Minkä takia ihmiset ovat niin epäsosiaalisia nykyään?
Ei voi jutella takaisin ei sitten millään. Olin tänään ulkoilemassa puistossa ja yritin kehittää keskustelua ihmisten kanssa, mutta eipä kukaan sitten sanonut yhtään mitään. No, yksi uskalsi inttää minulle siitä että yritin vain jutella ihmisten kanssa väitti kovasti että olen muka niin rasittava ettei kukaan halua jutella kanssani.
Miksi näin? Mikä suomalaisiin on mennyt? Ulkomailla tätä ongelmaa ei ole missään päin maailmaa.
Kommentit (46)
Ei mulla ole koskaan ollut vaikeuksia löytää juttuseuraa jos siltä tuntuu. Bussipysäkillä, kaupassa ja puistossa. Jostain syystä baarista ei löydy mutta sillä ei ole niin väliä.
Taitolaji on tietenkin käsittää milloin pitää päänsä kiinni ja jos itse ei ole juttutuulella, ilmaista se nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin oikeassa. Häpeän niin olla suomalainen. Erityisesti suomalaiset miehet ovat niin juntteja. Ulkomailla on kaikki niin paljon paremmin.
Provoksi aivan liian huono kommentti. Tosissaan sanottuna olet nolo, koska et ole muuttanut pois Suomesta.
Lisään vielä, että jutustelijana on syytä käyttää tilannetajua ja ihmistuntemusta. Kehonkieli ilmaisee kyllä äkkiä kuka ei juttuseuraa kaipaa.
En muista nyt aiempaa vastausnumeroa.
Se kuvauskaluston kanssa liikkuva.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan kun on asiaa
Ihmisille, jotka on vähän lomailleet ulkomailla, muodostuu aina harhakuva siitä että ulkomaalaiset ovat niiiin sosiaalisia ja ystävällisiä. Näin kuvittelin itsekin, kun matkustelin ensimmäisiä kertoja etelässä. Tulin kotimaahan ihan tohkeissani, että ovatpa ne etelä-eurooppalaiset kohteliaita, hymyilevät koko ajan ja latelevat kohteliaisuuksia, amerikkalaisista puhumattakaan; "olet kaunis, ihana tavata, olet niin mukava".
Tuollainen harha syntyi sen vuoksi, että Suomessa hiukan teennäistä citykulttuuria lukuunottamatta oli tottunut siihen, että ihmiset tarkoittavat mitä sanovat. Niinpä kohteliaisuuksiakin tulee vähemmän, tavan vuoksi ja teennäisesti ei sanota. Asuttuani välillä eteläisessä Euroopassa huomasin, että nehän puhuvat vai tavan vuoksi, tarkoittamatta mitä sanotaan ja sitä tyhjää p...n jauhantaa riittää loputtomiin niin tuttujen kuin tuntemattomien kesken. Ei se puhuminen ole mikään itseisarvo, se voi olla myös tosi kuluttavaa. Toiset ihmiset vain ovat niin "sosiaalisia", että vaativat kanssaihmisiä kuuntelemaan tyhjiä jorinoitaan. Onneksi tätä on vähemmän Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jutella takaisin ei sitten millään. Olin tänään ulkoilemassa puistossa ja yritin kehittää keskustelua ihmisten kanssa, mutta eipä kukaan sitten sanonut yhtään mitään. No, yksi uskalsi inttää minulle siitä että yritin vain jutella ihmisten kanssa väitti kovasti että olen muka niin rasittava ettei kukaan halua jutella kanssani.
Miksi näin? Mikä suomalaisiin on mennyt? Ulkomailla tätä ongelmaa ei ole missään päin maailmaa.
