pahimmillaan siitä voi joutua kiusatuksi. Jos on tuollaisia kokemuksia menneisyydestä, voi uuteen opiskelupaikkaan siirtyessä olla varovainen kertomaan omasta menestyksestä. Varsinkin, jos kaikki muut kokevat opiskelun ja tentit hyvin vaikeaksi.
Sinänsä edistystä, minun yliopistoaikoina tenttitulokset olivat näkyvillä ilmoitustaululla ja kaikki näkivät toistensa arvosanat.
Esittää ettei osaa, koska ei halua auttaa sinua. Itse en tuollaista ihmistä ystäväkseni haluaisi. Kuulostaa itseriittoiselta omaan napaansa tuijottajalta, jollaisia valitettavasti on paljon ja koko ajan vain enenevissä määrin.
Vierailija kirjoitti:
Heidillä oli rivi vitosia, ja niitä myös weboodista esitteli. Koskaan ei auttanut missään!
Itselläni oli on rivi ykkösiä, opiskelin 3 vuodessa ja olen huippu-uralla, ollut Suomessa ja ulkomailla.
Lieneekö sanomattakin selvää, että nämä 5 rivin mulkerot eivät ole työelämässä sitten pärjänneet.
Mä vain naureskelin Heidille kun esitteli vitosiaan.
Tein sitten sitä, mitä parhaiten osasin eli työtäni.
Nyt on toisinpäin, että Heidit haluaisivat kovasti apua työssä, verkostoitumisessa ym piireihin pääsyssä.
Mutta ei se mene näin. Kerran olet mulkku. Aina mulkku. Ihan turha alapeukuttaa, tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vain naureskelin Heidille kun esitteli vitosiaan.
Tein sitten sitä, mitä parhaiten osasin eli työtäni.
Nyt on toisinpäin, että Heidit haluaisivat kovasti apua työssä, verkostoitumisessa ym piireihin pääsyssä.
Mutta ei se mene näin. Kerran olet mulkku. Aina mulkku. Ihan turha alapeukuttaa, tarina on tosi.
Aivan käsittämätöntä sheissemarjajuttua sinäkin kirjoittelet. Oikiksestako valmistunut ja noin sairaan idiootti. Good luck. Karma puraisee kyllä sinuakin.
Siis miten pahantahtoisia ihmisiä täällä oikein on?
En ole häneltä siis koskaan vapaa-ajalla kysynyt mistään tehtävästä, ei muakaan kahvilassa istuessa kiinnostais koulutehtäviä pohtia. Luentotauoilla tai itseopiskelutilossa (= eli ei hiljaisessa lukusalissa) olen näitä kysellyt, enkä siis vaatinut vastausta kysymykseen 1A ja 3B, vaan lähinnä siiheen tyyliin että "minkäköhän vuoksi tää asiaa tehdään näin" ja monen muun kurssikaverin kanssa asiasta ryhdytään keskustelemaan, eikä se mee koskaan niin että aina yksi opettaa ja muut sitten ovat opetuslapsina vain kuuntelemassa. Mutta tämä yks kaveri vaan väittää että hänellä ei ole mitään tietoa.. Oon tehny hänen kanssaan monta viikkoa kestäneen parityön ja mä olin se joka teki suurimman osan tiedonhausta, kun hän väitti että on huono englannissa (suomeksi ei tietoa löytynyt melkein ollenkaan) Nyt kyllä mietin, pitikö tuokaan paikkaansa.. :/
Ap
P.s. sori jos kuulostan ilkeältä, tarkoituksena ei ole haukkua kaveria
Jospa hän on vaan tosi epävarma? Mulla on huono itsetunto, ja silloinkin kun onnistun ajattelen että se oli vaan sattumaa tai että onnistuin tenttivastauksessa huiputtamaan ja vaikuttamaan fiksummalta kuin olen. Tunnen yleensä olevani tyhmempi kuin opiskelukaverit, ja tuntuu oudolta että saan kuitenkin hyviä arvosanoja. Puuttuu vaan kaikki itseluottamus asian suhteen.
Niin ja työelämässä pärjäämisellehän tää ominaisuus on ihan kuolinisku, tiedän sen jo nyt. En vaan omin avuin tunnu pääsevän näistä vääristyneistä ajatusmalleista....
14
Joo, voihan tuossa mukana olla huonoa itsetuntoa. Ainakin itsellä kun iskee epäluottamus omiin tietoihin, ja joku kysyy jotain, saatan vastata ett katotaan googlesta ja sieltähä se sama vastaus tulee mitä iteki epäilin, mutten uskaltanut suorilta käsin vahvistaa oikeaksi tiedoksi.
Ap
Miks sun kaverin pitäisi kertoa numeronsa? Todennäköisesti ei halua pitää meteliä itsestään, kuinka hyvin pärjää ja on saatettu kiusata siitä.
Voi hyvin olla pänttäämättä ja saa silti hyviä numeroita. Miksi pitäisi mainostaa? Varsinkin kun ap on jo kateellinen kaverilleen.
Nuo on kyllä niin nähty. Jos kertoo numeronsa, on leso, jos ei kerro sekin on väärin. Ja jos saa hyviä numeroita, on hirveä pänttääjä ja itsekäs, kun ei jaa opiskeluvinkkejä. Mikään ei ole oikein.
