Lapsen ylipaino
Lapseni 6v on ollut syntymästään saakka kasvukäyrien yläpuolella. Paino on tällä hetkellä 33kg ja pituus 130cm. On liikunnallinen, mutta ruoka maistuu.
Lapsi syö kaikkea. Aivan sama mitä ruokaa on tai minkä kokoinen annos on lautaselle laitettu niin hän haluaa aina lisää. Hyvän, ravitsevan ruoan jälkeen saattaa jo tunnin kuluttua sanoa, että on nälkä.
Herkkuja on nyt kesäloman aikana syöty liikaa, mutta normiarjeassa on vain yksi herkkupäivä viikossa. Ei mehuja. Sokeroituja jogurtteja kyllä on, mutta onko haitaksi syödä 1kpl/päivä?
Miten voin hienovaraisesti hallita lapseni syömistä?
Kommentit (68)
En toki ole antanut lisää ruokaa 1h kuluttua vaan pysymme pääasiassa ateriarytmissä. Mutta määrät mitä syö on isoja.
Iltapalallakin tänään olisi halunnut 4 voileipää, kun kahdesta ruisleivästä ei mennyt nälkä ja päivällisen söi normaaliin liiankin hyvään tapaan.
Ap
Rakastaa ruokaa. Kaikki on niin herkullista hänen mielestään, että haluaa lisää.
Ap
Hei jos on liikunnallinen ja lihasmassaakin on ja tasaisesti kasvanut eikä ole noususuhdanteista painokäyrää, niin ei vielä tarvii olla huolissaan. Pidä huoli, että liikkuu paljon!
Itse painoin 39kg kun olin 14v. Tosin olin tyttö. Meitä on niin monenlaisia.
https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html
Katsopa tuolta lapsesi painoindeksi (iso-bmi).
Jos on ikäisekseen pitkä tai lihaksikas, niin ei välttämättä kuitenkaan rasvaprosentti ole liian iso.
Vähennä leipää, lisää leivänpäällysiä. Leipä koukuttaa ja nostaa verensokeria, joka taas lisää nälkää.
Vaihda se jogurtti nyt maustamattomaan ja kesän aikana tuoreita marjoja ja talvella pakastimesta päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda se jogurtti nyt maustamattomaan ja kesän aikana tuoreita marjoja ja talvella pakastimesta päälle.
Ja rasvaiseen jogurttiin.
Miten yleensä syötte päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Hei jos on liikunnallinen ja lihasmassaakin on ja tasaisesti kasvanut eikä ole noususuhdanteista painokäyrää, niin ei vielä tarvii olla huolissaan. Pidä huoli, että liikkuu paljon!
Paino on sen verran yli normaalipainon että ei mene enää siihen haarukkaan jossa ruumiinrakenne ja kehonkoostumus voi antaa "virheellisen ylipainon".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino on sen verran yli normaalipainon että ei mene enää siihen haarukkaan jossa ruumiinrakenne ja kehonkoostumus voi antaa "virheellisen ylipainon".
Panostat sitten ruuan laatuun, niin määräkin vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Itse painoin 39kg kun olin 14v. Tosin olin tyttö. Meitä on niin monenlaisia.
Ja mä 11v.olin 165cm,45kg. Olin läski mielestäni
Syömme aivan tavallista kotiruokaa lautasmallin mukaan. Lapsi vaan haluaa ruokaa 2x sen määrän mitä vuoden nuorempi sisarus.
On aina ollut käyrien mukaan ylipainon puolella, että ei ole mitenkään yhtäkkiä noussut. On toki pitkä, vankkarakenteinen lapsi, mutta huomaa että on myös ylipainoa.
Neuvolan th ei sinällään ollut huolissaan, koska harrastaa. Itse olen ollut ylipainoinen lapsena, joten toivoisin ettei lapseni joutuisi tästä kärsimään tulevaisuudessa.
Toivoisin hienovaraisia neuvoja miten sanoa, ettei voi syödä niin paljoa, ilman että kommentoisin ulkonäköä.
Meidän pojalla on nyt vähän samaa, sillä erolla että myös painokäyrä on selvästi noussut. Ja ihan näkyvästikin sitä rasvaa on kertynyt. Täytti juuri 7v ja on 119cm ja 25kg.
On tosi kiva liikkumaan, pelaa jääkiekkoa ja kesäisin painelee päivät ulkona aamusta iltaan ja kiipeilee ja pelaa ja punnertaa (oikeesti, kaikilla eri tyyleillä ja ihan oma-alotteisesti!!) ja selkeästi nauttii kaikesta "rääkistä".
Nyt siis ruokahalu ihan pohjaton, vaikka pituutta ei ole kummemmin tullut. Jalkapohja kasvanut lyhyessä ajassa 3 numeroa. Ja ihan oikeasti jätkällä on kunnon kiekkoilijan hanuri ja reidet ja selkäkin levinnyt.
Tultiin siihen tulokseen, että pojan keho varastoi energiaa tulevaa kasvua varten (sekä pituuden että lihasmassan).
Kerroit ap että teidän poika on kova liikkumaan. Jos painokäyrä ei tosiaan ole noususuuntainen ja lihasmassaa selvästi kehittyy niin en olisi huolissani. Itse olen jopa antanut ottaa ylimääräisen välipalan jos oikein hiukoo ja on ollut kovasti touhuamassa. Parempi tasainen energiansaanti kuin nälässä olo ja sitten kaamea ahtaminen.
Onko ne santsiannoksetkin lautasmallin mukaan vai jääkö siinä kohtaa kasvikset ottamatta?
Älä rupea hyvää ruokaa rajoittamaan. Siis sun itse tekemää toivottavasti ravitsevaa. Mul rajoitettiin syömistä lapsena, niin pullukkahan musta tuli.. Kun muutin omilleni olin tod. Ylipainoinen. Onneksi sain pudotettua painoa terveellisemmäksi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne santsiannoksetkin lautasmallin mukaan vai jääkö siinä kohtaa kasvikset ottamatta?
Mitä kasviksista? Ei laihtumaan auta
Pastaa, perunaa, lihaa, soossia? Maitoa, jogurttia, leipää?
Syötä enemmän kasviksia. Porkkanaa, kukkakaalia, parsaa, kurkkua, tomaattia 3/4 lautaselle. Siihen liha ja peruna 1/4. vettä juomaksi. Välipala marjoja ja jogurttia, porkkanatikkuja, leipäsiivu kasviksilla ja leikkeellä jne.
Tosi monelle kotiruoka on esim makaronilaatikko + ketsuppi + maitoa + leipää voilla. Salaatti on ehkä kolme minitomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojalla on nyt vähän samaa, sillä erolla että myös painokäyrä on selvästi noussut. Ja ihan näkyvästikin sitä rasvaa on kertynyt. Täytti juuri 7v ja on 119cm ja 25kg.
On tosi kiva liikkumaan, pelaa jääkiekkoa ja kesäisin painelee päivät ulkona aamusta iltaan ja kiipeilee ja pelaa ja punnertaa (oikeesti, kaikilla eri tyyleillä ja ihan oma-alotteisesti!!) ja selkeästi nauttii kaikesta "rääkistä".
Nyt siis ruokahalu ihan pohjaton, vaikka pituutta ei ole kummemmin tullut. Jalkapohja kasvanut lyhyessä ajassa 3 numeroa. Ja ihan oikeasti jätkällä on kunnon kiekkoilijan hanuri ja reidet ja selkäkin levinnyt.
Tultiin siihen tulokseen, että pojan keho varastoi energiaa tulevaa kasvua varten (sekä pituuden että lihasmassan).
Kerroit ap että teidän poika on kova liikkumaan. Jos painokäyrä ei tosiaan ole noususuuntainen ja lihasmassaa selvästi kehittyy niin en olisi huolissani. Itse olen jopa antanut ottaa ylimääräisen välipalan jos oikein hiukoo ja on ollut kovasti touhuamassa. Parempi tasainen energiansaanti kuin nälässä olo ja sitten kaamea ahtaminen.
Sori pilkun viilaaminen, mutta ap ei kertonut, että kyse olisi poikalapsesta...
Annat lapselle sellaista ruokaa, joka tekee kylläiseksi ja pitää nälän pois seuraavaan ruokailuun.