Sairaanhoitajat paljon empaattisempia kuin lääkärit?
Olin eräästä syystä sairaalassa muutaman päivän. Huomasin että sairaanhoitajille on jotenkin paljon helpompi puhua.. he olivat empaattisempia ja ymmärtäväisempiä kuin lääkärit. Onko muut huomanneet samaa? Olen pian keski-ikäinen mies.
Kommentit (22)
Samaa mieltä. Sairaanhoitajia on paljon helpompi lähestyä ja he eivät ole niin kylmän kolkkoja.
Jep näin on.. ja kun sairaanhoitajalle jotain sanoo tai toiveita esittää, niin ne yleensä toteutuu. Kai lääkärit sitten kuuntelee mieluummin sairaanhoitajia kuin potilasta itseään. Jos itse toivoo jotain, ei mitään tapahdu. Kun saman sanoo sh:lle, niin kohta yhtäkkiä tapahtuukin.
Lääkärit ovat nostaneet itsensä sinne Jumalan viereen jalustalle, joten ei tuo ole ihmekään. Tämän huomaan työssäni sairaanhoitajana joka päivä. Harvassa ovat poikkeukset tästä. Sellaiset, joilta edes hoitsuna viitsii hyvällä mielellä kysyä jotain/kertoa jotain.
Minulle kerran lääkäri ihan oikeasti lähes suuttui siitä ettei saanut kanyylia laitettua. Miten hän voi sellaisesta suutahtaa.. minkä minä sille voin? Olisin kyllä itsekin halunnut, että kanylointi olisi onnistunut mahdollisimman helposti ja nopeasti.... Olin aivan pöyristynyt ja sairaanhoitaja myöhemmin pahoitteli asiaa minulle lääkärin puolesta ja kyseli onhan kaikki hyvin ym...
Näinhän tämä asia on. Sairaanhoitajalla on sosiaaliset taidot aika paljon paremmin hanskassa yleensä! Toki mukavia lääkäreitäkin on
Tuohon voi olla monta eri syytä. Lähtien siitä, että lääkäri on tieteellinen asiantuntija ja hoitaja ei ole ainakaan samalla tavalla. Hoitajan kuuluu viettää enemmän aikaa potilaan vierellä toteuttaen määrättyä hoitoa.
Vähän sama juttu on ehkä esim.sosiaalialalla. Jos katsot AMK:n esittelyvideoita sosionomikoulutuksesta, niissä puhutaan yhdessäolosta, on iloisia kuvia ja puhetta inhimillisyydestä ja suvaitsevaisuudesta. Puhetta kovasta asiantuntijuudesta ei ole niinkään paljon.
Kerran olinkin yhdellä sosionomin vetämällä kurssilla, missä käsiteltiin aika raskaita asioita ja kun siinä kysyttiin mielipiteitä erään videon sisällöstä, sanoin että se oli OK, mutta olisi ollut kiva nähdä enemmän tieteellistä sisältöä ja muistaakseni tämä vetäjä aika tympeän kuuloisesti tiuskaisi, että ei siinä sellaista kuulu ollakaan.
Olen ollut kolmessa leikkauksessa.sektio. ja etäs operaatio. Täytyy sanoa että mukavia lääkäreitä oon tavannut. Varsinkin naistenklinikalla kun olin raskaana ja oli diabetes ja olin 2 vrk tarkkailtavana verensokeri. Sanoin että lähden jo kotiin. Lääkäri istahti sängylle ja kertoi miksi täytyy olla vielä siellä. Viimeksi viime vuonna anestesialääkäri tule leikkauksrn jälkeen ja kysy mitä kuuluu. Just oli pahoinvointia ja sain myöhemmin pillerin . Oon tavannut jopa kivan hampilekurin ja juteltiin vähän ylimääräistäkin.
Paskat on. Olin Kuopiossa sairaalassa kovissa kivuissa odottamassa selkäleikkausta. Hyvä ystäväni tuli käymään ja naurahdin jollekin hänen hauskalle jutulleen. Hoitsu käveli ohi ja sanoi että ei mulla voi kipuja olla kun nauran.
Sanoin kyllä aika täpäkästi että luuleeko hän että minä siellä huvikseni olen ja leikkausta odotan. Silloin meni noloksi.
Lääkärit olivat asiallisia ja empaattisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kolmessa leikkauksessa.sektio. ja etäs operaatio. Täytyy sanoa että mukavia lääkäreitä oon tavannut. Varsinkin naistenklinikalla kun olin raskaana ja oli diabetes ja olin 2 vrk tarkkailtavana verensokeri. Sanoin että lähden jo kotiin. Lääkäri istahti sängylle ja kertoi miksi täytyy olla vielä siellä. Viimeksi viime vuonna anestesialääkäri tule leikkauksrn jälkeen ja kysy mitä kuuluu. Just oli pahoinvointia ja sain myöhemmin pillerin . Oon tavannut jopa kivan hampilekurin ja juteltiin vähän ylimääräistäkin.
En oo tavannut tylyjä sairaanhoitajia.
Kun sinusta tulee lääkäri niin myyt sielusi lääkeyhtiöille ja paholaiselle.
Lääkäreillä noussut kusi kuuppaan luulevat olevansa jumalia.
Varmasti yleensä on näin mutta on kyllä kokemusta hyvistä ja empaattisista lääkäreistäkin.
Empaattisuus luonteenpiirteenä sulkee aika tehokkaasti pois analyyttisen ajattelun ja lukuhalut. Johtunee siitä tunteissa vellomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Empaattisuus luonteenpiirteenä sulkee aika tehokkaasti pois analyyttisen ajattelun ja lukuhalut. Johtunee siitä tunteissa vellomisesta.
Tämä kertoo empaattisista sairaanhoitajista paljon enemmän kuin he haluaisivatkaan.
Paras tuntemani verisyöpälääkäri oli aiemmin ollut hoitaja samalla osastolla.
Hoitajat ovat usein inhimillisiä, mutta valtaosa lääkäreistäkin on mukavia.
Empatia ei ole sama kuin tunteissa vellominen. Olen itse sh ja olen luonteeltani analyyttinen nörtti.
Lukuhaluja on ollut lukion jälkeen 7 vuotta.
Empatiassa on kyse siitä miten itse haluaisit tulla kohdeltavaksi kun on haavoittuvassa tilassa. Tästä se ainakin lähtee.
Olen itse ollut potilaana ja tavannut empaattisia hoitajia ja lääkäreitä. Ja empaattisia ihmisiä ylipäätään.
Jos menen lääkäriin, minulle on tärkeintä saada oikea diagnoosi ja selostus, mitä asialle on tehtävä. Ja jos joutuu johonkin toimenpiteeseen, on suotavaa, että lääkäri osaa hommansa. Sairaanhoitajan tehtävä on sitten olla kiva ja hoitaa.
No jaa, käyn reuman takia säännällisesti sairaanhoitajan ja lääkärin luona.
Sairaanhoitaja lässyttää jotain selkokieltä ja puhuu kuin kolmivuotiaalle. Lääkärin kanssa voi taas keskustella kuin normaalit aikuiset ihmiset tekevät. Mutta ehkä sitä on KTM-DI-yhdistelmällä enemmän samalla tasolla kuin sairaanhoitajan kanssa.
Joo, koen, että he ovat myös ihmisen tasolla. Silleen, että heidän kanssa voi keskustella.