Mulla ei ainakaan ollut mitään vinkkejä jakaa. Muistin luennolta asiat eikä mun tarvinnut lukea tentteihin. Vaikeimpiin luin muutaman tunnin. Harrastin, luin paljon muuta kirjallisuutta, näin ystäviä, olin vapaaehtoistyössä ja kävin töissä. Opiskelukaverit lukivat monta viikkoa tentteihin ja alalle harva pääsee ekalla tai tokalla kerralla. Muille oli hirveän tärkeitä vertailla numeroita ja kuka "pärjäsi" parhaiten. Mä olin siellä sitä varten, jotta pääsisin unelmatyöhöni ja nauttimassa elämästä myös opiskeluaikana. En mä kertonut muille kuinka helpolla, pääsin kun se hävetti, kun lukematta sai parempia numeroita kuin muut pänttäämällä sekä opiskelukavereiden kateuden ja vertailun vuoksi. Ei kenenkään arvo määräydy numeroiden perusteella. Ja hyvin vähän hyötyä niistä on ollut työelämässä, sen sijaan soveltamisella, vuorovaikutuskyvyillä, asioiden omaksumiskyvyllä ja kyvyllä ajatella uusilla tavoilla on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, voihan tuossa mukana olla huonoa itsetuntoa. Ainakin itsellä kun iskee epäluottamus omiin tietoihin, ja joku kysyy jotain, saatan vastata ett katotaan googlesta ja sieltähä se sama vastaus tulee mitä iteki epäilin, mutten uskaltanut suorilta käsin vahvistaa oikeaksi tiedoksi.
Ap
Voi olla introvertti. Miksi et kysy kaverilta kun niin vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Miks sun kaverin pitäisi kertoa numeronsa? Todennäköisesti ei halua pitää meteliä itsestään, kuinka hyvin pärjää ja on saatettu kiusata siitä.
Voi hyvin olla pänttäämättä ja saa silti hyviä numeroita. Miksi pitäisi mainostaa? Varsinkin kun ap on jo kateellinen kaverilleen.
Nuo on kyllä niin nähty. Jos kertoo numeronsa, on leso, jos ei kerro sekin on väärin. Ja jos saa hyviä numeroita, on hirveä pänttääjä ja itsekäs, kun ei jaa opiskeluvinkkejä. Mikään ei ole oikein.
Mulla ei ainakaan ollut mitään vinkkejä jakaa. Muistin luennolta asiat eikä mun tarvinnut lukea tentteihin. Vaikeimpiin luin muutaman tunnin. Harrastin, luin paljon muuta kirjallisuutta, näin ystäviä, olin vapaaehtoistyössä ja kävin töissä. Opiskelukaverit lukivat monta viikkoa tentteihin ja alalle harva pääsee ekalla tai tokalla kerralla. Muille oli hirveän tärkeitä vertailla numeroita ja kuka "pärjäsi" parhaiten. Mä olin siellä sitä varten, jotta pääsisin unelmatyöhöni ja nauttimassa elämästä myös opiskeluaikana. En mä kertonut muille kuinka helpolla, pääsin kun se hävetti, kun lukematta sai parempia numeroita kuin muut pänttäämällä sekä opiskelukavereiden kateuden ja vertailun vuoksi. Ei kenenkään arvo määräydy numeroiden perusteella. Ja hyvin vähän hyötyä niistä on ollut työelämässä, sen sijaan soveltamisella, vuorovaikutuskyvyillä, asioiden omaksumiskyvyllä ja kyvyllä ajatella uusilla tavoilla on ollut.
Sulta tais mennä mun pointti ohi tai sitten mä kirjotin mun tekstin tosi huonosti. Ei mua todellakaan kiinnosta muiden arvosanat, ne tulee meille sähköpostiin, josta kaikki voi nähdä toisten tulokset (opiskelijanumeroilla, ei nimillä). Meillä kukaan ei huutele monennella kerralla pääs sisään, niistä puhuttiin silloin vielä kun ei ollut päässyt sisään, lähinnä vertaistukea se silloinkin oli. Ja tosissaan niillä arvosanoilla ei olekaan työelämässä mitään väliä, ja itekin sanot että vuorovaikutustaidoilla taas on. Mun mielestä varsinkin vuorovaikutustaidoista ja tiimityöskentelystä oppii hyvin, kun keskustelee kurssikavereiden kanssa vaikeista aiheista, siinä oppii työskentelemään erilaisten persoonien kanssa ja usein oppii näkemään asioita eri tavalla, kun saa kuulla muiden erilaisia tapoja ratkaista haasteita jne. Mutta juurikaan tähän mun kaveri ei ole halukas, ja kyllä se vaan valitettavasti loukkaa, kun selkeästi hän tietääkin asioista jotain, mutta ei halua jakaa ideoitaan muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta juurikaan tähän mun kaveri ei ole halukas, ja kyllä se vaan valitettavasti loukkaa, kun selkeästi hän tietääkin asioista jotain, mutta ei halua jakaa ideoitaan muiden kanssa.
Ymmärtäisin kyllä, että ärsyttää, mutta että loukkaa? Se kuulostaa oudolta.
Ehkä hänet on opetettu jo kotona alisuoriutumaan ja peittelemään osaamistaan? Tai aikaisemmin koulussa kiusattu hyvästä menestyksestä?