Mitä teininne / varhaisteininne yekevät lomalla?
12-v ja teinistynyt poikani haluaisi vain pelata tietokonepelejä ja katsoa Netflix-sarjoja. Minulla alkaa pinna palaa totaalisesti. Tänään hän jätti menemättä ainoaan, melko kalliiseen,kesäharrastukseensa, josta olen maksanut. Ei suostu tulemaan kesämökille edes käymään päiväksi. Ajattelin iskeä hänelle nyt pelikiellon ja siitä tulee varmasti kovaa huutoa. Hän muutenkin vänkää ja jankkaa vastaan kaikessa nykyään. Olen ihan hermoraunio ja kesää on vielä jäljellä kuukausi. Onko kohtalotovereita? Mitä ihmettä muiden teinit tekevät kesälomalla? Onko muillakin tällaista?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit vaan nukkuu ja syö, masennuksesta ei ole kuitenkaan ole kyse koska meillä ei sitä suvussa ole.
Päivän paras vitsi. Kun ei ole suvussa masennusta, niin teinilläkään ei ole....
Mistä näitä vitsin keksijöitä riittää.Suvussa se minun havaintojeni mukaan liikkuu esim. Naapuri perheen isä ja kaikki kolme lasta on masentuneita mutta kukaan muu tuntemani ei ole.
Toivon hartaasti, et nuoresi ei sairastu masennukseen, jos äiti on noin tyhmä. Ei varmasti ymmärtäisi apua nuorelle etsiä tarpeeksi aikaisin. Siinähän sitten selität hautakiven edessä teoriaasi kun nuori on hengen itseltään riistänyt.
Jaa kummallahan meistä on lähihoitajan paperit joo. Tottakai osaisin masennuksen diagnosoida ja osaan myös kertoa milloin sitä ei ole. Turha yrittää ammatilaista neuvoa ehkä tiedän väähän paremmin.
Sinähän huumoria viljelet. Oikein lähihoitaja. Milloin lähihoitajat on päässyt edes psykiatriaan töihin. En tiedä vielä yhtään polia tai osastoa joka huolisi lähäreitä. Ja oikein masennus diagnosinkin osaisit antaa.
T. Sh/Psyk sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit vaan nukkuu ja syö, masennuksesta ei ole kuitenkaan ole kyse koska meillä ei sitä suvussa ole.
Mistä näitä vitsin keksijöitä riittää.Suvussa se minun havaintojeni mukaan liikkuu esim. Naapuri perheen isä ja kaikki kolme lasta on masentuneita mutta kukaan muu tuntemani ei ole.
Toivon hartaasti, et nuoresi ei sairastu masennukseen, jos äiti on noin tyhmä. Ei varmasti ymmärtäisi apua nuorelle etsiä tarpeeksi aikaisin. Siinähän sitten selität hautakiven edessä teoriaasi kun nuori on hengen itseltään riistänyt.
Jaa kummallahan meistä on lähihoitajan paperit joo. Tottakai osaisin masennuksen diagnosoida ja osaan myös kertoa milloin sitä ei ole. Turha yrittää ammatilaista neuvoa ehkä tiedän väähän paremmin.
Nyt jälleen ymmärrän miksi suurimmalle osaa lähihoitajia naureskellaan. Tässä taas yksi terävin kynä nolaamassa koko ammattiryhmän.... Ammattilainen, joka väittää että masennukseen ei voi sairastua, jos suvussa ei ole masennusta.
Minkä kirjekurssin käynyt blondi tämä "ammatiltaan lähihoitaja" on?
Pelaa, pelaa ja pelaa. Nukkuu neljään ja taas pelaa....
Nukkuu pitkään, valvoo myöhään. Illalla saa olla kännykällä. Viikko oltiin mökillä, siellä uimassa ja saunomassa, kalastamassa ja soutamassa. Nyt kaupungissa takas, mennään pyörällä uimaan, käy treeneissä ja katsoo futista tv:stä. Ensi viikolla matkalle Eurooppaan. Esiteinejä kaksi kappaletta, 13-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se tomppeli olla isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Pelaa, pelaa ja pelaa. Nukkuu neljään ja taas pelaa....
Minkäikäisen lapsen/nuoren annatte elää tällaista elämää????Surullista!
Istuu huoneessaan ja tuijottaa puhelinta..
Miksi ette laita teinejä ulos nauttimaan kesästä? Surkeaa vanhemmuutta nykyään, että joka toisen teinin vanhempi antaa teinin pelata vaikka koko päivän, ja sitä pidetään ihan normaalina.
Vierailija kirjoitti:
12-v ja teinistynyt poikani haluaisi vain pelata tietokonepelejä ja katsoa Netflix-sarjoja. Minulla alkaa pinna palaa totaalisesti. Tänään hän jätti menemättä ainoaan, melko kalliiseen,kesäharrastukseensa, josta olen maksanut. Ei suostu tulemaan kesämökille edes käymään päiväksi. Ajattelin iskeä hänelle nyt pelikiellon ja siitä tulee varmasti kovaa huutoa. Hän muutenkin vänkää ja jankkaa vastaan kaikessa nykyään. Olen ihan hermoraunio ja kesää on vielä jäljellä kuukausi. Onko kohtalotovereita? Mitä ihmettä muiden teinit tekevät kesälomalla? Onko muillakin tällaista?
Ei ole teini, 13w vasta on.
Ei meidän teini nauti kesästä. Hän inhoaa kuumaa ja ötököitä, joten lomalla saa nukkua pitkään, valvoa myöhään ja pelata, siis tehdä sitä mistä tykkää.
Kyllä pelaamista netflixin katselua on syytä rajoittaa, sekä huolehtia että yöllä nukutaan. Jos nuorella ei ole riittäviä elämänhallinnan taitoja (ja harvalla on), niin vanhemman tehtävä on auttaa niiden kanssa. Olla se ikävä aikuinen.
Meillä 13v yrittää venyttää nukkumaan menoa ja seuraisi netflixia ikuisuuden. Onneksi pyörii myös mielellään tallilla ratsastamassa ja kavereiden kanssa. Ollut leirillä ja käytiin rantalomalla uimassa ja tutustumassa maisemiin. Osan aikaa kesästä on myös urheilutreeneissä, sekä viettää aikaa koiriemme kanssa.
16v sitten on treenannut ja ollut kesätöissä. Jotain menoja myös kavereiden kanssa, mutta on myös paljon siskonsa ja perheen kesken. Rantalomalla oli myös mukana. Lueskelee ja seurailee YouTubea yms. Piakkoin alkaa myös ajo-opetus ajokorttiin.
18v vuorostaan on luopunut netissä pelaamisesta lähes kokonaan kesäksi. Illat käy jalkapalloa pelaamassa kavereiden kanssa. On kesätöissä ja tyttöystävänsä kanssa. Välillä on ravintolassa tai bileissä. Sosiaalinen elämä kukoistaa, eikä hirveästi tunnu viihtyvän kotona (paitsi silloin kun me muut olemme reissussa).
Miksi kesäöisin pitäisi nukkua? Meidän teinille yöt ovat luovaa aikaa. Silloin syntyy tosi hienoja piirustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Runkaa. Ja juo. Ja polttaa.
Tulee ihana 90 luku mieleen voisipa kelloja kääntää taaksepäin......
14-vuotias tyttö on puhelimella koko valveilla olo ajan. Ei poistu huoneestaan kuin vessaan ja syömään. Koko kesänä ei ole tehnyt mitään muuta. Mökillä ei käy ulkona lainkaan, kesälomareissulla ei nosta autossa edes katsettaan pois puhelimesta, vaikka katsoakseen maisemia. Katsoo mieluummin ruudun kautta muiden ihmisten näkemiä maisemia. Liikkuu lomareissulla vain pakollisen siirtymän, esim. autolta hotellihuoneeseen ja sitten puhelin kouraan. Aivan kamalaa. Jos olisi minun lapseni, puuttuisin asiaan, mutta äitipuolena olen aika aseeton, kun isä sallii tämän tapahtuvan. Yrittänyt olen, en jaksa enää. Monta vuotta ollut tällaista ja pahenee vain. Minkälaisia aikuisia näistä nykyteineistä kasvaa..?
Vierailija kirjoitti:
Jalkapallo ja kaverit! Pleikkarilla/ kännyllä pelaa pari kertaa kuussa. Poika pian 12v.
Noi jalkapallo pojat istuskelee kesät kallioilla kaljotelemassa ihan 70 luvulta lähtien.
Laiskaa vanhemmuutta, jos ei yhtään yritä rajoittaa teinien roikkumista puhelimella, tai pelaamista. Ei teini sitä itse pysty rajoittamaan, varsinkin kun on jo koukussa. Mikä teitä vanhempia nykyään vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
14-vuotias tyttö on puhelimella koko valveilla olo ajan. Ei poistu huoneestaan kuin vessaan ja syömään. Koko kesänä ei ole tehnyt mitään muuta. Mökillä ei käy ulkona lainkaan, kesälomareissulla ei nosta autossa edes katsettaan pois puhelimesta, vaikka katsoakseen maisemia. Katsoo mieluummin ruudun kautta muiden ihmisten näkemiä maisemia. Liikkuu lomareissulla vain pakollisen siirtymän, esim. autolta hotellihuoneeseen ja sitten puhelin kouraan. Aivan kamalaa. Jos olisi minun lapseni, puuttuisin asiaan, mutta äitipuolena olen aika aseeton, kun isä sallii tämän tapahtuvan. Yrittänyt olen, en jaksa enää. Monta vuotta ollut tällaista ja pahenee vain. Minkälaisia aikuisia näistä nykyteineistä kasvaa..?
Pelottavaa. Miten pystyt katsomaan tuollaista? Tytöllä ei siis ole yhtään ystävää? Jos on koko kesän istunut huoneessaan. Tuossahan on suuri syrjäytymisen ja masennuksen riski. Ei ole normaalia, vaikka olisi kuinka teini. Huonot vanhemmat pistävät kaiken teiniyden piikkiin. Kyllä teiniltä jotain voi vaatia. Vaikka roskien viemisen ja ulkolenkki. Toi ei voi olla terveydelle hyväksi, miten tyttö käyttäytyy.
Taitaa olla vanhemmat enemmän hukassa, kuin teinit. Kamalaa jos annetaan teinin nyhjätä sisällä koko päivän, ja valvoa koko yön. Terveysongelmia tuosta seuraa! Ja eikö niin, että juovat myös energiajuomia, jotta jaksavat valvoa ja pelata?
Treenaa harrastuksen kesätreenejä, on kavereiden kanssa ja katsoo jalkapallon MM-kisoja. Nyt just on mummolassa käymässä. Perheen kanssa on tulossa viikon rantaloma ja mökillekin lupasi lähteä käymään.
Oli alkukesän ulkomailla vaihdossa, joten kesätöitä ei tänä kesänä edes hakenut.
Nukkuu mielellään myöhään ja valvoo myös myöhään.
On 16 v.
Mun mielestä kyllä vielä 12-13-vuotiaat lähtee vanhempien kanssa mökille....