Miten sushia syödään?
Laitetaanko wasabia päälle ja kastellaan soijakastikkeessa vai miten se oikeaoppisesti menee?
Kommentit (47)
Wasabia voi myös sekoittaa soijakastikkeeseen ja dipata sitten siihen sushipalasta.
Puikoilla tai sormin, ei ikinä haarukalla ja veitsellä. Wasabin voi sekoittaa soijaan tai "dipata" sushia ensin wasabiin ja sitten soijaan, mutta oikeaoppisesti riisiä ei uiteta soijassa. Inkivääriä syödään sushien välillä.
Oikeasti millään muulla ei ole suomalaisissa sushipaikoissa väliä kuin sillä, että käytetään joko puikkoja tai syödään käsin.
Vierailija kirjoitti:
Aasialainen työkaverini näyttää liottavan wasabin soijakastikkeeseen. Sitten hän kastaa sushi-palan soijakastikkeeseen ja laittaa suuhunsa.
Näin minäkin olen oppinut sushin syömään. Wasabi on yksinään aika voimakasta.
Hyvissä sushipaikoissa kokki päättää sopivan wasabin määrän, eikä sitä lisätä. Mutta näissä kiinalaisbuffeteissa on ihan sama. Parempi laittaa ronskisti koska riisiä ei ole maustettu eikä huuhdeltu kuitenkaan
Inkiväärisiivuja sushipalojen välissä putsaamaan edellisen palan maut suusta :)
Lopuksi kuuluu syödä se makea munakas tai soijapapuhuputettu ruskea, eli se on tavallaan setin "jälkiruoka". Toki itse jätän parhaan lohi- tai tonnikalapalasen viimeiseksi.
Sushista tuli mieleen että minua ärsyttää kun jotkut suomalaiset sanoo että syövät SUSI:a. Sutta naamaan :DDD
Se lausutaan sus-hii. Ainakin Japanissa ollessani. Jenkeissä ne sanoo sus-hie.
Ruotsalaiset näyttää lausuvan sen suss-shii. Parempi sekin kuin Suomen susi :)
Julkisesti syön puikoilla koska kaikki eivät tarjoa kosteuspyyhkeitä tai kosteita puuvillapyyhkeitä ja kädet haisee sitten kalalle ja soijalle, mutta jos ostan sushit kotiin niin syön sormin kuten japanilaisetkin tekee.
Joku bloggaaja oli avautunut jollekin toiselle ettei edes pidä yhtään sushista mutta osti sitä usein koska siitä saa hyviä kuvia blogiin ja instagramiin! Miettikää että menee ruuat hukkaan eikä nuo sushitkaan mitään halpoja ole!
Vierailija kirjoitti:
Yökkien - raaka kala on pahaa!
Höpsistä. TUORE raaka kala on todella hyvää. Sitä on vain hankala, ellei mahdoton saada suomen sushipaikoista.
Tämä on vähän kuin "miten voileipää syödään" -ketju. Syökää niin kuin haluatte. Etikettiasioita kannattaa miettiä lähinnä jos menee hienoon ravintolaan. Ei kaikki japanilaisetkaan syö sushia juuri tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Yökkien - raaka kala on pahaa!
Sushi ei ole = raaka kala.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän kuin "miten voileipää syödään" -ketju. Syökää niin kuin haluatte. Etikettiasioita kannattaa miettiä lähinnä jos menee hienoon ravintolaan. Ei kaikki japanilaisetkaan syö sushia juuri tietyllä tavalla.
No kaikki joiden kanssa minä olen syönyt, ovat syöneet sitä sormin. Mutta olenkin vain syönyt kansankuppiloissa. En tiedä niiden todella hienojen paikkojen etikettiä.
Kai jos olet juuri tullut viemäriä putsaamasta, on ihan kiva syödä puikoillakin. Suomessahan useimmat syövät niitä puikoilla vaikkeivat edes osaa kunnolla. Kai siinä on taustalla luulo, että niin kuuluu sushia syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikki joiden kanssa minä olen syönyt, ovat syöneet sitä sormin. Mutta olenkin vain syönyt kansankuppiloissa. En tiedä niiden todella hienojen paikkojen etikettiä.
Kai jos olet juuri tullut viemäriä putsaamasta, on ihan kiva syödä puikoillakin. Suomessahan useimmat syövät niitä puikoilla vaikkeivat edes osaa kunnolla. Kai siinä on taustalla luulo, että niin kuuluu sushia syödä.
Tai yrittävät opetella..?
Katsotaan ensin ettei taka-aasikkoa löyhkää perässä roikkumassa (kuten kahvilaan kampissa ja /postitalolla), sitten aterioimaan.
Ja seuraavaksi burgerille katsomaan kun taka-aaaikko itkee kun mennään amerikkalaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan ensin ettei taka-aasikkoa löyhkää perässä roikkumassa (kuten kahvilaan kampissa ja /postitalolla), sitten aterioimaan.
Ja seuraavaksi burgerille katsomaan kun taka-aaaikko itkee kun mennään amerikkalaiseen.
Palstamongertaja on palannut! Sinkkumiehellä hirtti ryyppy kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Wasabia voi pyyhkäistä vähän päälle ja tosiaan sushia ei saisi uittaa kokonaan soijassa.
Erilaisten sushien välillä syödään inkivääriä, makuaisti vähän niin kuin "nollataan".
Kannattaa muistaa että japanissa sushi on juhlaruokaa, ei mitään sellaista mitä mätettäisiin buffassa kaksin käsin
Nimenomaan mätetään buffassa kaksin käsin! Kaiten sushi, "liukuhihna sushi", tuo Japanin pikaruokaravintola.
Kyllä, sushi voi olla juhlallinen ateria, mutta sitä syödään paljon muulloinkin.
Saat ihan varmasti syödä sushia juuri sillä tyylillä kuin haluat. Minä sekoitan wasabin soijakastikkeeseen ja dippaan takuulla koko riisin märäksi siinä. Ihan sama mitä joku sushisnobi siitä ajattelee, mun suuhunhan se pala menee. Eikä ole tietääkseni kukaan koskaan sitä kytännyt. Ehkä jos menisin Japanissa jonnekin hienoon sushitapahtumaan, katsoisin miten muut syövät ja matkisin heitä, mutta suomalaisessa kiinalaisbuffetissa annan kyllä mennä ihan omalla tyylillä.