Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

plussa ja luget

28.04.2006 |

hei!

plussasin eilen pp14 ekasta ivf:sta. soitin klinikalle ja käskivät lopettaa luget (3x100mg 2xpäivä )tähän aamuun. MIten teitä on ohjeistettu, olen lukenut että monet ovat käyttäneet paljon pidempään??!! Miksi näin erilaiset käytännöt? Uskallanko jättää luget jo pois?

Moonchild

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi onnea plussasta!!

Minä käytin lugeja 3*200 mg ekaan ultraan eli rv 7 asti. Sitten lopettelin pikkuhiljaa, eli parina päivänä vain 2, parina päivänä 1 ja sitten loppu. Tai itse asiassa vissiin vähän aiemmin jo harvensin käyttömääriä ja lopetin sit suurin piirtein rv 7.

Syyt eri käyttöaikoihin on käsittääkseni:

1. lääkäri ja hänen näkemyksensä

2. oman kropan toiminta

Eli riippuu paljon lääkäristä, miten pitkään ohjeistaa - osa käskee lopettaa plussaan, osa järjestään jatkaa ekaan ultraan, osa vielä pidemmälle. Tutkimustulokset vaikutuksista ei vissiin ole varmoja.

Mä luulen, että mulla käyttöä jatkettiin osittain sen takia, että oma progesteronituotanto on heikohkoa.

Mutta kyllä ne vauvat on pääsääntöisesti matkassa pysyneet, vaikka luget on lopetettu heti plussaan. Eli etköhän voi rauhassa seurata lääkärin ohjeita.

Onnea matkaan!

-Osse rv 12+2

Vierailija
2/10 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän ammattilaiset tietävät mitä potilaalle antavat ohjeeksi. mutta toisinaan ihmetyttää erilaiset käytännöt... :)

tänään pp16 eivätkä rinnat tunnu enää niin kipeiltä, onkohan syytä huoleen...vai tottuuko siihenkin

Moonchild

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Plussasin kokolailla vuosi sitten itse ensimmäisen ifv:n jälkeen ja minulle määrättiin luget ekaan ultraan asti eli viikolle 7+. Lieneekö ollut turhaa tai ei mutta ainakin pikku tirppana pysyi matkassa mukana ja nukkuu nyt aamu-uniaan ;)

Ja niitä tuntemuksia seuraa seuraavat 9 kk ;)

Vierailija
4/10 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin inssin yhteydessä kehotettiin lopettamaan vähitellen jos tulee plussa, mikä kuullostaa ihan järkevältä. Mutta jos se on tullakseen pois niin ei sitä luget varmaan pidättele, kyllä siihen joku muu syy on, näin ainakin kuvittlisin.

Arvelin uhmata hoitajan ohjeita ja lopetella pikkuhiljaa, ei siitä luulisi suurta haittaa olevan. :)

Moonchild

Vierailija
5/10 |
01.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni annosta vähenettiin niin, että viisi päivää plussan jälökeen jätin luget kokonaan pois. Hyvin on kyydissä pysynyt ;)

Vierailija
6/10 |
01.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni kesken.

Oli tuoresiirto ja plussa tuli. Soitin ja kyselin/pyysin lisää lugeja. IVF-hoitaja sanoi etten tarvitse enää niitä ja eka ultra varattu rv 7+0. Olin 1 vko ilman lugeja. 2 päivä ennen eka-ultra (rv 6+5) vuoto alkoi niukasti( soitin hoitajalle) ja sitten tosi runsaasti. Vuoto oli noin 3vkoa(loppuaika vähän vain) siis olin tosisan raskaana vaikka se ei tuli kirjoitettu papereihin(vaihteleva lääkerit). En vielä tiedä oikein miksi. Pakastesiironpäivällä sanoin heti lääkerille miten kävi edellisen kerran ja hän näköjään uskoi(minun sairauskertoma) ja kirjoiti heti uusi resepti että pääsemme ainakin eka-ultran asti jos plussa tulee. Tuli myös+++. Kävin ultraan ja siellä lääkeri huomasi ,ONNEKSI, ettei minulla on keltasrauhanen munasarjassa, siis se juttu mikä hoitaa hormontuotanto siihen asti että istukka toimi täysin. Lugeja hoitavat sen homman täysin siihen asti. Olen varma että se oli myös edellisen kerran sama juttu kun plussa tuli:-( En halua pelottaa sinua, mutta näin kävi meille. Nyt poika on kohta 18kk. Kiitos lääkerille OYS:sta.

Sorri suomen kieli on vaikkea minulle etenkin kirjoittaa.

Vierailija
7/10 |
01.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon sinulle. Minä otin lugeja rv 12 asti, varmuuden vuoksi!!!!

Vierailija
8/10 |
01.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut vielä pari lugea/päivä vaikka olisi siis pitänyt lopettaa to aamuun. Lääkäri määräsi vain yhden pakkauksen ( 90kpl ), mutta edellisitä hoidoista jäi aika paljon. En tiedä onko sitten jotain haittaa jos menee omin päin jatkamaan lugeja? Ultraan vielä vajaat 3 viikkoa.

Luulisi että voisivat jotenkin tutkia onko oma hormonituotanto liian vähäistä että ei sitten sen takia menisi kauan odotettu raskaus kesken kun viimein on tärpännyt...Enpä kyllä kehtaa enää soittaakaan ja sanoa että jatkoinpa kuuria ohjeista huolimatta....Tjaa-a täytyy miettiä mitä teen.

Vierailija
9/10 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ensimmäisessä passissa käskettiin jatkamaan lugeja viikolle 10 saakka, siitä sitten vähentelin pikkuhiljaa ja nyt poika 15kk on hoidossa ja minä töissä ja uusi pakastelapsi (toivonmukaan) kasvaa taas, nyt lugeja käskettiin käyttää viikolle 12 saakka. En kyllä aio niin pitkälle. Ilmeisesti erot käytännöissä johtuu hoidosta, lääkkeellisessä passissa, mikä mulle tehtiin, oma hormonitoiminta estetään ilm. estrogeenillä, eikä omaa ovulaatiota ja sitä myötä keltarauhasta pääse syntymään, joten jos raskaus sitten alkaa, luget turvaavat siihen saakka, kun istukka alkaa tuottamaan tarpeeksi tuota hormoonia. Eli luonnollinen johtopäätös on, että luonnolliseen kiertoon tehdyssä passissa luget on vähän niinku hätävarana, oman keltarauhasen PITÄISI toimia, aina se ei ehkä kuitenkaan kauheen hyvin toimi, niinkuin tälläkin palstalla on nähty. Toisaalta IVF-tuoresiirroissa jotenkin loogiselta tuntuis, että muniksissa olis parikin superkeltarauhasta, kun niitä munasoluja on niin paljon sinne kasvateltu ja kerätty, siksi varmaan siinäkin voidaan lopettaa raskaustestiin lugejen laitto. Mutta en tiiä kyllä tarkemmin, arvelisin näin.

En nyt muista, millä hoidolla sait tämän plussan, mutta sinuna ehkä jatkaisin, veisin reseptin vaikka tk:seen uusittavaksi. Haittaakaan siitä tuskin on, ehkä hivenen lisää tarrasukkia ja liimaa 9kk matkalle!

t. Irgend 6+1

Vierailija
10/10 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irgend arveli edellisessä viestissä aivan oikein. Eli ivf:n tuoresiirrossa lugeja voi alkaa lopettelemaan melko pian plussatestin jälkeen, koska keltarauhasen toiminnan pitäisi riittää. Samoin omaan kiertoon tehdyssä passissa. Mutta lääkkeellisessä passissa lugeja jatketaan yleensä rv 9-12 asti, koska hormonitoiminta on ajettu alas hoidon yhteydessä ja keltarauhanen ei heti toimi. Tätä olen itsekin usein pähkäillyt, mutta tällaisen selityksen siis olen lääkäriltä saanut.

Tunnustan kyllä, että tässä plussassa (ivf:n tuoresiirto) en uskaltanut lopettaa lugeja plussatestiin (vaikka sellaiset ohjeet sain) vaan jatkoin vielä reilu viikon siitä eteenpäin.

WAW 10+1