Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Virkamiesruotsi

Vierailija
10.07.2018 |

Osaatko oikeasti ja oletko joutunut käyttämään? Itse osaan todellakin vain välttävästi, mutta eipä ole koskaan tarvinnut käyttääkään. Uskaltaisitko hakea työtä, jossa vaaditaan ko. taitoa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa olen töissä nyt. Ei olisi saanut tätä työtä ilman hyvää ruotsinkielen taitoa. Toki pelkällä virkamiesruotsilla ei pitkälle pötkitä, itse tilasin jo Suomessa ruotsinkielistä aamulehteä.

Vierailija
2/5 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan pelkkä muodollisuus. Katsotaan, että papereissa se on ok ja se riittää. Virastoissa saattaa olla sitten pari ruotsinkielistä, jotka hoitaa hankalat jutut. Esim. omassa tutkinusvirastossani ne ovat sitten sellaisia, jotka ovat päässeet virkaan tasan syntyperänsä takia - ei niistä asiantuntijaksi saati kehittäjäksi ole. Mutta lain kirjain toteutuu...

Älä ruotsin takia jätä hakematta, jos olet kurssin aikoinaan suorittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuossa välillä jokusen vuoden Norjassa hommissa (ja palaan sinne näillä näkymin lähitulevaisuudessa), ja täytyy myöntää, että ilman hyvää ruotsin kielen taitoa alku olisi ollut siellä varsin hankalaa, vaikka varsinaisessa duunissa olisinkin englannilla jotenkuten pärjännyt (oma englantini erinomainen, vastapuolten taso vaihteli).

Ruotsin avulla opin norjan erittäin nopeasti, ja norjalaiset suhtautuivat suopeasti myös puhtaan ruotsin puhumiseen sekä ns. svorskiin eli ruotsin ja norjan sekoitukseen, koska etenkin Oslossa on paljon ruotsalaisia töissä.

Suomessa käytin ruotsia jonkin verran palveluammatissa Helsingissä. Muualla Suomessa en ole toistaiseksi tarvinnut.

Minusta germaaniset kielet ovat aina olleet helppoja, joten ruotsinkaan kanssa ei ollut koskaan kouluaikoina mitään ongelmia, ei edes asenneongelmia.

Vierailija
4/5 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käytän päivittäin. Tosin olen asunut Ruotsissa, muuten en pystyisi. Toki Ruotsin työtä en olisi saanut ilman pakkorutotsia..

Vierailija
5/5 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa virkamiehistä osaa vain välttävästi ruotsia. Tosiasiassa kaikki on vain käännätettävä suomesta ruotsiksi ammattikääntäjien avulla koska monet lakijargonia sisältävät tekstit on haastavia jo omallakin äidinkielellä.

Joskus jotkut ruotsinkieliset esittää pöyristynyttä ja loukkaantunutta kun huomaavat ettei suomalainen virkamies pysty käytännössä puhumaan ruotsia.