Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen teidän ruokavalio oli esim. ysärillä?

Vierailija
10.07.2018 |

Nykyään tuntuu että ihmisten ateriointi on niin erilaista kuin vaikkapa juuri 90-luvulla, vai muistelenko aivan väärin?

Esim. meillä aamulla syötiin ihan leipää tai puuroa, lounas koulussa tai viikonloppuisin eilistä ruokaa ja iltaruokakin oli ihan kursailematonta kotiruokaa vailla mitään fiksailuja, tyyliin jauhissoppaa ja maitoa :D herkuttelukin oli ihan erilaista, tyyliin leffailtaan kerran viikossa/kahdessa tehtiin poppareita ja karkkipussitkin tuntui ihan mineiltä nykyiseen verrattuna - ja nekin jaettiin. Olenko ainoa vai miten muilla?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään siis edelliseen, että nykyään tuntuu että pitäisi olla tyyliin joka toinen tunti syömässä ties kuinka minkälaista terveysruokaa ja tämä tuntuu olevan ihan normi vaikka hengissä mekin nuoruudesta selvittiin vaikkei oltu jatkuvasti mässyttämässä!

Vierailija
2/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaitoa ja pilttejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuudeleita ja kouluruokaa.

Vierailija
4/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla söin, kotona kahvia ja voileipää, jogurttia, usein melko tyhjä jääkaappi.

Vierailija
5/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syöt nyt?

Ei 90-luvullakaan joka päivä voinut syödä eilistä ruokaa.

Minulla on ollut lapset pieniä 90-luvulla ja aika tuollaista oli syöminen, leipää, puuroa, jogurttia, muroja aamulla, kouluruokaa, päiväkotiruokaa lounaaksi, kotona joko nopeaa keittoa, perunoita ja kastiketta, vihannekset meidän lapset naposteni aika pitkään eturuokana, porkkanoita, lanttua,kukkakaalia, kurkkua paloina, kokonaisia tomaatteja jne vasta joskus kymppiv oppivat syömään salaatteina vihannekset.

Viikonloppuisin tehtiin kokoliharuokaa, pataruokia, laatikoita, joiden kypsyminen kesti pidempään, iltaruuaksi tacoja( ainakin 90-lvun lopulla)tai pizzaa.

Huomaan, että nykyisin nuo silloiset lapset syövät aika paljon samoin kuin me vanhemnat ennen lapsia, leipiä, salaatteja, jne. Toki on sellaisia ruokia mitä emme syöneet, kun niitä ei Suomessa ollut, ei ainakaan meillä päin, sushia tai itämaisia.

Vierailija
6/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuudeleita ja kouluruokaa.

ja kahvia, tupakkaa

Vierailija
7/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki ns. perinteisiä kotiruokia: Liha-makaronilaatikkoa, perunoita ja jauheliha/makkara/kananmunakastiketta, keittoja, pastaa jonkun kastikkeen kanssa, riisiä ja kanaa, keittoja, kalaa, pataruokia, kaalilaatikkoa, pizzaa jne. jne. ja kylkeen salaattia.

Vierailija
8/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kasvissyöjä suurimman osan 90-luvusta. Liottelin ja keittelin soija- ym. papuja pakastimeen ja idätin mung-papuja ja sinimailasen siemeniä. Leivoin itse leipää jne. Elin köyhää opiskelijan arkea, joskin opiskelupaikan lounas oli ilmainen. Sitä mätin kuin viimeistä päivää. Aamupalaksi puuroa kotona.

Meillä syödään edelleen kasvispainotteisesti. Nykyään papuja saa kätevästi valmiiksi keitettyinä. Itujen idättämisestä olen luopunut. Kasvissyöjän proteiininlähdevaihtoehdot ovat laajentuneet sitten ysärin. Puuroa syön enää, jos on pakko.

Vierailija
9/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla söin mitä koulussa oli tarjolla

Vierailija
10/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryhdyin kasvissyöjäksi v. 91, siis lakto-ovovegetaristiksi. Perusruokia söin, mutta ilman lihaa tai kalaa, papuja ja linssejä tietysti söin ja tofua, tein sitä itsekin. Idätin ja versotin. Tuolloin kasvissyöjä osti ruokansa pitkälti luontaistuotekaupasta, että aika paljon on kehitys mennyt eteenpäin, nyt saa monenlaisia vegaaniruokiakin tavallisesta marketista, se on kyllä hienoa! 

Äitiysneuvolassa tädeillä oli kaksi suurta ihmetyksen aihetta: mitä ihmettä kasvissyöjä syö ja eikö tosiaan kestovaipat haise ihan kamalalta?! Nykyään olen vegaani ja ollut jo yli 10 v.

Vierailija
11/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvun alkopuolella olin opiskelija. Söin pääasiassa ruisleipää, jonka päälle sulatin uunissa juustosiivuja ja tölkkiananasta.

1990-luvun jälkipuolella olin kasvissyöjä. Jonkun aikaa olin vegaani, mutta se oli silloin Suomessa liian vaikeaa. Kun lapsi meni päiväkotiin oli pakko ottaa lihat takaisin ruokavalioon, koska ivåkotiin ei saanut kasvisruokaa ja mulle oli eettisesti kestämätön ajatus, että söisin itse paremmin kuin lapseni.

Vierailija
12/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kasvissyöjä suurimman osan 90-luvusta. Liottelin ja keittelin soija- ym. papuja pakastimeen ja idätin mung-papuja ja sinimailasen siemeniä. Leivoin itse leipää jne. Elin köyhää opiskelijan arkea, joskin opiskelupaikan lounas oli ilmainen. Sitä mätin kuin viimeistä päivää. Aamupalaksi puuroa kotona.

Meillä syödään edelleen kasvispainotteisesti. Nykyään papuja saa kätevästi valmiiksi keitettyinä. Itujen idättämisestä olen luopunut. Kasvissyöjän proteiininlähdevaihtoehdot ovat laajentuneet sitten ysärin. Puuroa syön enää, jos on pakko.

Mielenkiintoista kuulla myös kasvissyönnistä 90-luvulla! Itse en ole koskaan edes tajunnut että ituja voi idättää

Vierailija
13/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispainotteinen kuten nytkin.

Vierailija
14/14 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä perunoita, sianlihakastiketta, maissihiutaleita, sokeripitoisia jogurtteja, maitoa, vehnäleipää, margariinia, keittokinkkua tms. halpaa leikkelettä, juustoa ja joskus esim. porkkanaa tai joku hedelmä. Kun menin kouluun, niin silloin ruokavalio monipuolistui, kun siellä tarjottiin ruokia, joita kotona en saanut kuten vaikka kalaa, näkkileipää, puuroja ja monipuolisemmin erilaisia kasviksia ja lihoja. Esim. makaroni ja riisi olivat minulle täysin uusia ruokia koska meillä ei niitä kotona syöty, koska ne olivat vanhempien mielestä liian yksipuolista ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi