Voiko metallisen kattilan laittaa uuniin? Tuntuu vaan niin tyhmältä tehdä makaronilaatikko niin monessa eri astiassa...
Jauheliha paistetaan pannulla, makaronit keitetään kattilassa, munamaito erillisessä kipossa ja sitten kaikki kipataan vielä neljänteen eri astiaan. 😲
Vähemmällä tiskillä pääsis kun sais tehtyä sen makaronilaatikon suoraan siihen kattilaan jossa makaronitkin keitetään kypsäksi.
Sori, monien mielestä varmaan tyhmä kysymys. Mutta kysynpähän silti. 😁🙈
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään tuntuisi, että reunat ja pohja ehtivät palaa ennen kuin keskeltä on kokonaan hyytynyt...
Minä laitan usein makaronit vuokaan raakana ja kaadan vedenkeittimestä kuumaa vettä päälle, kypsyvät kyllä uunissa. Jos en jaksa liata vuokaa, teen makaronilaatikon uunipellillä.
Eikö se näin tehden ole kokonaan vaan sitä kovaa kuorrutusta? Eihän siihen tuu sitä pehmeää makaronia ollenkaan...
Pellillä tehdessä tulee enemmän sitä ihanaa pintaa kuin vuoassa tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mustakin on ihan tyhmää keittää ja paistaa ja paistaa ja tehdä tiskiä hemmetisti siinä sivussa. Siksi teenkin suoraan vuokaan, jauhelihat ja makaronit raakoina vaan.
Ja sitten ihmetellään kun ruokailijat nyrpistelee nenäänsä keitoksille...
Näinkö: kun on laittanut makaronin, jauhelihan ja sipulin, kannattaisi laittaa tippa öljyä, sekoittaa ja sitten munamaito. Ei takerru pohjaan.
Raakana makaronit vaatii nestettä enemmän, mutta ihan hyvää on tullut. Sekoitan myös kananmunat suoraan vuokaan maidon kanssa. Ainoastaan jauhelihan paistan, mutta sen tilalta joskus laitan kinkkusuikaleita, että homma hoituu nopeammin.
Mä teen makaronin aina raaoista makaroneista, vähän enemmän nestettä taitaa tarvita vain, mä laitan 400 grammaan makaronia litran kaurajuomaa (eli maitoa) ja 3 kananmunaa. Vielä, jos helpommalla haluan päästä niin teen tummasta soijarouheesta. Pari desiä sitä siis suoraan vuokaan, raa'at makaronit, pakastesipulia, mausteita ja munamaito. Sitten vain uuniin.
Jos kattilassa ei ole muoviosia tai pinnoitetta, voi sen laittaa uuniin. Erona voi olla epätasaisempi paistotulos. Keraamiset vuuat varaavat lämpöä enemmän, eivätkä niin suoraan siirrä sitä paistettavaan ruokaan. Kattilan ohut metallireuna siirtää lämmön nopeammin eteenpäin, jolloin laatikon reunat saattavat palaa helpommin.
Sama juttu päinvastoin siis, kun aiemmissa kommenteissa selitettiin kattilalla ja paistinpannulla paistamisen erosta.
Naapurin Jaska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustakin on ihan tyhmää keittää ja paistaa ja paistaa ja tehdä tiskiä hemmetisti siinä sivussa. Siksi teenkin suoraan vuokaan, jauhelihat ja makaronit raakoina vaan.
Ja sitten ihmetellään kun ruokailijat nyrpistelee nenäänsä keitoksille...
jos meillä nyrpistelee niin saa laittaa ihan itse seuraavalla kerralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jättäisin tossa vaiheessa tekemättä ja tekisin jotain muuta.
Miksi? Tuohan on vaivattomampi tapa päästä samaan lopputulokseen.
Keitettyä jauhelihaa, nam...
No ei kai siinä keitetyssä lihassakaan sinällään mitään vikaa ole. Onpa vähemmän niitä karsinogeenejä edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uusavuttomuutta taas..
Voitele vuoka, laita puolet makaroneista vuokaan (raakana), paista ja mausta jauheliha ja sipuli, kippaa makaronien päälle vuokaan, laita loput makaroneista päälle (edelleen raakana). Lämmitä vettä siinä paistinpannussa, jossa äsken paistoit jauhelihan, sulata sekaan yksi tai kaksi lihaliemikuutiota. Lihaliemikuutiot ja veden voit kyllä korvata aidolla lihaliemellä jos sinulla sitä sattuu olemaan, yleensä sitä ei ihmisillä ole, mutta mainitsenpa nyt kuitenkin. Kaada liemi vuokaan makaronien ja lihan päälle ja tyrkkää koko komeus uuniin 180 asteeseen noin tunniksi tai kunnes ruoka mielestäsi on kypsää ja makaronit imeneet liemen itseensä. Makaronia laitan yleensä 4-5 dl ja lientä litran (tai vähän enempi).
Ja kas näin sotkua tuli vain yhden paistinpannun ja uunivuoan verran.
Turhaa temppuilua. Miksi liata vuoka ja pannu, kun kaiken voi hoitaa yhdellä kattilalla.
Mulla on tiskikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uusavuttomuutta taas..
Voitele vuoka, laita puolet makaroneista vuokaan (raakana), paista ja mausta jauheliha ja sipuli, kippaa makaronien päälle vuokaan, laita loput makaroneista päälle (edelleen raakana). Lämmitä vettä siinä paistinpannussa, jossa äsken paistoit jauhelihan, sulata sekaan yksi tai kaksi lihaliemikuutiota. Lihaliemikuutiot ja veden voit kyllä korvata aidolla lihaliemellä jos sinulla sitä sattuu olemaan, yleensä sitä ei ihmisillä ole, mutta mainitsenpa nyt kuitenkin. Kaada liemi vuokaan makaronien ja lihan päälle ja tyrkkää koko komeus uuniin 180 asteeseen noin tunniksi tai kunnes ruoka mielestäsi on kypsää ja makaronit imeneet liemen itseensä. Makaronia laitan yleensä 4-5 dl ja lientä litran (tai vähän enempi).
Ja kas näin sotkua tuli vain yhden paistinpannun ja uunivuoan verran.
Turhaa temppuilua. Miksi liata vuoka ja pannu, kun kaiken voi hoitaa yhdellä kattilalla.
Mulla on tiskikone.
Pannua ei saa laittaa tiskikoneeseen. Kattilan saa.
Vanha ketju nostetaan. Juuri on isossa 5l kattilassa uunissa makaröllilaatokka. Ei tule tiskiä niin paljoa.
Itse laitan aina siihen että keitän makaroonia vain 2min. Että vähän pehmee. Sit jauheliha ja maustetut kasvikset sekaan , 2 ruokakermaa ja 2munaa ja maitoa.
Mausteeksi aromisuolaa,valkosipulijauhetta , jauheliha maustetta ja chiliä.
Uunissa 40min 210c ja awot. On hyvää.
Paskat siihen sitä vuokaa aina tarvitsee.
Pellillä tehdessä tulee enemmän sitä ihanaa pintaa kuin vuoassa tehdessä.