Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä, seuraava ulkomaanreissu vasta lähes vuoden päästä

Vierailija
09.07.2018 |

Normaalisti olisi jo ainakin loppusyksylle/alkutalvelle varattu kolmen viikon kaukomatka ja alkukeväälle muutaman päivän kaupunkiloma euroopassa.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Piti siirtää tälle kesälle varatti italian matka,kun laskettu aika on arin viikon päästä. Eli vasta kesäkuussa matkaan. Todennäköisesti kyllä jos vauva on iisi tapaus, niin mennään joulun aikaan thaikkuihin pariksi viikoksi,mutta sitä ei oo varattuna vielä.

Vierailija
62/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussi60v kirjoitti:

Kyllä ympäristön vaihdos silloin tällöin tekee hyvää. Itseasiassa aina, kun arki puuduttaa. Ja aina se on myös mahdollista. Ei välttämättä kaukomaille, mutta myös kotimaassa voi karistaa kotipölyn jaloista. Hyppää bussiin, aja jonnekin. Hypätkää autoon, käykää lähiseudulla, vuokratkaa mökki, ajakaa meren rantaan, käykää risteilyllä. 

Jos kuitenkin on sellainen tunne, että jatkuvasti pitäisi päästä pois kotoa, kotipaikkakunnalta tai kotimaasta, on jotakin pielessä. Ihmisen pitää asua siellä, missä hänen on paras olla, missä on harrastukset, mieluisa yhteisö ja ystäviä. Kun tämä on kunnossa, on reissuun kiva lähteä mutta kotiin ihana palata. Jos reissun jälkeen on tunne, että odottaa vain kuumeisesti seuraavaa matkaa ja kärsii siitä, että sitä joutuu odottamaan taas vuoden, on jotain pahasti pielessä. Kun asuu oikeassa paikassa, reissun jälkeen kaipaa kotiin ja ei halua vähään aikaan lähteä mihinkään, matkakuume ja vaihtelun tarve herää vasta vähitellen ja siinä on kyse vain siitä, että kaipaa vaihtelua, jonka jälkeen arvostaa taas omaa kotia, kotiseutua ja kotimaata. 

Mieti näitä sanojani. Mikä asuinympäristössäsi on pielessä, jos heti reissun jälkeen ikävöi vain reissuun uudestaan. Pitäisikö muuttaa muualle, kenties toiseen maahan.

Jos ongelma tuntuu siltä, ettei asuinpaikan muuttokaan auttaisi, vaan menojalka vain vetää elämään reissun päällä, on siihenkin olemassa ratkaisu. Silloin pitää myydä kaikki, säästää ja järjestää asiat niin, että voi lähteä ennalta määräämättömäksi ajaksi kiertämään maailmaa. Voin vakuuttaa kokemuksesta, että se on ainoa lääke joka toimii. Ja myös tehoaa. Joillekin riittää muutama kuukausi, toisilla menee vuosi-pari. Sen jälkeen palaa ilomielin kotimaahan tai asettuu jonnekin muualle, kiertolaiselämän kaipuu on täytetty, eikä palaa ainakaan vuosiin. Nautit olostasi kotinurkissa ja mieli tekee vain muutaman vuoden välein pidemmälle, lähiseutumatkailu riittää. 

Ehkä ajattelet, ettei tuo ole mahdollista kohdallasi. Kyllä se on. Jokaisen suomalaisen kohdalla. Jopa minimiturvan varassa voi säästää ja kituuttaa sen verran, että saa lentolipun Intiaan, siellä pärjää suomalaisella sivistyksellä vaikka ilman rahaa ja ympäri maailmaa löytyy keikkatyötä. Esteet on vain päässäsi. 

En ajattele että se ei ole mahdollista kohdallani. Tottakai on. Vuoden kuluttua, jos ja toivottavasti kun tilanne sen sallii, luultavasti teemmekin tämän irtioton ja lähdemme hetkeksi kiertämään maailmaa, ilman tarkkaa kohdetta tai paluupäivää.

Kotimaassa pitää olla kuitenkin tukikohta jonne palata, niin kiertolaiseksi en halua etteikö kotia olisi.

Kyllä meistä on kotiin kiva palata, ja vähän aikaa on rauhallinen mieli ja kiva tehdä arkiaskareita. Välillä on jopa koti-ikävä reissun päällä ollessa. Kotimaassa ollessani olenkin ihan äärimmäinen kotikissa ja viihdyn omissa nurkissani. Kuitenkin meillä on ollut ainakin viimeiset 10v seuraava matka jo varattuna, että on jotain mitä odottaa. Nyt ei ole tiedossa mitään varmaa ja se on se kova paikka. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tuollainen vuoden irtiotto vaatii rahaa? Kuulostaa ihanalta.

Vierailija
64/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tuollainen vuoden irtiotto vaatii rahaa? Kuulostaa ihanalta.

Sori lukuvirhe. Olikin vuoden päästä.

Vierailija
65/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toivottavasti lähdössä talvella kymmeneksi päiväksi Seouliin. Tulin sieltä vasta kolme viikkoa sitten, mutta kaipaan jo takaisin.

Vierailija
66/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustaminen on noin tärkeää, voisi oikeasti olla varteen otettava vaihtoehto muuttaa Keski-Eurooppaan, josta käsin esim. junalla ekologisesti reissaaminen olisi helppoa.