Hölynpölyä. On monia muitakin maita, joissa ei harrasteta pahemmin small talkia ja annetaan ihmisille yksityisyyttä. Jos et halua muuttaa ulkomaille, muuta Suomessa vaikka Savoon tai Karjalaan, siellä ihmiset ovat sosiaalisempia ja vilkkaampia kuin monissa Euroopan maissa, vaikkapa Espanjassa tai Portugalissa. Savossa ja Karjalassa saat juttuseuraa niin paljon kuin tahdot ja he vetävät kyllä vähän hitaammat Etelä-Suomen immeisetkin juttuun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaaditte ihmisiltä jotakin ja vielä sitten suututte, jos ette saa vaatimaan, ja alatte haukkumaan? Tästä syystä itse pidättäydyn kanssakäymisestä, jos vain mahdollista.
Esimerkkejä viime viikolta: kaksi nuorta naista kysyi huonolla englannilla reittiä 'keskustaan' - uhrasin aikaani kymmenen minuuttia, että sain heille reitin neuvottua ja sain neideiltä halveksivia katseita - ilmeisest reitti ei ollut ollenkaan mieluisa ja se oli minun vika.
Vanhempi mies, ehkä n. 60 v., tuli juttelemaan ulkonäöstäni, olisi pitänyt ilmeisesti keskutella asiasta perusteellisesti, mutta ulkonäköni ei ole mielestäni niin mielenkiintoinen asia, että haluaisin sen pohtimiseen tuhlata kaunista kesäpäivää.
Nuorehko äiti rattaineen halusi tuohtuneena käyttää minua paskasankonaan, kun hissi ei toiminut tai jotain vastaavaa. Ilmeisesti olisi pitänyt olla yhtä tuohtunut moisesta hirvittävästä elämän vastoinkäymisestä. Rattaille minulta olisi riittänyt myötätuntoa, tuohtuneelle äipälle ei.
jne jne Ei vain jaksa, me ihmiset olemme itsekeskeisiä ja tylsiä tai haluamme jotain. Some on tuonut sen selvästi esiin, tylsiä ja vttumaisia riittää, harva on mielenkiitoinen ja mukava.
Oisko mahdollista, että olet sosiaalisesti hieman kömpelö? Ehkä nuo tytötkin olivat vain ihmeissään kymmenen minuutin selityksestä, semmoista on hankala edes muistaa.
Kuulostat joltain kylähullulta, eihän kukaan mene jossain puistossa höpöttämään turhanpäiväisiä vieraille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kohteliaita ja osoittavat sen kunnioittamalla toisten henkilökohtaista tilaa ja olemalla lätisemättä tyhjänpäiväisiä. Olet omituinen häirikkö ja sellaisena pelottava uhka yleiselle järjestykselle. Itse olen savolainen, enkä ole koskaan tuntenut tarvetta häiriköidä vieraita ihmisiä.
No kyllä tietenkin pitää kunnioittaa toisen yksityisyyttä, mutta kai sitä nyt silti edes muutaman sanasen voi siitä huolimatta vaihtaa. Ei kai se nyt sentään mitään tungettelua tai häirintää ole?
Jo on, jos tuntemattomille juttelu on muka häiriköintiä... Miten silloin muka voi edes saada ystäviä jos tuntemattomille ei voi puhua koska se on häirintää?? Otappas nyt järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vaaditte ihmisiltä jotakin ja vielä sitten suututte, jos ette saa vaatimaan, ja alatte haukkumaan? Tästä syystä itse pidättäydyn kanssakäymisestä, jos vain mahdollista.
Esimerkkejä viime viikolta: kaksi nuorta naista kysyi huonolla englannilla reittiä 'keskustaan' - uhrasin aikaani kymmenen minuuttia, että sain heille reitin neuvottua ja sain neideiltä halveksivia katseita - ilmeisest reitti ei ollut ollenkaan mieluisa ja se oli minun vika.
Vanhempi mies, ehkä n. 60 v., tuli juttelemaan ulkonäöstäni, olisi pitänyt ilmeisesti keskutella asiasta perusteellisesti, mutta ulkonäköni ei ole mielestäni niin mielenkiintoinen asia, että haluaisin sen pohtimiseen tuhlata kaunista kesäpäivää.
Nuorehko äiti rattaineen halusi tuohtuneena käyttää minua paskasankonaan, kun hissi ei toiminut tai jotain vastaavaa. Ilmeisesti olisi pitänyt olla yhtä tuohtunut moisesta hirvittävästä elämän vastoinkäymisestä. Rattaille minulta olisi riittänyt myötätuntoa, tuohtuneelle äipälle ei.
jne jne Ei vain jaksa, me ihmiset olemme itsekeskeisiä ja tylsiä tai haluamme jotain. Some on tuonut sen selvästi esiin, tylsiä ja vttumaisia riittää, harva on mielenkiitoinen ja mukava.
Mielestäni on täysi oikeus suuttua takaisin, jos toinen suuttuu siitä että minä yritän hänen kanssa virittää keskustelua. Sellainen käytös on tosi moukkamaista itsekeskeisyyttä, täysin törkeää ja epäkohteliasta.
Omalla kohdalla epäsosiaalisuuteni johtuu siitä, että olen teini-ikäisestä asti ollut todella misantrooppinen (tosin mä aloin jo n 10 -vuotiaana vihata ihmisiä) enkä luota enää ihmisiin, kun kokemukset ovat olleet lievästi sanottuna p*skoja...
Suomalaiset nyt vaan ovat antisosiaalisia.
miksi kenenkään pitäisi alkaa kenellekään seuraneidiksi kun haluan vain jutustella ihminen sattuu samaan paikkaan
Kaupunkilaiset on opetettu siihen, että aina kun joku tulee "juttelemaan", sillä on lopulta joku taka-ajatus. Parempi siis vältellä. Kiitokset feissareille, kerjäläisille, yli-innokkaille etelänmiehille jne.
Maalla harvemmin jätetään täysin huomiotta, jos jotain yrittää jutustella. Harvoin tulee ventovieraiden kanssa silti juteltua. Koskaan ei tiedä, millaisen maanvaivan saa ristikseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kohteliaita ja osoittavat sen kunnioittamalla toisten henkilökohtaista tilaa ja olemalla lätisemättä tyhjänpäiväisiä. Olet omituinen häirikkö ja sellaisena pelottava uhka yleiselle järjestykselle. Itse olen savolainen, enkä ole koskaan tuntenut tarvetta häiriköidä vieraita ihmisiä.
Onkohan missään muussa kielessä tätä ”lätistä tyhjänpäiväisiä” sanontaa? Small talk on sama kuin pientä ja kevyttä keskustelua, mutta tyhjänpäiväinen on sama kuin turhaa. Mitä se turha on? Se, että kommunikoidaan sanoilla jotain ei tuottavaa?
Pitääkö Suomessa kaiken puheen olla hyödynnettävää tai hyödyllistä tai sitä ei kuuluisi tehdä, koska muuten olet epäkohtelias, häiriköivä ja epäkunnioittava?
Bussissa joku (yleensä 3 lapsenlasta omistava tuula mummu) istuu viereen ja alkaa näyttää kuvia lasten lapsistaan. Istua saa viereen mutta pitäkää suunne kiinni. Joskus jopa napit on olleet korvilla ja silti pakko mutista läpi ja sitten ei kehtaa olla ottamatta pois korvilta.. Huoh
Eilen viimeksi rupattelin puistossa ventovieraan ihmisen kanssa. Paikka: Helsinki,
Jos on luonteenpiirteenä sisäänpäinkääntyneisyys, niin silloin ei kiinnosta jutella jostain turhanpäiväisestä vain "lämpimikseen". Näin se on.
Tyhjänpäiväisyys tarkoittaa että jaaritellaan vain kaikenlaista ja välillä itsestäänselviä asioita.
Totuus:
https://polandball.cc/comic/personal-space/
Hyväksy se. :D