Kirjattu kirjelähetys ja postin asiakaspalvelu
Menin eilen noutamaan minulle tullutta kirjattua kirjelähetystä reilun kahden kilometrin päässä kotoani olevasta postin palvelupisteestä. Minulla oli mukanani saapumisilmoitus ja kuvallinen henkilökortti, joka oli mennyt vähän aikaa sitten vanhaksi. Ajattelin naiviisti, että vanhentunut henkilökortti ei aiheuttaisi ongelmia. Toisin kuitenkin kävi. Minua "palvellut" nuori tyttö - ilmeisesti kesätyöntekijä - kieltäytyi luovuttamasta lähetystä minulle, koska minulla ei ollut mukanani voimassaolevaa kuvallista henkilötodistusta. Mihinkään maalaisjärkiperusteisiin seikkoihin (kuten että minulla oli saapumisilmoitus, jonka tiedot vastasivat vanhentunutta henkilökorttia, tai että tiesin lähetyksen sisällön) vetoaminen ei auttanut, vaan tyttö toisteli papukaijan tavoin, että ei voi luovuttaa lähetystä minulle. Sitten hän kertoi, että voisin antaa sukulaiselleni tai tuttavalleni valtakirjan, jonka avulla lähetyksen saisi postista ulos. Tuskastuneena lähdin pois palvelupisteeltä ja kysyin ensimmäiseltä vastaantulijalta, oliko tällä mukanaan kuvallinen henkilötodistus. Kun hän vastasi kyllä, kerroin ongelmastani ja pyysin, että hän noutaisi valtakirjalla minulle tulleen lähetyksen. Hän suostui ja tein hänelle valtakirjan lähetyksen noutamista varten. Hetken päästä sainkin lähetyksen ongelmitta itselleni. Kiitin minua auttanutta henkilöä ja lähdin helpottuneena kotiin.
Jäin illalla miettimään, onko postin kesätyöntekijöiltä kielletty maalaisjärjen käyttö? Ymmärrän toki, että sokea sääntöjen seuraaminen on turvallista, sillä kukaan ei voi syyttää virheistä, kun seuraa annettuja ohjeita kirjaimellisesti, mutta joku kohtuus sentään sääntöjen seuraamisessakin olla pitäisi. Pelkkään muotoseikkaan vetoaminen tuntui tilanteessa tärkeilevältä ja inhottavan pikkumaiselta. Etenkin kun minulle entuudestaan tuntematon henkilö sai lähetykseni haltuunsa hätäisesti kirjoittamallani valtakirjalla. Mietin, miten tyttö olisi suhtautunut, jos olisin mennyt postin palvelupisteeseen yhdessä valtuuttamani henkilön kanssa ja seurannut vierestä asian hoitamista. Luultavasti ei mitenkään, sillä hänelle näytti tärkeintä olevan se, että määräyksiä noudatettiin kirjaimellisesti.
Kommentit (47)
Ymmärrän toisaalta harmituksen, mutta olisit ap kuitenkin tyytyväinen siitä että postissasi kysytään henkkarit ja myös katsotaan ne. Itseä hirvittää joka kerta, kun käyn hakemassa lähetyksen postista saapumisilmoituksen kanssa, eikä kukaan kysy henkkareitani (ei voi johtua siitä, että henkilökunta tuntisi minut, koska joka kerran on ollut eri työntekijä). Eli täällä kuka tahansa voisi hakea toisen paketin, jos sattuisi saamaan saapumisilmoituksen käsiinsä vaikka väärin jaetun postin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän toisaalta harmituksen, mutta olisit ap kuitenkin tyytyväinen siitä että postissasi kysytään henkkarit ja myös katsotaan ne. Itseä hirvittää joka kerta, kun käyn hakemassa lähetyksen postista saapumisilmoituksen kanssa, eikä kukaan kysy henkkareitani (ei voi johtua siitä, että henkilökunta tuntisi minut, koska joka kerran on ollut eri työntekijä). Eli täällä kuka tahansa voisi hakea toisen paketin, jos sattuisi saamaan saapumisilmoituksen käsiinsä vaikka väärin jaetun postin kautta.
Täh? Meillä lähikaupan postissa kysyvät joka kerta, vaikka olisi kuinka tuttu työntekijä. Hyvä niin, eivät he voi kaikkien asiakkaiden nimiä muistaa. Ja postia tosiaan jaetaan miten sattuu. Nolotti, kun avasin naapurirapussa asuvan ulosottokirjeen. Säikähdin lähettäjän nimeä, en tajunnut katsoa vastaanottajan nimeä. Kävin pudottamassa sen postiluukusta vähin äänin. Kirjoitin kuoren päälle, että avattu vahingossa, koska oli jaettu väärin, anteeksi. En kehdannut laittaa nimeäni.
Eikö se ole kuitenkin vielä tuo maksikirje yrityksillä, joista ei kysytä edes sitä henkkaria. Ja normipaketilla kysytään, mutta noutajan nimen ei kai tarvitse täsmätä, kunhan on ne henkkarit.
Kirjattu kirje on sitten eri juttu, ja siinä täytyy olla valtakirja tai noutaa itse, tai vain vastaanottajan noudettava mikäli näin on lähettäjä määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kysyisivätkin, sen ymmärtääkseni saa silti kuka vain. Toki sen henkilötunnuksen pitäisi jäädä sinne postille ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräyksiä on noudatettava kirjallisesti. Vastavanlaisia yrityksiä tekevät myös tarkastajat.
Niin, Suomi on sääntöjen ja säännösten luvattu maa.
Tätä te jauhatte papukaijana miettimättä sen tarkemmin, kunnes joku joustaa säännöstä teidän vahingoksenne.
Tyypillinen suomalainen elää vielä lintukodossa, jossa ovia ei lukita edes yöksi, eikä tajuakaan, miten paljon kaikkea rötöstelyä ja väärinkäytöstä ympärillä yritetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko ap vihainen jos olisit joutunut uusimaan henkilötodistuksesi koska vanha hukkui, ja kun menisit postiin hakemaan pakettia niin se olisikin luovutettu jollekin toiselle joka vanhoilla henkkareillasi kävi sen hakemassa? Olen aika varma että tässä tilanteessa asiakaspalvelijan sooloilu ei miellyttäisi sinua.
Kerrotko kuinka joku toinen olisi voinut lähetykseni noutaa ilman saapumisilmoitusta?
ap
Jotkun lähetykset annetaan myös lähetysnumeroa vastaan.
No kun näiden on sitä vähän vaikea tajuta. Joka läpyskässä on viimeinen voimassaolopäivä, kai sen nyt vähän typerämpikin tajuaa, että se päivämäärä olisi täysin turha, jos sitä kuitenkin voisi ko. päivän jälkeen ihan normaalisti käyttää. Tai no... olisin ainakin luullut, että tajuaa.