Me pidämme mieheni kanssa matkustelusta, mutta nyt kun olemme viimeisimpien vuosien aikana tulleet yhä tietoisemmiksi lentämisen ja turismin negatiivisista ympäristövaikutuksista, olemme ajatelleet vähentää erityisesti lentämistä vaativaa matkailua. Miehelläni on vielä työmatkojakin, jotka varmaan valmiiksi ovat tuutanneet meidän molempien hiilijalanjälkemme täyteen seuraaviksi kymmeneksi tai kahdeksikymmeneksi vuodeksi.

Lentämistä lomamatkan vuoksi ei voi hyvinvoiva länsimainen ihminen perustella mitenkään. Miksi oma huvi olisi tärkeämpää kuin yhteinen vastuu ympäristöstä. Kaiken lisäksi vielä se, että erityisesti suosituissa kaukokohteissa kohteen infrastruktuuri ei kestä turismia kunnolla ja vaikka matkailu tuokin rahaa, se myös pahentaa esim. jäteongelmia.

Mutta juu. Itsekin olen tähän asti paljon matkustellut. Suunnilleen reissun per vuosi. Nyt on vain jotenkin tietoisuus tämän tavan haitallisuudesta kasvanut niin paljon, että omantunnon kolkutusta on vaikea enää ohittaa. Tuntuu hankalalta. En itsekään haluaisi lupua tästä elämäntavasta, johon matkustelu kuuluu. Kuinka paljon yksilön pitäisi ottaa vastuuta ja kuinka paljon siitä kuuluisi valtioille/kansainvälisille sopimuksille?

Vierailija
67/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parhaillaan lomamatkalla. Neljäs kerta tänä vuonna. 2-3 reissua ainakin tulee vielä ennen joulua.

Mene hoitoon.

Vierailija
68/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tän hehkutuksen takia sinne mentiin, mutta on kyllä ihan ylihehkutettu.

Meillä on niin hienoja paikkoja Euroopassakin, mm. Alpit joissa Uutta-Seelantiakin huikeammat maisemat... Kirkkaat vedet jne. Me on matkusteltu niin paljon, että se tuo vähän perspektiiviä.

Kiitos tästä! Uusi-Seelanti on meilläkin käymättä, mutta ei millään viitsisi raahautua niin kauas jos siellä ei ole Alppeja kummempaa. Sveitsissä on ihan parhautta kun kuulee alppitorven soittoa ja lehmänkellojen kilkatusta. Ne alpeilla laiduntavat lehmät on ihan käsittämättömän ketteriä, vuorikauriista nyt puhumattakaan! Lehmät on jotenkin niin symppiksiä, kyllä lomakohteessa pitää olla vuoria ja lehmiä tai se on ihan turha reissu.

Jos menette, niin tosiaan heidän kesäaikaan ja vain suoraan sinne eteläsaarelle. Siellä on viinitilat ja vuoret.

Vierailija
69/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parhaillaan lomamatkalla. Neljäs kerta tänä vuonna. 2-3 reissua ainakin tulee vielä ennen joulua.

Hauskaa palstailua lomamatkalle🤗

Kiitos, tässä kun välillä istuu autossa niin hyvin voi palstaillakin.

Vierailija
70/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap sinua niin hyvin! Minulla on aina jokin matka varattuna, ja jos ei ole, niin ainakin suunnittelun asteella.

Jos olisin töissä, matkustaisin vähintään kahden kuukauden välein johonkin. Mutta on tk-eläkkeellä, joten on tyydyttävä yhteen-kahteen kertaan vuodessa :(

Vierailija
71/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni addiktio.

Vierailija
72/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene hoitoon.

Jalkahoito onkin suunnitelmissa.

73/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyny ulkomailla viimeeks vuonna 2014 ja kestän oikein hyvin. Onnellisuus ei ystävä hyvä rakennu jatkuvaan matkusteluun ulkomaille, kesät perheen kanssa suomessa voivat olla myös oikein ihania. Mä koitan aina muistaa, että paikalla ei ole välttämättä väliä, kunhan saa olla omien rakkaiden seurassa.

Vierailija
74/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä14257 kirjoitti:

Mä oon käyny ulkomailla viimeeks vuonna 2014 ja kestän oikein hyvin. Onnellisuus ei ystävä hyvä rakennu jatkuvaan matkusteluun ulkomaille, kesät perheen kanssa suomessa voivat olla myös oikein ihania. Mä koitan aina muistaa, että paikalla ei ole välttämättä väliä, kunhan saa olla omien rakkaiden seurassa.

Mikä sä olet sanomaan mistä kenellekin onnellisuus tulee. Jos sinä olet reissannut viimeksi v-14, ei tarkoita että muidenkin tulisi olla tyytyväisiä samaan.

75/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä14257 kirjoitti:

Mikä sä olet sanomaan mistä kenellekin onnellisuus tulee. Jos sinä olet reissannut viimeksi v-14, ei tarkoita että muidenkin tulisi olla tyytyväisiä samaan.

Huh, oletpas herkkä suuttumaan.. Ihme jos joku uskaltaa/haluaa edes kanssasi mihinkään reissuun lähteä.

Vierailija
76/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuks rahat kesken?

Vierailija
77/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kahden kulttuurin lapsi, ja aina on ikävä siihen "toiseen" maahan, kummassa sitten ikinä onkin. En ole vuosiin matkustanut muualla kun kahden kotimaani väliä. 

Vierailija
78/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

loppuks rahat kesken?

Siitä ei ole kyse. Matkakassa on aina kerättynä. Ap

Vierailija
79/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel...nyt jäi instalomafiilistelyt jakamatta.

Vierailija
80/88 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maisema on niin ikävä🤗

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä